Mitä tekisit lastenne kanssa jos karhu tulee vastaan?

  • Viestiketjun aloittaja murrrr
  • Ensimmäinen viesti
44444
No olisin opastanut lapsille jo etukäteen, miten toimitaan jos tulis karhu vastaan. Ei saa tuijottaa silmiin, ja rauhallisena pitää pysyä. Ylipäätään kun metsässä liikkuu niin pitää ääntä eli jutustelee ja vähän ryskää niin karhu tietää jo pysyä loitolla. Hitaasti ja rauhallisesti pitää perääntyä. On tosi harvinaista että karhu tuosta vaan hyökkäisi kohti. Jos niin tekisi niin maahan, leikkii kuollutta ja suojaa niskaa ja päätä käsillä!
 
"maalainen"
Jos se nalle olisi yksinään liikkeellä, ei siis pentuja / pentua mukanaan, niin kääntäisin lapset takaisin menosuuntaan ja käskisin kävelemään rauhallisesti takaisinpäin. Itse kävelisin mukana peruuttamalla mutta nallea vain vaivihkaa katsellen, hyräilisin jotain. Se nalle todennäköisesti katselisi menoamme hölmistyneenä mutta koska emme uhkaisi sitä mitenkään se antaisi meidän poistua.

Jos nallella olisi jälkikasvua mukanaan niin sitten täytyisi tarkkailla tilannetta tehokkaammin, ehkä tulisi eteen lasten päälle heittäytyminen ja käsillä niskan suojausyritys.

Tuskin nallukkainen tulisi näköetäisyydelle, me kun emme osaa olla hiljaa luonnossakaan vaan äänemme kuuluisi jo aika kauas eikä nallet yleensä viehäty ihmisten äänistä.
 
Kai tiedät, että harmaakarhu (=grizzly) on eri asia kuin kotoinen karhumme? (alalaji)


Tuolla kommenteissa on jo kattavasti kuvailtu karhun kohtaamisen periaatteet: ennaltaehkäisevänä toimintana äänekäs liikkuminen, itse tilanteessa rauhallinen perääntyminen pitäen karhua silmällä, pahimmassa tapauksessa maassa niskan ja kaulan suojaaminen.

Wikipediassa on mainioita neuvoja karhujen kohtaamisen suhteen:
"Useimmiten karhut kuitenkin pakenevat ihmisen haistaessaan, ja tämän vuoksi metsässä kävellessään kannattaakin pitää mahdollisimman kovaa meteliä."
"Karhupukuja on myös olemassa."
Karhu – Wikipedia
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
murrrr
Kai tiedät, että harmaakarhu (=grizzly) on eri asia kuin kotoinen karhumme? (alalaji)


Tuolla kommenteissa on jo kattavasti kuvailtu karhun kohtaamisen periaatteet: ennaltaehkäisevänä toimintana äänekäs liikkuminen, itse tilanteessa rauhallinen perääntyminen pitäen karhua silmällä, pahimmassa tapauksessa maassa niskan ja kaulan suojaaminen.

Wikipediassa on mainioita neuvoja karhujen kohtaamisen suhteen:
"Useimmiten karhut kuitenkin pakenevat ihmisen haistaessaan, ja tämän vuoksi metsässä kävellessään kannattaakin pitää mahdollisimman kovaa meteliä."
"Karhupukuja on myös olemassa."
Karhu – Wikipedia
Kyllä varmasti kotoinen karhummekin on vihainen jos sillä on pennut mukana.

Helppo sanoa että ole rauhallinen ja mene maahan mahalleen, moniko pystyisi olemaan panikoimatta kun iso petoeläin karjuu vieressä, varsinkin lapset ja naiset.

Juuso on iso karhu.
Karhujen punnitusta - YouTube
 
roaaar
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;29793820:
On aina koira mukana kun käydään metsälenkillä. Jos pakko tulis, niin kai mä sen koiran jättäsin karhulle syötäväksi jos sillä pelastaisin lapseni ja itseni.. :(
Eiköhän siinä kävisi niin että koira sinua vikkelämpänä juoksisi pakoon ja sinä jäisit lasten kanssa karhun kynsiin.
 
ghfg
Kyllä varmasti kotoinen karhummekin on vihainen jos sillä on pennut mukana.

Helppo sanoa että ole rauhallinen ja mene maahan mahalleen, moniko pystyisi olemaan panikoimatta kun iso petoeläin karjuu vieressä, varsinkin lapset ja naiset.

Juuso on iso karhu.
Karhujen punnitusta - YouTube
no se kiljuminen ja heiluminen on sellainen yleisempi reaktio ampiaisille ja muille naisten ja lasten kauhistuksille, valtava karhu ennemminkin lamaannuttaa. Pakoon juokseminen karhun nähdessään on yksi paniikkireaktio, mutta jos sen tajuaa olemaan tekemättä ja makaa maassa uhittelevan petoeläimen vieressä, niin siinä ei lamaannuttavalta shokilta liiku tai edes oikein kuule tai näe mitään.

harvemmimpa se karhu kyllä karjahtelemaan alkaa jos ei ole onnistunut taitavasti pamahtamaan suoraan sen ja poikasten väliin. itse olen karhuja nähnyt kalastaessa ja muuten kun on tullut metikössä oltua paikallaan ja hiljaa. karhu katselee rauhallisena kauempaa, kyllä siinä vatsanpohjasta kouraisee mutta ei hätäänny niin että alkaa huutaen juoksentelemaan puita pahki, vaan tajuaa perääntyä rauhallisesti.
 
Vierass
Jos karhu sen metelin luo tulee mikä meiän kolonnasta lähtee niin se on joku häröyksilö... Ei voi yhtään tietää mitä se tekee.
Lapsille on kyl joka kerta kerrottu mitä tulee tehdä, mutta takeita siitä, että ne pysyis rauhallisina tau hiljaa ei kyllä ole.
Ei oo vielä meiän kanssa sanalle tontille sattunut.
Itse olen karhuun törmännyt marjareissulla, hyvin mahduttiin saman vattuesiintymän luokse molemmat. Onneks se oli ISO vattu"puska". En ees tajunnu, että se rymistelijä on karhu ennenku se lähti pois.
 

Yhteistyössä