Mitähän mulla on vielä edessä..?

Hei vaan kaikille! oon 28-vuotias ja 5 keskenmenoa saanut kahden vuoden sisällä. Mikään näistä ei ole ehtinyt rv6 pidemmälle. Olen niin pihalla, kuin lintulauta näistä hoidoista ja erilaisista kirjainyhdistelmistä, mitkä vilsee tällä palstalla.. Toivoisinkin jos joku voisi kertoa missä vaiheessa olette ottaneet ensimmäisen askeleen siihen suuntaan, että "minä olen ja ehkä tulen aina olemaan lapseton"?! Haluaisin siis tietää mitä tekisin seuraavaksi. Kehen otan yhteyttä?
Minusta on otettu kaikenlaiset verikokeet, eikä missään ole vikaa. Kaikki "paikat" on ultrissa näyttäny hyvältä. Mieheni ja minun kromosomeissa ei ole vikaa. Sairaalassa lääkäri sanoi, että pitää olla vuosi lapseton ennenkuin pääsee lapsettomuushoitoihin. Käytännössä tarkoittaa, että keskenmenojen, joita hän kutsui kemiallisiksi, niiden välissä tulisi olla vuosi. Nyt mua ei vielä lasketa lapsettomaksi, mulla on vain ollut huonoa tuuria!! Prkl! Joka puolella syntyy vauvoja niinkun sieniä sateella. vaan ei meille. Kertokaa mitä mulla on vielä edessä? Mitä tapahtuu seuraavaksi ? Olen varannut yksityisen gyneajan kahden viikon päähän. Yritän siinä 20minuutissa puhua ja saada vastauksia niin paljon kuin mahdollista.. Mutta jos joku voisi valaista ennen sitä mua vähän, niin ymmärrän ehkä mistä lääkärikin sitten puhuu.
Kiitos! :)

Kyllähän yksityinen gyne, lapsettomuuden hoitoon erikoistunut ottaa sut hoitoon ilman tuota vuoden odotteluakin. Kalliimpaa tietenkin, kuin julkinen puoli. Mm. Terolut auttaa mun tietääkseni hedelmöittynyttä munasolua pysymään matkassa mukana. Kemiallinen km mielestäni tarkoittaa just sitä, et on ollut kiinnittymisyritys, joka siis näkyy positiivisena raskaustestissä jnk. aikaa. Auttoiko yhtään?

Viimeksi muokattu:
Teroluteja söin 3kk.. ei auttanut.. sen sijaan mun kellonlyömä 28 päivän kierto heitteli päivän/pari ja ilmestyi tuhryvuotoa aina ennen menkkoja. Lähinnä nyt halusin tietää mihin hoitoihin mut mahdollisesti ohjataan ensimmäisenä ja mitä ne tarkoittaa käytännössä. Kun en ymmärrä näitä kirjainyhdistelmiä vaikka kuinka luen erilaisia ketjuja täällä. Eli mitä teille muille on ehdotettu ensimmäisenä? Onko se se inseminaatio ja mitä se käytännössä tarkoittaa. Koska olette saaneet ajan, kuinka nopeaa toimintaa kaikki on? Olen edelleen ihan pihalla..

No mulla oli suurinpiirtein tässä järjestyksessä tapahtunut:
1. menin juttelemaan yleislääkärille meidän lastensaantivaikeuksista. Lääkäri neuvoi ottamaan ovistikut käyttöön jo nyt
2. Määräsi perusverikokeita mulle + TSH (kilpirauhanen)+ progestoli (maitohormooni)+ HIV+ Hepatiitti. Miehelle simppanäytteen otto ja HIV & hepatiitti. HIV ja hepatiitti hedelmöityslain takia. Nämä otettiin ihan perusterveydenhuollossa. Lääkäri kirjoitti jo lähetteen tällöin jatkohoitoon keskussairaalaan, kiireellisenä (yrityksen keston ja mun iän takia)
3. Mulle kuukauden sisällä kutsu munatorvien aukiolotutkimukseen

Nämä pesustutkimukset kun on jo ennelta tehty perusterveydenhuollossa, säästyy sekä aikaa että rahaa.

4. Aika keskussairaalaan tuli n. kolmen kuukauden päästä. Poliklinikkamaksu 27,50 e. Siellä kartoitettiin tilannetta ja terveydentilaa, kierron pituutta, terveyskäyttäytymistä etc. Molempien osapuolien toivottiin tulevan yhdessä eka käynnille. Mulle tehtiin normi gynekologinen tutkimus, katottiin rinnat ja karvoituksen laati (onko feminiininen), tarkistettiin munasarjojen rakennetta sun muuta sisältä UÄ-nen kanssa
5. Mulle määrättiin Clomifen-niminen lääke otettavaksi kierron 3. -7. päivä 1 tbl/vrk. 20 kpl:n purkki noin 67 e KELA-korvauksen jälkeen.
6. Follikkelitutkimus n. kierron 11. tai 12. pvä (riippuu kierron pituudesta), josta katsotaan montako mahdollisesti irtoamassa ja hedelmöittymiskykyistä munasolua on. Tehdään UÄ-tutkimuksena eikä satu. Tämä seuranta siksi tärkeä, ettei tulisi monisikiöraskauksia. Tavoite 1-2 hyvää munasolua. Myös niiden koko mitataan, sekä kohdun liman paksuus(jos liian ohut, hedelmöittyneen munan vaikea kiinnittyä.
7. Ovulaatiotestein seurattiin, milloin mahdollinen ovulaatio tapahtuu. Kun ovulaatiotesti plussaa, mies seuraavana aamuna tumputtamaan :LOL: ja näytteen vienti sairaalan spermalabraan. Siellä tehtiin sille näytteelle pesu(eroteltiin priimasiittiöt talteen). Mies varasi samaksi päiväksi mulle ajan inseminaatioon.
8. Inseminaatio kesti muutaman minuutin. Pestyt siittiöt ruiskutettiin ohuella muovikatetrilla suoraan kohtuonteloon. Ei satu. Maksoi poliklinikkamaksun l. 27,50e.
9. Sitten odotellaan joko kuukautisia, ja jos eivät satu alkamaan, niin sitten raskaustesti :heart:

Jos ei homma onnannnut, niin koko homma uusiksi. Hoitoihin ilmoittaudutaan aina kuukautisten eka päivänä. Toivottavasti tämä auttoi

Minkälaisia kirjainyhdistelmiä meinasit ...?Jäi epäselväksi?Riippuu ihan jonoista ja paikkakunnasta, kuinka pian pääsee hoitoihin. Mut jo noista perustutkimuksista voi selvitä paljon ja se on jo iso askel eteenpäin. Inseminaatiota tarjotaan yleensä selittämättömään lapsettomuuteen. Moni on saanut avun jo pelkistä Clomeista.Ja loppupeleissä; hoitomuoto päätetään aina lapsettomuuden syyn perusteella. Inseminaatio kuitenkin taitaa olla se yleisin.Näitä toistetaan yleensä 3-4 kertaa, jonka jälkeen siirrytään usein IVF-hoitoihin.

Kiitoksia vastauksista, tunnen itseni jo hieman viisaammaksi, kiitos Nyysy! Kirjainyhdistelmillä tarkoitan mm. IVF/ICSI.. en jaksanut sen enempää selata ketjuja, nuo löytyivät otsikoista.. Luulen että ne liittyvät juuri erilaisiin hoitomuotoihin, niihin mistä mulla ei ole aavistustakaan :D Mulla on nyt tosiaan perjantaina se yleisgyne yksityisellä, katotaan mitä mieltä se on mun alakerrasta ja historiasta. Onko niin etten pääse vielä kunnalliseen kun lapsettomuutta ei ole heidän mittakaavassaan vuotta, koska olen saanut keskenmenoja. Luultavasti tilaan lapsettomuusklinikalle seuraavaksi ajan jos sitten pääsis asian kanssa varsinaisesti eteenpäin.

Tässä vielä vähän lisähöpinöitä... :)

Kuten Nyysy sanoikin, usein hoidot aloitetaan joko pelkällä lääkityksellä tai sitten inseminaatioilla, jos ei ole mitään erityistä syytä mennä suoraan koeputkihoitoihin. Inssi on hoitomuotona kevyempi ja helpompi (ja varsinkin yksityisellä myös huomattavasti halvempi) kuin koeputkihoidot. Ja joskus tosiaan pelkkä hormonilääkitys ilman sen kummempia muita toimenpiteitä voi riittää.

Inseminaatio voidaan tehdä joko lääkkeellisenä - jolloin munasolu(je)n kasvua avitetaan hormoneilla - tai ns. luonnonkiertoon eli ilman lääkkeitä, tilanteesta riippuen. Vähän ennen ovulaatiota mies käy toimittamassa spermanäytteen klinikalle (näyte otetaan joko kotona tai paikan päällä), minkä jälkeen se pestään parhaiden siittiöiden saamiseksi talteen ja ruiskutetaan suoraan kohtuun katetrilla. Itse toimenpide on hyvin nopea ja helppo.

IVF eli koeputkihedelmöitys on vähän mutkikkaampi prosessi, jossa ensin kasvatetaan reilusti follikkeleita hormonihoitojen avulla (ihanteellisessa tilanteessa kai noin 10-20) ja tämän jälkeen kerätään munasolut talteen munasarjoihin työnnettävällä neulalla. Keräyksestä eli punktiosta kirjoitetaan yleensä kolme päivää sairaslomaa, eli kyse on vähän isommasta ja rankemmasta toimenpiteestä. Saaliiksi saadut munasolut hedelmöitetään laboratoriossa miehen antamalla spermanäytteellä, joka toimitetaan samaan tapaan kuin inssissäkin. Jos tuloksena on hyväkuntoisia alkioita, niistä 1-2 siirretään kohtuun pari päivää myöhemmin ja mahdolliset ylimääräiset alkiot voidaan pakastaa myöhempää käyttöä varten.

ICSI on muuten sama kuin IVF, mutta sen sijaan että hedelmöitys tehtäisiin petrimaljalla, munasoluihin viedään siittiöt yksittäin neulan avulla. ICSI:ä käytetään esim. silloin, kun miehen antamassa spermanäytteessä on vain vähän hyvälaatuisia siittiöitä.

PAS eli pakastetun alkion siirto tarkoittaa hoitoa, jossa aikaisemmasta IVF:stä tai ICSI:stä "yli" jäänyt alkio otetaan pakkasesta, sulatetaan ja siirretään kohtuun.

Hoitojen hinnat vaihtelevat todella paljon riippuen toisaalta siitä, käykö julkisella vai yksityisellä, ja toisaalta siitä, minkälaisia lääkkeitä (ja kuinka paljon) tarvitaan. Julkisella käynneistä peritään poliklinikkamaksu, joka on sen n. 30 e; yksityisellä inssi maksaa n. 200 euroa/kerta, koeputkihedelmöitys n. 1500-2000 euroa/kerta ja PAS n. 600-700 euroa (Väestöliiton hinnaston mukaan - muualla voi olla eri hinnat, esim. Felicitas on kalliimpi).

Lisäksi sekä julkisen että yksityisen puolen hoidoissa pitää maksaa lääkkeiden omavastuuosuudet, jotka vaihtelevat lääkityksen "järeydestä" riippuen muutamasta kympistä useihin satoihin euroihin. Inssi voidaan joissain tapauksissa tehdä ilmankin lääkkeitä, tai mahdollisesti vain kevyellä lääkityksellä, mutta koeputkihoidoissa lääkkeisiin menee halvimmillaankin satoja euroja. (Toisaalta KELA-korvattavilla lääkkeillä on omavastuukatto, joka oli vuonna 2012 n. 700 euroa vuodessa - tämän osuuden ylityttyä loput lääkkeet ovat käytännössä ilmaisia. Suurin osa hoidoissa käytettävistä lääkkeistä kuuluu KELA-korvauksen piiriin, mutta joitakin poikkeuksiakin on.)

Toivottavasti tästä oli apua!

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä