mitä tekisitte sijassani??? (lastensuojelu ilmoitus)

  • Viestiketjun aloittaja avuton
  • Ensimmäinen viesti
avuton
paras ystäväni on täydellinen yhäiti ,joka rakastaa ja pitää hyvää huolta pojastaan, mutta juttu on nyt semmoinen, että pojan isällä on vakava huumeongelma ja hän kuulemma myös diilailee (ei ole varma tieto, mutta huhu käy).
tämä isä on minulle myös tuttu ja ollaan tunnettu pienestä asti...
äiti vie aika usein tyttöä isälle hoitoon.

olenko vastuullinen tekemään ilmoituksen tästä ja voinko enää ikinä sen jälkeen katsoa ystävääni silmiin??
lapsen isä on vaarallinen mies ja jos ilmitulon vaaraa on ,niin en uskalla tehdä ilmoitusta ,sillä kosto tulee olemaan kamala ja minulla kuitenkin 2 pientä poikaa.
 
hei
Kyllä silti tekisin ilmoituksen. Tietääkö kaverisi ex-miehensä tekosista? Jos niin sitä suuremmalla syyllä ilmoitus kun vastuuton äiti vie pientä huumeisälle hoitoon vaikka ongelman tietää.
 
minä
Voisit ensin kokeilla puhua ystävällesi. Kantapään kautta koettu nämä ettei mielellään kannata sekaantua toisten asioihin varsinkin jos sinun tarvitsee pelätä. Tosin jos lapsi on todella vaarassa jollain tavalla... Mitä jos pyytäisit jotakuta muuta soittamaan nimettömänä?
 
avuton
eli jos teen ilmoituksen ,on minun ,miehen ja lasten henki vaarassa!!!
siltikin tekisitte ilmoituksen vai?? perheenne turvallisuudesta välittämättä??
äiti tietää ,että miehellä on ongelma ja vetää huumeita jatkuvasti.
ja painotan ,että mies on todella vaarallinen...
 
avuton
mä olen aivan sekaisin nyt, en tiedä mitä teen, sillä tässä on niin paljon vaakakupissa...
olen puhunut äidille, mutta hän ei vaan käsitä,välillä inhoaa miestä ja välillä taas...ei ymmärrä.
ja tämä mies on hakannut naisen monenmonta kertaa.
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja avuton:
eli jos teen ilmoituksen ,on minun ,miehen ja lasten henki vaarassa!!!
siltikin tekisitte ilmoituksen vai?? perheenne turvallisuudesta välittämättä??
äiti tietää ,että miehellä on ongelma ja vetää huumeita jatkuvasti.
ja painotan ,että mies on todella vaarallinen...
Tässä on myös kyseessä pienen lapsen turvallisuus. Haluatko harteillesi tietoa että olisit voinut estää pienen lapsen kohtalon! Jos huonosti käy ja sinä olisit asiasta tiennyt etkä mitään tehnyt.
 
avuton
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja avuton:
eli jos teen ilmoituksen ,on minun ,miehen ja lasten henki vaarassa!!!
siltikin tekisitte ilmoituksen vai?? perheenne turvallisuudesta välittämättä??
äiti tietää ,että miehellä on ongelma ja vetää huumeita jatkuvasti.
ja painotan ,että mies on todella vaarallinen...
Tässä on myös kyseessä pienen lapsen turvallisuus. Haluatko harteillesi tietoa että olisit voinut estää pienen lapsen kohtalon! Jos huonosti käy ja sinä olisit asiasta tiennyt etkä mitään tehnyt.
eli siis omat lapset hengiltä kunhan toisen lapsi säästyy??
ette taida käsittää millainen ihminen mies on.
on istunut puukotuksista ja vaikka mistä, hakkaa porukkaa paskaksi tuolla kaupungilla ym.
 
Milloin lastensuojeluilmoitus voi olla anonyymi?

Lastensuojeluilmoitus tehdään viranomaiselle, jonka tulee lähtökohtaisesti noudattaa julkisuusperiaatetta ja hyvälle hallinnolle asetettavaa avoimuuden periaatetta. Ihmisen täytyy saada tietää itsestään se, mitä muut hänestä tietävät. Yleensä tehty ja kirjattu lastensuojeluilmoitus kohdistuu lapseen ja myös hänen kotioloihinsa ja vanhempiinsa. Vanhempaa eli tavallisimmin lakisääteistä huoltajaa saattaa kiinnostaa, kuka on lastensuojeluilmoituksen tehnyt ja millä perusteilla. Jos hänelle annetaan nämä tiedot, toteutetaan asianosaisjulkisuutta ja noudatetaan avoimuutta. Vastakohtana on tilanne, jossa tietoja ei paljasteta niitä haluavalle lapsen vanhemmalle tai huoltajalle. Silloin kysymys on anonyymista lastensuojeluilmoituksesta.

Voimassa olevassa lastensuojelulaissa ei lainkaan säädetä asianosaisjulkisuudesta ja anonymiteetista. Määräykset sisältyvät vuoden 1999 julkisuuslain 11 §:n 2 momenttiin. Siinä määritellään ne tyyppitilanteet, joissa voidaan poiketa yleisestä asianosaisuusjulkisuuden periaatteesta, eli milloin poikkeuksellisesti pidetään kiinni ilmoituksen tehneen anonymiteetistä. Anonyymi lastensuojeluilmoitus tulee kysymykseen etupäässä silloin, kun lapsen etu tai erittäin painava yksityinen etu sitä vaatii. Jos on esimerkiksi vaarana, että saatuaan tietää ilmoituksen tehneen henkilöllisyyden ja yhteystiedot huoltaja luultavasti loukkaisi ilmoituksen tehneen fyysistä tai psyykkistä koskemattomuutta, saattaa anonymiteetistä olla paikallaan pitää kiinni.
Laki lähtee siitä, että anonyymi lastensuojeluilmoitus on tietyin kriteerein mahdollinen sekä silloin, kun laki edellyttää ilmoituksen tekemistä (LSL 40.1 §) että silloin, kun ihmisillä on oikeus tehdä lastensuojeluilmoitus. Käytännössä anonymiteetistä pidetään yleensä kiinni lähinnä niissä tilanteissa, joissa ilmoituksen tekeminen on perustunut ilmoitusoikeuteen (LSL 40.2 §).
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja avuton:
eli siis omat lapset hengiltä kunhan toisen lapsi säästyy??
ette taida käsittää millainen ihminen mies on.
on istunut puukotuksista ja vaikka mistä, hakkaa porukkaa paskaksi tuolla kaupungilla ym.

No älä sitten tee, jos noin vaikeata on. Vittuako kyselet, kun et ole edes ollut missään vaiheessa tekemässä ilmoitusta?
Vai oletitko, että täällä sanotaan sinulle, että älä tee ilmoitusta?
 
aivannnn
Alkuperäinen kirjoittaja avuton:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja avuton:
eli jos teen ilmoituksen ,on minun ,miehen ja lasten henki vaarassa!!!
siltikin tekisitte ilmoituksen vai?? perheenne turvallisuudesta välittämättä??
äiti tietää ,että miehellä on ongelma ja vetää huumeita jatkuvasti.
ja painotan ,että mies on todella vaarallinen...
Tässä on myös kyseessä pienen lapsen turvallisuus. Haluatko harteillesi tietoa että olisit voinut estää pienen lapsen kohtalon! Jos huonosti käy ja sinä olisit asiasta tiennyt etkä mitään tehnyt.
eli siis omat lapset hengiltä kunhan toisen lapsi säästyy??
ette taida käsittää millainen ihminen mies on.
on istunut puukotuksista ja vaikka mistä, hakkaa porukkaa paskaksi tuolla kaupungilla ym.
No mitä sä täällä sit vikiset, jos et ilmoitusta kuitenkaan tee??
Tosta aloituksesta sai käsityksen että saattaisit tehdäkin!
Ja tuskin se äitikään mikään ihan parhaasta päästä ole, jos tommosen "hullun" kanssa on lapsen tehnyt.


 
eli olet jo päättänyt että et ilmopitusta tee?..noi huumevempulat on kyllä yleensä puheissa ja huhuissa paljon kovempia kun oikeesti..mutta niin kun sanottu,tee nimetön ilmotus poliisille/sossuun.
 
avuton
siis äiti on hyvä lapselleen, mutta todella naiivi ja vastuuton.
olen todella vihainen hänelle siitä ,että lapsi joutuu näkemään yhtä sun toista, mutta äiti ei hölmöydessään välitä yhtään.
puhun tänään vielä äidin kanssa ja katson mihin se johtaa ja sitten katson asiaa uudelleen.
 
juu juu
Alkuperäinen kirjoittaja avuton:
siis äiti on hyvä lapselleen, mutta todella naiivi ja vastuuton.
olen todella vihainen hänelle siitä ,että lapsi joutuu näkemään yhtä sun toista, mutta äiti ei hölmöydessään välitä yhtään.
puhun tänään vielä äidin kanssa ja katson mihin se johtaa ja sitten katson asiaa uudelleen.
Joo, parempi niin. Lähetä sille vaikka viesti pommisuojasta!!!
 
avuton
eli täällä suurinosa äideistä uhraisi omat lapsensa,miehensä ja itsensä toisen lapsen takia??
mitä äitejä te oikein olette??
haluan tietää ,että voinko tehdä ilmoituksen anonyyminä vai en ,siksi kysyin...
eli jos nimi ilmoitetaan ,niin en missään nimessä tee, en kai minä omaa perhettäni uhraa!!!
 
avuton
Alkuperäinen kirjoittaja juu juu:
Alkuperäinen kirjoittaja avuton:
siis äiti on hyvä lapselleen, mutta todella naiivi ja vastuuton.
olen todella vihainen hänelle siitä ,että lapsi joutuu näkemään yhtä sun toista, mutta äiti ei hölmöydessään välitä yhtään.
puhun tänään vielä äidin kanssa ja katson mihin se johtaa ja sitten katson asiaa uudelleen.
Joo, parempi niin. Lähetä sille vaikka viesti pommisuojasta!!!
voi luoja!!!!:(
 
Alkuperäinen kirjoittaja avuton:
eli täällä suurinosa äideistä uhraisi omat lapsensa,miehensä ja itsensä toisen lapsen takia??
mitä äitejä te oikein olette??
haluan tietää ,että voinko tehdä ilmoituksen anonyyminä vai en ,siksi kysyin...
eli jos nimi ilmoitetaan ,niin en missään nimessä tee, en kai minä omaa perhettäni uhraa!!!
minä laitoin sulle tuohon ylemmäs rimpsun minkä mukaan sinä saat tehdä anonyymin ilmoituksen.
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja avuton:
siis äiti on hyvä lapselleen, mutta todella naiivi ja vastuuton.
olen todella vihainen hänelle siitä ,että lapsi joutuu näkemään yhtä sun toista, mutta äiti ei hölmöydessään välitä yhtään.
puhun tänään vielä äidin kanssa ja katson mihin se johtaa ja sitten katson asiaa uudelleen.
Ehkä näin on paras. Ymmärrän kyllä että äitinä sinun on ajateltava ensisijaisesti omaa perhettäsi. Tsemppiä sinulle, tiedän ei ole helppoa seurata vierestä tuollaista tilannetta. Äidille voisit vihjaista että olet kuullut huhua jonkun tekevän ilmoituksen... ehkä se voisi avata äidin silmiä?
 
avuton
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Milloin lastensuojeluilmoitus voi olla anonyymi?

Lastensuojeluilmoitus tehdään viranomaiselle, jonka tulee lähtökohtaisesti noudattaa julkisuusperiaatetta ja hyvälle hallinnolle asetettavaa avoimuuden periaatetta. Ihmisen täytyy saada tietää itsestään se, mitä muut hänestä tietävät. Yleensä tehty ja kirjattu lastensuojeluilmoitus kohdistuu lapseen ja myös hänen kotioloihinsa ja vanhempiinsa. Vanhempaa eli tavallisimmin lakisääteistä huoltajaa saattaa kiinnostaa, kuka on lastensuojeluilmoituksen tehnyt ja millä perusteilla. Jos hänelle annetaan nämä tiedot, toteutetaan asianosaisjulkisuutta ja noudatetaan avoimuutta. Vastakohtana on tilanne, jossa tietoja ei paljasteta niitä haluavalle lapsen vanhemmalle tai huoltajalle. Silloin kysymys on anonyymista lastensuojeluilmoituksesta.

Voimassa olevassa lastensuojelulaissa ei lainkaan säädetä asianosaisjulkisuudesta ja anonymiteetista. Määräykset sisältyvät vuoden 1999 julkisuuslain 11 §:n 2 momenttiin. Siinä määritellään ne tyyppitilanteet, joissa voidaan poiketa yleisestä asianosaisuusjulkisuuden periaatteesta, eli milloin poikkeuksellisesti pidetään kiinni ilmoituksen tehneen anonymiteetistä. Anonyymi lastensuojeluilmoitus tulee kysymykseen etupäässä silloin, kun lapsen etu tai erittäin painava yksityinen etu sitä vaatii. Jos on esimerkiksi vaarana, että saatuaan tietää ilmoituksen tehneen henkilöllisyyden ja yhteystiedot huoltaja luultavasti loukkaisi ilmoituksen tehneen fyysistä tai psyykkistä koskemattomuutta, saattaa anonymiteetistä olla paikallaan pitää kiinni.
Laki lähtee siitä, että anonyymi lastensuojeluilmoitus on tietyin kriteerein mahdollinen sekä silloin, kun laki edellyttää ilmoituksen tekemistä (LSL 40.1 §) että silloin, kun ihmisillä on oikeus tehdä lastensuojeluilmoitus. Käytännössä anonymiteetistä pidetään yleensä kiinni lähinnä niissä tilanteissa, joissa ilmoituksen tekeminen on perustunut ilmoitusoikeuteen (LSL 40.2 §).
mistä sen tietää ,että minun henkilöllisyyttäni ei satavarmasti paljasteta???
olisi kamalaa elää jatkuvassa pakokauhussa...:(
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja avuton:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja avuton:
eli jos teen ilmoituksen ,on minun ,miehen ja lasten henki vaarassa!!!
siltikin tekisitte ilmoituksen vai?? perheenne turvallisuudesta välittämättä??
äiti tietää ,että miehellä on ongelma ja vetää huumeita jatkuvasti.
ja painotan ,että mies on todella vaarallinen...
Tässä on myös kyseessä pienen lapsen turvallisuus. Haluatko harteillesi tietoa että olisit voinut estää pienen lapsen kohtalon! Jos huonosti käy ja sinä olisit asiasta tiennyt etkä mitään tehnyt.
eli siis omat lapset hengiltä kunhan toisen lapsi säästyy??
ette taida käsittää millainen ihminen mies on.
on istunut puukotuksista ja vaikka mistä, hakkaa porukkaa paskaksi tuolla kaupungilla ym.
Mut näillekin ihmisille on lapset normaalisiti kaikki kaikessa.

 

Yhteistyössä