Mitä turvaistuinta suosittelisitte melkein 3v ja 14kg lapselle?

• Viestiketjun aloittaja "heps"
  • Ensimmäinen viesti
"heps"
Lapsella tällä hetkellä Gracon cosmic comfort, jossa on istunut vielä selkä menosuuntaan. Nyt on tilanne se, että nuorempi lapsi täytti just 1v, ja ei mahu enää kaukaloon nyt kun alkaa olla paksummat vaatteet käytössä. Eli pienempi siirtyis tohon cosmic comforttiin ja isommalle tarvittais istuin. Ei huvittaisi ostaa toista cosmic comforttia, et voisko ton kokosen laittaa jo turvavyöistuimeen ja mitä istuinta suosittelisitte?

"Tiitus"
Mä olin kahden vaiheilla, eli Ton mainitun Evolvan ja Recaro young sportin kanssa. Ovat molemmat hyviä ja toimivia istuimia. Itse päädyin Recaron istuimeen ja tyttö suunnilleen 95cm, 14kg rakastaa istuintaan. Mulla on ollut Britaxin Two Way elite, selkä menosuuntaan, Evolva muistuttaa aika monessa mielessä sitä, vaikka onkin lapsen mukana kasvava ja vähän paremmat sivutuet. No Recarossa sivutuet on paremmat, kangas aivan ihanaa. (löytyy bellini ja mikrokuitu) Miksokuitu vähän kalliimpi. Recaron asentoa voi säätää hieman takakenoon lapsen ollessa istuimessa, Evolvassa istuin irooitettava jos hauaa säätää. Recaro yhtä helppo säätää sopivaksi kuin Evolva, muuntuu ihan vastaavasti turvavyöistuimeksi lapsen kasvaessa. Saksasta sain Recaron edullisemmin kotiin kuljetettuna kuin mitä edullisimmat Evolvat tarjouksessa. Recarossa lapsi viihtyy ja on turvallinen istuin. Suomessa sitä myy harvat kaupat, mutta mm. HobbyHall myy 245,- sinisenä. Saksasta sain rahteineen alle 190 euroa. Jos jatkossa tarvetta saada autoon useampia istuimia, niin tämä on kapeampi kuin Evolva. Ja luin netistä monen sanoneen että Evolvaan auton turvavyöt liian tiukat, eli melkein liian lyhyet, Recarossa vyöt riittää paremmin. Evolva on yleisemmin myyty merkki. (Löytyy ,melkein joka kaupasta. Hyviä istuimia on paljon, mutta meillä tykätty tästä!

"Tiitus"
Vielä sanon että hyviä ja turvallisia istuimia paljon... itse halusin istuimen jossa turvavyöt istuimessa vielä niin pitkään kuin mahdollista. Mietin myös penkkejä joissa edessä se palkki, mutta vaikka varmaan ovat hyviä, niin sellainen ei tuntunut kivalta, palkki on jotenkin niin massiivinen.

Aina turvaistuinta valitessa pitää huomioida auto, kaikki istuimet eivät sovellu kaikkiin autoihin. Itselläni haasteellisena seikkana on 9 paikkainen bussi, siinä turvavyöt sellaisia että joidenkin istuinten kanssa hankaluuksia. :)

"vieras"
[QUOTE="Tiitus";21953096]Vielä sanon että hyviä ja turvallisia istuimia paljon... itse halusin istuimen jossa turvavyöt istuimessa vielä niin pitkään kuin mahdollista. Mietin myös penkkejä joissa edessä se palkki, mutta vaikka varmaan ovat hyviä, niin sellainen ei tuntunut kivalta, palkki on jotenkin niin massiivinen.

Aina turvaistuinta valitessa pitää huomioida auto, kaikki istuimet eivät sovellu kaikkiin autoihin. Itselläni haasteellisena seikkana on 9 paikkainen bussi, siinä turvavyöt sellaisia että joidenkin istuinten kanssa hankaluuksia. :)[/QUOTE]

Meidän kuopuksella on Cybex Pallas, jossa siis se turvatyyny edessä. Päätös tästä istuimesta tuli juuri sen vuoksi, että kasvot menosuuntaan viisipistevöillä olevat istuimet eivät ole läheskään yhtä turvallisia kuin Cybex Pallas. Siksi se menestyi testeissäkin niin hyvin. Lapsen päähän ja niskaan kohdistuva rasitus on 30% pienempi kuin Britax Evolvassa vaikkapa. Se oli meillä vaihtoehtona kunnes myyjä selitti istuimien turvallisuuseron. Viisipistevyöt eivät siis olekaan turvalliset, vaikka moni niin vielä luulee. Niiissä ylävartalo pysyy kyllä paikoillaan eturörmäyksessä, mutta pää lähtee eteenpäin. Turvatyynyistuimissa taas koko vartalo joustaa ja rasitus niskaan on paljon pienempi.

"vieras"
[QUOTE="Tiitus";21952943]Mä olin kahden vaiheilla, eli Ton mainitun Evolvan ja Recaro young sportin kanssa. Ovat molemmat hyviä ja toimivia istuimia. Itse päädyin Recaron istuimeen ja tyttö suunnilleen 95cm, 14kg rakastaa istuintaan. Mulla on ollut Britaxin Two Way elite, selkä menosuuntaan, Evolva muistuttaa aika monessa mielessä sitä, vaikka onkin lapsen mukana kasvava ja vähän paremmat sivutuet. No Recarossa sivutuet on paremmat, kangas aivan ihanaa. (löytyy bellini ja mikrokuitu) Miksokuitu vähän kalliimpi. Recaron asentoa voi säätää hieman takakenoon lapsen ollessa istuimessa, Evolvassa istuin irooitettava jos hauaa säätää. Recaro yhtä helppo säätää sopivaksi kuin Evolva, muuntuu ihan vastaavasti turvavyöistuimeksi lapsen kasvaessa. Saksasta sain Recaron edullisemmin kotiin kuljetettuna kuin mitä edullisimmat Evolvat tarjouksessa. Recarossa lapsi viihtyy ja on turvallinen istuin. Suomessa sitä myy harvat kaupat, mutta mm. HobbyHall myy 245,- sinisenä. Saksasta sain rahteineen alle 190 euroa. Jos jatkossa tarvetta saada autoon useampia istuimia, niin tämä on kapeampi kuin Evolva. Ja luin netistä monen sanoneen että Evolvaan auton turvavyöt liian tiukat, eli melkein liian lyhyet, Recarossa vyöt riittää paremmin. Evolva on yleisemmin myyty merkki. (Löytyy ,melkein joka kaupasta. Hyviä istuimia on paljon, mutta meillä tykätty tästä![/QUOTE]

Me hylättiiin Recaro heti kättelyssä sen huonojen törmäystestitulosten vuoksi. Eli se ei ole hyvä ja turvallinen istuin. Autoliiton testeissä se on ollut liki peränpitäjä, kuten Recaron muutkin mallit yllättäen.

Yhteistyössä