Mitähän tämä toistuva uni voi meinata?

• Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti
"hmm"
Olen nähnyt tälläisiä unia ihan pienestä lapsesta asti. Ne eivät ole identtisiä, mutta tapahtumat toistuvat eri unien ja paikkojen keskellä. Unessa löydän yhtäkkiä jostain päin asuntoa, vähän piilosta, häkin jonka on sisällä jyrsijä. Jyrsijän lajilla tuskin on väliä, lapsena se oli yleensä gerbiili todennäköisesti koska joillain lapsuudenystävälläni oli niitä ja aikuisiällä kääpiöhamsteri, koska olen aikuisena omistanut sellaisen.

Kumminkin, kun löydän häkin, tunnistan sen lemmikikseni jonka olen unohtanut vuosiksi. Olen vain hankkinut jyrsijän ja jättänyt sen vuosikausiksi hyllyn päälle tms täysin ilman hoitoa. Kukaan ei ole vaihtanut sille puruja, ruokkinut sitä tai antanut vettä. Jyrsijä on olosuhteistaan huolimatta aina elossa ja melko hyvässä kunnossa, mutta olen hyvin säikähtänyt ja omantunnontuskissani siitä kuinka olen saattanut unohtaa sen ja jättää vaille hoitoa ja olen huolissani sen voinnista.

En ymmärrä tätä unta ollenkaan, enkä ollenkaan ole ihminen joka unohtaisi lemmikkinsä - ne ovat minulle yksi elämäni tärkeimmistä asioista. Ei tälläinen uni muuten jäisi edes erityisesti mieleen, mutta se tosiaan on toistunut yli vuosikymmenen :D

Hei, mulla on myös ollut vastaavia unia! Nyt ei taida olla ollut onneksi vuosiin kumminkaan, mutta aiemmin kylläkin. Aika monta vuotta ne eläimet oli jotain vesieläimiä tai liskon tapasia (usein oikeestaan jotain mitä ei taida oikeesti olla olemassakaan) terraario-akvaario-tyyppisessä jutussa, mutta sittemmin myös esim. lintuja ym... Olipa yhdessä unessa oikea kunnon kokoelma, kun vanhempieni olohuoneen nojatuolien alta ja takaa löytyi mun sinne unohtamiani lintuhäkkejä, kaneja, koiria.... Myös jotain ihmeellisiä tosi pieniä otuksia, jotka on kadonneet täysin häkeistä, ns. kuivuneet tyhjiin, ja sitten mietin että ehkä niitä ei ollutkaan... tai oliko ne mitään oikeita eläimiä sittenkään, ja koitan kovasti ajatella että ei haittaa....

Inhottavia unia! Tosiaan omantunnontuskat unissa on kovia, mulle myös eläimet tosi tärkeitä!
Hm, muuten nyt kun ajattelen, niin viimeisimmät pari tälaista unta mitkä olen nähnyt (ehkä joskus vuosi sitten, tai pari?) löysin taas eläinhäkkejä, ja pelästyin (taisi olla jotain kaneja ja undulaatteja), mutta ne olikin kunnossa ja tajusin että olenhan pitänytkin niistä huolta, en vaan heti muistanut. Ja sen jälkeen ne unet on toistaiseksi loppuneet.

Epäilemättä näissä on kysymys siitä että jotain osa-aluetta on laiminlyönyt elämässään. Vitsi kun en muista milloin noita unia olen aina nähnyt. Vesieläimistä ajattelin että jotain tunnepuolta ei ole tullut hoidettua, mutta noista muista elukoista ja jyrsijöistä en kyllä tiedä.

Voiskohan olla jotain sellaista, että on ottanut jonkun uuden asian hoitaakseen, tai saanut jonkun uuden idean, jonka toteuttaa ja miten elämää voisi muuttaa paremmaksi (uudet opinnot, joku isompi projekti, kunnonkohotus, remontti, kakkosura jne), suunnittelee asiaa, mutta sitten se jää kun ei viitsikään eikä jaksakaan tehdä sitä loppuun. Tällaisia kaikenlaisia projekteja mulla on ainakin ollut vaikka millä mitalla, nyt viime vuosina olen palannut useisiin vanhoihin prohkteihin ja jatkanut käynnissä olevia pikkuhiljaa jokaista. Sillä perusteella ajattelen että voisko olla jotain tämmöistä? Kuulostaako yhtään järkeenkäyvältä ja sopivalta sun elämääsi?

noh.
Sulla on selkeästi huono omatunto jostain asiasta. Alitajunnassa tiedät että et oo hoitanut jotain asiaa niin kuin sun pitäisi. Joku hoitamaton/käsittelemätön asia sua vainoaa.

"Unelias"
Unien tulkinta pitää tehdä aina ko henkilö huomioon ottaen. Mutta jos itse näkisin tuon kaltaisen unen niin, minun symbolimaailmassani, talo kuvastaa minua, kehoani. Jyrsijä on todennäköisesti "jotain joka kaivaa minua sisältäpäin". Tuossa tapauksessa se on siis jotain, jota en ole pitkään aikaan tiedostanut tai ajatellut, mutta vaikka en ole siihen mitään huomiota kiinnittänytkään, niin se, haitallinen asia, "voi silti paksusti". Uni kehottaisi minua tarkastelemaan mikä se sellainen asia on, jonka olen jättänyt tahallaan tai tiedostamattani käsittelemättä. Uskon että kun olisin käsitellyt tuon asian niin uni lakkaisi tulemasta.

Mutta tuo on siis minun symbolimaailmani mukainen tulkinta. Sinulla saattaa olla oma näkemyksesi siitä mitä uni sinulle tarkoittaa.

Yhteistyössä