Mitä voisi antaa 7kk itse syötäväksi?

• Viestiketjun aloittaja kyselevä
  • Ensimmäinen viesti
kyselevä
Eli tyttö syönyt 5kk lähtien keitettyä porkkanaa itse ja maissinaksuja myös välillä. Syöminen sujuu hyvin, eikä sottaa pahemmin ja syö kaiken, myös sen nyrkin sisällä olevan palasen osaa syödä. Nyt tahtoisin jotain muutakin vaihtelun vuoksi tarjota, ideoita?

Koska voisi banaanin pätkän antaa omaan käteen?

Kyllä itse ainakin olen jo antanut tuossa iässä banaania. Lisäksi pehmeäksi höyrytetty kukkakaali tai parsakaali on meillä menneet. Nyt 9kk vanhalle olen antanut jo raejuuston murusia napsittavaksi.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja BabyP:
Kyllä itse ainakin olen jo antanut tuossa iässä banaania. Lisäksi pehmeäksi höyrytetty kukkakaali tai parsakaali on meillä menneet. Nyt 9kk vanhalle olen antanut jo raejuuston murusia napsittavaksi.
Kiitos vinkistä! Ja kai tuota banaania tosiaan voisi myös kokeilla..

kik
Ylikeitettyä pikamakaronia, hyvin lupsahtaa alas :) Kurkun keskusta. Banaani on pitänyt meillä pilkkoa, ei ole osannut ottaa pieniä paloja itse vaan tunkenut suun täyteen ja yrittänyt nielaista liian isoa palaa!

polo
Banaania menee helposti liikaa kerralla suuhun, siksi kannattaa pilkkoa paloiksi ja antaa siten.

Kypsäksi asti keitetty makarooni oli meillä suosikki tuossa iässä. Herneet ok, mutta älä anna liikaa, tulee helposti maha kipeäksi. Myös maissit tuli mieleen. Leivän paloja tai kovempi leipä sellaisenaan.

hassua
Jännä että kaikki aina neuvoo aloittamaan kuivasta leivästä ja näkkäristä... Meillä ainakin lapset saaneet niistä isoja paloja joinin sitten meinanneet tukehtua. Parhaiten meillä on mennyt alkuun pehmeä paahtoleivän sisus pieninä paloina ja rasvaa päälle...

vieras
mie oon antanut keitettyä porkkanaa, omenaa ihan ohuina siivuina,kurkunpätkiä,tomaatinpaloja. herne-maissi-paprikaa ym keitettyjä vihanneksia, maissia, nyt 8-9 kk ikäisenä leivänpaloja ihan ruisleipää ja näkkäriäkin. Makaronia.. ihan ykkösiä pojan mielestä jäiset mustikat ja mansikanpalat(kohmeisena annan sen takia ettei sotku ois nii hirvee:)

mie vaan
minkä kokoisina paloina ootte tota porkkanaa ym antaneet esim 5kk ikäiselle? kun oon miettiny tuota että jos antais itse syötäväksi.. pelottaa vaan sitte että jos annanki liian ison palan niin tukehtuupi pikkuinen.. :( voiko maissinaksuja antaa kokonaisena?

Voi että
Kun sais noita soseita ees menemään ekana tuolle vajaa 8kk vanhalle... ei meinaa löytyy mitään sopivaa... ois niin kiva toiselle antaa vaikka mitä....

mut joo takaisin aiheeseen: ihanko annatte noita em.vaikka ei ois hampaan hammasta? Kysyy tyhmä esikon äiti ja vielä allergisen äiti, eli ei ole vielä sormiruokaan päässyt perehtymään.

ninnu
Paras sormiruoka on PEHMEÄTÄ ja PIENIÄ PALOJA!!! Juuri sen vuoksi, että se liiskaantuu eikä lapsi niin helposti siihen tukehdu kuin koviin hedelmiin, kasviksiin tai näkkäreihin. Eli kaikki keitetyt kasvikset paloina, pehmeät kypsät päärynät, banaani jne. paloina jne. Ja tietysti seuraat pienen popsimista vierestä, että saa palat alas eikä tunge liikaa kerralla. Riisiä ja makaroonia voi myös keittää ja antaa pehmoisina napostella. :)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mie vaan:
minkä kokoisina paloina ootte tota porkkanaa ym antaneet esim 5kk ikäiselle? kun oon miettiny tuota että jos antais itse syötäväksi.. pelottaa vaan sitte että jos annanki liian ison palan niin tukehtuupi pikkuinen.. :( voiko maissinaksuja antaa kokonaisena?
maissinaksuja voi antaa kokonaisena,ite oon antanut heti puolen vuoden iästä ku osaavat istua. Ne sulaa suuhun eikä niihin mun mielestä voi tukehtua vaikkei ois hampaan hammasta. 5kk ikäiselle voisin antaa ison palan raakaa porkkanaa/näkkäriä/ruisleipää lähinnä imeskeltäväksi jos nyt sellaiseen tarvetta on, meillä ainakaan tuon ikäiset ei oo vielä osanneet pieniä palasia suussaan pyöritellä vaan oisivat tukehtuneet. Sit ku ovat oppineet soseita syömään niin oon pikkuhiljaa antanut palasia,

Yhteistyössä