Mitä voin tehdä kun 5 vuotiaan tyttäreni käytös ärsyttää mua?

• Viestiketjun aloittaja opppppppppd
  • Ensimmäinen viesti
opppppppppd
Mulla on kaksi poikaa 7v ja 2 v. Ja tää tyttö 5v. Oon ollut tytöstäni niin onnellinen ja vauvan yritys ollut käynnissä puoli vuotta ja kovasti oon tyttöä toivonut meidän viimeisestä lapsesta jos sellainen meille vielä suodaan mut nyt...

Tytön hihittely ja hirinä on alkanut käydä mun hermoille:/ Tyttö on alkanut puhua pussailujutuista, rakastumisista yms. On jotenkin alkanut ärsyttää. Mitä mä voin tehdä?

"Piika-äiti"
Et todennäköisesti mitään radikaalia.

Se ärsytys varmaan kasvaa ajan myötä ja näet yhä useammin lapsessa, siinä tytössä, itsesi kaikkein ikävimmät piirteet. Eli tämä pieni ärsytys on opettelua ja kasvattaa sietämään isompaakin ärsytystä, joka vielä antaa odottaa itseään.

Äitini hermostui minuun kerran niin, että pamautti minut lattiamopilla pökerryksiin. Olin silloin 12 v.

Itse aion pitää huolen siitä, ettei minulle ja tyttärelleni käy samoin.

[QUOTE="a.p";26192979]No se on sellaista "pissismäistä hihittelyä" . Haluisin että tyttöni on samanalainen kuin ennen eikä käyttäydy kuin mikäkin pissis:/[/QUOTE]

No mistä sellainen käyttäytyminen on sitten tullut? Saako hän vaikutteita kavereilta tai telkkarista? Ihan yhtäkkiäkö se muuttui?

Aloituksessa en ymmärrä sitä, miten vauvan yritys tai tytön toivominen liittyy tämän viisivuotiaan käyttäytymiseen. Kuulostaa kovasti sellaiselta "vaiheelta" jota lapsilla nyt vaan on.

................
Sanot suoraan että et käyttäydy noin. Etkös sinä voi äitinä muokata lapsesi käyttäytymistä? Jospa se on kuitenkin vain nyt tuollainen vaihe mikä kuuluu tytön kasvuun?

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/kasvu_ja_kehitys/5_6-vuotias/

Siten liittyy että nyt toivon poikaa koska pojat eivät ärsytä mua. Kun tytöllä on kaksi muuta kaveriaan huoneessaan ja kaikki siellä hirisevät:O Mä en kestä!
Pojat eivät ärsytä sua vielä. :xmas: Hei, sellaista se elämä vaan on, lapsilla on vaiheita jotka menee ohi. Mun on nyt vaikeaa ymmärtää, millainen lapsi on, mutta kyllä nyt nauraminen ja hihittäminenkin ihan kuuluu lapsen elämään. Parempihan se on niin kuin että jos olis kokoajan naama nyttyrällä ja vaiti. Jos vaikuttaa siltä, että lapsella on jotenkin pinnalliset arvot, niin pitää alkaa muokkaamaan niitä, katsoa vähän itseäänkin peiliin ja miettiä mihin suuntaan kasvatusta viedä, millaisia asioita haluaa lapsen arvostavan. Mutta ei tää nyt mikään sukupuolikysymys ole, aika kamala kohtalo lapsellekin, jos hän oppii että hänen käyttäytymisensä vuoksi äiti halusikin lisää poikia tyttöjen sijaan :O

"tytteli"
No onhan se parempi ettei se tyttö kitise tai pillitä hameen helmassasi koko aikaa! Hommatkaa harrastus. Vie tyttö hevosten pariin tai potkimaan palloa, sitte SUA ei varmaan ärsytä niin paljoa. Tietysti voit kysyä miksi se niin hihityttää, koska pussailu on normaalia. Ja aika yleistäkin vielä. Luukeeko tyttö että siinä tapahtuu jotain muuta hassua....selitä ja tue tyttöä jo nyt.

[QUOTE="a.p";26192979]No se on sellaista "pissismäistä hihittelyä" . Haluisin että tyttöni on samanalainen kuin ennen eikä käyttäydy kuin mikäkin pissis:/[/QUOTE]

Hei, se on likka 5vee. Käys kattoon vaik päiväkodissa 5v ni huomaat että sellasia ne on. Meilläkin töissä just ne 5-6v ovat tuossa pussailu, tykkäämisvaiheessa. hirinää ja hihitystä.

Blue
Joku viisas on joskus sanonut että äitiä ärsyttää suunnattomasti ne tyttäreensä itseltään periytyneet huonot piirteet...

Eli se on kuin raakaan peiliin katsomista josta näkee vain ne huonot piirteet.

Koitapa vain oppia elämään asian kanssa.

Yhteistyössä