Mitä useampi lapsi, sen "taitavampi" kuopus?

Mitäs sanotte, ihan vaan "mutu"-tuntumalla?
Onko niin että useampilapsisen perheen kuopus oppii sisaruksiltaan asioita ja on paljon aikaisemmin osaavampi kuin esimerkiksi saman perheen esikoinen?
Päädyin vaan miettimään, kun kuopus, joka siis eskari, osaa lukea, kirjoittaa, tuntee kellon kokonaan, osaa yhteenlaskua ykkösillä kymmenillä ja sadoilla, sekä 1-,2-,3- ja 10 kertotaulun (siis laskee, ei osaa ulkoa). Mutta ei siis vaikuta sen älykkäämältä kuin muutkaan, nopea oppimaan vain?
Miten muilla?
 
itse kuopus
Ihan vaan mielenkiinnosta,mistä tietää että lapsi osaa laskea kertotaulun eikä vaan osaa ulkoa?

En tiedä,tossa voi olla perää mutta toisaalta riippuu paljon myös lapsen kiinnostuksen kohteista ja vanhemmista. Esim mun veli (esikoinen) oppi lukemaan ja tunsi suurimman osan liikennemerkeistä 4-vuotiaana. Oli talvi,lapsi pitkään kipeenä ja jotain mielekästä puuhaa piti keksiä kotona..
 
Ihan vaan mielenkiinnosta,mistä tietää että lapsi osaa laskea kertotaulun eikä vaan osaa ulkoa?

En tiedä,tossa voi olla perää mutta toisaalta riippuu paljon myös lapsen kiinnostuksen kohteista ja vanhemmista. Esim mun veli (esikoinen) oppi lukemaan ja tunsi suurimman osan liikennemerkeistä 4-vuotiaana. Oli talvi,lapsi pitkään kipeenä ja jotain mielekästä puuhaa piti keksiä kotona..
=)
vastaaminen kestää pidempään kun laskee 7+7+7 kuin jos osaisi vastauksen ulkoa.
Vanhemmat on samat yleensä esikoisen ja kuopuksen aikana?
Meilläkin esikoinen osasi aakkoset 1v10kk. ikäisenä. Mutta ei oppinut lukemaan ennen koulua tms.
2. vanhin oppi lukemaan n5 -6v, mutta kelloa ei oikeastaan vieläkään. Ei ole vertailukelpoinen kun erkka.
3 oppi lukemaan 1.syksyllä, kotiopetusjakson aikana
 
pupena
No mä oon pitänyt tollasta ajatusta höpöhöpönä. Mulla ainakin
jokainen nuorempi lapsi on oppinut esim. kävelemään, puhumaan, pottailemaan ja numeroita laskemaan jne aina vähän myöhemmin kuin edellinen.
Esim.
1 käveli 9kk, puhui 14kuukautisena, täyskuiva 2v3kk...
2 käveli 9,5kk, puhui 15 kk, täyskuiva 2,5 v...
3 käveli 10kk, puhui 2v, täyskuiva 3v
4 käveli 10,5kk, puhuu ja pottailee joskus tulevaisuudessa, nyt ikää 2 v.

Mutta nuo luettelemasi lukemiset ja kirjoittamiset on tietty helppo oppia ympäristöstä, koska herkkyys oppia noita alkaakin jo paljon aikaisemmin kuin niitä yleensä aletaan opettelemaan.
 
[QUOTE="Jenis";29325927]Meidän perheessä ainaki näyttäis olevan näin - kuopus opettelee eskarilaisen kanssa yhtä tahtia kirjaimia ja numeroita, vaikka ikäeroa on melkein 3 vuotta :)[/QUOTE]

Itse opin lukemaan 3v6kk iässä, isoveli oli ekalla....
 
sisarusparven neljäs
Jaa oisko noin...? Olen ajatellut etevyyteni olleen vain geneettistä, muutkin on fiksuja, minä ehkä isoimman sisaren kanssa terävimpiä. Tosin lukemaan oppiminen oli osin sisäistä painostusta itseltäni, halusin ehdottomasti oppia lukemaan kun vuoden vanhempi sisaruskin osasi.
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
kfkfkf
Meillä ainakin oppi nopeammin liikkumaan, puhumaan, laskemaan kuin isoveljensä. Toinen lapsi siinä, niin kyllähän se saattaa vaikuttaa taitojen oppimiseen.

Lisäksi oppinut veljeltään ennen kouluikää kertotauluja, englantia jne
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
"v ieras"
Ei ainakaan meillä. Kuudes lapsi tarvii toimintaterapiaa, psykologin lausuntoja jne. Mutta tottakait sisaruksilta jotain oppii verrattuna ainoaan lapseen. Mutta eniten se on kiinni siitä lapsesta. Ja meillä ainakin isommat lellii tuota pienintä ja tämä osaa käyttää sitä hyväksi. teettää isommilla jutut mistä ite ei oikein välitä.
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
On jos on taitavampi kuopus.. Tunnen äkkiseltään aatellen muutamia perheitä joissa just esikoinen on aikaseen oppinu. Meillä sisaruksilla sama juttu. Tuon sällin serkku esikoisena oppi lukemaan, kirjoittamaan ja käyttämään itsekseen tietokonetta 4v, veljensä ei mitenkää varhain, eskarissa ja koulussa. Kummiperheen esikoinen 4v luki ja pelasi shakkia, kouluunmennessä laski ylempien luokkien matikkaa. Sisarukset oppineet aika tyypillisiin aikoihin.
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
No mä oon pitänyt tollasta ajatusta höpöhöpönä. Mulla ainakin
jokainen nuorempi lapsi on oppinut esim. kävelemään, puhumaan, pottailemaan ja numeroita laskemaan jne aina vähän myöhemmin kuin edellinen.
Esim.
1 käveli 9kk, puhui 14kuukautisena, täyskuiva 2v3kk...
2 käveli 9,5kk, puhui 15 kk, täyskuiva 2,5 v...
3 käveli 10kk, puhui 2v, täyskuiva 3v
4 käveli 10,5kk, puhuu ja pottailee joskus tulevaisuudessa, nyt ikää 2 v.

Mutta nuo luettelemasi lukemiset ja kirjoittamiset on tietty helppo oppia ympäristöstä, koska herkkyys oppia noita alkaakin jo paljon aikaisemmin kuin niitä yleensä aletaan opettelemaan.
Kävely, puhuminen ja kuivaksioppiminen on ihan eri tavalla opittavia kuin lukeminen, kello ja laskeminen...
 
kfkfkf
On jos on taitavampi kuopus.. Tunnen äkkiseltään aatellen muutamia perheitä joissa just esikoinen on aikaseen oppinu. Meillä sisaruksilla sama juttu. Tuon sällin serkku esikoisena oppi lukemaan, kirjoittamaan ja käyttämään itsekseen tietokonetta 4v, veljensä ei mitenkää varhain, eskarissa ja koulussa. Kummiperheen esikoinen 4v luki ja pelasi shakkia, kouluunmennessä laski ylempien luokkien matikkaa. Sisarukset oppineet aika tyypillisiin aikoihin.
Mut nää tällaiset esikoiset ovat varmaan muutenkin "fiksumpia".
 
pupena
Kaksi tai kolme lasta ei musta kyllä oikein riitä hyväksi vertailupohjaksi. Ikäerot ja luonteetkin vaikuttaa. Saman perheen lapset harvemmin kuitenkaan loppujen lopuksi eroaa toisistaan kovin. Ehkä jonkun lahjat jää käyttämättä, voihan niinkin käydä. Potentiaalia luulis sisaruksilla olevan aikalailla samanverran.

Se missä iässä asiat oppii, on niin monesta seikasta kiinni.

Jaa
ja voihan se ehkä tosiaan olla niin, että jos on vain kaksi lasta, niin silloin se esikoisen vaikutus pienempään on tosiaan merkittävämpi. Että oikeastaan taidan olla sen takia juuri vastahankaan kun ajattelen nimenomaan tuntemiani monilapsisia perheitä.
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
"Jenis"
[QUOTE="northern soul";29326024]Meiita on 11 sisarusta ja ollaan kaikki aika palikoita, mutta kylla nuorin on kaikkein eniten palikka. :)

Toka ja 8. varmaan vahiten tyhmia.[/QUOTE]

Tää oli jotenki ihana luonnehdinta :D

Meillä kuopus on tyttö, ja luonteeltaan semmonen tosi näppärä kaikessa mahdollisessa. Pukee mm. huolellisemmin ku isoveljet, vaikka isoin veli on jo koulussakin aika monennella luokalla ;) Eli varmasti luonnekin vaikuttaa.
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
"all"
Meillä esikoinen oli kaikkein "taitavin". Hän oppi lukemaan ja kirjoittamaan 3-vuotiaana, laskemaan taitavasti 4-vuotiaana, ja päihitti ennen 5-vuotissyntymäpäiväänsä shakissa pappansa, joka muuten on hyvä pelaamaan shakkia. Englannin kieltä hän oppi ymmärtämään hyvin alle kouluikäisenä ja puhumaankin jonkin verran. Kolme seuraavaa lasta olivat vähän hitaampia, mutta esim. lukemaan hekin oppivat jo 4-5-vuotiaana. Kuopus taas on ollut lähes yhtä lahjakas kuin esikoinen ja muutenkin hyvin saman tyyppinen. Esikoisen ja kuopuksen ikäeroa on 14 vuotta ja kuopuksella on ikäeroa toiseksi nuorimpaan 6 vuotta. Neljä nuorinta lasta ovat erittäin lahjakkaita piirtäjiä, mitä taas esikoinen ei ole.
 
Meillä nuorin on 3v ja osaa numerot ja kirjaimet,viikonpäivät,osaakirjoittaa lyhyitä sanoja ja laskea yhteen ja vähennyslaskuja,osaa kellosta tasatunnit,osaa katsoa kalenterista mikä päivä on,tekee 50-60 palaisia pala. On oppinu itsekseen,ilmeisesti isompien touhuja seuraamalla.
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Alkuperäinen kirjoittaja ööööööö;29325961:
Tytöthän kehittyy poikia paljon nopeammin tunnetusti.
Paitsi meidän tyttö :D

1.poika 3v8kk. kuiva 1v10kk. oppi kävelemään 9kk, puhumaan 7kk. laskee yhteenlaskuja, lukee joitain sanoja, ymmärtää jonkinverran englantia :D ja osaa kirjoittaa kolme sanaa.

2.tyttö 2v2kk. kuiva 1v8kk. oppi kävelemään 1v2kk, puhumaan 2v. Ymmärtää jonkin verran ruotsia :D.

3.poika 1v1kk. oppi kävelemään 10kk, puhumaan 11kk. Mietittiin, et jos tälle opetetaan sit saksaa :D
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
"Anne"
Meillä vain 1lapsi. Oppi numerot alle 3v. Oppi laskemaan yhteen ja erikseen 4v. Oppi numeroiden ulkonäöt, viikonpäivät, kirjoittamaan oman nimensä ja tunnistamaan kirjaimia 4,5vuotiaana.
Ei tuttujen lapsia muuta kuin nuorempia.

Sanoisin että luonne vaikuttaa paljon, jos kiinnostaa niin kiinnostaa, jos ei niin oppii myöhemmin.
 
Meillä näin
Meillä kolme lasta ja keskimmäinen on selvästi taitavin, kunnianhimoisin ja muutenkin jotenkin ikäistään isomman oloinen ollut aina. Kuopus taas on vähän "vauva" tai ainakin heittäytyy sellaiseksi helposti, vaikka osaisikin.
 
Miuski harmailee
En mäkään lähtis tukemaan tätä väitettä. Meillä esikoinen oppi lukemaan 4-vuotiaana ja laskikin haastavia laskuja ennen koulua. Koulu on hänelle ollut hurjan helppoa aina (nyt seiskalla), samoin menestyy hyvin harrastuksessaan. Kakkoselle alkoi lukeminen aukeamaan eskarissa ja hän joutuu tekemään kovasti töitä koulussa,että pysyy perässä. On nyt vitosella. Eskarilainen kuopus alkoi lukemaan vuosi sitten. Hän puhuu sujuvasti englantia, mutta onkin englanninkielisessä päiväkodissa. On myös kiinnostunut numeroista. Hienomotorosesti taitamaton ja piirristukset avuttomia, vaikka kirjoitus sujuu ok. Siis ihania yksilöitä :)
 

Yhteistyössä