Mitä teillä tehdään sadepäivinä?

Kurjaa, kun sataa vettä. Puolet perheestä ollut alkuviikon kuumeessa (minä mukaan lukien) ja nyt, kun eilen kuumeeton päivä, niin olin aatellut pojat viedä kerhoon tänään. No vanhempi pojista herätti yöllä korvakipuun viitaten. Lääkärissä nyt tietenkin aamupäivällä käytiin ja toisessa korvassa tulehdus.

Mutta siis kurjaa, ku sataa. Oltais päästy kunnolla taas ulkoilemaan tänään, mutta en tuonne tihkusateeseen halua itse mennä seisomaan (kuitenkin vielä puolikuntoinen) ja en halua myöskään juuri parantuneita lapsia sinne viedä.

No meillä on nyt katsottu autot leffa ja nyt pojat (4- ja 5-v) piirtelevät autoja. Itse viitseliäänä äitinä olen tietenkin tehnyt ruuan ja nyt sitten taas voin palstailla ;) Vauva nukkuu nätisti vaunuissa.

Mutta siis mitä teillä tehdään sadepäivinä? Onko jotain tiettyä vai mitä lapset haluavat?
 
lucifer
ollaan monestikin ulkona samallalailla kuin satettomallakin päivänä se pari tuntia vähintään.

sisällä sitten leivotaan, askarrellaan, katsotaan töllöä, syödään herkkuja:ashamed:
hullutellaan ja riehutaan:ashamed:
 
yui
Katellaan lastenohjelmia, pelaillaan lautapelejä, välillä lapset pelaa tietokoneella Hertan maailmaa, luetaan kirjoja, maalataan vesiväreillä tai sormiväreillä tai "askarrellaan" (lapset leikkaa ja liimaa mainospostia), käydään kylvyssä leikkimässä. Oikeesti meidän sadepäivät ei ole niin leppoisia kun tämä kuulostaa, mutta kyllä sitä tekemistä keksii, pitää vaan tosiaan itse keksiä ja ehdotella lapsille ja innostaa ne mukaan.
 
Kyllä me aika usein sateellakin ollaan ulkona, lapset tuntuu viihtyvän silloin erityisen hyvin oman pihan lähettyvillä, hiekkalaatikolla ja rännien alla vettä keräämässä. Itselle ne ulkoilut on tylsimmistä tylsimpiä mutta jotenkin ne rämmin aina :D

Joskus lähdetään kyläilemään, joskus joku tulee meille kylään. Tai sitten vietetään normipäivää muuten, minä teen kotitöitä, lapset leikkii, askartelee tai isompi katsoo lastenohjelmia ja pienempi roikkuu silloin minun lahkeessani.
 
juuuu
Ulkoillaan kyllä sateellakin, lyhyemmän aikaa tosin. Kyläillään kavereillä, luetaan, pelataan lautapelejä, maalataan ja piirretään, rakennetaan maja ja tehdöön sinne piknik. Joskus kun tuntuu, että tekeminen loppuu kesken, niin lämmitetään päiväsauna ja siihen päälle lapsille pitkät vaahtokylvyt saippuakuplien kanssa, siihen saa mukavasti menemään aikaa.
 
Down siftaaja kotiäiti
Kurjaa, kun sataa vettä. Puolet perheestä ollut alkuviikon kuumeessa (minä mukaan lukien) ja nyt, kun eilen kuumeeton päivä, niin olin aatellut pojat viedä kerhoon tänään. No vanhempi pojista herätti yöllä korvakipuun viitaten. Lääkärissä nyt tietenkin aamupäivällä käytiin ja toisessa korvassa tulehdus.

Mutta siis kurjaa, ku sataa. Oltais päästy kunnolla taas ulkoilemaan tänään, mutta en tuonne tihkusateeseen halua itse mennä seisomaan (kuitenkin vielä puolikuntoinen) ja en halua myöskään juuri parantuneita lapsia sinne viedä.

No meillä on nyt katsottu autot leffa ja nyt pojat (4- ja 5-v) piirtelevät autoja. Itse viitseliäänä äitinä olen tietenkin tehnyt ruuan ja nyt sitten taas voin palstailla ;) Vauva nukkuu nätisti vaunuissa.

Mutta siis mitä teillä tehdään sadepäivinä? Onko jotain tiettyä vai mitä lapset haluavat?
Askarrellaan paskarrellaan, ehdoton ykkönen lapsilla, ja itsekin tykkään. Saa selkävääränä kantaa kaiken näköstä paskartelutarviketta kaupasta, kun keksivät mitä merkillisimpiä juttuja. Todella usein myös käyttävät luonnosta kerättyjä askartelussa.

Meillä myös leivotaan, pelataan lautapelejä, aarteenetsintää.

Olen piirtänyt meidän kodin pohjapiirustukseen huonekalut sun muut. Mulla on sellanen puolen nyrkin kokonen, mitä lie kristallia, minkä jokainen vuorollaan piilottaa, toiset etsii. Ja aarteen olinpaikka merkataan karttaan x tarralla. Lapset innostu kovasti tästä leikistä.

Tv-pelejäkin pelataan, lehvoja katellaan, ennen luin päivisin lapsille (joskus sadepäivinäkin) nyt jostain syystä jäänyt vaan iltaan. Puuhakirjat on kans kivoja!
 
"Vieras"
Kootaan rikkoutuneita legorakennelmia (loputon urakka), piirretään, muovaillaan ja pujotellaan helmiä. Leivotaan ja katotaan piirrettyjä. Ja pelataan lautapelejä. Jos mahdollista niin käydään uimahallissa, jos ei niin lämmitetään sauna ja yritetään saada lapset aikaisin nukkumaan.
 

Yhteistyössä