Mitä väärää siinä on, että lapset ovat hoidossa vaikka itse kotona?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Katriina79:
Sitten kun jään äitiyslomalle, ja esikoinen on reilut kolme tuolloin, aiomme pitää esikoisella tarhapaikan. Emme täysipäiväisenä, mutta pari päivää viikossa on mielestäni sopivaa virikettä kotioloihin verrattuna.
Ihan uteliaisuudesta, miten on hyväksytympää viedä kolmevuotias parina päivänä viikossa hoitoon kuin se että työssäkäyvä äiti pitää joskus vapaapäivän niin että ei ota silloin lapsia pois hoidosta?

Tämähän on palstan linjaus asiaan. Miksi näin?
Koska työssäkäyvien äitien lapset ovat hoidossa joka päivä.
mutta se pointti oli se että lapset tarvitsevat vapaapäivän, kun päiväkoti on työtä lapselle, jaa nyt sitten äidille vapaa ennemmin kuin lapselle
 
Alkuperäinen kirjoittaja ++:
Jokainen äiti jaksaa olla lastensa kanssa,on niitä sitten yksi tai kymmenen.on niin väärin vaan että toiset ei ajattele lapsiaan vaan hoidattavat ne muualla mutta nää on just niitä kenen ei tarvii maksaa hoitomaksuja lainkaan eli oma napa in.
No mä maksan täydet hoitomaksut, mutta siltikin mun mielestäni pk:ssa saa olla esim. sosiaalisista syistä virikelapsia ja ihan maksutta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja katie-:
Alkuperäinen kirjoittaja dfv:
Alkuperäinen kirjoittaja katie-:
No tääpäs on sitten sopiva ketju kysyä että onko meiän tilanteessa parempi pitää poika kotona vai laittaa päiväkotiin? Ollaan aikasta paljon vaan kotona pojan kanssa (mummolassa käynnit+ isommalla kaupalla 2x/vk joskus harvemminkin poistutaan kotoa) oman ikäsiään ei nää ollenkaan koska tutuilla ei ole minun pojan ikäisiä lapsia, siskon muksutkin on reilusti vanhempia ja niitäkin näkee ehkä pari kertaa kuussa. Oon miettiny et pitäskö laittaa sittenkin poika päiväkotiin että sais enempi sitä virikettä, oma ikäistään seuraa ja touhua kun sitä selvästi kaipaisi näihin tismalleen samoina toistuviin päiviin vai ollakko vaan kotona pojan kanssa niinkun tähänkin asti. Itellä ei ole mitään kotona oloa vastaan mutta tuota poikaa käy sääliksi koska päivät menee äitin kanssa aivan samana toistuvina. Ja asutaan täällä josta matkaa lähimmälle pinelle kaupallekkin 12km. Mitä itse tekisit?
elä laita,viriketoimintaa itse keksien,lapsi on ihan tyytyväinen kun puuhaatte kotihommia yhdessä,ulkoilette pari kertaa pvässä,askartelette ym.ym.samaa kun päikkärissäkin


Vaan eikö se jo kaipaa/tarvii toisten lasten, ihmisten seuraa kun niitä ei näe juuri ikinä? Mitä nyt mummia ja ukkia mutta mutta ei niistä sen enempää oo seuraa kun minusta.
Minkä ikäinen lapsi on?

Ei kö teillä ole mitään kerhoja, avoimia päiväkoteja tai perhekahviloita tms lähettyvillä?

Tai vaikka ihan leikkipuistoja joissa tapaisi muita lapsia?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja persvakoonasana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja persvakoonasana:
Mä olen ihan samaa mieltä siitä, että paikka lähipk:sta kuuluu ehdottomasti sille opiskelevaisen tai työssäkäyvän lapselle, ja virikelapsia voi kuskata kauemmaksikin. Probleemi vain on siinä, että ainakin täällä Hgissä tuppaavat kaikki päiväkodit olemaan paitsi täynnä myös aina jonkun lähipäiväkoteja. Valintakokouksia pidettäessä huomioidaan ihan tasan tarkkaan työmatka tai se, onko vanhemmilla aikaa kuljettaa kauemmas lapsiaan hoitoon. Jos lapsi on kuitenkin määräajan puitteissa saanut paikan lähipäiväkodista, niin ei voi millään vaatia vaihtamaan päiväkotia siksi, että työssäkäyvän lapsi tarvitsisi ko. paikan.
Musta pitäis muuttaa systeemiä niin, että virikelapset voidaan siirtää aina sinne päiväkotiin, missä on väljempää. Jos tämä käytäntö ei sovi, voi ottaa lapsen kotihoitoon ja järjestää ne virikkeet sitten itse muulla tapaa.

Nythän työssäkäyvien lapset joutuvat siirtymään päiväkodista toiseen, jos onnistuvat jonottamaan paikan lähempää olevasta päiväkodista. Eli ei tämä lasten kannalta sen parempi ole. Ja tosi epäreilua. Tällä hetkellä päiväkodeissa on myös tosi paljon lapsia, jotka ovat siellä käytännössä vaan panttaamassa paikkaa, mikä tulee yhteiskunnalle aikas kalliiksi. Jos noin ei voisi tehdä, vanhemmat luultavasti ottaisivat heidät kotihoitoon.
Ja sekö olisi hyvä näille virikelapsille, joilla usein muitakin probleemeja? Ja mä puhun nyt sosiaalisista / kielellisistä / terveydellisistä syistä hoidossa olevista virikelapsista, en niistä jotka ovat 5 pv/vko hoidossa, jotta vanhemmat saavat maata tekemättä mitään. Ja systeemiä pitäisi muuttaa siten, että aktiivinen työnhaku ei edellyttäisi jo valmiina olevaa ph-paikkaa, ja että paikan saisi takuuvarmasti tarvitessaan vaikka viikon varoitusajalla.
No ei varmaan, mutta ei tämä nykysysteemikään ole hyvä. En tiedä, miten sitä voisi nykyresursseilla muuttaa siten, että paikan saisi takuuvarmasti lyhyellä varoitusajalla ilman, että lapsia siirrellään. Resursseja kun tuskin mistään päivähoitoon on mahdollista saada lisää yhteiskunnassa, joka tällä hetkellä pyörii muutenkin velkarahalla, vai otetaanko lisää velkaa lastemme maksettavaksi? Ellei sitten muuteta päivähoitosysteemiä niin, että ne, joilla ei ole työstä, opiskelusta tai lapsen terveydestä johtuvia syitä päivähoitoon, alkavat maksaa siitä todellisten kustannusten mukaan.

Tuo lasten siirtely vaan oli ainoa keino minkä keksin, jolla voisi estää tuota hoitopaikkojen panttaamista. Se on nimittäin tällä hetkellä nykysysteemissä tosi monelle keskeisin syy pitää isompi lapsi hoidossa, vaikka äiti on vauvan kanssa kotona tai jopa työtön vanhempi kotona ilman lapsia. Virikkeiden saanti terveelle lastelle ja muiden lasten tapaaminen kun onnistuu ihan hyvin kerhoissakin.
 
jos oikeasti ajatellaan
Kuten sanoit:
-Maksaa yhteiskunnalle
-Vie ehkä jonkun toisen paikan

Kaikki muut syyt ovat kehnoja syyllistysyrityksiä.
-Lapsella ei välttämättä ole aina parempi kotona. Äitin on hyvä levätä ja harrastaa. Moni lapsi tykkää maiseman vaihtumisesta, uudet aktiviteetit, seura..
-Eivät tietenkään kaikki lapset tykkää aina hoidosta, tai rajattoman pitkiä aikoja, tai pieninä. Nämä ovatkin nämä harhaanjohtokikat, joita hoitoon laittamattomat sinulle voivat syytää :) Olet paha lapsesi iästä riippumatta, koska liian pieniä ei voi hoitoon viedä :D
-Usein kotihoitofanaatikoilla on jokin muu syy takana dogmaattiseen mielipiteeseensä, kuten arvata saattaa :) Ei harrastuksia itsellä, ei mieluisaa työtä johon palata jne. Muuta tarkoitusta omalla elämällä ei ole kuin lapsi -> jos jollain muulla on, hän on uhka maailmankuvalle -> demonisoidaan ja haukutaan lyttyyn. Ah, niin inhimillistä :D


 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ++:
ap oikeen kerjää tällä jutulla riitaa,antakaa olla.tästä aiheesta kun ollaan niiiin montaa mieltä,toivotaan että lakiesitys hoitopaikoista ilman syytä tulisi totta niin jäisi lorvijaäidit kotiin hoitamaan lapsiaan.Jokainen äiti jaksaa olla lastensa kanssa,on niitä sitten yksi tai kymmenen.on niin väärin vaan että toiset ei ajattele lapsiaan vaan hoidattavat ne muualla mutta nää on just niitä kenen ei tarvii maksaa hoitomaksuja lainkaan eli oma napa in.
Jos kerjäisin niin olisin koko illan istunut palstalla. Ei takuulla jaksa jokainen äiti lapsiaan hoitaa, on sairauksia ja muita yllätyksiä. Kun meillä meni lapset hoitoon niin kyllä vaan tuli päivähoitomaksu. Muista en tiedä.
Tuota, en oikein pysy kärryillä mistä aloituksessasi oli kysymys. Alkuun huomasin että kirjoitit nimenomaan tapauksista joissa päivähoidolle ei ole mitään erityistä syytä (lapsen kuntoutuksen tarvetta, vanhemman sairautta tms) vaan ihan se että vanhempi ei muuten vaan jaksa tai halua ulkoilla ja touhuta lapsen kanssa jolloin hoimma hoituu kätevästi päiväkodilla. ja nyt taas vedät nuo erityistapaukset mukaan.

Eli puhutko nyt sitten erityisestä hoidontarpeesta kotona olevien vanhempien lapsista vai ihan puhtaasta virikehoidosta?

ja osapäivähoidosta vai ihan kokopäiväisestä?
Vastasin pelkästään tuolla harmaalle joka väitti että jokainen jaksaa hoitaa lapsensa.
 
juu
On mulla työ, mies, ystäviä. Lapsilla päiväkodissa kavereita ja virikkeitä, mutta siltikään en hyväksy, että pienet viedään hoitoon ja vanhemmat viettää aikaa kotona. Ei sovi mun arvomaailmaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ++:
ap oikeen kerjää tällä jutulla riitaa,antakaa olla.tästä aiheesta kun ollaan niiiin montaa mieltä,toivotaan että lakiesitys hoitopaikoista ilman syytä tulisi totta niin jäisi lorvijaäidit kotiin hoitamaan lapsiaan.Jokainen äiti jaksaa olla lastensa kanssa,on niitä sitten yksi tai kymmenen.on niin väärin vaan että toiset ei ajattele lapsiaan vaan hoidattavat ne muualla mutta nää on just niitä kenen ei tarvii maksaa hoitomaksuja lainkaan eli oma napa in.
Jos kerjäisin niin olisin koko illan istunut palstalla. Ei takuulla jaksa jokainen äiti lapsiaan hoitaa, on sairauksia ja muita yllätyksiä. Kun meillä meni lapset hoitoon niin kyllä vaan tuli päivähoitomaksu. Muista en tiedä.
Tuota, en oikein pysy kärryillä mistä aloituksessasi oli kysymys. Alkuun huomasin että kirjoitit nimenomaan tapauksista joissa päivähoidolle ei ole mitään erityistä syytä (lapsen kuntoutuksen tarvetta, vanhemman sairautta tms) vaan ihan se että vanhempi ei muuten vaan jaksa tai halua ulkoilla ja touhuta lapsen kanssa jolloin hoimma hoituu kätevästi päiväkodilla. ja nyt taas vedät nuo erityistapaukset mukaan.

Eli puhutko nyt sitten erityisestä hoidontarpeesta kotona olevien vanhempien lapsista vai ihan puhtaasta virikehoidosta?

ja osapäivähoidosta vai ihan kokopäiväisestä?
Vastasin pelkästään tuolla harmaalle joka väitti että jokainen jaksaa hoitaa lapsensa.
Eli voitko vielä selventää mitä oikeasti tarkoitit aloituksella:

Virikehoitoa ilman mitään "oikeaa" syytä (ts. äiti saa vaan vapaa-aikaa ja kiva viedä lapsi päiväkotiin saamaan virikkeitä kun itseä ei leikkipuistoitu/askartelu kiinnosta), vai kotona olevien vanhempien lasten päivähoidosta kun sille on erityisiä syitä (vanhemman/lapsen sairaudet, kielen oppiminen tms)?

ja osapäivähoitoa vai kokopäiväistä?

Ja vielä vaikka minkä ikäisistä lapsista on kysymys?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja katie-:
Alkuperäinen kirjoittaja dfv:
Alkuperäinen kirjoittaja katie-:
No tääpäs on sitten sopiva ketju kysyä että onko meiän tilanteessa parempi pitää poika kotona vai laittaa päiväkotiin? Ollaan aikasta paljon vaan kotona pojan kanssa (mummolassa käynnit+ isommalla kaupalla 2x/vk joskus harvemminkin poistutaan kotoa) oman ikäsiään ei nää ollenkaan koska tutuilla ei ole minun pojan ikäisiä lapsia, siskon muksutkin on reilusti vanhempia ja niitäkin näkee ehkä pari kertaa kuussa. Oon miettiny et pitäskö laittaa sittenkin poika päiväkotiin että sais enempi sitä virikettä, oma ikäistään seuraa ja touhua kun sitä selvästi kaipaisi näihin tismalleen samoina toistuviin päiviin vai ollakko vaan kotona pojan kanssa niinkun tähänkin asti. Itellä ei ole mitään kotona oloa vastaan mutta tuota poikaa käy sääliksi koska päivät menee äitin kanssa aivan samana toistuvina. Ja asutaan täällä josta matkaa lähimmälle pinelle kaupallekkin 12km. Mitä itse tekisit?
elä laita,viriketoimintaa itse keksien,lapsi on ihan tyytyväinen kun puuhaatte kotihommia yhdessä,ulkoilette pari kertaa pvässä,askartelette ym.ym.samaa kun päikkärissäkin


Vaan eikö se jo kaipaa/tarvii toisten lasten, ihmisten seuraa kun niitä ei näe juuri ikinä? Mitä nyt mummia ja ukkia mutta mutta ei niistä sen enempää oo seuraa kun minusta.
Minkä ikäinen lapsi on?

Ei kö teillä ole mitään kerhoja, avoimia päiväkoteja tai perhekahviloita tms lähettyvillä?

Tai vaikka ihan leikkipuistoja joissa tapaisi muita lapsia?

2v2kk on poika ja lähin leikkipuisto on monenkymmenen kilometrin päässä, joka toinen maanantai on perhekerho? tuossa 12km päässä mutta en oo vielä sinne uskaltautunut, en oo kovinkaan sosiaalinen ja näytänkin ihan 15-vuotiaalta niin mitäpä sielläkin ajateltaisiin kun menisin pojan kanssa sinne. Mutta ihan vaikka pojan takia mietin että ens kerran sielä menen käymään jos vaan ei tule muuta menoa. Kerhoja tuskin on lähellä, en oo ainaskaan löytänyt tietoa eli lähin kerho tai avoin päiväkotikin on luultavimmin päälle 50km päässä, korttia en omista.
 
Mä olen nykyisin päivät kotona. Ensin siistä syystä että jäin työttämäksi suoraan kotihoidon tuelta, ja jos olisi päässyt töihin oli hyvä että tarhapaikat oli valmiina.
Tilanneppa muuttu sitten täydellisesti. Nyt olen työkyvytön(lääkäreiden mukaan) en pysty kävelemään. Särkyä ja kipua on 24h
Niin kyllä. Lapseni on tarhassa, pysyvät siellä. Leikkauskin on minulle jossain kohtaa tulossa. En siitä selviytyisi jos lapset olisivat kotona enkä tiedä mistä apuja saisin.
Kyllä pidän lapsillani vapaapäiviä ja nytkin kesän tullessa aloittavat kesäloman juhannuksen alla ja palaavat elokuussa tarhaan.

Mutta silti.
 
työäiti
Vuorotyötä tekevänä lapset hoidossa 3-4pvää viikossa. Lapset sairaslomien, vapaapäivien ym aikana aina kotona. Juuri olin 3vkoa sairaslomalla ja vuosilomalla ja lapset koko ajan kotona. Mellä lapset onnellisia jos saa jäädä kotiin vaikka viihtyvät hoidossa ihan hyvin. Kyllä hoidossa käynti lapselle rankkaa työtä. Jos ei sosiaalisia suhteita tai kotona mielenterveysongelmia, alkoongelmaa ym hyvä paikka lapselle on hoito päivisin. Muuten tavallinen kotielämä lapselle parasta. Koulussa lapset saa olla sitten tarpeekseen joka ikinen arkipäivä!
 

Yhteistyössä