Mitäs 2-vuotiaille kuuluu??

Meillä tyttö täyttää kohta 2v ja ajattelin kysellä miten menee muilla kaksi vuotiaitten kanssa??
Mitä osaavat tehdä ja mitkä on lempijuttuja??
Kuinka paljon puhetta tulee?
Joko on uhma päällä?? ;)

Meidän tyttö on ollut alusta asti kauheen rauhallinen ja varovainen tapaus. Liikkumaan lähtenyt hitaasti. Kävelyn riemun oppi vasta 1v9kk. Nyt onneksi mennään kuitenki ihan suhteellisen lujaa :whistle: :D Tykkää hoidella vauva-nukkea, kaikki kaikessa.
Sekä purkaa joka paikan. Keittiön kaapit ykkösiä.
Motorinen kehitys on hitaampaa. Ei ole innostunut itse syömisestä paljoakaan, sormilla tykkää syödä, osaa kyllä käyttää lusikkaa jos sille päälle sattuu, mut en tiiä miks ei syö ite.
Juo kuitenki lasista ja syö kaikkea normaalisti, leipää jne. Ja hyvin maistuu ruoka.
Päiväunia nukutaan tunnista kahteen. Yöt menee loistavasti omassa isojen tyttöjen sängyssä. =)
Puhetta ei tule vielä. Ei yhtään sanaa. Puheterapia kai edessä.
Ymmärtää kuitenkin kaikki.
Lievää uhmaa on ilmassa, heittäydytään lattialle ja huudetaan tilanteen mukaan. Sekä kiusataan pikkusiskoa. :/
Tyttö on vähän omissa oloissaan viihtyvää sorttia. Omia juttuja tekee päivästä toiseen ja höpöttää omalla kielellään.
Erikoinen lapsi.
Onko muita samalaisia??

:whistle:
 
Poju 2v
Meillä poitsu täytti vähän aika sitten 2v,lähti alle vuoden ikää
kävelemään ja aina ollut kova menemään =)
2 sanan lauseita tulee paljon ja kaikkea matkii,joskus huvittavan kuuloista :D Päiväkuiva on ollut jo parisen kuukautta,eikä enää yönkään jälkeen kovin usein ole vaippaan mitään tullut.Ja mitäs vielä :whistle: rahkat,viilit ja tälläiset paksummat syö hyvin itse mutta muuten täytyy vielä äidin olla syöttöapuna..Kaikinpuolin ihana pakkaus :heart: :heart:
 
Meilläkin täytettiin äsken 2 vuotta.
Alkavaa uhmaa esiintyy etenkin unille mentäessä.Ja monessa muussakin tilanteessa...
Syöminen sujuu kyllä jo hienosti omalla lusikalla ja mukista juodaan.
Lempitouhuja on legojen rakentelu,autoleikit ja kirjojen lukeminen.Ja nyt malttaa jo hetken katsoa tv:n lastenohjelmiakin.Muuten meno päällä koko ajan.Ulkona viihtyisi tosi hyvin,ja nämä -30 pakkaset on olleet kamalia,kun ulkoilut on jäänyt vähiin :eek:
Ja jos vielä tuosta puheesta...Poju puhuu ihan koko ajan ;)
Ja ihan selvää saa lauseista,myös vieraat ihmiset.
 
kohta 2
Kävely sujui n. vuosi sitten kunnolla.
Puhuu 2-3 sanan lauseita...myös unissaan ;)
Heräilee öisin 2krt,..Anna pullo! ja nukahtaa heti.
Inhoaa pottaa :(
Tunnistaa kirjaimet.
Inhoaa, kun lasketaan tai lauletaan. Ei Laula!
Katselee Muumeja, hyi, hyi äiti!
Autot, junat ja kirjat in!
Syö kaikkea mokkulaista.
Inhoaa maksamakkaraa ja rahkaa.
Rakastaa suolaista ja makeaa.
Syö ja juo motorisesti hyvin.
Piirtää pallon ja viivan.
Itsekäs, komentaa kaupassakin asiakkaita, joita tulee ovesta: Ei tulla!
Terkkuja kaikille Sisupussilta.
 
Laran äiti
Meillä täytetään kaksi sormea ensi maanantaina.
Kova neiti puhumaan ja laulamaan. Päiväkodissa lauletut laulut muistaa helposti, ja tällä hetkellä on 5 lempilaulua, jotka laulaa alusta loppuun =)
Hoitaa nukkevauvoja, rakentaa torneja, tekee palapelejä ja rakastaa piirtämistä!
Ihana energiapakkaus, joka rakastaa kaikkien huomioita. Uhmaakin toki löytyy, ja päikkärissä oppinut hyvin puolensa pitämään.
Nukkuu hyvin yöt sängyssään. Syöminen ollut vähän hakusessa viime viikot, lähinnä flunssan takia- mikään muu kuin maito ei maistuisi. Syö itse lusikalla ja haarukalla siististi.
 
norppa75harmaana
Puhetta tulee paljon, kova höpöttämään, 7-8 sanan lauseita. Vieraatkin ymmärtää useimmiten, äiti lähes kaiken. Välillä saa jutuille oikein nauraakin.

Puinen junarata, autot, kirjat, duplot lempijuttuja, ja taskulamppu, jonka sai 2-v lahjaksi. Keittiön kaapit on kivoja ja tiskaaminen... Vessassakin läträis hanan ja veden kanssa jos vaan saisi. Tykkää leikkiä piilosta.
Osaa joskus riisua itse vaatteet ja pukemistakin kovasti harjoittelee. Varsinkin silloin kun tyhjentää vaatekaappia ja sieltä löytyy aarteita. Lue: päälle uikkarit, body, kypärämyssy, housut, hellehattu jne...

Syö pääsääntöisesti itse, lähes kaikkea. Marjat ja hedelmät herkkua ja juusto. Joskus tarvitaan ruokailussa vähän apua jos ei itse viitsi syödä. Juo tavallisesta mukista. Pullosta illalla (ja usein myös aamulla) maitoa tai velliä. Mitenköhän raaskis siitä vieroittaa...

Kävelemään lähti vuoden paikkeilla ja nyt juostaan ja kiipeillään :headwall: Öisin herää 1-3 kertaa ja tarvitsee silitystä/peiton päälle, nukahtaa yleensä nopeasti takaisin. Nukkuu omassa huoneessa.

Ulkona tykkää touhuta. Sisällä siivota. Kaiken kaikkiaan vilkas ja reipas, vähän sellainen pelle-poika. Mutta tykkää kovasti myös halia äitiä ja isiä ja antaa pusuja.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.02.2006 klo 17:34 Lotte-Linea kirjoitti:
Kaikki muut 2-vuotiaat puhuu jo, epistä!!!! :snotty: :snotty: Olis kiva ku tuo typylläki alkashokea sanoja ja lauseita...mutta ei..... :/

Täällä yksi tuppisuu myös :wave: :wave:
Viime kuun lopussa tuli 2v täyteen, ja ei sano kun pari hassua sanaa, ymmärtää kyllä puhetta, mutta ei tuota itse juuri ollenkaan.
2v nlassa sanottiin, että puheterapiaan sitten keväämmällä jos ei mitään muutosta tapahdu puheen suhteen.
Herra syö, juo ja nukkuu hyvin. On juonut jo vuoden päivät isojen miesten mukista, ja puolisen vuotta nukkunut jatkettavassa sängyssä heräämättä yönsä.
Päiväunia ei nuku ihan joka päivä, mutta suurinpiirtein jokatoinen päivä huilailee puolisentoista tuntia.
Uhmaa, erittäin voimakasta!!! on myös ilmassa, raivoaa vähintään kerran päivässä silmittömästi, tuo puheen tuotto varmaan osaltaan muutaman matsin päivässä vähentäisi...
Muuten kyllä vauhtia ja vaarallisia tilanteita piisaa, kiipeää ja juoksee koko ajan ;)

Ja syömisestä vielä; syö kaiken itse, ei missään nimessä saa siis auttaa :D :D

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.02.2006 klo 17:52 tike kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.02.2006 klo 17:34 Lotte-Linea kirjoitti:
Kaikki muut 2-vuotiaat puhuu jo, epistä!!!! :snotty: :snotty: Olis kiva ku tuo typylläki alkashokea sanoja ja lauseita...mutta ei..... :/

Täällä yksi tuppisuu myös :wave: :wave:
Viime kuun lopussa tuli 2v täyteen, ja ei sano kun pari hassua sanaa, ymmärtää kyllä puhetta, mutta ei tuota itse juuri ollenkaan.
2v nlassa sanottiin, että puheterapiaan sitten keväämmällä jos ei mitään muutosta tapahdu puheen suhteen.
Herra syö, juo ja nukkuu hyvin. On juonut jo vuoden päivät isojen miesten mukista, ja puolisen vuotta nukkunut jatkettavassa sängyssä heräämättä yönsä.
Päiväunia ei nuku ihan joka päivä, mutta suurinpiirtein jokatoinen päivä huilailee puolisentoista tuntia.
Uhmaa, erittäin voimakasta!!! on myös ilmassa, raivoaa vähintään kerran päivässä silmittömästi, tuo puheen tuotto varmaan osaltaan muutaman matsin päivässä vähentäisi...
Muuten kyllä vauhtia ja vaarallisia tilanteita piisaa, kiipeää ja juoksee koko ajan ;)

Ja syömisestä vielä; syö kaiken itse, ei missään nimessä saa siis auttaa :D :D
No ompa kiva kuulla ettei meidän likka oo ihan ainokainen joukossaan, mutta tämän tytön tuntien puhettakaan ei tartte hätäillä ,niinkuin muitakaan osaamisia, kovin nopeasti!!
Eiköhän tuo vielä joskus höpöttele....ja toivottavasti teilläkin!!! =)
 
Meillä tyttö täytti reilu viikko sitten 2v, iso tyttö alkaa jo olla, vaikka toisaalta taas niin pieni vielä. :) Ihanan reipas, vaikkakin ujohko tapaus on pikkuprinsessamme, ja todella herttainen ja ihana muutenkin. Se kuuluisa 2v:n uhma näkyy meillä lähinnä vain, kun tyttö hermostuu jos ei ihan heti osaa jotain ja polkee hiukan jalkaa sanoen "kiukuttaa"... Varsin helppo ja kiltti pikkuinen meillä siis.

Kaikenlaista osaa jo tehdä, syö itse, ei edes antaisi syöttää enää. Ruokalappuakaan ei enää oikein suostu käyttämään, mutta useimmat ruoat syökin jo niin siististi (oikeastaan aina syönyt siististi), että harvoin se edes tarpeen onkaan. Puhua osaa paljon ja selvästi, useamman sanan lauseita ja sanamuodotkin alkavat olla hyvin hallussa. Itsestään puhuu useimmiten nimellään, joskin osaa tarvittaessa käyttäämyös minä-sanaa.

Tyttö myös tuntee värit, laskee kahdeksaan, osaa kirjaimia ja tunnistaapa joitain tikkukirjaimin kirjoitettuja sanojakin! Ennenkaikkea kuitenkin rakastaa piirtämistä ja muovailemista ja osaa piirtää jo mm. puita, kukkia, pääjalkaisia ja naamaolioita... Ja muovailuvahat ovat ihan huippujuttu, muottien ja muitten tykötarpeitten kanssa puuhastelisi tuntikaudet...

Muita suosikkeja leluista ovat nuket, varsinkin nukkekodinnuket ja nukkekoti, Little People-figuurit ja niitten tarvikkeet, lego-prinsessat ovat myös kuumaa kamaa, sekä äidin ompelema meduusa-pehmo... Ja kirjoja lukee myös mielellään.

Päiväkuivana on lapsosemme ollut jo useamman kuukauden ja yövaippaa enää vain käytetään, joskin sekin on jo usein aamulla kuiva.

Kävelemään prinsessamme lähti 1v 3kk:n ikäisenä, on hyvin harkitsevainen ja rauhallinen tapaus ollut liikkumisen suhteen lapsonen meilläkin, ja kiipeilyä harrastaa edelleenkin hyvin harkitusti ja varovaisesti, vaikka onkin motorisesti oikein taitava, ja juoksee, hyppii ja pomppii muuten oikein sujuvasti. Eli niukasti on tullut kolhuja kaatumisista sun muista.

Vellipullosta ollaan luovuttu ihan vastikään vasta, ihmeen hyvin sekin sitten lopulta kävi, joskin keskusteluja käydään asiasta iltaisin yhä...
:whistle:

Kaikenkaikkiaan ihana ikä tuntuu olevan tämä 2v! :heart:
 
Pyrystiina
Meillä 2v poika. Puhuu paljon yksittäisiä sanoja ja jonkinverran 2- sanan lauseita. Puhe kuitenkin aika epäselvää. Uhmaa ja mustasukkaisuutta on, johtuen lähinnä 1 kk ikäisestä pikkuveljestä. Juoksee, hyppii, kiipeilee ja voimistelee. Syö itse kaiken, jos ruoka on hyvää -usein ei kuitenkaan ole. Tykkäisi syödä pelkästään herkkuja. Juo mukista itse. Tykkää autoista, rekoista, junista. Laulaa myös omia laulujaan, joitten sävel ja sanat kuulostaan hieman tutuilta. Piirtää sotkua ja ympyrää. Pottailu ei kiinnosta. Nukkuu omassa huoneessaan ja ei juurikaan heräile öisin mutta tarvitsee nukuttajan illalla.

 
Täällä typy ensi kuussa 2v.
Kävelemään lähti vähä päälle vuoden ikäisenä.

Sanoja tulee jo aika paljon ja puhetta, mutta joistakin en vielä ihan selvää saa, mummi, mummo ja äiti on tärkeimmät =)

Typy tykkää piirtää tosi paljon, leikkiä nukeilla, autoilla, legoilla ja nukkekodilla. Videoita myös katsellaan vähä aikaa päivässä, puuha pete, tomi traktori, himpulat ja muumit on parhaimmat. Kirjoja luetaan paljon. Kova kiipeilemään ja lauleskelemaan.

Omassa sänkyssä ja huoneessa nukutaan, mutta joskus hipsii isin ja äitin viekkuun.

Potta ei kiva, vaikka istuukin siinä kauan ja lukee kirjaa, mutta mitään ei tule. Kesällä olen ajatellut jättää vaipan kokonaan pois.

Ruokaillessa vielä käytetään sormia vaikka haarukkaa ja lusikkaa osataankin käyttää. Ja kaikki ruokainen typy kyllä on.

Uhmaikä taitaa olla tulossa tai sitte vain kokeilee, jos ei jotain saa periksi niin itkuhan siinä tulee ja kova. Pukeminen ei ole yhtään kiva jos sille päälle sattuu, joskus sitte on niin reipas ja iso tyttö.

Ihana ja iloinen tyttö, joka saa pikkusiskon -tai veljen huhtikuussa niin saa nähä miten suhtautuu, kun joskus äipän masu saa läpsäytyksiä mutta myös pusuja paljon :heart:
 
Meillä tyttö 1v 10kk.
Puhua pälpättää jo aika lailla ymmärtää ja muistaa asioita niin hyvin et välillä ei voi uskoa.
Lähti kävelemään 1v 4kk kun pikkusisko syntyi.
Syö ite ja osaa jouda ite lasista.
Hoitaa kovasti nukkea (matkii äitiä kun äiti hoitaa ja imettää siskoa :D ). Tykkää lukea tosi paljon lehtiä ( KATSO! Koiramme ja yksi ikivanha Vauva-lehti suosikkeja) välillä myös kirjoja, ja pakkomielteisesti kattoo valokuvia!
Meillä on alettu myös lauleskelemaan muskarissa opittuja lauluja. Telkkari ei juurikaan kiinnosta.
 

Yhteistyössä