Mitä välipaloja teillä syödään? Nyt jotain vinkkiä!

• Viestiketjun aloittaja "ert"
  • Ensimmäinen viesti
"ert"
Mä oon ihan surkee keksii ruokia ja varsinkin välipaloja. Ja aamupaloja ja iltapaloja. Puuroa on joskus, mutta ei se oikeen uppoo. Yleensä on sitten leipää ja jugurttia. Tosin jugurttiakaan ei kai olis hyvä syödä 3 krt päivässä.... eikä se kyllä noin usein maistukaan lapsille.

Mutta siis keksikää ny jotain vaihtelua noihin "paloihin"! Mitä ihmettä vois tarjota? Jos on jotain leivontavinkkiä, niin resepti sitten kanssa. Tai ehdottelette jotain hvyää kaupasta saatavaa. Hedelmäthän tietty olis kivoja, mutta kun ei uppoo kun omppu lapsille.

Marjasopathan olisi hyviä, mutta tiedän ei uppoa kaikkiin mukuisihin.
Pannari on myös ihan kiva välipala, sit vois kokeilla sellasta kasvisdippiä, siis vaikka porkkanaa, kukkakaalia ja kurkkua tikkuina + kermaviilidippi ( kasviksia voi siis olla muitakin)

juuh
Riippuu siitäkin kuinka ronkeleita sun lapset on. Meillä on nyt sesonkiaikaan syöty välipalaksi marjoja - kaikki lajit uppoaa hyvin. Tyypillisesti on maustamatonta jugurttia ja marjoja, välillä tehdään smoothieta (jugurttia, marjoja ja banaania sauvasekottimella ja vähän maitoa niin tulee pillillä imettävää). Välillä menee pelkästään marjoja ja maitoa. Lisäksi mitä torilta on löytynyt eli herneitä, kukkakaalta jne..

Olen kuullut että kavereiden lapsille nuo smoothiet on olleet näppäriä silloin kun on ronkelimmasta tyypistä kyse. Saa samaan syssyyn menemään maitotuotetta ja marjoja/hedelmiä, myös niitä joita ei pelkästään syö.

"jooh"
minä paahdan tänään paahtimessa ekaluokkalaiselle koulusta tultuaan tollasen kaupan eines "italianleivän" ja lisäksi vaikka viinirypäleitä ja maitoa.
ihan yhtä surkea olen minäkin ja kauppaan mennessä mietin välipalaa ja kun nuo oli punasella lapulla ni otin mukaan...eli tämä pvä pelastettu :)

ömmm
Hedelmärahkaa? uppoisko sellanen. vaihtelua jugurtille. Omenakaurapaistosta, reseptejä en laita, ne löydät googlestakin :) en jaksa kaivella tuolta reseptikirjasta.
mannapuuroa ja mehukeittoo, kiisseleitä marjoista..

Meillä on aamupaloina ja iltapaloina usein leipää, joskus puuroa, joskus muroja.. Niitä ei kaameesti vaihdella, mutta leivätkin voi olla joko tummaa tai vaaleeta, paahdettuna tai ilman, lämpimiä leipiä tai täyteleipiä, esim joku tonnikalamössö väliin jne. ei aina tarvi olla samaa, voi vaihdella vähän niitä täytteitä ja valmistustapaa, joskus paistan tai keitän kananmunia leipien päälle..

välipalana on sit joko jugurttia tai hedelmiä tai hedelmärahkaa tai marjarahkaa tai jotain mustikkapiirakkaa tai omenakaurapaistosta tai jotain leivonnaista muuta, esim muffinsseja tai jotakin. millonmitäkin :D joskus sit vaan leipää, joskus karjalanpiirakoita.

Meillä syödään melko usein marjoja ja hedelmiä/vihanneksia ja sitten joku leipäpala kaveriksi. Myös nuo smoothiet ja pirtelöt ovat ihania :) Lisään joukkoon yleensä vähän kauralesettä myöskin. Jos ollaan tien päällä, heitän lapsille kouralliset pähkinöitä ja rusinoita. Jos aamupuuroa on jäänyt, saatan tehdä jämistä pannaria. Vispipuuroa, kiisseliä, joskus voi olla joku herkkukin jos on juhlista vaikkapa jäänyt :)
Mutta meillä syödään aika tylsästi, puuroa on alvariinsa. Onneksi nuo tykkää, ja vaihtelen puuroja kyllä tiuhaan!

Jos lapsesi ovat vähän valikoivia, voisivat kasvis/hedelmälautasen avulla innostua maistelemaan. Teette retken olohuoneeseen ja maistelette eväitä ;)

"Nasu"
Turkkilaista jogurttia (sitä maustamatonta paksua), hunajaa, marjoja ja pähkinä/mantelirouhetta. Tää uppoo meidän lapsiin ja ilmeisesti aika terveellistäkin. Sitten joskus leipägrillissä tehdään kerrosleipiä ja leikkaan ne kolmioiksi, taas menee paremmin kuin tavallinen voikkari. Nakkikääröt lauantaina saunan jälkeen eli vaikka ihan sämpylä- tai pitsataikinaan tai kaupan valmiiseen croissant -taikinaan piilotetaan vähän ketsuppia ja nakki ja paistetaan uunissa. Tai sitten tekevät jo itse sellaisesta ohuesta rieskasta rieskarullia, väliin kaikkea mitä kaapista löytyy ja rulla leikataan suupaloiksi. Omenapaistos ja vaniljakastike, ykkösherkkua. Ja tietysti niitä dippailtavia kasviksia joka välissä.
Meidän muksut alipainoisia joten välipalatkin sitten vähän "tuhdimpia" kuin pelkkä marjakiisseli.

"vieras"
palat: marjapuuroja, muroja, viilistä, hedelmiä, rahkoja, karjalanpiirakoita, nakkipiiloja, pikku pitzoja, lämpimiä leipiä, itse tehtyjä vanukkaita, kiisseleitä, mehukeittoja, pannareita makeita ja suolaisia, suklaapuuro, tietysti ihan leivät erinlaisilla päällysteillä ...

"ert"
Kiitos kiitos, tässähän tulikin jo monta hyvää vinkkiä! Sellasiakin, joita olen joskus kokeillut ja unohtunut sitten. Ongelma on se, että kolmesta lapsesta kahdelle ei kelpaa kun tietyt jutut ja nekin sitten erilaisia keskenään. Kolmas sitten söis mitä vaan ja jos tarjolla on kolmea erilaista, sen pitää sitten saada niitä kaikkia...

Täytyy varmaan vaan tehdä yksi juttu, jos jollekin ei kelpaa olkoon sitten sinä päivänä ilman.

Nyt mun täytyy ihan tulostaa nää muistilapuksi:)

ramppa
Tosiaan erilaiset jugurtit, viilit, jäätelöt, pirtelöt, smoothiet on kivoja. Sekaan esim marjoja tai hedelmiä. Hedelmät ja kasvikset sellaisenaan joko muiden lisäksi tai enemmän pelkästään. Leipää erilaisin päällystein. Pannaria, pullaa, lettuja, piirakoita ja paistoksia toisinaan. Esim. karjalanpiirakoita, omppupirakkaa (pohjan voi tehdä pullapohjaan tai täysjyväjauhoon). Kiisseleitäkin voi tehdä paljon erilaisia. (persikka, omena, marja, vanilja yms.) Joskus meilläkin välipalana myös kaupan paussi, elovena tms välipalakeksejä. Myös cocktailtikkuja tehdään (erilaisia kasviksia pieninä paloina, juustoa, nakkeja/lihapullia/kinkkua/broilerinpaloja. Tökitään tikkuun ja on olevinaan samat raaka-aineet paremman makuisia ;) )

"vieras"
Meillä on useasti kiisseleitä, rahkaa, leipää, hedelmiä, pirtelöä, pannari/lettuja, hedelmiä, hedelmäsalaattia, pasteijoita, karjalanpiirakoita. Aamupalaksi meillä on aina puuroa. Iltapalalla on muroja tai turkkilaista jugurttia marjojen kanssa.

Yhteistyössä