Mitä tekisit tämän koiran kanssa?

  • Viestiketjun aloittaja Loppuunpalanut emäntä
  • Ensimmäinen viesti
Sun koirasi ei ole kova, kuten jotkut saattaisivat ajatella, vaan liian pehmeä. Ja se on yleensä pahempi, kuin liian kova. Asettaa isommat vaatimukset koulutukselle. Mä sanoisin että metsään mennään kun lähdetään kolinapurkkilinjalle ja muihin tapoihin joilla perinteisesti koulutetaan KOVIA koiria.
 
Ap
No nyt pääsin lukemaan taas. Päätimme ottaa yhteyttä toiseen kouluttajaan ja kysyä neuvoja. Koirasta emme luovu. Sen tiedostamme kyllä että jotain olemme itse tehneet ihan väärin :(
 
hau
Alkuperäinen kirjoittaja NaimakasPuuhaSiviä:
Sun koirasi ei ole kova, kuten jotkut saattaisivat ajatella, vaan liian pehmeä. Ja se on yleensä pahempi, kuin liian kova. Asettaa isommat vaatimukset koulutukselle. Mä sanoisin että metsään mennään kun lähdetään kolinapurkkilinjalle ja muihin tapoihin joilla perinteisesti koulutetaan KOVIA koiria.
Pehmeä koira muistaa ikävät kokemukset pitkään. Meillä esim. kolinatölkki on toiminut pehmeällä koiralla juuri tästä syystä. Joku kielletty juttu on tehty koiran kannalta epämiellyttäväksi.
 
vieras
mä laittaisin piikille. sori vaan.. 2 vuotta on pitkä aika. en tekisi omasta elämästäni helvettiä eläimen takia, vaikka nyt tietty kaikki huutaa kuorossa kuinka eläin on pakko pitää kuolemaan asti. se ei aina ole kohtuullista.
 
uusi kouluttaja kehiin
Alkuperäinen kirjoittaja hau:
Alkuperäinen kirjoittaja NaimakasPuuhaSiviä:
Sun koirasi ei ole kova, kuten jotkut saattaisivat ajatella, vaan liian pehmeä. Ja se on yleensä pahempi, kuin liian kova. Asettaa isommat vaatimukset koulutukselle. Mä sanoisin että metsään mennään kun lähdetään kolinapurkkilinjalle ja muihin tapoihin joilla perinteisesti koulutetaan KOVIA koiria.
Pehmeä koira muistaa ikävät kokemukset pitkään. Meillä esim. kolinatölkki on toiminut pehmeällä koiralla juuri tästä syystä. Joku kielletty juttu on tehty koiran kannalta epämiellyttäväksi.


Sain itse aloittajan viestistä sellaisen kuvan, että kyseessä on arka ja pehmeä koira. Itse en tälläisen kanssa missään nimessä käyttäisi kolinapurkkia tai muita vahvoja pakotteita. Koira pitää saada luottamaan eri tilanteisiin. Kolinapurkit ja muut kovat pakotteet lisäävät tälläiselle koiralle kovaa stressiä. Positiivisella vahvistamisella saadaan luottamusta omistajan ja koiran välille, jota voidaan myöhemmin hyödyntää pelottaviin tilanteisiin.

Jos koira on arka, se rähjää pelosta. Ja kun tähän vielä heitetään sekaan kolinapurkkeja, koira pelästyy ja toimii omistajan silmään hyvin. Itse ongelmaa, eli pelkoa muita koiria kohtaan, ei kuitenkaan poistu. Vaan koira kärsii edelleen, stressaantuu.

Koira tarvitsee selkeät rajat. Selkeät rajat ei kuitenkaan ole sama asia kuin kovat pakotteet. Arka koira kaipaa positiivisia kannusteita, paljon kehuja ja leikkiä/nameja palkkioksi kun tekee oikein. Ei jatkuvaa kieltämistä ja nykimistä.
 
dhhf
Alkuperäinen kirjoittaja alfalfa:
Koira on erittäin stressaantunut, ja pelkään, että ette ole saaneet oikeita ohjeita, jos koiralla mm. käytetään vedonestovaljaita ja sitä häkitetään - kumpaakaan ei ammattitaitoinen kouluttaja suosittelisi. Etsisin siis ammattitaitoista apua. Vaikea löytää, mutta kysele kouluttajan koulutuksesta tarkkaan, ja hylkää johtajuudesta jauhajat sekä itseoppineet kouluttajat. Älä suostu mihinkään voimakeinoihin, vaan etsi kouluttaja, joka todella ymmärtää stressiä ja sen fysiologisia vaikutuksia, ja osaa myös antaa keinoja lievittää sitä. Keinoja kyllä on. Tsemppiä!
Olen samaa mieltä. Häkittämisen on ihan eläinsuojeluyhdistyksetkin tuominnut. Oisko koiralla liikaa stressiä tms, jos teillä on lapsia? Auttaisko antaa koira perheeseen, jossa ei lapsia eikä muita eläimiä mutta paljon aikaa koiralle..
 
Oma koirani on myös arka, terävä, stressaantunut ja käy helposti kuumana. Se myös rähjää ihmisille säikähtäessään. En minäkään suosittele mitään kolinapurkkeja tms. Älä myöskään pakota koiraa kohtaamaan toisia koiria/ihmisiä/autoja ym kierroksia nostattavaa liian läheltä. Arkuus ja pelko aiheuttaa rähinän. Asia ei ole helppo, sillä kyseessä ei ole perinteiset johtajuusasiat.

Kaikkea ei tarvitse kuitenkaan kestää ja sietää. Jos elämä koiran kanssa käy ylivoimaiseksi, koirasta voi ihan hyvinkin luopua. Varsinkin kun sen kanssa on jo tehty töitä monta vuotta.
 

Yhteistyössä