näin täälläki, ja sitten jos se tukeminen menee "passaamiseksi" niin sille laitan kyllä lopun hyvin äkkiä. Nykyään.Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:Riippuu.
Siitä, kuka ystävä on kyseessä, ja millaista tukea hän kaipaisi. Voin olla kaveri, voin kuunnella, voin auttaa hankkimaan apua, mutta terapeutiksi en ala koska en siihen kykene, enkä ala myöskään ketään väkisin pinnalla pitämään - enää.
Nyt olis vähän niin kuin pakko peesailla.Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:Voin olla kaveri, voin kuunnella, voin auttaa hankkimaan apua, mutta terapeutiksi en ala koska en siihen kykene, enkä ala myöskään ketään väkisin pinnalla pitämään - enää.
Mä revinkin, aikoinaan. En enää...oman itseni ja perheeni hyvinvointi menee kaiken muun edelle, ja käytän voimavarani ensisijaisesti siihen nykyään. Julmaa, mutta välttämätöntä.Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:Ja sanoa, että vielä pari vuotta sitten olisin repinyt itseni vereslihalle, että voisin auttaa toista. Mutta mutta. Se lähtee ihmisestä itsestä, minä voin vaan kuunnella.
Saman tein minäkin, ja tosiaan, vielä pari vuotta sitten olisin tehnyt vaikka kuinka monta kertaa.Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:Mä revinkin, aikoinaan. En enää...oman itseni ja perheeni hyvinvointi menee kaiken muun edelle, ja käytän voimavarani ensisijaisesti siihen nykyään. Julmaa, mutta välttämätöntä.
VoihAlkuperäinen kirjoittaja ap:Ok. Jospa ystävä on "vain" vailla yhteistä aikaa. Yhteistä tekemistä, ja yhteisiä juttutuokioita. Nykyään ihmiset tuntuvat olevan niin pirun itsekkäitä, että ystävä jätetään hunningolle. Välillä tuntuu, etten enää jaksa, kun oon niin yksin, mutta siitäpä ei kukaan välitä
Alkuperäinen kirjoittaja ap:Ok. Jospa ystävä on "vain" vailla yhteistä aikaa. Yhteistä tekemistä, ja yhteisiä juttutuokioita. Nykyään ihmiset tuntuvat olevan niin pirun itsekkäitä, että ystävä jätetään hunningolle. Välillä tuntuu, etten enää jaksa, kun oon niin yksin, mutta siitäpä ei kukaan välitä
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:En viitsi enää edes yrittää, kun ei kukaan koskaan ehdi minnekäänAlkuperäinen kirjoittaja ap:Jos kutsut ystäväsi teille kahville, tai ehdotat tapaamista keskustassa, niin eikö koskaan sovi? :/
Enkä ole ketään "roskasankona" pitänyt, päällisin puolin muun juttelun lomassa joskus kertonut ongelmistani. Käyn psykologilla juttelemassa, joten en kaada asioitani ystävien niskaan..
Harmittaa vaan niin, että tilanne on se, että olen tosi yksinäinen ja epätoivoinen
Mä taas tapaan mun "ystäviä" juuri sen verran vähän, etteivät edes tiedä mun olevan masentunut. Enkä olisi asiaa heille ensimmäisenä toitottamassa, jos vain saisin iloita kaveriseurasta edes joskus.Alkuperäinen kirjoittaja ahma:Useinhan juttu taitaa mennä niin, että masentunut on masentavaa seuraa, tai muuten raskas keskustelukumppani, ja monen on vaikea puhua silloin suoraan ja näyttää peilistä, että jos toimit ja käyttäydyt tällä tapaa tilanteessa x, niin mulle jää huono maku ja tunne, että toinen on kuin vampyyri.
Mutta periaatteessa kyllä yrittäisin enemmän, kuin mitä omat ystävät yrittivät kun itse olin masentunut ja yksinäinen. Yksinäinen olen edelleen, mutta en sentään masentunut.
Yllättävän moni tekee niin, se tietysti sitten ehkä kertoo vaan aika paljon että minkälaisesta ystävyydestä on loppujen lopuksi kyse. :|Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:Millainen ystävä lopettaisi yhteydenpidon, kun ystävällä on vaikeaa? En todellakaan lopettaisi enkä lopeta. Tuen, autan ja kuuntelen parhaan kykyni mukaan.
Sanotaanko, että siinä vaiheessa kun masentunut osapuoli uhkaa vetää ystävänkin mukanaan masennuksen syövereihin, vaatii ystäviensä käytettävissä oloa 24/7, uhkaa itsemurhalla ja syyllistää siitä ystäviään jotka eivät muka tukeneet tarpeeksi vaikka tekivät kaikkensa, ja alkaa toivomaan että ystävätkin kuolisivat samalla kuin hän, niin parhainkin ystävä saattaa katkaista välit ja lähteä lipettiin. Sitä kutsutaan itsesuojeluvaistoksi, ja se on tuollaisessa tilanteessa pelkästään järkevää.Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:Millainen ystävä lopettaisi yhteydenpidon, kun ystävällä on vaikeaa? En todellakaan lopettaisi enkä lopeta. Tuen, autan ja kuuntelen parhaan kykyni mukaan.
Näin :flower:Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:Jossain vaiheessa tulee vastaan piste ettei enää voi yrittää paapoa koko ajan.
Niin, mun lähes kaikki ystävät on olleet mun elämässä ihan lapsesta asti ja siten ovat minulle kuin siskoja, todella rakkaita ja tärkeitä. Joten en voisi kuvitella hylkääväni ketään heistä hädän hetkellä, vaikka se tarkoittaisikin sitä, että saisin osan heidän huolistaan ja murheistaan kannettavakseni.Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:Yllättävän moni tekee niin, se tietysti sitten ehkä kertoo vaan aika paljon että minkälaisesta ystävyydestä on loppujen lopuksi kyse. :|Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:Millainen ystävä lopettaisi yhteydenpidon, kun ystävällä on vaikeaa? En todellakaan lopettaisi enkä lopeta. Tuen, autan ja kuuntelen parhaan kykyni mukaan.
Vastasin lähinnä ap:n kysymykseen. Tuohon, että lopettaisinko yhteydenpidon, jos ystäväni kertoisi olevansa masentunut. En ajatellut asiaa vielä noin pitkälle. Totta kai se raja jossain kohtaa tulee vastaan, eri ihmisillä eri vaiheessa.Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:Sanotaanko, että siinä vaiheessa kun masentunut osapuoli uhkaa vetää ystävänkin mukanaan masennuksen syövereihin, vaatii ystäviensä käytettävissä oloa 24/7, uhkaa itsemurhalla ja syyllistää siitä ystäviään jotka eivät muka tukeneet tarpeeksi vaikka tekivät kaikkensa, ja alkaa toivomaan että ystävätkin kuolisivat samalla kuin hän, niin parhainkin ystävä saattaa katkaista välit ja lähteä lipettiin. Sitä kutsutaan itsesuojeluvaistoksi, ja se on tuollaisessa tilanteessa pelkästään järkevää.Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:Millainen ystävä lopettaisi yhteydenpidon, kun ystävällä on vaikeaa? En todellakaan lopettaisi enkä lopeta. Tuen, autan ja kuuntelen parhaan kykyni mukaan.
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:Niin, mun lähes kaikki ystävät on olleet mun elämässä ihan lapsesta asti ja siten ovat minulle kuin siskoja, todella rakkaita ja tärkeitä. Joten en voisi kuvitella hylkääväni ketään heistä hädän hetkellä, vaikka se tarkoittaisikin sitä, että saisin osan heidän huolistaan ja murheistaan kannettavakseni.
Nuorempana, sinkkuna/lapsettomana, se raja oli kauempana. Nykyisin mun pääasiallinen velvollisuuteni on pysyä hyvässä kunnossa niin henkisesti kuin ruumiillisestikin, jotta jaksan olla lapsilleni hyvä äiti. Siksi en enää suostu ottamaan toisten taakkoja kannettavakseni - kuuntelen kyllä, autan minkä voin ja ohjaan hankkimaan apua, mutta se siitä, enempää en itseäni kuluta. Jos minä en jaksa, jos minun psyykkeeni ei kestä, niin lapseni kärsivät, ja siihen en ole valmis yhdenkään ystävän takia - ja on hirmuisen ahdistavaa olla toisen likasankona.Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:Totta kai se raja jossain kohtaa tulee vastaan, eri ihmisillä eri vaiheessa.
Eikä siitä tilanteesta hyödy se masentunut ystäväkään.Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:Nuorempana, sinkkuna/lapsettomana, se raja oli kauempana. Nykyisin mun pääasiallinen velvollisuuteni on pysyä hyvässä kunnossa niin henkisesti kuin ruumiillisestikin, jotta jaksan olla lapsilleni hyvä äiti. Siksi en enää suostu ottamaan toisten taakkoja kannettavakseni - kuuntelen kyllä, autan minkä voin ja ohjaan hankkimaan apua, mutta se siitä, enempää en itseäni kuluta. Jos minä en jaksa, jos minun psyykkeeni ei kestä, niin lapseni kärsivät, ja siihen en ole valmis yhdenkään ystävän takia - ja on hirmuisen ahdistavaa olla toisen likasankona.