Mitä töitä merkonomi tekee?

• Viestiketjun aloittaja alanvaihto mielessä
  • Ensimmäinen viesti
jioo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mukelot:
voi olla mainospuolella, pankissa, tavaratalon johtajana, palkanlaskijana.....
Ei kai nyt sentäs johtajana merkonomi, tai sitten on entisen pomon lapsi kyseessä ja suhteilla saatu työ.
No merkonomin papereilla ei kyllä mitään johtajan palleja edes tavoitella, jostain muusta narusta on silloin vetäisty.
Itse olen sihteerinä toimistossa.

merkonomi
Jos lähdet lukemaan kaupanalaa kannattaa lukea suoraan tradenomiksi. 80% näiden alojen ilmoituksissa haetaan koulutukseltaan tradenomia...ainakin tällähetkellä ja 2 vuoden ajan.

Olen mm. merkonomi ja ollut aika paljon työttömänä... Johtuu kyllä osittain sijainnista (ylitarjontaa) ja lastentekoiästä. Töissä ollessani olen ollut kassana, jokapaikanhöylänä, sihteerin tapaisena jne. Tämäkin riippuu siitä, mihin suuntaudut opinnoissa. Minullakin olisi parempi tilanne, jos ymmärtäisin enemmän kirjanpidon päälle...

Alkuperäinen kirjoittaja jioo:
Ei kai nyt sentäs johtajana merkonomi, tai sitten on entisen pomon lapsi kyseessä ja suhteilla saatu työ.
No merkonomin papereilla ei kyllä mitään johtajan palleja edes tavoitella, jostain muusta narusta on silloin vetäisty.

Itse olen yo-merkonomi (koulutus ajalta ennen kuin mitään tradenomin tutkintoja oli olemassakaan). Ja olen tehnyt todella monenlaisia hommia aina tilitoimistosta (yök) ja vakuutusyhtiöistä metalliteollisuuden toimistopuolen hommiin ja kierrätysalalla työskentelyyn. Olen ollut myös työnohjaajana (~ työnjohtajana) tietoliikennealan yrityksessä. Esimiestehtävät kiinnostavat kovasti. Takana on viisi vakituista työsuhdetta, joista neljä päättyi irtisanoutuessani itse ja viides sitten tuotann. ja taloudell. syistä, kun tuli yrityskauppoja ja laittoivat lähes 400 ihmistä pihalle. Ei harmita! Nyt mietin mitä haluaisin tehdä, enkä todellakaan mitään sihteerin / assistentin hommia enää. Kyllä merkonomeja on johtajiksikin asti päässyt, jopa ihan omilla avuillaan. Kyllä se on miusta nykysin enemmänkin omasta itsestä ja persoonasta kiinni, ja ainahan voi kouluttautua työn ohessa lisää. Koulutuksella on nykyään yllättävän vähän merkitystä...

myyjä
Meidän tavaratalonjohtaja kävi työnohella merkonomitutkinnon suorittamassa!
Nousi pikku hiljaa tavan työläisestä... ehkä munat haarojen välissä auttoi =)

merkonomi
Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa:
Alkuperäinen kirjoittaja merkonomi:
Jos lähdet lukemaan kaupanalaa kannattaa lukea suoraan tradenomiksi. 80% näiden alojen ilmoituksissa haetaan koulutukseltaan tradenomia...ainakin tällähetkellä ja 2 vuoden ajan.
Kaveri on tradenomi ja ei saa omalta alalta töitä.
Tradenomeja on koulutettu viime vuosina ihan liikaa.
Toikin on kyl totta. Mut Trademonilla ehkä hivenen paremmat mahdollisuudet saada töitä kuin merkonomeilla...kai..itse hakenut aikoinaan mainostoimistoon, toimistoihin ja sihteerin paikoille. Hakijoita varmaan aina ollut se noin 100 tai 200. Haastatteluihin en näihin päässyt koskaan. Myynnin puolelta (myyntiedustaja) sitten löytyykin eri lailla töitä, mut siitä hommasta pitääkin sitten tosissaan pitää ja palkat on provikka pohjaisia lähinnä.

Ap:lle: Oletko koskaan ajatellut työskenteleväsi apteekissa? Lähihoitajan koulutuksesta voisi olla siellä hyötyä. aikaisemmin sinne pääsi esim. ihan merkonomin papereilla, tosin palkka ei päätä huimaa. Esim. tekninen apteekkiapulainen/lääketyöntekijä vai onkos nää lääketeknikoita/farmanomeja nykyään tekevät apteekin toimistotyöt ym. asïakaspalvelua.

hip
Alkuperäinen kirjoittaja jioo:
Mun mies on merkonomi ja työnjohtajana autoalan firmassa. Ja ei mitään sukulaisuus/muitakaan suhteita ollut firmaan. Pari vuotta oli töissä ja sit ylennettiin työnjohtajaksi. Ja mun mies on vielä alle 30v. joten ei kuitenkaan kauheasti sitä työkokemustakaan ole kertynyt...

Qaz
Merkonomi muuttui tradenomiksi ja tradenomien mielestä se on ihan normaali korkeakoulututkinto, joten eiköhän ne merkonomit tee nykyisin ihan samoja hommia, kuin ekonomit ja ktm:it aikaisemmin.

fffrgr
Kyllä niitä johtajan palleja merkonomitkin SAANEET. Nyt valmistuneet on eriasia. Tunnen pankinjohtaja merkonomin ja jos oikeen muistan niin soneran ex-tj Harri Koponen on merkonomi.

fffa
Alkuperäinen kirjoittaja Qaz:
Merkonomi muuttui tradenomiksi ja tradenomien mielestä se on ihan normaali korkeakoulututkinto, joten eiköhän ne merkonomit tee nykyisin ihan samoja hommia, kuin ekonomit ja ktm:it aikaisemmin.
Mitä eroa ekonomilla ja ktm:llä? :D

Merkonomeja toimii kaikilla toimialoilla toimisto-, myynti-, taloushallinto- ja esimiestehtävissä sekä yrittäjinä. Tyypilliset merkonomin työtehtävät edellyttävät kaupallishallinnollisten toimintojen sujuvaa hallintaa sekä asiakassuuntautuneisuutta ja taloudellista ajattelutapaa. Merkonomin perustaitoja ovat esiintymiskyky ja kirjallinen ilmaisutaito. Hänellä on valmiudet itsenäiseen tiedonhakuun ja tietojen tulkintaan. Asiakaspalvelutyössä on menestymisen edellytyksenä hyvä suullinen ja kirjallinen kielitaito.

http://www.merkonomi.fi/minustako.html

ouih
Alkuperäinen kirjoittaja Qaz:
Alkuperäinen kirjoittaja fffa:
Mitä eroa ekonomilla ja ktm:llä? :D
Ei pienintäkään hajua :) Pitäisi varmaan jotain tietää viereisestä tiedekunnasta.

Jos veikkaan, niin ktm on itse koulutus ja ekonomi myönnettävä arvo?
ne on sama asia kauppatieteiden maisteri ja ekonomi :) no mutta tiedät että se on kaupallinen korkeakoulutus eiköhän se riitä :)

Yhteistyössä