Mitä villieläimiä olet kohdannut naamatusten?

Tämän IL:n lukijoiden hurjat villieläinkohtaamiset: "Tuijotin sutta silmästä silmään" | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi innoittamana, mitä elukoita on kävellyt vastaan luonnossa/kaupungissa?

Itse ole törmänny hirvipariin kekskellä kaupunkia. Kyseessä oli ehkä emä ja vasa, koska toinen oli hieman pienenmpi. Olin koirien kanssa lenkillä pienessä puistikossa, aivan meidän kotimme vieressä. Näin, kuinka kaukaa juoksi kohti "kaksi isoa koiraa" vapaana ja kirosin mielessäni, kun ei osata pitää rekkuja kiinni. Kun nämä "tanskandogit" tulivat lähemmäs, havaitsin hirviksi. Ne pysähtyivät n. 10m metrin päähän. Minä olin hirvien edessä ja joku lapsiperhe takana. Tuijottelimme siinä hetken toisiamme(koirat pakenivat seläntaakse piiloon ja pysyttelivät hipi hiljaa :D ) Sitten jatkoivat matkaa.

Joskus teini-ikäisenä olin pyöräilemässä Kuusijärveltä kotiin. Olin kavereiden kanssa liikenteessä. Minulta tippuivat ketjut pyörästä ja jäimme sitten hetkeksi pelaamaan korttia läheiselle rekkojen kääntöpaikalle korjausoperaation jälkeen. Kaverini istuivat selin metsikköön ja minä heitä vastapäätä. Yht äkkiä heidän takaansa lampsi karhu n.20-30m päästä. Naama valkoisena soperis, että nalle tuosta kulki :O Kukaan ei uskonut, vaan väittivät hirveksi tai isoksi koiraksi. En minä kuitenkaan ihan sokea ole :D Aamulla radiossa kerrottiin kuinka ko. alueella liikuskeli citykarhu. Ja ei muuta kuin puhelua kavereille, että "lälläs lää" :D

Entien asuntomme liepeillä liikuskeli todella suuri uros(?)kettu. Ei pellännyt koiria ollenkaan ja yritti tulla hieromaan tuttavuutta. Naapuruston pikkukoiran omistajat olivat kauhuissaan ja yksi halusi jopa ampua ketun. Pelkäsivät, että repolainen popsii heidän hauvansa. Useampana iltana sinä kesänä törmsin kettuherraan ja kerran meinasi seurata meitä kotiin asti :D
 
"vieras"
Tota onko nää teidän mielestä villieläimiä? Tavallisia luonnon elukoita. Nuita näkkee päivittäin.

Tuleee vain etäisesti mieleen tämänpäiväinen uutinen, jossa kerrottiin lokista joka saalisti itselleen ruokaa etelässä ja ihmiset juoksivat pakoon. Taisivat saada kriisiapuakin.
 
[QUOTE="vieras";26507621]Tota onko nää teidän mielestä villieläimiä? Tavallisia luonnon elukoita. Nuita näkkee päivittäin.

Tuleee vain etäisesti mieleen tämänpäiväinen uutinen, jossa kerrottiin lokista joka saalisti itselleen ruokaa etelässä ja ihmiset juoksivat pakoon. Taisivat saada kriisiapuakin.[/QUOTE]

Mitä hittoja ne sit muka on jos ei villieläimiä? Ei ne kotieläimiäkään ole. Ja kyllä se sinäkin juoksisit pakoon kun iso lokki saalistaisi sun kädessä pitelemääs lihapiirakkaa.
 
siitä Ruotsin susi uutisesta tuli mielln, kun aikanaan maalla asuessani olin lenkillä. Pellolta tielle astui oudon näköinen koira, jota tutkin hetken ... näytti kovasti sudelta. En oikein kuitenkaan luottanut havaintooni, ennenkuin kuulin paikallisilta riistanlaskijoilta, että aluella on paljonkin susia. Hieman silloin "hirvitti" kun otus pysähtyi tuijottamaan minua ja vaunuja. Onneksi kuitenkin jatkoi matkaa ja meni pois. Malla näkyi myös usein kettuja ihan pihapiirissä, mutta niitä en osannut pelätä. Mökkimme on paikalla missä on paljon karhuja. Laksentojen mukaan myös paljon pesiä jne. Vain kerran olen vastarannalla nähyt ison hahmon, josta enollut varma, mikä on. Epäilin karhuksi, mutta en nähnyt tarkasti. Myöhemmin ko rannalta löytyi karhun jälkiä. Käärmeitä pyydystimme ko mökilä lapsena jatkuvasti, enkä niitä osaa edes mieltää mitenkään "villieläimiksi" vaikka nyt ikääntyessäni enempi niitä inhoan
 
"vieras"
Mitä hittoja ne sit muka on jos ei villieläimiä? Ei ne kotieläimiäkään ole. Ja kyllä se sinäkin juoksisit pakoon kun iso lokki saalistaisi sun kädessä pitelemääs lihapiirakkaa.
Miksi juoksisin pakoon? Minä syötän monestikki lokkeja käsin. Ei niitä tartte pelätä. Jotenkin vain huvitti tuo uutinen.

Taidatte olla aika vieraantuneita luonnosta?

Minulle ne on tavallisia elukoita. Villieläimessä on vähän semmoinen vaarallinen tuntuma, ehkä karhut, sudet jne.
 
[QUOTE="vieras";26507621]Tota onko nää teidän mielestä villieläimiä? Tavallisia luonnon elukoita. Nuita näkkee päivittäin.

Tuleee vain etäisesti mieleen tämänpäiväinen uutinen, jossa kerrottiin lokista joka saalisti itselleen ruokaa etelässä ja ihmiset juoksivat pakoon. Taisivat saada kriisiapuakin.[/QUOTE]
Ei toki. Villieläimiä ovat vain norsut, leijonat, antiloopit, kirahvit ja biisonit ym.

Saaressa kohtaamani hautova joutsen oli hyvin kesy, varmaan olisi syönyt mun kädestä... ei kun käden.
 
[QUOTE="vieras";26507697]Miksi juoksisin pakoon? Minä syötän monestikki lokkeja käsin. Ei niitä tartte pelätä. Jotenkin vain huvitti tuo uutinen.

Taidatte olla aika vieraantuneita luonnosta?

Minulle ne on tavallisia elukoita. Villieläimessä on vähän semmoinen vaarallinen tuntuma, ehkä karhut, sudet jne.[/QUOTE]

No menepä Kauppatorille syöttämään niitä lokkeja :D

Ja ei, nuo mun mainitsemat elukat ei ole mitenkään epätavallisia täälläkään. Mut villieläimiä ne silti on.
 
Viimeksi muokattu:
karhu meni auto neestä, juuri ratsastaan menossa. jäi sitte maasto lenkki väliin. 3 kääntyny mettästä pois karhun takia. hevoset ei tykkää.

poro kolari, tuli nähty porosta suolisto yms.. siis sillai rumasti aukastunna :D erotuksilal ollu mukan niin kyllä sielä on nähny siististi tapettuja kisuroita. tuosta tuli vain pahala kiirile.

4x hirvikolari hiuskarvan päässä...

kapi kettu ulko ovella. visto nävös!

jäneksia eläviä ja kuolleita :D sorsia, mettäkanalinnut yms mettästettävät. perus juttuja :)
 
"vieras"
Pääkaupunkiseudulla oon asunu koko ikäni ja vastaan on tullut kettuja, hirviä ja peuroja useampaan otteeseen. Ja sit harvase päivä niitä rusakoita ja kaneja ym..
Susi, karhu ja ilves vielä bongaamatta.
 
[QUOTE="vieras";26507739]Olen minä siellä käynyt, ei kuulema saanut syöttää. Ihan normaaleita lokkeja olivat.[/QUOTE]

Niin ovat. Ja kuten kaikki muutkin normaalit lokit, vievät vaikka suustasi jäätelön jos sen ovat päättäneet saada. Mutta, nyt mä painu nukkumaan ja jätän tän eijuuvaarinhousut jankkaamisen :D
 
No menepä Kauppatorille syöttämään niitä lokkeja :D

Ja ei, nuo mun mainitsemat elukat ei ole mitenkään epätavallisia täälläkään. Mut villieläimiä ne silti on.
Jep; minäkin voin katsella ikkunastani kettuja, peuroja, hirviä, rusakoita, palokärkiä, metsoja, pienpetoja,... Ja ihan parin metrin etäisyydeltä. Mutta kasvokkain, kuten ap kysyy, en niihin ihan törmää. Vaan nautinpa tuosta luonto-screenistäni. Villejä eläimiä, usein päivittäin.
 
Tuli tuosta pesäänsä puolustavasta joutsenesta mieleen, että meidän mökkiä piinasi erään lomaviikon hyvinkin häiriintynyt kyhmyjoutsen. Seurasi meitä uden pitkin rantaviivaa mihin ikinä kävelimmekään. Kerran tuli ihan pihapiiriin asti ja juoksimme saunaan karkuun. Leikimme kaverini kanssa veneessä(sellainen pieni moottorivene missä hytti). Joutsen kyttäsi ulkopuolella. Välillä tuli kurkkimaan ikkunasta sisään ja heiluin veneen ja aaltojen tahdissa, että varmasti yletti tuijottamaan. Tykkäsi myös sähistä ja levitellä siipiään. Ei kyllä kovinkaan kesy ja säyseä yksilö :O
 
Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;26507902:
Tuli tuosta pesäänsä puolustavasta joutsenesta mieleen, että meidän mökkiä piinasi erään lomaviikon hyvinkin häiriintynyt kyhmyjoutsen. Seurasi meitä uden pitkin rantaviivaa mihin ikinä kävelimmekään. Kerran tuli ihan pihapiiriin asti ja juoksimme saunaan karkuun. Leikimme kaverini kanssa veneessä(sellainen pieni moottorivene missä hytti). Joutsen kyttäsi ulkopuolella. Välillä tuli kurkkimaan ikkunasta sisään ja heiluin veneen ja aaltojen tahdissa, että varmasti yletti tuijottamaan. Tykkäsi myös sähistä ja levitellä siipiään. Ei kyllä kovinkaan kesy ja säyseä yksilö :O
Jep; ja tuossa tilanteessa tulee huomanneeksi senkin faktan, että joutsen on melko kookas lintu. Minä kohtasin tuon emon aikuisiällä - uteliaisuuttani kuvittelin ottavani valokuvan pesästä ja ehkä laskevani munat jne. ... Mutta lapselle se voisi olla pelottavaa.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä