Mitä vauvalle päälle hautajaisiin?

  • Viestiketjun aloittaja Äiti
  • Ensimmäinen viesti
Hämmästynyt
Alkuperäinen kirjoittaja älä muita mieti nyt:
Mä laittaisin just ne vaatteet mitkä haluan, en miettisi mitään sopivuussääntöjä.
Meidän vauvalle laitettiin rakkain potkupuku
Minkä ihmeen takia sinä et miettisi sopivuussääntöjä? Sen takiahan sellaisia on, että ihmiset eivät törttöilisi. Tottakai pitää miettiä, että onko soveliasta laittaa mitä tahtoo. Laittaisitko itsellesikin mitä vaan tahdot koska et mieti sopivuussääntöjä? Lapsille voi tosiaan laittaa melkein mitä vaan, sellasta asiallista :)
 
vieras
Nyt varmaan osa luulee, että puhutaan kuolleesta vauvasta joka haudataan eikä elävästä joka on hautajaisissa vieraana, oletan että ap tarkoitti ihan elävää vauvaa joka vieraana.
 
tota
Mä luulen, ettei sillä ole niin suuresti väliä. Ei nyt mitään hirmuisen iloisen kirjavaa, jotain hillittyä. Tummaa tai miksei vaikka beessiä, mutta jotain rauhallista ja jossain määrin huomaamatonta.
 
Hämmästynyt
Aivan juu... En edes ajatellut että joku miettii että vauva haudataan. Sitä tuokin varmaan ajatteli jolle vastasin. Minä kun taas puhuin vieraana olevasta vauvasta.
 
j
Mun mielestä lapsella saa olla hautajaisissa ja missä tahansa muussakin tilaisuudessa ihan tavallisena arkenakin käytetyt vaatteet päällä!

Ymmärsiköhän nim. älä muita mieti nyt, että kyseessä on vauva, joka haudataan, mitä hänelle päälle...?
 
mä sopimaton
Alkuperäinen kirjoittaja Hämmästynyt:
Alkuperäinen kirjoittaja älä muita mieti nyt:
Mä laittaisin just ne vaatteet mitkä haluan, en miettisi mitään sopivuussääntöjä.
Meidän vauvalle laitettiin rakkain potkupuku
Minkä ihmeen takia sinä et miettisi sopivuussääntöjä? Sen takiahan sellaisia on, että ihmiset eivät törttöilisi. Tottakai pitää miettiä, että onko soveliasta laittaa mitä tahtoo. Laittaisitko itsellesikin mitä vaan tahdot koska et mieti sopivuussääntöjä? Lapsille voi tosiaan laittaa melkein mitä vaan, sellasta asiallista :)
No ihan juuri siksi että jos haluat pukea lapsesi vaikka kirkkaanpunaiseen mekkoon, se on sinun oikeutesi. Jos oma vauva on kuollut, ei kukaan voi olettaa että mietitään "sopivuussääntöjä"

Itse tein lapseni arkusta pehmeän pedin, jonne lapsen mukaan meni myös rakas nalle. oli se sopivaa tai ei.
 
hämmästynyt
Alkuperäinen kirjoittaja mä sopimaton:
Alkuperäinen kirjoittaja Hämmästynyt:
Alkuperäinen kirjoittaja älä muita mieti nyt:
Mä laittaisin just ne vaatteet mitkä haluan, en miettisi mitään sopivuussääntöjä.
Meidän vauvalle laitettiin rakkain potkupuku
Minkä ihmeen takia sinä et miettisi sopivuussääntöjä? Sen takiahan sellaisia on, että ihmiset eivät törttöilisi. Tottakai pitää miettiä, että onko soveliasta laittaa mitä tahtoo. Laittaisitko itsellesikin mitä vaan tahdot koska et mieti sopivuussääntöjä? Lapsille voi tosiaan laittaa melkein mitä vaan, sellasta asiallista :)
No ihan juuri siksi että jos haluat pukea lapsesi vaikka kirkkaanpunaiseen mekkoon, se on sinun oikeutesi. Jos oma vauva on kuollut, ei kukaan voi olettaa että mietitään "sopivuussääntöjä"

Itse tein lapseni arkusta pehmeän pedin, jonne lapsen mukaan meni myös rakas nalle. oli se sopivaa tai ei.
Mutta kun kenenkään vauva ei ole kuollut, vaan he ovat menossa jonkun toisen hautajaisiin. Tottakai jos vauva haudataan, niin se on eri asia. En minäkään silloin miettinyt, mikä on sopivaa. Vauvani sai mukaansa soittolelunsa, joka oli soimassa kun arkku laskettiin. En tiedä saako sellaista oikeasti laittaa.
 
hautajaisiin
Vauva kuuluu pukea hautajaisiin aina valkoiseen - tämä on etiketin ´mukaan sääntö. Kerrankin sellainen sääntö jota on helppo noudattaa, kaikilta luulisi löytyvän yksi valkoinen vaatekerta vauvalle. Laittaisin siis kokovalkoisen potkupuvun.
 
..
Meidän pappi oikein erikseen kehotti ettei lapsia pueta tummiin. Olisikin vähän kornia jos lapset puettaisiin suruvaatteisiin ja sit ne iloisesti jokeltelisis siellä. Etiketin takana lieneekin se että lasten tehtävä on hautajaisissa muistuttaa siitä että elämä jatkuu. Pukeutumisellahan osoitetaan kunnioitusta vainajan omaisia kohtaan ja osanottoa suruun tai sitten oman surun osoitusta. Ei lapset ota osaa tai sure jos on alle 2v:stä kysymys.
 
tietoa
Etiketin mukainen pukeutuminen: Jos nuori hautajaisvieras on olemukseltaan selkeästi vielä lapsi, siistit pyhävaatteet käyvät. Punaista ja muita iloisina pidettyjä värejä on syytä välttää, samoin isoja tekstejä, joiden sisältökin saattaa olla sopimaton.
 

Yhteistyössä