Mitä yleisiä suosituksia jätät sitten itse noudattamatta? (vauvanhoidosta)

No eipä nyt tuu muuta mieleen ku se sääntö, et yks yö per ikävuosi hoidon suhteen. Sitä ollaan rikottu, kivittäkää :D

muoks. Annetaan 8kk ikäisen maistella ruokia mitä se ei vielä saa syödä.

Alkuperäinen kirjoittaja bb:
Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
-Meillä 1v poitsu juo äidinmaidon lisäksi luomukevytmaitoa, ei rasvatonta
-ei käytetä hammastahnaa pojalla vielä, saati sitten xylitoltabletteja tms

...täytyy miettiä muita...

Mitä sitten pitäisi juoda? Meilläkin melkein yksivuotias on siirtymässä korvikkeesta luomukevytmaitoon ja neuvolassakin suosittelivat kevytmaitoa.

Hammastahnaakaan ei käytetä koska se kahden hampaantyngän pesemiseen olisi ihan turhaan ja minusta hammastahanaa ei muutenkaan tarvitse käyttää ennen kuin lapsi ymmärtää ettei se ole syötävää.

Meillä lapsi nukkuu kahdet päiväunet vaikka neuvolan mielestä voisi jo siirtyä yhtiin. Muita ei tule mieleen kun meillä on onneksi niin ihana terveydenhoitaja ettei tuputa mitään neuvoja koko aikaa.

Onneks karieskin ymmärtää tulla vasta sitten kun lapsesi ymmärtää hammastahnan tärkeyden.

Itselläni ja veljelläni hampaat todella surkeat kun ei niistä huolehdittu lapsena. Mukava saada aukot suuhun 30 vuotiaana:(

-meillä saavat karkkia useesti eli ei karkkipäivii
-ei muisteta joka aamu/ilta pestä hampaita
-saavat kattoo esim simpsoneita ja indiana jones leffoi..
-alkoivat saada kiinteitä 2kk ikäisestä
-joivat pullosta syntymästään lähtien
-ovat nukkuneet omissa pedeissään/huoneissaan vauvasta asti
-ei anneta d vitamiini tippoi..(vauvoina saivat )

täs muutamia :laugh:

vauva nukkuu meidän sängyssä ja on tyytyväinen. soseita alan antaan vähän turhan leväperäsesti. en yhtä lusikallista enkä yhtä ja samaa laatua ensin viikon ajan. vaan lusikallisia menee sen verran kun näyttää että tahtoo syödä ja purkin väriä vaihdan. ai niin ja syö tosiaan purkkiruokaa!!! :0
hampaat pestään vaan illalla.
ja jo viides lapsi menossa.

en seuraa juuri mitään suosituksia. no sitä kyllä etten anna viljavellejä ennenku tuo täyttää 5kk, sen verran tuskasia on keliakiaa sairastavat ystävät olleet että varon. maissi ja riisivelliä on vauva syönyt 2kk iästä lähtien. saa nukkua missä tahtoo ja hyvin on menny, parhaiten nukkuu omassa sängyssä. aina on saanu korvikettakin syntymästään lähtien, en niin rakasta imettämistä. kaikki saa koskea ja pyörittää mun vauvaa, en ole viittiny nipottaa ekan 2 viikon jälkeen. ollaan käyty kodeissa missää nuhaa ja muuta, ja ihan terve on vauva ollu pienen ikänsä. on jo maistellu ekat kissan ja koirankarvatkin.

hyvin pyyhkii ja vauva on kun aurinko :)

Alkuperäinen kirjoittaja Moonlightmom:
-meillä saavat karkkia useesti eli ei karkkipäivii
-ei muisteta joka aamu/ilta pestä hampaita
-saavat kattoo esim simpsoneita ja indiana jones leffoi..
-alkoivat saada kiinteitä 2kk ikäisestä
-joivat pullosta syntymästään lähtien
-ovat nukkuneet omissa pedeissään/huoneissaan vauvasta asti
-ei anneta d vitamiini tippoi..(vauvoina saivat )

täs muutamia :laugh:

Samat paitsi hampaat pesty aina, ja leffoja ei kattele :p

Mä en ole kuullut puoliakaan noista suosituksistä, joita yritätte tässä ketjussa väittää. Tai jos jossain tollainen suositus on ollut, niin se on heti toisessa tutkimuksessa kumottu. Jopa d-vitamiinin suosituksistakin on väitetty suuntaan ja toiseen, vaikka se nyt noista taitaakin olla ainut, joka on ihan oikea "virallinen" neuvolan suositus.

Noh yksi suositus tuli mieleeni, jota en ole noudattanut ja se koskee noita pelien k11 ikärajaa eli meillä on saaneet pelata niitä jo aiemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mä en ole kuullut puoliakaan noista suosituksistä, joita yritätte tässä ketjussa väittää. Tai jos jossain tollainen suositus on ollut, niin se on heti toisessa tutkimuksessa kumottu. Jopa d-vitamiinin suosituksistakin on väitetty suuntaan ja toiseen, vaikka se nyt noista taitaakin olla ainut, joka on ihan oikea "virallinen" neuvolan suositus.

Noh yksi suositus tuli mieleeni, jota en ole noudattanut ja se koskee noita pelien k11 ikärajaa eli meillä on saaneet pelata niitä jo aiemmin.

Samoin, neuvolassa on meilläpäin kyselty että "miten teillä?" Mitä lapsi syö, miten paljon, miten yöt menee, osaako sanoja. Eikä todellakaan niin, että nyt teette näin kun suositellaan. Ja kun on kerrottu miten tehdään, neuvolakorttiin kirjataan ja varataan uutta käyntiä. Ylimääräisiä arkielämän ratkaisuja ei todellakaan ole ruodittu, esim lastemme nukkumapaikkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja en:
en seuraa juuri mitään suosituksia. no sitä kyllä etten anna viljavellejä ennenku tuo täyttää 5kk, sen verran tuskasia on keliakiaa sairastavat ystävät olleet että varon. maissi ja riisivelliä on vauva syönyt 2kk iästä lähtien. saa nukkua missä tahtoo ja hyvin on menny, parhaiten nukkuu omassa sängyssä. aina on saanu korvikettakin syntymästään lähtien, en niin rakasta imettämistä. kaikki saa koskea ja pyörittää mun vauvaa, en ole viittiny nipottaa ekan 2 viikon jälkeen. ollaan käyty kodeissa missää nuhaa ja muuta, ja ihan terve on vauva ollu pienen ikänsä. on jo maistellu ekat kissan ja koirankarvatkin.

hyvin pyyhkii ja vauva on kun aurinko :)

ja ai niin vielä, mieluusti olen antanut vauvan hoitoon ja yöhoitoonkin jo 3kk iästä lähtien ja ite mennyt rimpsalle! uskon että mummon ja ukinkin on tärkeetä saada luoda suhde vauvaan. se tulee olemaan lapsen etu tulevaisuudessa. ja eipä vauva tuostakaan ole kärsinyt ja mummula on ihan pikkuisen lapsenlapsensa lumoissa :)

3,5 v nukkuu meidän sängyssä, 1,5vuotiasta imetän edelleen (myös öisin), 3,5v notkuu tietokoneella päivittäin ja molemmat katsoo piirrettyjä heti aamusta ja isompi myös saattaa syödä samalla kun katselee.. ja hampaat pestään useimmiten vain iltaisin..

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä annan piutpaut sille, että vauvan kuuluu nukkua aina omassa pinnasängyssään tai vaunuissa. Kaikki vauvalehdet (mukaanlukien tämä uusin Kaksplus) vain toitottavat tätä yksipuolista näkemystä, jota en ole koskaan ymmärtänyt. Mä teen niin, mikä tuntuu luonnolliselta ja miten suurimmassa osassa muualla tehdään, eli: mun vauva nukkuu aina vieressä! Ei yöitkuja.

Ja on yksi lapsi? eikä uutta tulossa? Täällä kun on niitä aloituksia aika-ajoin, et lapsi ei opi nukkumaan omaan sänkyyn tai äiti ei saa lopetettua imetystä tai -... siis ihan asioina vaan. Mulle on ihan sama miten kukakin tekee, kunhan tässä pohdin tätäkin puolta, et ymmärretäänkö asioiden toinen puoli?

Meilläkin on esikoinen nukkunut aina ja nukkuu edelleen meidän välissä. Näin nukkuu parhaiten, kun kaipaa niin palon läheisyyttä:) Toinen kun oli tulossa, niin hänet olisi kyllä otettu kans kainaloon nukkumaan, mutta kuopus ei halunnutkaan viereen, vaan nukkuu parhaiten omassa pinniksessä(joka on meidän sängyn vieressä). Olin alussa ihan haavi auki, kun vauva vaan kitisi sylissä eikä nukahtanut millään, kunnes sitten tajusin laittaa sen omaan sänkyyn nukkumaan :whistle: :laugh:
Esikoinen taas ei nukahtanut muualle kuin syliin vauvana... eli kukin tavallaan.

Meillä ei myöskään ulkoilla aina kurjalla säällä. Neuvolan ohjeiden mukaan ei pidetty lasta nälässä että suostuisi syömään muutakin ku maitoa :headwall: Eikä lapset syö 5xpv aina samaan kellonaikaan. Ja neuvola on kauhuissaan kun lapset menevät myöhään illalla nukkumaan ja nukkuvat aamulla pitkään :laugh:

Voi horsma täähän on mun pino!! :laugh:

-3v kattoo telkkaria pari tuntia päivässä
-En ole imettänyt esikoista enkä kuopusta kuin pari kuukautta
- Tosta yökylähommasta en ole kuullutkaan :laugh: Mutta se on rikottu ja suurella kädellä :whistle:
- Poltin kuopusta odottaessa tupakkaa :ashamed: Mistä en todellakaan ole ylpeä :ashamed:
- Ulkona käydään aivan liian harvoin
-Purkki ja einesruokaa syödään
- Lapset nukkuu omissa sängyissään
- Olen käynyt baarissa jo 2 kertaa vaikka kuopus vasta 5kk
- Hampaat pestään yleensä iltaisin
- Olen synnyttänyt sektiolla molemmat

Näitä riittää :laugh: Pitäs kai kysyä että mitä suosituksia noudatan :whistle:

Meillä neuvola suosittelee kevytmaitoa, käytetään rasvatonta kun sitä juo kaikki :)

asian vierestä.

tuohon nukkumiseen. meillä ei kyllä edes mahtuis yhtäkään vauvaa samaan sänkyyn. 120cm leveyttä ja joskus meinaa tulla ahdasta kun 2 aikuista siinä pyörii ja hyvällä tuurilla kissa vielä päällimmäisenä.

Minä taas pesen pojalta hampaat vaan aamulla, koska iltaisin juodaan tuttipullosta iltamaito sängyssä, ja sen jälkeen poika rupeaa suoraan nukkumaan.
Herkkuja on saanut maistella jo 6kk ikäisestä alkaen (jäätelöä, keksiä, suklaata jne.)
Yösyönnistä vieroitettiin vasta lähempänä vuoden ikää, samoin siirtyi silloin omaan sänkyyn nukkumaan.
Kiinteät aloitettiin 3kk iässä, tavalliseen maitoon siirryttiin 10kk iässä. Täysimettänyt en ollenkaan, ja osittaisimetystä 7kk ikään.
Annan ruoasta maistiaisia samalla lusikalla millä itse syön.

Tässä nyt mitä ekana tulee mieleen, on varmaan muutakin :ashamed:

Lapsi käynyt saunassa vauvasta asti. Ollaa nukutettu lapsi ulkona ihan vauvasta asti ja kovallakii pakkasella, eikä ole ollu montaa kertaa kipeenä. Saa katsoa telkkusta lastenohjelmat, kun syö. Aloitti kiinteän ruoan syömisen 2.5kk, eikä ole allergioita. Alle 1vee sai jo maitotaloustuotteita.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja bb:

Mitä sitten pitäisi juoda? Meilläkin melkein yksivuotias on siirtymässä korvikkeesta luomukevytmaitoon ja neuvolassakin suosittelivat kevytmaitoa.

Hammastahnaakaan ei käytetä koska se kahden hampaantyngän pesemiseen olisi ihan turhaan ja minusta hammastahanaa ei muutenkaan tarvitse käyttää ennen kuin lapsi ymmärtää ettei se ole syötävää.

Meillä lapsi nukkuu kahdet päiväunet vaikka neuvolan mielestä voisi jo siirtyä yhtiin. Muita ei tule mieleen kun meillä on onneksi niin ihana terveydenhoitaja ettei tuputa mitään neuvoja koko aikaa.

Onneks karieskin ymmärtää tulla vasta sitten kun lapsesi ymmärtää hammastahnan tärkeyden.

Itselläni ja veljelläni hampaat todella surkeat kun ei niistä huolehdittu lapsena. Mukava saada aukot suuhun 30 vuotiaana:(

En minä sanonut että lapsi saa hammastahnaa vasta kun ymmärtää sen tärkeyden vaan etten näe tarvetta käyttää hammastahanaa vauvalla jolla on vain kaksi hampaa tynkää ja jotka toistaiseksi voi pestä hyvin ihan pelkällä vedelläkin. Ihan eriasia sitten kun hampaita on enemmän ja niitä myös käytetään pureskeluun. Toistaiseksi minusta kuitenkin on tärkeintä että harjaa käytetään kaksi kertaa päivässä kun sein niin monelta näyttää unohtuvan.

- Poika, 3,5v katsoo paljon piirrettyjä, joskus äiskä ja vauva ottaa jopa pikku päikkärit sillon..
- välillä syödään hampurilaisia ruuaksi..
- poika haluaa itse pestä hampaat, enkä jaksa aina olla itse mukana pesemässä..
- vauva 6kk, ollut jo 5 kertaa yötä mummulassa (itse tahtovat ja pyytävät hoitoon :) ja saatu miehen kanssa laatuaikaa ;)
- kiinteät aloitettu aikasemmin ku sais..
- saunottu
- maisteltu kaikkia herkkuja (vaavi jouluna piparin murusia..)

Yhteistyössä