Mitähän tästä nykyaikana sanottaisiin? Kurinpalautusta.

Mun ollessa ekalla luokalla, yksi pojista läjäytti auki olleen pulpetinkannen yhden tytön sormille. Rangaistukseksi opettaja käski tyttöä tekemään saman tälle pojalle.

Ei muuten kiusannut enää, se poika.

Mitäpä olette mieltä?

minusta oikein, jos tahalleen noin teki. Ei ehkä ajatellu ees miten se sattuu. En nyt ihan silmä silmästä-sääntöä kannata, että jos luu menee poikki niin menee sultakin, mutta tuo oli minusta ihan hyvä opetus

Onhan tuo aika hurjaa ja joutuu kyllä sulattelemaan kun tuollaista kuulee tehtävän. Mutta minusta ei pidä mennä syyttelemään tuon ajan kasvattajia enään tässä vaiheessa. He toimivat sen ajan tietämyksen ja toimintatapojen varassa.

:/ no ei varmasti kiusannut.
Mä olen kyllä sanonut pojalle, kun läpsimisestä on puhuttu, että aina voi olla joku joka lyö sua kovemmin takaisin. Ja jos tönii ja läpsii muita niin miksei sillon häntäkin sais töniä (kun kerran tietysti itkee, jos joku niin tekee ). Se ei kuitenkaan tarkoita, että hyväksyisin sen ja että olisin opettanut, että niin saisi tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja tiia-liina:
Onhan tuo aika hurjaa ja joutuu kyllä sulattelemaan kun tuollaista kuulee tehtävän. Mutta minusta ei pidä mennä syyttelemään tuon ajan kasvattajia enään tässä vaiheessa. He toimivat sen ajan tietämyksen ja toimintatapojen varassa.
Niinpä, vuosi oli 88 (?) ja opettaja jo vanha, mutta silti aivan paras opettaja minkä tiedän, koska kurin lisäksi hän välitti, ja sen vaistosi ihan pienikin, ujoinkin oppilas. Että tässä on turvallinen aikuinen.

Opettaja
No eihän tuo tietenkään ole oikein, mutta totta on se, että nykyisin opettajilta tosiaan on viety oikeasti mahdollisuus puuttua asioihin ja tuo "lässytys" on ainut asia mitä hyväksytään. Ja kun se puhe ei auta kaikkeen ja kaikkiin. No, kiusaaminen yleistyy.

Kyllähän sitä on muitakin konsteja, jotka auttaa. Meidän opettaja aina pakotti väärin tehneen halaamaan ja pyytämään anteeksi koko luokan edessä. Se oli niin noloa, että me oltiin suht kiltisti :D

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Kyllähän sitä on muitakin konsteja, jotka auttaa. Meidän opettaja aina pakotti väärin tehneen halaamaan ja pyytämään anteeksi koko luokan edessä. Se oli niin noloa, että me oltiin suht kiltisti :D
millä tuohonkin pakottaa jos ei saa kuin lässyttää "olisitko kiltti ja menisit halimaan nicopetteriä"

jotkut lapset, joilla ei oo kotona mitään sääntöjä, on aivan mahdottomia koulussa. pelottavia suorastaan, jo ekalla

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
millä tuohonkin pakottaa jos ei saa kuin lässyttää "olisitko kiltti ja menisit halimaan nicopetteriä"

jotkut lapset, joilla ei oo kotona mitään sääntöjä, on aivan mahdottomia koulussa. pelottavia suorastaan, jo ekalla
Meillä piti seistä luokan edessä niin kauan, että suostui tuon tekemään. Siinä sitten koko luokka tuijotti hiljaa ja syyttävästi että hoitakaa jo se homma että päästään tekemään muutakin :D

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja tiia-liina:
Niinpä, vuosi oli 88 (?) ja opettaja jo vanha, mutta silti aivan paras opettaja minkä tiedän, koska kurin lisäksi hän välitti, ja sen vaistosi ihan pienikin, ujoinkin oppilas. Että tässä on turvallinen aikuinen.
Moni lapsi on aikuisena kiittänyt vanhoja opettajiaan tai vanhempiaan kun puuttuivat asioihin, vaikka keinot olisivat olleet mitkä.

-Jonttu-
Johan on markkinat. Suorastaan hämmästyn palstalaisten kelkan kääntöä. Joku aika sitten oli fyysisestä kurituksesta ketju, jossa kaikkia jotka vähänkin koskevat lapseen, tuomittiin heti. Että opettajat saisivat kurittaa lapsia, mutta vanhemmat ei? Johan on outo käänne yleisiin mielipiteisiin.

Itse kannatan kuritusta, tukkapöllöt ovat ihan oikeutettuja. Johan se on nähty, mitä näistä lässynlää-lapsista on tullut, kun heitä on "sanan voimalla" yritetty kasvattaa.

Mä joudun katselemaan alaikäisiä lapsia ammatissani lähes päivittäin ja olen sitä mieltä että nykypäivänä saisi mukuloille antaa kyllä kunnolla selkäänkin ja julkisesti.

Tuttavaperhe kasvattaa omaa 8 lapsen katrastaan tällä "vapaa-kasvatus"-periaatteella ja aina on nuorin sairaalassa kipsattavana jostakin kohtia, kun 10-12 vuotiaat pojat vähän testaavat Smack Down ja RAW'n liikkeitä veljeensä ja mikä on kommentti vanhemmilta kun nuorin itkee "lyö takaisin, älä ole nössö".

Minä ainakin myönnän nappaavani tuota 6-vuotiasta tukasta kiinni (muuta ei kys. lapsi tarvitse) kun tulee kommentteja mitä oppii äidillään, esim. "äiti sanoi että sä olet v*ttumainen ämmä" tai "suus kii, läski h*ora".

Ja eikö se nähty jo Jokelassa ja Kauhajoella että mitä tapahtuu kun nämä pilalle lellityt penskat ottavat jonkun silmätikukseen?

täälläkin
käytetään tuota tapaa.

Kehoitan kyllä lapsiani antamaan takaisin nipistelyjä ja lyöntejä. Silloin, kun tiedän, että toisen osapuolen vanhemmatkin ovat tietoisia kiusaamisesta.

Meillä nyt vielä niin pieniä lapsia, että ihan tuttavaperheiden suunnalta oon saanut kummastelevia katseita tästä, kun kehoitan avoimesti lasta nipistämään yms. takaisin... Aion toimia näin jatkossakin, ärsyttää niin paljon se että annetaan omien muksujen tehdä toistenmuksuille mitä tahansa.

vieras
Minä hyväksyisin täysin opettajan menettelyn, mikäli tietäisin ja tuntisin (eli ennen kaikkea luottaisin) opettajaan.

Itse muista lapsuudesta, että naapurin poika veti multa housut alas, kun keinuin mahallani keinussa ja nauroi päälle. Äitini näki tämän ikkunasta ja tuli alas. Hänen käsystään naapurin pojan piti seistä paikallaan minun piti vetää housut alas naapurinpojalta. Poika seisoi häpeissään ja minä parkuen vedin siltä housut alas. Homma oli sillä selvä eikä meidän kerrostalon pihassa enää vedelty toisten housuja alas... :) Niin ja minä paruin siis sitä, kun olisin halunnut vain juosta piiloon häpeämään.

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mitähän ope ois siitä sanonut, jos pojalta ois vaikka murtunut sormet?
No aivan samalla tavoin siltä tytöltä olisi voinut ne sormet murtua...
Kyllä, mutta siinä se ero, ettei ope käskenyt sitä poikaa tekemään niin, vaan sitä tyttöä.

Yhteistyössä