Mitä teidän n. 8kk ikäiset osaa...?

Kävellä sormesta kiinni pitäen,puita pitkin, kiivetä portaita.
vilkuttaa, taputtaa, kukkuu leikkiä sideharsolla, näyttää lampun ja nenän pyynnöstä.
sanoja: äiti, Eija, tiitti (kiitti),iti (isi, vielä ei päivittäisessä käytössä)
 
Konttaa, nousee itse istumaan, nousee tukea vasten seisomaan ja ottaa tukea vasten horjuvia askeleita, kävelee vinhaa vauhtia, jos joku jaksaa kävelyttää, leikkii piiloleikkiä, äiti- sana bongattu.

Siinä nyt mitä ekana tuli mieleen.
 
mä oon luullu et meijän poika on aika hyvin oppinu mut ei oo lähelläkään noita.

meillä osataan ryömiä vinhaa vauhtia, kontata mutta tosi hitaasti ja varovasti ja horjuen. sitten osataan tehä mitä ihmeellisimpiä asentoja.
sitten sellasta vauva kieltä. esim kakka kakkak kaa, mut se ei todellakaan tarkoita sitä et tietäis mitä se tarkoittaa.
 
Meillä ens viikolla 8kk täyttävä poika ei vielä edes ryömi. Peruuttaa ja pyörii ympyrää. Ei istu kuin tuettuna. Juttelukaan ei ole kovin rikasta, lähinnä sellasta aaata ja ääätä. Tiedän, että kaikki kehittyy omaan tahtiinsa, mutta väkisin tulee mieleen, että onko kaikki kunnossa kun toisilla osataan jo vaikka mitä.
 
Mulle tuli mieleen sama kuin Hanille eli onpas tosiaan osaavia lapsosia! =) Meillä jutellaan kovasti vauvakielellä (sanoo esimerkiksi "hei" ja "äiti", mutta nuo sanat vaikuttaisi olevan ihan vahinkoja vielä), pyöritään ympyrää ja ryömitään vahingossa muutamia senttejä, jos joku kiva lelu on näköpiirissä. Eilen huomattiin, että tyttö osaa istua jonkin aikaa ilman tukea ja eilen pääsi myös ekaa kertaa varsinaiseen konttausasentoon pieniksi hetkiksi. Vilkuttaa myös monesti takaisin, kun joku vilkuttaa. Niin, ja pinsettiotteen osaa. Nämä nyt yhtäkkiä tuli mieleen... Tyttö on muuten tänään tasan kahdeksan kuukauden ikäinen.

Teppana: Älä huoli, kaikki on varmasti kunnossa! Ei kannata ruveta vertailemaan lasten taitoja. Varmaan teidän poika oppii sitten tosi lyhyessä ajassa monta uutta taitoa. On ne vaan NIIN erilaisia kaikki! =)
 
Huh huh, hiki tulee kun näitä juttuja lukee =)

Elikkäs kun minustakin on niin osaavia teidän vauvat =) Meillä tyttö pian 8 kk ja ei vielä edes ryömi, eikä istu ilman tukea. Seisottaminenkaan ei onnistu kun nousee varpailleen tai sitten on jalat aivan vetelänä...

Nyt on kuitenkin liukkaalla laminaatilla muutaman kerran peruuttanut olohuoneesta keittiöön. Osaa juoda myös yhden käden otteella nokkamukista. Lähinnä liikkuukin mahalta selälleen, ja selältä mahalleen ja pyörii kauheata kyytiä napansa ympäri ja on hölmistyneen näköinen kun on taas samassa pisteessä :D

Mutta eiköhän kaikki aikanaan.
 
katoin kans et onpas osaavaa porukkaa.meillä poika ens kuun alus tulee 8kk.leluja käsittelee hyvin, lattialla kierii mahalta selälle jne.ja mahalla pyörii ympyrää ja nousee kyl konttaus asentoon mut ei liiku mihinkään,ei ryömi.ääntely normaalia "vauva jokellusta".nii ja istuu hetken tuetta, mut ei kauaa.
 
Pojalla ikää 7kk1vk+ ja pyörii napansa ympäri, kääntyy masulta selälleen ja selältä masulleen, ryömii, seisoo tukea vasten, (ei ite vielä nouse) istuu ilman tukea, (ei mee ite istuun) tekee pissan ja kakan pottaan jos vie siihen istumaan, harjottelee ite syömään lusikalla, juo nokkapullosta ite, (siinä ei o yleensä kahvoja, kahvojen kanssa pitää yhdellä kädellä) kukkuu-leikkiä leikittäessä ottaa harson tms pois edestä, juo lasista hörpytettäessä, ottaa pieniä askelia käsistä roikottaessa, kääntää ite kirjojen sivuja, jamittaa tahdissa musiikkia kuunnellessa. Sanoo hei, äiti, äijä, joo ja ugi, (ukki) mut en usko ajoituksen olevan muuta ku sattumaa.

Taitavia lapsia jollain... :) Ihania yksilöitä varmasti kaikki, vaikka taidot tuleekin omaan tahtiin. :)
 
Meillä on pojalla ikää 7kk 10päivää. Mitäs kaikkea meillä osataan...

-liikkuu kovaa vauhtia pyörimällä, kierimällä ja ryömimällä
-taputtaa käsiä
-pinsettiote huomattiin 5kk neuvolassa
-nousee hetkeksi konttausasentoon
-nousee istumaan, mutta istuminen ilman tukea on horjuvaa ja yleensä kapsahtaa kumoon:)
-pottailee vaipanvaihdon yhteydessä
-juo itse tuttipullosta ja nokkamukista
-kukkuu-leikkiä harrastetaan esim sohvan kulman takaa kurkkimalla
-musiikin tahdissa heiluttelee itseään ja "laulaa"
-"puhe" on monia tavuja: täättätää, mammammaa, aijaijai, "äiti", "hei" "anna" "äijä"(ei tarkoituksellisia) On hirmu kovaääninen ja höpisee jatkuvasti:)
-etsii lelua, jos se putoaa tai kierii pois näkökentästä

On mukava tietää mitä muuta vauvat on oppineet:) Ei kannatakaan mitenkään vertailla, pienet kehittyy omaan tahtiinsa.
:heart:
 
Meillä on kuopus nyt 8kk ja istuu ilman tukea,konttaa lujaa,nousee polvilleen tukea vasten ja jos käsistä auttaa nousee seisomaan.Juttelee kovasti vauvankielellä.Ja nauraa hekottaen.Ammeessa nousee heti polvilleen reunaa vasten.Laatikot avataan ja sisällöt otetaan lattialle.Isoista lattioilla olevista kukista otetaan mullat pois monta kertaa päivässä...Tietää muutaman sanan,äiti,ei,tule tänne.. =) Tanssii isoveljen kanssa,juo itse nokkamukista jne.
 
Meillä tyttö nyt 8,5kk. Ryömii kovaa vauhtia, konttausasennossa hytkyy muttei ole lähtenyt liikkeelle, istuu tuetta (ei nouse itse), seisoo tuettuna (ei nouse itse), kävelee kovaa vauhtia jos joku kävelyttää, taputtaa käsiä (itse ja myös pyynnöstä: anna aplodit), näyttää pyynnöstä lampun, äidin, isin, Remun (meidän koira), on sanonut pari kertaa lamppua katsoessaan "amppu", juo itse nokkamukista, tyhjentää jo alimmat laatikot ja hyllyt jos pääsee käsiksi, alkaa tanssia hytkyttää itseään kun kuunnellaan Känkkäränkkää (suosikki :heart: )... Että sellaisia meillä, kiva nähdä miten muilla. Mutta munkaan mielestä ei tosiaan kenenkään kannata huolestua, jokainen menee omaan tahtiin. Mua välillä ärsyttää kun kysellään et eikö se vielä nouse ylös tms. Kyllä kaikki aikanaan ja mua ei ainakaan haittais vaikka vielä pysyis hetken äitin vauvana :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Teppana:
Meillä ens viikolla 8kk täyttävä poika ei vielä edes ryömi. Peruuttaa ja pyörii ympyrää. Ei istu kuin tuettuna. Juttelukaan ei ole kovin rikasta, lähinnä sellasta aaata ja ääätä. Tiedän, että kaikki kehittyy omaan tahtiinsa, mutta väkisin tulee mieleen, että onko kaikki kunnossa kun toisilla osataan jo vaikka mitä.
Hei kuule, älä huoli! Meillä tyttö viikko vajaa 8kk ei ryömi, kääntyilee molemmin päin, vetää itsensä mahallaan käsillä suoraksi ja nostelee polvia vatsan alle (pääsee lähes konttausasentoon ). Istuu melko hyvin itse, mutta ei kuitenkaan niin hyvin, että voisi yksin jättää. Leikki rätillä kukkuu-leikkiä, tällä hetkellä lempi"sanoja" paa paa, päppä, pah pah. Jotain muitakin juttuja vielä osaa mutta en ehdi nyt luettelemaan.

Mutta tosissaan, ei ole niin kovin rikasta ja neuvolassa kuitenkin tänään sanottiin ja kirjoitettiin, että
[/b]motorisesti hyvin kehittynyt. Eli ei tarkoita, että joku olisi hullusti vaikka ei niin kovin vielä osaisikaan =)

*muoks* ei näköjään toimi tuo tummennus oikeaan kohtaan... :whistle:
 
Meillä vähän vajaa 8kk ja osaa:
- Nousta tukea vasten horjumatta, ja jos joku toinen juttu lähellä siirtyy siihen horjuen
- ryömii kovaa vauhtia
- konttaus asentoon menee, mutta ei vielä konttaa kun hyvin vähäisen tai sitten niin että lelu on alla mikä luisuu sitten eteenpäin niin sillein pääsee konttaamaan
- istuu ilman tukea lattialla ja välillä jopa itse käy istumaan
- kävelee taluttaen
- leikkii piiloleikkiä, juuri jonkun rätin takan kun on
- paljon höpöttää omaa kieltänsä, mutta ei vielä mitään tarkotuksellista
- käy kiukkuumaan, kun sanoo EI sanan
 
Alkuperäinen kirjoittaja very important baby:
..juu joskus ärsyttää kun ihmiset kyselee että osaako sitä ja tätä. Mun velikin kysyi jo kun poika oli 3kk että joko se ryömii. Sitten sanotaan sttä sejase osasi sitäjatätä jo siinäjasiinä iässä... =)
Joo toi on niin rasittavaa |O

 
Mulla on 4 kpl normaaleja, osaavia lapsia iältään 8kk - 12v. Kaikki on aikanansa kaiken oppineet. Kuka nopsempaan ja kuka myöhempään. Mutta ei meillä kyllä kukaan ole jutellut, käynyt potalla, kävellyt 8kk:n iässä.

Enkä ole kyllä tuonikäiselle vielä pottaa edes tarjonnutkaan. Ja silti ovat kuiviksi oppineet (toinen aiemmin, toinen myöhemmin).
 
Alkuperäinen kirjoittaja klaava:
Mutta ei meillä kyllä kukaan ole jutellut, käynyt potalla, kävellyt 8kk:n iässä.

Enkä ole kyllä tuonikäiselle vielä pottaa edes tarjonnutkaan. Ja silti ovat kuiviksi oppineet (toinen aiemmin, toinen myöhemmin).
Ja siitäkös sitten haittaa on, jos pottaa tarjoaa 7kk ikäiselle ja lapsi siitä tykkää? ;)

Mua kieltämättä kauhistuttaa ajatus kolmevuotiaasta vaipoissa kulkevasta lapsesta, kun siinä iässä oon ite käyny jo pöntöllä (kuten suurin osa siihen aikaan) . Lopullista kuivaks oppimista tuolla aikasella pottailun harjottelun alottamisella varmasti pystyy jouduttamaan, vaikka jokaiselta se ottaakin aikansa... Kuka on kypsä missäkin vaiheessa. Se ei liene kuitenkaan sulta mitenkään pois, jos joidenkin lapset oppii kuivaks varhain sen ansiosta, että vanhemmat on viitsineet aikasemmassa vaiheessa potalle opettaa. Kyllä ne lapset silti lapsia saa olla ihan riittävän kauan... Se ei siihen vaikuta. :)
 
Sanoinkos jossain, että meidän lapset olis oppineet jotenkin myöhään kuivaksi. Tuo nyt 3v oli yötkin kuiva jo puolitoistavuotiaana. Eikä sitä kyllä mitenkään kuivaksi opetettu vaan oppihan tuo ihan itsestäänkin, kun oli siihen valmis. Ja niin on tehneet isommatkin lapset.

Niin, että en tiedä onko sillä niin kauheasti merktiystä, jos sen potalla istuttamisen aloittaa jo 8kk:n iässä (meidän 8kk ei muuten edes istu vielä itsekseen eli ei varmaan pysyis potalla vaikka yrittäis) vai aloittaako vasta sitten, kun lapsi itse osoittaa, että on valmis siihen. Taitaa olla tuo oppimisen aikataulu olla niin lapsesta kiinni vaikka vanhemmat tekis mitä hyvänsä.

Tarkoitus oli kyllä kieltämättä vähän kritisoida tätä meidän lapsi jo sitä ja tätä keskustelua, mutta hölmöähän se on, tiedän. Täällähän pitää olla samaa mieltä kuin enemmistö tai pitää suunsa kiinni.

 
meilläkään ei esikoinen osaa vielä paljo mitää, oon laittanukki tänne ketjuun sen jo. meillä esikoinen alkas ryömiin vasta 10kk, istui tuetta 9kk mutta nousi ite vasta istuun 12kk ikäsenä. tukee pitkin ylös nousi vasta samana päivänä ku täytti vuoden.ja käveli 13kk, nyt poika 1v7kk ja juoksee kovaa vauhtia.kyl kaikki kehittyy omaan tahtiinsa, mutta kyllähän sitä aina odottaa et kehittyispä jo, mut ns.helpommalla pääsee ku ei pidä peräs koko aika juosta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja klaava:
Sanoinkos jossain, että meidän lapset olis oppineet jotenkin myöhään kuivaksi. Tuo nyt 3v oli yötkin kuiva jo puolitoistavuotiaana. Eikä sitä kyllä mitenkään kuivaksi opetettu vaan oppihan tuo ihan itsestäänkin, kun oli siihen valmis. Ja niin on tehneet isommatkin lapset.

Niin, että en tiedä onko sillä niin kauheasti merktiystä, jos sen potalla istuttamisen aloittaa jo 8kk:n iässä (meidän 8kk ei muuten edes istu vielä itsekseen eli ei varmaan pysyis potalla vaikka yrittäis) vai aloittaako vasta sitten, kun lapsi itse osoittaa, että on valmis siihen. Taitaa olla tuo oppimisen aikataulu olla niin lapsesta kiinni vaikka vanhemmat tekis mitä hyvänsä.

Tarkoitus oli kyllä kieltämättä vähän kritisoida tätä meidän lapsi jo sitä ja tätä keskustelua, mutta hölmöähän se on, tiedän. Täällähän pitää olla samaa mieltä kuin enemmistö tai pitää suunsa kiinni.
oon samaa mieltä tosta pottailusta. uskon et sit ku lapsi on siihen ite valmis niin kyllä se sen ilmasee ite,mut en hauku niitä jotka jaksaa viedä lapsiansa/vauvojansa potalle, en kyl usko et se välttämättä nopeuttais kuivaksi tulemista. mutta tottuuhan sit pottaan.
 
Meillä nyt 8kk11pvää vanha poika.
Istuu tuoetta jonkin aikaa, ryömii hieman, pyörii masullaan napansa ympäri, pyörii selältä masulleen ja masulta selälleen, sanoo äiti, iti, höpöhöpö ja ääh.
Kerran on ollut konttaus asennossa, mutta ei sen enempää.
Seisoo hyvin kun tuen sitä, pomppii sylissä ja hauskaa on.
Vielä ei nouse tukea vasten seisomaan, paitsi jos ottaa mua kädestä kiinni ja hieman autan sitä.

Esikoinen oppi 11kk kävelemään, saa nähdä miten junnu oppii.
 

Yhteistyössä