mitä vaaroja jos raskaaksi heti km:n jälkeen?

Hei!

Minä kärsimätön kyselen, että mitä riskejä/vaaroja voi olla, jos tulisi raskaaksi heti keskenmenon jälkeen ennen ensimmäisiä kuukautisia? En millään haluaisi alkaa nyt käyttää jotain kondomia ja km:sta toipuminenkin olisi helpompaa jos pääsisi jo tosi toimiin! Jotkut lääkärit nimittäin sanoo, että pitäis odottaa ne ekat kuukautiset, mutta onko se kauhea riski seuraavalle raskaudelle, jos nyt jo tulisi heti raskaaksi? Gynekologi, joka ultrasi minut silloin km:n aikana oli raportoinut, että hcg pitäisi käydä tarkistamassa VIIDEN VIIKON kuluttua keskenmenosta. Se tuntuu iäisyydeltä! Mulla alkaa nyt olla vuoto ohi ja kävin jo eilen siinä hcg-mittauksessa (tänään siis kuulen tulokset), joten olisi tässä kiva aloitella ns. normaali elämä tän kokemuksen jälkeen. Tiedän, että kuulostan aivan malttamattomalta, mutta kun ne seuraavat kuukautiset voi tulla vaikka vasta 8 viikon kuluttua. Sehän olisi vasta maaliskuussa! Plus mulla on vaan kauheita kokemuksia kondomista...

Kiitos jo kaikille etukäteen ja äippä 0806 yv:stä asiaan liittyen!
 
no moikka! ajattelin vastata sulle oman kokemuksen. tulin itse raskaaksi nyt syyskuun kierrossa ja joulukuun 2 pvä meni kesken. itsellä kävi niin että ekat kuukautiset tulivat nyt viime viikolla 3 pvä joten aika tarkkaan kuukaus meni ku menkat tuli.ekat menkat pitäis sen takia tai olis hyvä tulla ku et kierto ehtis tasaantua. näin sanoi lääkäri mulle viime viikolla. yleensä heti keskenmenon jälkeen ei raskaudu saman tien tai on niitäki joilla niin käyny mut ovulaatio ja kaikki voi olla sekaisin.tämä siis mun näkemys. me ei käytetty kondomia eikä käytetä jatkossakaan!joten jos sulla ei ole ehdottomasti kielletty minkään kohtutulehdusriskin takia yrittää vauvaa niin kyllä te voitte yrittää. itsellä oli rv 12+1 ku tuli kesken.kaavintaa ei tarvinnu tehdä ja raskaustesti näytti negaa ku kokeilin ennen menkkoja. kuin pitkällä sinä olit jos saab kysyä? t.tanja
 
Kiitos Tanju vastauksestasi! Mulla oli viikkoja kai 9+5, mutta kyseessä todennäköisesti tuulimuna tai hyvin varhaisessa vaiheessa keskeytynyt raskaus. Eli ei kunnon alkiota, mutta jotain kai se lääkäri oli sikiöpussissa nähnyt raportin mukaan. Lääkärissä kävin 9+1, jolloin asia todettiin ja kamat tuli ulos muutama päivä myöhemmin. Kyllä sieltä niin monta klönttiä tuli ja supistukset oli voimakkaat, että uskoisin sen olevan jo tyhjä. Tällä viikolla (vajaa viikko km:n jälkeen) hcg oli verikokeessa hieman yli 60. Vuotoa on siis vielä ollut, mutta nyt pärjään jo ilman siteitä. Ensi viikolla käyn vielä uudelleen verikokeessa ja gynellekin varasin ajan. Vois kai se ottaa vaikka papankin ennen mahdollista uutta raskautta. Taidan muuten itsekin tehdä tuon raskaustestin vielä...

Se mua vaan siinä ihmetyttää, kun eikös jotkut tuu raskaaksi heti normaalin synnytyksenkin jälkeen ennen ekoja kuukautisia. Yhdellä kaverillani esimerkiksi on lapset 11 kuukauden ikäerolla. Tuskin siinä on ehtinyt ekoja menkkoja synnytyksen jälkeen odotella. Mikä ero sitten muka olisi täysiaikaisen synnytyksen ja kesken menneen "synnytyksen" jäljiltä?

Eli kai sitä tästä voisi lähteä puuhaileen kammarin puolelle ihan turvallisin mielin! :)
 
outoa muuten. mä olin viikol 12 eikä mun tarvinnu edes käydä missään mittauksissa ja jälkitarkastuksessa joka oli viime viikolla,ei tehty mitään koska menkatki jo alkoi. voi kyl johtuu toi mun homma siitä, kun mulla tuli niin rajuna kaikki ulos ja jouduin sairaalaan ja sairaalasta lähtiessä tarkastettiin että melkein kaikki oli tullu jo ulos että vuotoa pitäis vielä vähän tulla ja tulikin. en tosiaan käyny missään mittauksissa vaan itte tein raskaustestin joka näytti negaa. mulla vissiin kävi poikkeuksellisen hyvä tuuri? jos sulla kaikki ok eikä mitää jälkikipuja niin puuhailemaan vaan :) voihan sitä tullakki raskaaks heti ku on tullu keskenmeno mut mun mielestä yleisempää et yhdet/kahdet menkat tulee, joskus voi mennä pidempääkin,sitä ei ´voi sanoa kukaan tarkkaan. mutta onnea yritykselle :) me yritetään kans!
 
Sus soo
Moikka!

Mulle sanottiin sairaalassa, että just kierto pitäisi saada selville ennen uutta raskautta että olis helpompi laskea sitä laskettua aikaa. Ja kai se uuden keskenmenon riski on sitten suurempi.

Me ei aiota odottaa sitten pätkääkään, vaan heti uutta putkeen... Toiveet on tosi korkealla, sillä edellisen keskenmenon jälkeen tulin raskaaksi jo kolmannesta kierrosta. Se on meille tosi nopeasti. Normaalisti me kun ollaan odoteltu uutta raskautta jopa kaksi vuotta!

Tsemppiä kaikille uuteen yritykseen! :)
 
neitiperho
Kyllähän yleensä sanotaan, että siitä vaan heti uudestaan yrittämään kun siltä tuntuu. Siihen varsinaisesti ei myöskään ole mitään syytä miksi ei yrittää.
Toki tulehdusriskit aina olemassa, mutta varsinaisesti ei ole yhteydessä mitenkään uuteen yritykseen. Joku tuntee, että haluaa hetken ottaa rauhassa ja antaa kohdun rauhoittua, mutta se jokaisen oma päätös. Tämä siis lääketieteen näkökulmaa.
 
Kurkkasin välillä tännekin ja ajattelin vastata oman kokemukseni.
Eli mulla oli km marraskuun lopussa -06. Viikkoja oli sillon 7 ja km oli "helppo" (jos sellasta ees on), siis ei tarvittu kaavintaa tms. Eikä mulla ollu mitään jälkitarkastustakaan. Lääkärini silloin sanoi, että odottele seuraavat menkat, mut musta se tuntui hölmöltä, kun lasta kuitenkin haluttiin. Menkkoja ei kuulunut ja tein sitten positiivisen raskaustestin tammikuun loppupuolella. Nyt meillä on ihana 4kk ikäinen poika.
Mullekin sanottiin et sen takia pitäis oottaa menkat, et on helpompi laskee laskettu aika, muuta syytä mulle ei oo kerrottu. Mut nykyisinhän se on helppo kattoo ultralla. Mullakin oli ultra heti, kun ei tiedetty kuinka pitkällä raskaus oli. Oli aika shokki kun viikkoja olikin silloin jo 9. Oli siis tärpännyt käytännössä heti.
Kaverillani kävi myös samalla tavalla, eli km:n jälkeen heti raskautui ja km:n jälkitarkastuksessa huomattiin uusi raskaus.

Voimia teille kaikille, kyllä tekin vielä saatte oman nyytin kainaloon. :hug:
 

Yhteistyössä