Hei kuule, älä huoli! Meillä tyttö viikko vajaa 8kk ei ryömi, kääntyilee molemmin päin, vetää itsensä mahallaan käsillä suoraksi ja nostelee polvia vatsan alle (pääsee lähes konttausasentoon ). Istuu melko hyvin itse, mutta ei kuitenkaan niin hyvin, että voisi yksin jättää. Leikki rätillä kukkuu-leikkiä, tällä hetkellä lempi"sanoja" paa paa, päppä, pah pah. Jotain muitakin juttuja vielä osaa mutta en ehdi nyt luettelemaan.Alkuperäinen kirjoittaja Teppana:Meillä ens viikolla 8kk täyttävä poika ei vielä edes ryömi. Peruuttaa ja pyörii ympyrää. Ei istu kuin tuettuna. Juttelukaan ei ole kovin rikasta, lähinnä sellasta aaata ja ääätä. Tiedän, että kaikki kehittyy omaan tahtiinsa, mutta väkisin tulee mieleen, että onko kaikki kunnossa kun toisilla osataan jo vaikka mitä.
Joo toi on niin rasittavaa |OAlkuperäinen kirjoittaja very important baby:..juu joskus ärsyttää kun ihmiset kyselee että osaako sitä ja tätä. Mun velikin kysyi jo kun poika oli 3kk että joko se ryömii. Sitten sanotaan sttä sejase osasi sitäjatätä jo siinäjasiinä iässä... =)
Ja siitäkös sitten haittaa on, jos pottaa tarjoaa 7kk ikäiselle ja lapsi siitä tykkää?Alkuperäinen kirjoittaja klaava:Mutta ei meillä kyllä kukaan ole jutellut, käynyt potalla, kävellyt 8kk:n iässä.
Enkä ole kyllä tuonikäiselle vielä pottaa edes tarjonnutkaan. Ja silti ovat kuiviksi oppineet (toinen aiemmin, toinen myöhemmin).
oon samaa mieltä tosta pottailusta. uskon et sit ku lapsi on siihen ite valmis niin kyllä se sen ilmasee ite,mut en hauku niitä jotka jaksaa viedä lapsiansa/vauvojansa potalle, en kyl usko et se välttämättä nopeuttais kuivaksi tulemista. mutta tottuuhan sit pottaan.Alkuperäinen kirjoittaja klaava:Sanoinkos jossain, että meidän lapset olis oppineet jotenkin myöhään kuivaksi. Tuo nyt 3v oli yötkin kuiva jo puolitoistavuotiaana. Eikä sitä kyllä mitenkään kuivaksi opetettu vaan oppihan tuo ihan itsestäänkin, kun oli siihen valmis. Ja niin on tehneet isommatkin lapset.
Niin, että en tiedä onko sillä niin kauheasti merktiystä, jos sen potalla istuttamisen aloittaa jo 8kk:n iässä (meidän 8kk ei muuten edes istu vielä itsekseen eli ei varmaan pysyis potalla vaikka yrittäis) vai aloittaako vasta sitten, kun lapsi itse osoittaa, että on valmis siihen. Taitaa olla tuo oppimisen aikataulu olla niin lapsesta kiinni vaikka vanhemmat tekis mitä hyvänsä.
Tarkoitus oli kyllä kieltämättä vähän kritisoida tätä meidän lapsi jo sitä ja tätä keskustelua, mutta hölmöähän se on, tiedän. Täällähän pitää olla samaa mieltä kuin enemmistö tai pitää suunsa kiinni.