Mitä tekisitte? Lapsi haluaa antaa rahansa toisille lapsille

  • Viestiketjun aloittaja Neilee harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Neilee harmaana
Mielipiteitä:

Ekaluokkalainen poika tulee sisään ulkoleikeistä, käynyt sitä ennen hakemassa vesi-ilmapalloja ja kertonut kahdesta uudesta kaverista. Tulee sisään ja kysyy missä hänen lompakko on, kerron ja kysyn mihin tarvitsee rahaa. Vastaa että eikun tahtoo vaan tietää. Vaihtaa yhtäkkiä myös toiset sortsit ja kuulen kuinka laittaa rahoja taskuihin.

On lopulta pian eteisessä lähdössä ja sanon, että et voi lähteä, että äidille pitää kertoa miksi otit noin paljon kolikoita taskuun. Tulee keittiöön ja kysyn, että tiedäthän että et saa mennä yksin ostamaan kiskalle mitään. Sanoo, että joo tiiän, en oo ollut menossakaan. Kysyn, että mihin rahat oikein on. Sitten ottaa ne taskusta (3,90) ja alkaa itkeä, että "mä oisin niin tahtonut ostaa niille kivoille tytöille kokista, kun niiden tekee mieli".

Sanon, että kaunis ajatus, mutta mun mielestä et voi tuolla tavalla tulla kotiin, ottaa vähän salaa rahaa kertomatta mihin aiot sen käyttää. Itkee lisää ja sanoo, että arvasin, että et anna ostaa tytöille (siksi siis koetti vaivihkaa toimia). Poika on umpirehellinen eli siitä ei ole epäilystä, että olisi itselleen ollut jotain ostamassa. Poika itse ei saa edes kokista juoda. Kyselen vielä ja selviää, että tosiaan poikani oma-aloitteisesti olisi tahtonut tarjota uusille kavereille kokista. Poikani jakaa aina kaiken muiden kanssa, tähän on siis ihan opetettukin, mutta rahan antaminen on mun mielestä vähän eri juttu. Jos kyse ois 20 sentistä niin ok, mutta 4 euroa on jo mun mielestä eri asia.

Nyt rahat on tässä pöydällä ja poika unohti jo asian, annoin tuc-keksipaketin mukaan ja sanoin, että sanoo tytöille, että äiti ei antanut antaa rahoja, keksejänsä voi jakaa kelle tahtoo. Mutta mä mietin, nyt tätä mun ratkaisua. Mitä te oisitte tehneet?
 
Lex
Meillä ei saa antaa tai lainata kaverille rahaa tai leluja.

Pojalla on viikkorahapäivä lauantaisin, ja silloin on lupa ostaa omilla rahoilla karkkia, jäätelöä tai mitä nyt haluaa. Sääntönä on, että jos ulos/kavereiden luo haluaa viedä jotakin karkkia, niin silloin myös tarjotaan.

Joskus, jos poika lähtee tuolloin esim. jätskiostoksille jonkun kaverin kanssa, saatan antaa n. euron ylimääräistä jotta voi tarjota myös kaverilleen.
 
Neilee harmaana
[QUOTE="vieras";26824278]Herrasmiehen alku! Minä olisin antanut sen kokiksen ja kupit kotoa mukaan.[/QUOTE]

Jos mulla ois ollut täällä kotona kokista oisin tehnyt just noin, oisin antanut kolme mukia mukaan ja kokiksen. (poikakin ois tässä tapauksessa saanut sitä koettaa juoda, ei meinaan pysty sitä juomaan :) ) Mua tässä jotenkin häiritsi se, että hän ois antanut tytöille rahat, sitten tytöt ois lähteneet keskenään kiskalle, poika kun sinne ei saa mennä.

Poika ei juo kokista kun siinä on kofeiinia, jaffaa tms maistoi ekan kerran vuosi sitten ja ei pysty limuja juomaan (onneksi!) ennen kuin niistä on se hiilihappo haihtunut. Mun mielestä ton ikäinen lapsi ei tarvii mitään sokerilitkuja eli siksi ei saa ja kokis vielä "pahempi".

Eli voin kyllä kotoa antaa mitä on, siitä ei ole kyse. Mutta se, että lapsi olisi antanut omia rahojaan, sanoi vielä että 4 euroa ei ole paljon, mun mielestä taas on.
 
Neilee harmaana
[QUOTE="vieras";26824349]Minä olen antanut tarjota kavereille, yksin ei pidä syödä/juoda muiden seurassa. Mitä pahaa siinä on, jos lapsi itse tahtoo jakaa omastaan?[/QUOTE]

Nimenomaan poika jakaa aina kaiken, myös ihan vieraiden lasten kanssa. Antaa myös lelujaan ja saa antaakin jos tahtoo.

Kyse oli nyt rahasta. Mun mielestä se on jotenkin eri juttu, kaiken lisäksi tässä tapauksessa poika olisi vain antanut rahansa, ei itse olisi saanut mitään, koska ei kokista juo. Eli ei olisi ollut yhdessä juomista/syömistä vaan ihan puhtaasti tytöille 4 euroa ja heippa, koska kiska on ihan muualla.
 
"vieras"
Miksi lapsille pitäisi antaa kokista tai muita sokerisia juomia tavallisena arkena. Itse en tykkäisi, jos vieraat alkaisivat juottaa sokerilitkuja omille lapsilleni tai syöttää karkkeja ja keksejä.
 
Neilee harmaana
[QUOTE="vieras";26824434]Miksi lapsille pitäisi antaa kokista tai muita sokerisia juomia tavallisena arkena. Itse en tykkäisi, jos vieraat alkaisivat juottaa sokerilitkuja omille lapsilleni tai syöttää karkkeja ja keksejä.[/QUOTE]

Ei pidäkään, olen samaa mieltä sun kanssa.

Eli mielessä oli myös se, että vaikka tytöt toivoivat kokista niin ei se ole välttämättä ok heidän vanhemmilleen. Poika sanoi, että tytöt on häntä vähän vanhempia. Mutta mun pointti ei ollut silti tuossa vaan se, että oisitteko antaneet oman lapsenne antaa rahaa muille? Kyse ei siis ollut kokiksen jakamisesta vaan ihan rahan antamisesta.
 
"vieras"
En antaisi ostaa juttuja muille lapsille! Synttärit on erikseen, mutta arkena ei ostella kavereille sitä sun tätä. Kyllä ne tytöt varmasti ap:n mukavasta pojasta tykkää ilman mitään osteluitakin ja hyvän mielen saa aikaan ihan vaan ilmaisilla kivoilla leikeillä ja jutuilla.
 
"vieras"
Ei pidäkään, olen samaa mieltä sun kanssa.

Eli mielessä oli myös se, että vaikka tytöt toivoivat kokista niin ei se ole välttämättä ok heidän vanhemmilleen. Poika sanoi, että tytöt on häntä vähän vanhempia. Mutta mun pointti ei ollut silti tuossa vaan se, että oisitteko antaneet oman lapsenne antaa rahaa muille? Kyse ei siis ollut kokiksen jakamisesta vaan ihan rahan antamisesta.
En olisi antanut. Oma lapseni sai tuon ikäisenä mummiltaan rahaa 30-40 euroa. Rahat hupenivat nopeasti, sillä kavereita riitti, kun kaupasta haettiin karkkia ja juomaa koko porukalle. Me huomasimme tilanteen vasta, kun rahat olivat loppumassa. Oppi oli hyvä pojalleni. Häntä harmitti jälkikäteen, kun rahat olivat loppuneet ja sisaruksilla oli vielä kaikki rahat tallessa.

Epäilen, että aloite limsaostoksiin on tullut tytöiltä. Poikaasi vanhempina he ovat osanneet vedättää tilanteen oikein. Jos he olisivat saaneet limsarahat pojaltasi, niin taatusti rahaa olisi pyydetty toistekin.
 
"Noh"
En ehkä antaisi tarjota mutta en ottaisi tuota noin maailmanloppuna. Moni muukin lapsi haluaisi tarjota ja antaa toisille vaikka ja mitä. Lapset ovat anteliaampia kuin aikuiset. Jos lapsella on 2 paitaa, niin se haluaa yleensä antaa toiselle toisen, jos sillä toisella ei ole. Siis jos sitä lasta ei ole vielä kasvatettu ahneeksi ja itsekääksi, kuten me aikuiset olemme. Luontojaan lapsi on antelias ja hyvä, mutta moni opetetaan jo taaperona ilkeäksi ja inhottavaksi.

Itse annoin lapsena 100 markkaa vuotta vanhemmalle naapurin tytölle. Olin saanut sen mummolta ja en sitä ennen enkä sen jälkeen ollut noin paljoin saanut rahaa.
 
"Noh"
toki haluasiin tietää noista antamisista. Just sen takia, että en halua että lapseni joutuisi ostaa toisilta seuraa. Mutta tuossahan ei ollut kyse siitä. Siis että olisi tapana että sun lapsen pitää heille antaa rahaa tai tavaraa, vaan olisi tämän yhden kerran halunnut tarjota heille.
 
Neilee harmaana
[QUOTE="Noh";26824536]En ehkä antaisi tarjota mutta en ottaisi tuota noin maailmanloppuna. Moni muukin lapsi haluaisi tarjota ja antaa toisille vaikka ja mitä. Lapset ovat anteliaampia kuin aikuiset. Jos lapsella on 2 paitaa, niin se haluaa yleensä antaa toiselle toisen, jos sillä toisella ei ole. Siis jos sitä lasta ei ole vielä kasvatettu ahneeksi ja itsekääksi, kuten me aikuiset olemme. Luontojaan lapsi on antelias ja hyvä, mutta moni opetetaan jo taaperona ilkeäksi ja inhottavaksi.

Itse annoin lapsena 100 markkaa vuotta vanhemmalle naapurin tytölle. Olin saanut sen mummolta ja en sitä ennen enkä sen jälkeen ollut noin paljoin saanut rahaa.[/QUOTE]

Ei tää maailmanloppu ollutkaan :)

Ja ehkä juuri siksi mun poika on valmis antamaan rahojaankin, koska meillä on tapana antaa esim juuri vaatteita, leluja tms heti jos huomaamme, että joku toinen tarvitsee niitä meitä enemmän. Lapsen on ehkä vaikea nähdä eroa. VOi myös olla kuten jotkut arvelivat, että tytöt ovat huomanneet pojasta heti, millainen hän on ja tajunneet, että tuolle ehkä riittää kun kertoo, että tekee mieli kokista, se ehkä antaa rahaa.

En siis itse tiedä keitä nämä tytöt on, toisen nimen poika sanoi ja se oli Britney eli jos ovat jotain muuta kulttuuritaustaa niin heille on tyypillisempää tuo syöminen ja juominen ja kiskalla käyminen ainakin täällä meidän kotikulmilla. Kaikki leikkii kaikkien kanssa yhdellä isolla pihalla, mikä on mielestäni tosi hieno juttu, mutta limupulloja on aina vain tietyillä lapsilla.

Ja oli muuten eka kerta kun annoin pihalle vietäväksi ruokaa (tuc-keksejä). Yleensä poika tulee kavereineen tähän jos on jano tai syömään välipalaa, niitä annetaan kyllä ihan kaikille. Jotkut sanoo, että eivät ota ja heistä huomaa, että on kotona sanottu, että toisten luona ei syödä tms.
 
Neilee harmaana
Meillä oli kans tuollanen vaihe joskus, mutta se meni jo hyväksikäytön puolelle. Tyttö jakoi lelujaan koska halusi pitää kaverinsa. Tämän olen siis kuullut vuosien jälkeen...
:( Voi ei, kurjaa.

Meillä ei ole tällaisesta kyse. Pojalla on kavereita aivan tosi paljon, on sellainen sosiaalinen ja mukava, joka tutustuu heti kaikkiin. Olen itse tuolla pihalla joskus mukana (tietysti) ja tiedän, että mistään tuollaisesta ei ole kyse.
 
Ei tää maailmanloppu ollutkaan :)

Ja ehkä juuri siksi mun poika on valmis antamaan rahojaankin, koska meillä on tapana antaa esim juuri vaatteita, leluja tms heti jos huomaamme, että joku toinen tarvitsee niitä meitä enemmän. Lapsen on ehkä vaikea nähdä eroa. VOi myös olla kuten jotkut arvelivat, että tytöt ovat huomanneet pojasta heti, millainen hän on ja tajunneet, että tuolle ehkä riittää kun kertoo, että tekee mieli kokista, se ehkä antaa rahaa.

En siis itse tiedä keitä nämä tytöt on, toisen nimen poika sanoi ja se oli Britney eli jos ovat jotain muuta kulttuuritaustaa niin heille on tyypillisempää tuo syöminen ja juominen ja kiskalla käyminen ainakin täällä meidän kotikulmilla. Kaikki leikkii kaikkien kanssa yhdellä isolla pihalla, mikä on mielestäni tosi hieno juttu, mutta limupulloja on aina vain tietyillä lapsilla.



Ja oli muuten eka kerta kun annoin pihalle vietäväksi ruokaa (tuc-keksejä). Yleensä poika tulee kavereineen tähän jos on jano tai syömään välipalaa, niitä annetaan kyllä ihan kaikille. Jotkut sanoo, että eivät ota ja heistä huomaa, että on kotona sanottu, että toisten luona ei syödä tms.
No, minkäs ikäisiä nämä eri kulttuuritaustasta olevat tytöt ovat, jos kerran ovat niin ovelia ja keksiviä, että huomaavat jostain ekaluokkalaisesta, että hän on helposti huijattavissa?
 

Yhteistyössä