mitä tekis?

Mitähän tekisin ku toi meidän neiti (5½kk) ei niinku nuku koskaan! Se on kauheen vilkas muutenki, koko ajan on vauhti päällä,joku paikke vispaa. Yöllä nukkuminen on todella rauhatonta,heti kun vähänki havahtuu,niin alkaa touhuamaan,vaikka on silmät kiinni ja kuitenki nukkuu. Pian ollaan sängyssä mahallaan tai jotenki muuten poikkipäin ja kädet ja jalat heiluu ja lopulta se herää siihen itsekin,jos ei sillä sekunnilla oo rauhottelemas ja tuttia laittamas suuhun. Yleensä kyl rauhottuu sit,mut vain hetkeksi. Kaikki yöt saa hypätä laittamas tuttia tai rauhottamas sitä. Sit jos se ehtii kunnolla herätä,ei nukkumisesta tuu enää mitään. Muutenkin nukuttaminen on tosi hankalaa,kun se on niin vilkas, ei meinaa millään saada rauhottuun,vääntää vain ja ihan ku laittas väsylle hanttiin. Se ei nukahda muuta ku melkein pakottamalla. Oon kokeillu jättää sänkyyn yksin, jos nukahtais,mut sata kertaa sai olla tutittamas,ja sit sekin jäi ku alko kerta kerralta vain vauhkoontua enemmän. Nyt nukutan sylissä,tuntuu et välilli menee ihan kivuttomasta ja toisinaan saa istua puolitoista tuntia ennenku sammuu. Väsy on kyl kova, mut touhutaan vain. kapalos on tiukasti pidettävä. Päivällä otetaan puolen tunnin torkkuja ja kork pari tuntia hereillä ja taas saa alkaa nukuttaa. Ei huvita mihkää enää lähteäkkää ku se on aina yhtä kitinää ja nukuttelua. Vaunuttelut ja kaikki on kokeiltu, ei vaikutusta. Tuntuu et se käy jotenki niin ylikierroksilla ja rumbaa senki takia öisin. Ei se itke yöllä,mut touhaa vain, kauhea ähkinä ja puhkuna ja juttelu ym..... Onkohan se jotenki ylivilkas tai jotain? Neuvolasta ei paljo apua saanu.
 
taitaa olla se ikä, ku uuden oppiminen on niin mielenkiintosta ettei malta nukkua ollenkaan... varo vaan, toi tulee luultavasti toistumaan joka kerta, ku alkaa opettelemaan kontilleen nousua, seisomista, kävelyä, ryömimistä, mitä tahansa!
tää ei tietysti ole absoluuttinen totuus, mutta mun mielestä on vihoviimeinen tapa nukuttaa lasta ylissä. jotkut tekee sitä mielellään, enkä tiedä kuulutko tähän ryhmään, mut itse koen selvinneeni helpommalla kun lapset on aina nukahtanu omiin sänkyihinsä itse. multa ei kyllä löydy mitään neuvoa siihen, kuinka saada lapsi nukkumaan itse omaan sänkyynsä, koska nuo muksut on tosiaan aina nukutettu niin.
miksi vauva ei nuku vaunuissa? yleensähän lapset nukkuu paremmin vaunuissa, joissa ei ole tilaa liikkua. muutenkin vaunuissa on virikkeellisyys vähissä kun makuupussin sisältä ei mitään näy. kokeilisin siihen totuttautua jos se on mahdollista.
ootko kyselly erilaisista unikouluohjelmista? ei niin, että sun tarvis jo nyt käydä lasta kouluttamaan nukkujaksi, mutta niistä lappusista saa erittäin hyviä vinkkejä kuinka saada lapsi nukahtamaan.

niin, ja vaikk vaunuissa ei voi yöllä nukuttaa, ni moni asiantuntija on sitä mieltä, että kun päivärytmiin saadaan hyvä järjestys jota ylläpitää, myös yöt rauhottuu vähitellen. sit jos sekään ei auta, on mun mielestä jonkinlaisen unikoulun aika.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2005 klo 09:26 vieras kirjoitti:
Olisiko apua siitä unipussista.En ole itse kokeillut,mutta sanovat sen auttavan levottomilla nukkujilla.
Tätä meinasin itsekin ehdottaa. En ole kyllä kokeillut, mutta kaverin muksu ainakin nukku tosi paljon paremmin unipussissa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2005 klo 12:30 Ninniliina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2005 klo 09:26 vieras kirjoitti:
Olisiko apua siitä unipussista.En ole itse kokeillut,mutta sanovat sen auttavan levottomilla nukkujilla.
Tätä meinasin itsekin ehdottaa. En ole kyllä kokeillut, mutta kaverin muksu ainakin nukku tosi paljon paremmin unipussissa.
mun on myös pitäny kokeilla sitä kummallekkin, mut epäilen etten yks ja kaksvuotiaita lapsia saa enää siihen totutettua.
mut luulisin että se rauhallinen nukkuminen perustuu samaan ku vaunuissa: liikkumisen rajoitus, tavallaan "ahtaus". ei pyöritä unissaan ympyrää kun ei voi pyöriä, tuleehan siitä turvallinen olo vauvalle, joka kumminkin siihen astisesta olemassaolostaan on yli puolet viettänyt äidin mahassa, lämpösessä ja ahtaassa.

pitää varmaan laittaa alotusta tästä unipussista ni saisin itekki kokemuksia, neuvoja ja esimerkeejä. jo talvea varten, ei tuu kylmä kun peitto ei jatkuvasti pois päältä. meidän muksut kun ei tajua, ett peitto pitäisi todellakin olla niiden päällä, eikä toisin päin.... ;)
 

Yhteistyössä