mitä tekee 1,5-vuotias

Kiinnostaisi kovasti tietää mitä tekee / osaa tuommoinen 1,5-vuotias vesseli? Syökö itse, käykö potalla, ymmärtää puhetta, toimii puheen mukaan, kiukkuaa, on mustasukkainen jne, jne..... Kaikkea mitä mieleen vaan tulee!!!

Syynä tähän uteluuni on se, että raskauduin tässä äskettäin ja esikoisemme tulee olemaan noin 1,5-vuotias vauvan syntymän aikoihin. Olisi loistavaa "kurkistaa" millaista elämämme vauvan syntymän aikoihin tulee olemaan. Mitä tuleva isosisko silloin jo osaa ja kuinka tilanne tulee muuten lutviutumaan.

Intoutukaahan nyt moni äippä viestittämään pikkunuppustenne kuulumisia! Luen mielelläni usean tarinan!

meillä
1,5 vuotiaana meillä osattiin kävellä, juosta. Kiukutella oikein tosissaan. Itse ei vielä syönyt, mutta opetellaan, ja opetellaan edelleen. Toisinaan syö itse, eli periaatteessa osaa, mutta ei halua /viitsi.
Ymmärtää "kaiken" puheen. Osaa ilmaista mitä haluaa ja mitä ei halua, vaikkei vielä kovin paljon sanoja aktiivisesti itse tuotakaan. Pottaopettelut meillä aloitettiin pikkuhiljaa, mutta 1,5 v ei osaa vielä säädellä rakkoaan, joten potalla käydään vain harjoitusmielessä.

Tutut rutiinit ovat tärkeitä. Samana tai samantyyppisenä toistuvat ilta- tai päivähommat jäävät mieleen ja "muistuttaa " aikuista sitten: kun ensin on tehty näin, niin sen jälkeen kuuluu tehdä näin, esim. iltasatujuttuja, tuo kirjan itse..

Auttaa kotihommissa hurjasti: tyhjentää apuna tiski- ja pyykkikonetta, luutuaa omalla luutullaan, korjaa lelujaan opastettuna, imuroi jne.
Haluaa olla mukana, osallistua, olla tärkeä.
Varmaan sulla esikoinen innossaaan jo auttaa pienen hoidossa, kun jaksat opastaaa ja kehua ja kannustaa ja kiittää.

Meillä syötiin jo itse, pottaan tuli täysi stoppi. Muutenkin jos teille on vauva tulossa niin taantumia on odotettavissa mutta se on ihan normaalia =) . 1,5 v ovat mustasukkaisia (ei tietysti kaikki) mutta se on myös ihan normaalia ikään liittyvää. He eivät samalla tavalla osaa käsitellä asiaa kuin esim. 2 vuotiaat kun vauva on tulossa taloon.

Oman minän hakua ja rajojen etsimistä ruvetaan hakea 1 v alkaen ja toisilla se voi olla pahimmillaan tuossa iässä. Eli muista "ymmärtää" myös tätä isompaa vauvaa :)

Ekat puoli vuotta voi olla rankkaa, mutta sitten se helpottaa kun vauva viihtyy pidempiä aikoja lattialla ja seurailee sisartaan. Toki jos nukkuvat päiväunet samaan aikaan (mitä ei meillä tehty alkuun) niin sekin jo helpottaa.

Ota vaan hänet mukaan vauvan hoitoon, sillä tuossa iässä tykätään kovasti tehdä kaikki yhdessä. Ja muistathan että 1,5 v on vielä itsekkin aika vauva ;)

Mukavaa jatkoa =)

HildaHulda
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.06.2005 klo 19:51 äitikki kirjoitti:
Kiinnostaisi kovasti tietää mitä tekee / osaa tuommoinen 1,5-vuotias vesseli? Syökö itse, käykö potalla, ymmärtää puhetta, toimii puheen mukaan, kiukkuaa, on mustasukkainen jne, jne..... Kaikkea mitä mieleen vaan tulee!!!
*Kävelee, yleensä liikuu juosten :D
*Kiipeää ihan minne tahansa ja "päppää"(=hyppää) sieltä sitten pois. Ei tod. osaa hypätä, joten välillä äidillä pitää kiirettä!
*Syö itse, tosin ruualla leikkiminen on tosi kivaa...
*Juo tavallisesta mukista tai lasista
*Potalla käy leikisti istuskelemassa, useimmiten housut ja vaipat jalassa, hakee paperia ja kovasti pyyhkii pyllyään. Koskaan ei mitään pottaan kuitenkaan tee
*Ymmärtää paljon puhetta, esim. erilaisia ohjeita ja päivittäisiä kehotuksia. Toimii niiden mukaan jos huvittaa :D
*Yksittäisiä sanoja on paljon, 2-3 sanaisa lauseita ei yhtään, puhuu pitkät pätkät omalla kielellään
*Osaa kiukutella, ja muutenkin ilmaista oman tahtonsa jämäkästi
*Mustasukkainen ei ole ollut, ei edes kun olen pitänyt sylissä pientä serkkuvauvaa
*Innokas "hoitamaan" vauvoja, pitää vahtia koko ajan jos ihan pieniä on lähistöllä
*Tykkää lukemisesta, rakennella dubloilla ym. palikoilla, hiekkisleikeistä, liukumäestä jne.
*Piirtää heti kun kynän käteensä saa, on pesty eräskin seinä ja ovi....
*Touhuaa aamusta iltaan, mutta on myös oikea sylikissa välillä. 1,5-v:lla usein on äitiriippuvuuskausi.
*Aivan hurmaava pikku kujeilija :heart:

Tällainen tapaus meillä. Esikoinen oli aikalailla samanlainen, mutta ei ihan yhtä rämäpäinen ja puhui kuin papupata jo tuolloin. Oli myöskin siistimpi ruokatavoiltaan eikä ole varmaan koskaan piirtänyt seiniin ym. paikkoihin.

karvinen82
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.06.2005 klo 20:51 HildaHulda kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.06.2005 klo 19:51 äitikki kirjoitti:
Meillä ei syö itse, osaisi varmaan jos vaan viitsisi yrittää, ei käy potalla, tehnyt siihenkin stopin jo aikaa sitten. Puhuu paljon, 2-3 sanaa peräkkäin, taitaapi niitä sanoja jo lähemmäs 50 tulla. Ymmärtää hyvin ja kertoo mitä haluaa ja mitä ei. Uhmaikä menossa, joten kiukkuilua riittää kyllä enemmän ja vähemmän. Juoksee ja touhuaa kovasti päivät pitkät. Nukkuu yöt heräämättä, tietysti silloin jos jokin vaivaa. Nyt taas urakalla hampaita tehty, mutta öihin ei ole vaikuttanut mitenkään. Osaa olla myös mustasukkainen, ei tarvii olla sylissä ku naapurin vauva niin tulee jo vauvaa repimään jaloista ja haluaa itse syliin.

Meille tulossa marraskuussa perheenlisäystä ja odotankin innolla/kauhulla tulevaa. Tosin johan poitsu sitten onkin jo pari vuotias. :D

Chokolate
Meidän tyttö nyt juuri 1,5 vuotais.
Pottaan tulee lähes aina jotakin kun sinne mennään istumaan.Pissahätää ei osaa ilmaista mutta kun kakkahätä on niin hän alkaa toistella ko sanaa...Ja se tuleekin selvästi :D
Neiti ei osaa vielä syödä itse mutta halu on kova.Välillä annan lusikan käteen,muttakun neiti laittaa sen useesti ohi suun ni ruokaa menee lattialle ja paidalle :eek:
Neiti oppi käveleen 1,4 vuotiaana joten vielä ei ihan juosta,muutaman kerran on kyllä koittanut mutta jalat on menny solmuun.
Tyttö ei oo mustasukkanen ainakaan kaverini pienestä vauvasta joka käy meillä viikottain ja jota sillon vauvakuumeeni kourissa aina hoitelen ;)
Meen tytteli on kiltti eikä turhista kiukuttele vaan sillon kun on väsy,lapset tietty yksilöitä.
Dubloilla tykkää leikkiä ja nyt viime viikkoina on alkanut mennä omaan huoneeseen välillä aina leikkimään,ollaan huomattu että tykkää sinne rauhottua ja olla välillä ihan yksikseenkin.
Kirjoja luetaan päivässä kymmeniä kertoja.hän tulee melkein kokoajan hereillä ollessa jokin kirja kainalossa että pitää lukea,välillä iskä ja äiti on ihan väsyneitä lukemiseen ja kirjat osataan jo melkein ulkoa :D
Noi nyt tuli päälimmäisenä mieleen...Ja ennen kaikkea onnea teille pikkukakkosen johdosta :flower:

Nii semmonen tuli mieleen et kaikki lapset ei välttämäti oo yhtä sosiallisia ja "kilttejä" kun meidän pihalla on myös sellanen 2 vuotias ja sitten meen neitiä pari kk nuorempi tyttö ja poika..He on kyllä aika ilkeitä,tuolla ulkona ottaa leluja toisilta ja hakkaa hiekkalapiolla toisia lapsia,meen tyttö ei tee mitään tollasta vaan leikkii ihan nätisti ja sit kattoo ihmeissään kun hänen kädestä viedään leluja,entiä et hakeeko nuo toiset lapset sit vaan huomiota nii paljon ku heidän äitit on ainakin töissä ni jos ei ne sit saa niiltä tarpeeksi aikaa ku mäkin oon tytön kanssa kotona ja kokoajan läsnä ni ei hänen sit tarvi mitenkään ilkeyksissään hakea huomiota kun saa sitä muutenkin pitkin päivää tarpeeksi minulta.

Yhteistyössä