Mitä tekee controller?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jemina87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuttavapiirissä eräs ns. fiksu akateeminen mies petti vaimoaan ja toi eropaperitkin kotiin, koska vaimolla suurempi palkka. Kai se miehuus on herkkä asia, jos ei ole oikein sinut itsensä kanssa?

Näinhän sitä usein väitetään. Itsessäni en oikein tunnista tuollaista piirrettä (rouvani tienasi jossain vaiheessa minua huomattavastikin enemmän), mutta uskon kyllä, että joitain asia voi kiusata. Taitaa istua aika syvässä se ajatus (niin naisilla kuin miehilläkin), että mies tuo leivän pöytään?

Mä haen tommosta controllerin paikkaa ja ajattelin että mitähän kannattais laittaa palkkatoiveeksi. Oon tradenomi ja tehnyt vähän erilaista työtä, mutta sisäinen laskenta ollut se pääaine aikoinaan. Eli mitä kehtais ekana duunina pyytää palkkaa tommosesta? Ei liikaa mutta ei liian vähänkään. Työkokemuksena mä tekisin tota vaikka 2000 eurolla mutta ei niin vähää voi pyytää kun ajattelis että olis ihan nolla. Firma on joku 200 ihmisen firma.

kuka sun pomo siellä tulee olemaan ja mitä arvelet hänen tienaavan

ei ehkä kannata pyytää paljoa enempää...

controllerit on useimmiten koulutukseltaan KTM (eli tuttavallisemmin kotareita) enkä jaksa uskoa että monikaan painaa duunia kahella tonnilla, sanoisin että paremminkin 5...8 tonttua

yks mun kaveri tekee ko duunia keskikokoisessa pääomasijoittajien omistamassa yrityksessä ja muistelisin että palkka on reilusti yli kympin ja työsuhdeautona noin 80t€ maksava kiesi...

KTM ei ole tuttavallisemmin kotari. :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28547036:
Näinhän sitä usein väitetään. Itsessäni en oikein tunnista tuollaista piirrettä (rouvani tienasi jossain vaiheessa minua huomattavastikin enemmän), mutta uskon kyllä, että joitain asia voi kiusata. Taitaa istua aika syvässä se ajatus (niin naisilla kuin miehilläkin), että mies tuo leivän pöytään?

ainakin tällä palstalla usko miehen elatusvastuuseen tuntuu istuvan tiukassa kuin p*ska junttilan tuvan seinässä

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28547036:

Jos olisi minusta kiinni, ottaisin miehen pois työelämästä kokonaan ja kustantaisin hälle lentolupakirjan, pienen lentokoneen, tallillisen urheiluautoja sekä jonkin oman tieteellisen tutkimusproggiksen labroineen. Jos vaan tienaisin tarpeeksi. Ei mua haittais lainkaan, vaikkei kävis töissä enää koskaan. En usko, että Dataakaan haittais. Ei oo sellanen herkkä mies.

• Tykkää
Reactions: Data
Netistä ei nyt löydy mutta jossakin Kätevä Emäntä jaksossa oli sellainen sketsi missä nainen haki tällaista controller assistant paikkaa, esimies näytti hänelle taloa ja vastaan tuli tavallista tomistoapulaista, siivoojaa ja talonmiestä ym. ja kaikille oli kesksitty hienot englanninkieliset toiminimet. Se oli kyllä hyvä sketsi. Siinä oli hyvin osattu laittaa halvalla tätä nykyistä käytäntöä missä tututkin ammatit saavat vaan uudet englanninkieliset nimet joita kukaan ei ymmärrä.

mitä ihmeen kestämistä siinä on että muija tienaa enempi? sehän on vaan kiva kas kun silloin voi omasta tilistä jäädä jotain ihan vaan omaankin käyttöön

Vaimo tienaa reilusti enemmän kuin itse enkä kyllä tosiaan näe siinä mitään negatiivista. Ok, no tietysti ei pääse lähtemään töistä aina tasan klo 16.00. Oma elintaso kuitenkin paljon korkeampi.

En sitten tiedä häiritsee vaimoa itseään asia yhtään. Koskaan en ole sellaista huomannut eikä ole siihen suuntaan puhunutkaan. Mutta mistäs sitä tietää miten syvästi "mies tuo leivän taloon" ajatus on iskostunut pään sisään. Vaikkei itsellänikään huono palkka ole.

[QUOTE="KTM";28547066]:mad: :kieh: :mad:[/QUOTE]

OK, mä tunnustan

tarkoitus oli provosoida Isämies alkamaan haastamaan moottoripyöristä

KTM (Kronreif Trunkenpolz Mattighofen) on itävaltalainen mopomerkki ja niitä puhutellaan Suomessa kotareiksi tai kottaraisiksi

[QUOTE="vieras";28546985]Mitä merkitystä sillä on paljonko ex sai ja ja paljon uusi mies saa suhteessa siihen???[/QUOTE]
Palstalta opitun mukaan exän palkalla on suurikin merkitys nimittäin jos se nousee niin heti ollaan vinkumassa lisää elareita.

• Tykkää
Reactions: ruutiukko
Minä olen Business Controller ja ainakin meidän firmassa pitää olla KTM ( ei tradenomi). Olen globaalissa roolissa vastaamassa eräästä alueesta suuren kansainvälisen yrityksen taloushallinnossa. Vuosipalkka noin 80 keur ja päälle bonukset

Controllerin voisi suomentaa talouspäällikkö

Isämies ei tällä(kään) kertaa tarttunut mun provoon ja kaikki kauppatieteen maisterit voi vetää rauhassa henkeä

en ollu ihan 100% tosissaan kun veistelin noista kotareista ja kottaraisista viitaten KTM:in

Olen controller ja en ole kertaakaan omalla urallani törmännyt tilanteeseen että controller talouspäällikölle raportoisi. Controllerin työkaverit ovat directorit ja talouspäällikkö hyppii siellä jossain ulkoisen laskennan seassa kirjanpitäjien kanssa ja raportoi talousjohtajalle tai muulle directorille.

[QUOTE="veeras";29230494]Edellä todetulla karkea keskipalkka on 3934e/kk, joten palkkatoivomukseksi voi hyvin laittaa esim. 3590 e/kk jos työkokemusta vielä vähän puuttuu.[/QUOTE]

Ei kai kukaan pelleile kympeillä palkkatoiveessa? 3500 € tai 3600 €, mutta ei todellakaan 3590 €. Tai no ehkä tuollainen nipottaminen sopisi controllerin luonteeseen. Kokemukseni mukaan se on todella rasittava ammattikunta, joka häiriköi muita, jotka yrittää tehdä työtään, kaikenlaisilla turhanpäiväisillä kysymyksillä ja exceleillä. Asiantuntijoita joo, mutta vain excel-laskennan. Todellisesta liiketoiminnasta eivät läheskään aina ymmärrä mitään, mutta silti heidän pitää yrittää puristaa se exceleihinsä.

[QUOTE="vieras.";29230565]Kokemukseni mukaan se on todella rasittava ammattikunta, joka häiriköi muita, jotka yrittää tehdä työtään, kaikenlaisilla turhanpäiväisillä kysymyksillä ja exceleillä. Asiantuntijoita joo, mutta vain excel-laskennan. Todellisesta liiketoiminnasta eivät läheskään aina ymmärrä mitään, mutta silti heidän pitää yrittää puristaa se exceleihinsä.[/QUOTE]

En voisi olla enempää samaa mieltä! Pahimmillaan kyse on nipottavasta nörtistä, jonka sosiaaliset taidot eivät riitä muuhun kuin siihen excelien pyöritykseen. Lukujen takana olevasta bisneksestä ei välttämättä ymmärretä mitään. Joku ylempi kertoo, mistä excel-toimituksesi vedät. Voi olla, että ne kuvaavat liiketoimintaa oikein tai sitten ei.

Joudun sietämään juuri tällaista "sisäistä yhteistyökumppania". Paitsi että yhteistyö ei kuulu tämän mimmin sanastoon. Luovuus ja elämänilo ovat nolla, vaikka hän on vasta nuori. Sääliksi käy, kun miettii, miten joku jaksaa tuhlata parhaan nuoruutensa nipottamiseen ja stressaamiseen. Kyseessä on keltanokka, jolla on kauppiksen jälkeen parin vuoden kokemus yhdestä pienestä puljusta, mutta henkselit paukkuu kuin pitkänlinjan konkarilla. Kuitenkin menee paniikkiin kaikesta uudesta ja yllättävästä. Muiden hyväätarkoittavia ehdotuksia hän ei tietenkään ota kuuleviin korviinsa.

Vedän projektia, jossa hän on mukana yhden osa-alueen osalta. Kontrolloiva luonne tulee tässäkin esille, eli hän yrittää tuppautua toisen ammattialan päätöksentekoon, josta hänellä ei ole minkäänlaista kokemusta tai ymmärrystä.
Ihan logiikan vastaiset asiat pitäisi toteuttaa: "En halua syödä enkä säästää kakkua. Sen sijaan haluan syödä ja säästää kakun, enkä tämän järjettömyyttä suostu edes miettimään" Palaverit menevät jankkaamiseeen, kun hänelle tulee kerta toisensa jälkeen selittää mikä on nettisivu, HTML-kieli, excel-taulukoiden generoiminen nettisivulle. Ja miksi ihmeessä talousihmisen pitäisi tekniikasta tietääkään? Riittäisi, että luottaisi ihmiseen, joka tuntee tämän asian parhaiten, niin voisi keskittyä siihen, mitä osaa. Ei minuakaan häiritse, että sotken puheessa liitetiedot ja laadintaperiaatteet (sen sijaan tämä termien väärinkäyttö aiheutti vahingonilon ja todellisen onnentunteen hänen pienessä sielussaan).

Se, miksi hän haluaa välttämättä tähän puuttua on jäänyt minulle hämäräksi. No, sama se, hänen pyynnöstään nostan kädet pystyyn ja katson myhäillen missä vaiheessa mimmi luovuttaa ylivoimaisen tehtävän edessä. Pääsen itse asiassa itsekin helpommalla. Taisi tulla yllärinä, kun vastustelun sijaan otinkin käyttöön toisen logiikan: "Pahoittelut, etten pystynyt täyttämään odotuksiasi. Todella hienoa, että haluat ottaa tämän vastuullesi. Muistat vain sopia kaikista teknisistä yksityiskohdista, aikatauluista ja valvoa että eri osapuolet hoitavat hommansa. Aikaahan sulta tässä kuluu, ja voi olla, että omat hommasi vähän siitä kärsivät. Mutta hei, ei ole mitään parempaa kuin saada päättää näistä asioista. Olenkin tässä jo ehtinyt tiedottaa koko porukalle, että otat tän vastuullesi."

Controller on laskentatoimen jässikkä. Tehtävänimike ei tässäKÄÄN tapauksessa kerro paljoakaan ja voi vaihdella tosi paljon. Pk-firmassa se on usein kirjanpitäjä ja jossain taloissa se on sama kuin talousjohtaja. Eli kaikkea siltä väliltä löytyy, ihan kuten vaikka myyntipäällikkö voi olla puhelinmyyjä tai myyntiryhmän johtaja...

jep.. olipahan taas asiantuntevia kommentteja täällä :D

Höpö höpö. Monet controllerit tekevät 3000-4000 eurolla töitä. Monesti ovat nuoria, jotka työkokemusta saatuaan siirtyvät talouspäällikkö/-johtaja tehtäviin. Jonkin verran on näitä controller nimityksellä toimivia, joilla huippupalkka.

KTM keskipalkka on alle 5000 ja vastavalmistuneet saavat yleensä 2000-3200, eli pakko vaan tehdä hommia 2000 eurollakin.

Riippuu todella paljon toimialasta. Itsellä aloituspalkka IT-alalla lähti 3500€/kk. Nyt vaan kokemusta lisää ja liksa kasvaa vuosien myötä.

No ei kyllä voi. Pikemminkin niin, että controller raportoi talouspäällikölle. Toki eri firmoissa erilaisia nimikkeitä voidaan käyttää hyvinkin vapaasti, mutta näin siis minun kokemukseni mukaan.

Kumpikin olette väärässä. Controller voi olla talouspäällikkö tai johdon neuvonantaja tai jotain siltä väliltä. Riippuu mm. yrityksen koosta. Business controller tekee sitten jo vaativampaa hommaa.

Controlleria varmaan nimikkeenä raiskataan kuten nykyään kaikkea muutakin. Lähtökohtaisesti kyseessä on kuitenkin johtotason tehtävä vastuualueenaan laskentatoimi ja raportointi.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä