Minä halusin aikanaan lapsen nuorena, ja suunnitellusti tulin raskaaksi 18-vuotiaana. Pojan syntyessä olin 19 v. Ympäristön reaktiot raskauteen olivat aika ikävät, joka paikassa (mm. neuvolassa) epäiltiin että kyseessä oli vahinkoraskaus ja vanhemmille asia oli iso järkytys. Mutta kun poika syntyi, isovanhemmatkin olivat alusta saakka tosi onnellisia ja vuosien varrella olleet isona apuna.
Olin silloin juuri kirjoittanut ylioppilaaksi ja sain siis ihan minimin äitiyspäivärahan. En silti muista että rahasta olisi ollut ihan hirveä puute, vaikka mieskin oli työttömänä ja myöhemmin oppisopimuksella töissä. Yllättävän vähällä sitä kuitenkin tulee toimeen. Pidin tavallaan välivuoden opinnoista ja aloitin AMK:ssa kun poika oli 11 kk.
Suhde lapsen isään ei kestänyt, mutta ei yksinhuoltajuuskaan ollut mikään huono juttu.
Nyt kun poika on 12 vuotta, olen minäkin aika ylpeä menneestä ajasta ja siitä, miten hyvin olen selvinnyt. Pojan kasvaessa opiskelin tosiaan sen ammatin, sain heti työpaikan, ostin oman asunnon ja lopulta löysin myös uuden parisuhteen, johon nyt odotetaan ensimmäistä yhteistä lasta. Päivääkään en ole katunut!