Alkuperäinen kirjoittaja möhkäle;25873203:
silloin kun painoin tuon 85 kg ei kukaan meinannut uskoa kun kerroin painoni , kaikki veikkasivat ainakin 10 kiloa kevyemmäksi
sinulla sitten on varmaan kaunis kroppa, ei grammaakaan ylimääräistä
Mua aina ihmetyttää kun hyvin ylipainoinen henkilö selittää kuinka ei oikeasti ole ylipainoinen, koska "aina kaikki ihmiset arvaa mun painon ainakin x kiloa vähemmäksi".
1. Painon aiheuttama terveysriski ei vähenny sillä, ettei ulkopuoliset pysty silmämääräisesti laskemaan sun BMI:tä.
2. 85 kg on 85 kg, vaikka joku arvaisi painon 75 kiloon.
3. Jos keltä tahansa ihmiseltä kysytään päin naamaa paljonko veikkaisit mun painavan, on vastaus 99 % todennäköisyydellä pyöristetty kaunistelevasti hiukan alaspäin.
4. Normaalipainoisen henkilön on todella vaikea arvioida vaikeasti ylipainoisen henkilön painoa. Ihan samalla tavalla kun miehet veikkaavat usein naisten painon päin helvettiä ja sama kääntäen.
5. Jos ihmiset veikkaavat sinut 85 kg painavana 10 kiloa kevyemmäksi, se ei tarkoita ettetkö edelleen olisi hoikempi laihdutettuasi sen 10 kiloa. Joten on hölmöä tuudittautua ajattelemaan että " mun ei kannata laihduttaa 10 kg koska näytän jo samalta miltä näyttäisin jos painaisin 10 kg vähemmän".
Minä olen sentilleen sun mittaisesi ja painan 62 kg. Kun työpaikalla kahvipöydässä tuli puhe painosta, kaikki miehet arvelivat että painan reippaasti alle 50 kg, koska "eiks keskivertonainen paina jotain 50 kg?". Tämä ei tarkoita että todellisuudessa näyttäisin samalta kuin 175 cm / 45 kg henkilö, tämä vaan tarkoittaa ettei kysesillä miehillä ollut hajuakaan miltä sen kokoinen ihminen näyttäisi.
Paino on numero. Pelkkä numero. Sillä ei ole hitonkaan väliä näyttääkö siltä että painaa 65 vai 65,5 kg. On typerää kuvitella että silmämäärisesti arvioitu painoyksikkö olisi jotenkin merkitsevä. Silmämääräisesti voi näyttää enemmän tai vähemmän hoikalta, siltä että on laihtunut, siltä että on lihonut, siltä että on luiseva/pullea/vähän pehmeä tai ihan mitä tahansa, mutta kukaan ei järjellä ajatellen näytä siltä että painaa 75,42 kg.