Mitä teidän lapset eivät suostu syömään, ei edes kunnolla maistamaan?

• Viestiketjun aloittaja marjakammoinen
  • Ensimmäinen viesti
marjakammoinen
Esikoisella ei ole mitään selkeää mitä ei suostu koskaan edes maistamaan, se tosin välillä nirsoilee ruokien kanssa, mutta se nirsous ei johdu mistään tietystä ruoasta, vaan ihan millä tuulella lapsi on.

Nuorempi taas ei syö marjoja, ei mansikoita, ei vadelmia, ei siis mitään marjoja. Marjakiisseleitä syö kyllä, mutta niistäkin jättää ne marjaklöntit syömättä, taitavasti lusikoi vaan sen kiisselin ja marjat jää kuppiin. Tänä kesänä sain lapsen lopulta maistamaan vadelmaa ja irvistykset oli sen mukaiset.

Yhdenssä vaiheessa nuoremmalla oli porkkanat sellaisia jotka jätti ruoassa syömättä, mutta nyt on oppinut niistä pitämään ja haluaa syödä porkkanaa raakanakin, mitä aiemmin ei halunnut.

määä
Meillä onneksi maistellaan kaikkea uutta ihan mielellään, mutta kranttuja ne tuntuu sitten olevan kun ei mikään ole oikein herkkua, vaan sitä kaksi tuntia pöydässä vatkutetaan.
Kysyin niin kuulemma rössypottuja ja munakasrullaa ei 10v aio syödä.

"vieras"
Meillä esikoinen on todella nirso ja pieniruokainen. Rakastaa kaikki marjoja, kasviksia ja hedelmiä. Söisi nytkin vaikka pelkkiä herneitä, vadelmia, porkkanoita jne.

Ei pidä kermaruuista, eli ei koske mihinkään missä kermaa. Ei pidä oikein mistään mustakaan ruuista... Tuon asian kanssa olen repinyt hiuksia itseltäni jo useamman vuoden. Eikä kukaan osaa auttaa, en edes minä.

Meillä on melko kaikkiruokainen.. Yleensä maistaa kaikkea (tosin homma menee näin: ensin katsoo ja toteaa, että yöööööök.. Kun siihen yökkimiseen ei kiinnitä mitään huomiota, niin kohta jo maistaa uteliaisuuttaan ihan pikkuisen :D Jos alkaa tuputtamaan ja suostuttelemaan, niin vetää homman kamalaksi showksi eikä lopulta syö tasan mitään...)

Oikeastaan raasteet on ainoa, mitä ei suostu suuhunsa laittamaan.. Luultavasti johtuu raasteen rakenteesta, koska kumminkin nakertaa esim. raakaa porkkanaa todella mielellään eli se maku ei ole se ällö juttu..

Raasteet. Ei suostu edes maistamaan meidän 2,5v esim porkkanaraastetta millään! Samoin mannapuuro ja riisipuuro (jotka minusta taas ihan super herkkua). Ihan perus 4-vilja menee sen sijaan ihan hyvin. :)

Aiemmin ei suostunut edes maistamaan "ei-raakoja" vihanneksia (=keitetyt, paistetut, uunijuurekset jne), mutta viime viikolla suostui ihmeesti niitä vihdoinkin maistamaan ja totesi päälle vielä "hyvä maku!" :D Jauhelihaakin alkoi vasta ihan jokin aika sitten syömään ja nyt menee jo hyvin.

Ollut suhteellisen nirso neiti tähän saakka ja monesti onkin ruuista nyppinyt vaan ne "hyvät osat" ja loput jää syömättä. Vähän olen pelännyt, että neidistä tulee samanlainen kuin minusta = todella nirso :D Ihan viimeaikoina on kuitenkin alkanut lapselle uppoamaan kaikenlaiset ruoka-aineet tosi hyvin ja uusiakin juttuja maistellaan oikein mielellään! Samoja sapuskoja on todella usein tarjottu vuoden aikana lautasella, mutta aiemmin ei ole koskenutkaan. Ihme juttu :D

bud
9v poika ei syö kanaa, ei mitenkään tehtynä. Mäkin nugetteja ainoastaan. Ja mun kanaruuat on oikeesti hyviä. Juusto on sitten toinen, mitä tämä poika ei syö. Ei leivän päällä, ei lämmitettynä esim.lasagnen päällä...

Lisään vielä ananaksen listaan.

..
Kun syötin parsakaalia katto lapsi mua ilmeellä "äiti, mitä paskaa sää mulle koitat syöttää?" Ei suostunu sinä päivänä enää syödä mun tarjoamaa ruokaa, usko meni äitiin.

"Vieras"
Meillä on tosi nirso 11v tyttö. Syö vain hunajakanaa, perunamuussis, riisiä, jauhelihakastiketta, nakkikeittoa. Ja kaikki pitää olla itse tehtyä. Näitäkin syö vain yhden kauhallisen lounaalla tai päivällisellä. Kasvua tapahtuu ihme kuitenkin vaikka huonosti syö.

No niin

EI lista
-Kaikki juomat laitaa lukien paitsi vesi. Esim.mehu, kaikki maut, myös pillimehu.
-jäätelöt myös mehujätskit
-kaikki pullat, paitsi ihan perus kanelipulla menee. Voisilmäpullastakin jää keskusta syömättä.
-kaikki kakut ja piirakat. Kaikki missä on kermavaahtoa,
-kekseistä vaan peruskeksit, kaikki kuorrutetut on ei.
-Karkkihyllystä vaan muutama sortti kelpaa
-banaani, sitrushedelmät

Perusruokia kyllä kaikkia syö. Maistaa ainakin. Kaikki kiisselit ja sopat vois melkein laittaa yllä olevaan ei-listaan, mutta maistaa nitä kuitenkin käskystä.

Kyseessä on 5v poika.

Unohtu, että EI-listaan kuuluu vielä ainakin:

kananmuna, keitettynä ja paistettuna. Kaikki leikkeleet leivänpäälle, majoneesipohjaiset salaatit, jugurtit ja muut maitotuotteet lukuunottamatta yhtä jugurttimerkkiä. Kaikki murot ja myslit. Kaikki missä on hilloa.

8-vuotiaalla tyttärellä nyt vain kaksi inhokkia: mango jolle saattaa olla allerginen, oksensi pienempänä kaiken mangoa sisältävän kaaressa eikä enää halua testata ja toisena nyt yht'äkkiä banaani, tulee kuulemma päänrkyä ;)

"Kiipeli"
Unohtu, että EI-listaan kuuluu vielä ainakin:

kananmuna, keitettynä ja paistettuna. Kaikki leikkeleet leivänpäälle, majoneesipohjaiset salaatit, jugurtit ja muut maitotuotteet lukuunottamatta yhtä jugurttimerkkiä. Kaikki murot ja myslit. Kaikki missä on hilloa.
Sun laittamista listoissa paljon tuttua.

Meillä kanan muna keitettynä kelpaa, jos se on ehjä. Leikkeleistämleivän päälle kelpaa vain juusto, sekin jotain mahdollisimman mautonta kermajuustoa (jossa reiät oikeanlaiset). Jogurteista kelpaavat vain sileät lasten jogurtit.muroista vain corn flakesit, mutta ilman maitoa. Hillolliset ja kermavaahdolliset mitkä tahansa...nou nou. Kaikki kastikkeet, makeatkin nou nou. Kaikki sekasotku ruoat (liha, kasvis yns sekaisin ) nou nou. Ja vaikka mitä muuta...

[QUOTE="Kiipeli";28750453]Sun laittamista listoissa paljon tuttua.

Meillä kanan muna keitettynä kelpaa, jos se on ehjä. Leikkeleistämleivän päälle kelpaa vain juusto, sekin jotain mahdollisimman mautonta kermajuustoa (jossa reiät oikeanlaiset). Jogurteista kelpaavat vain sileät lasten jogurtit.muroista vain corn flakesit, mutta ilman maitoa. Hillolliset ja kermavaahdolliset mitkä tahansa...nou nou. Kaikki kastikkeet, makeatkin nou nou. Kaikki sekasotku ruoat (liha, kasvis yns sekaisin ) nou nou. Ja vaikka mitä muuta...[/QUOTE]

Toisaalta aika varma nakki täyttää tän lapsen toiveet kaupassa käydessä. Toisaalta toisinaan ärsyttää, ku aina vaan ne samat jutut. Meillä muuten lapselle käy juustoksi perus kermajuusto tai edam.

Oon aina aatellu, että poika on vaan pirun ranttu. Lisäksi arka kokeilemaan uusia makuja. Sitten oon miettiny, että olis vaan pitäny laittaa mehupullo ja jätskituutti sen nokan eteen jo alle vuodenikäsenä. Olisko oppinut syömään juttuja erilailla. Lisäksi oltais ehkä selvitty muiden ihmisten imettelyiltä ja silmien pyörittelyiltä monet kerrat.

Viimeksi muokattu:
"Kiipeli"
Toisaalta aika varma nakki täyttää tän lapsen toiveet kaupassa käydessä. Toisaalta toisinaan ärsyttää, ku aina vaan ne samat jutut. Meillä muuten lapselle käy juustoksi perus kermajuusto tai edam.

Oon aina aatellu, että poika on vaan pirun ranttu. Lisäksi arka kokeilemaan uusia makuja. Sitten oon miettiny, että olis vaan pitäny laittaa mehupullo ja jätskituutti sen nokan eteen jo alle vuodenikäsenä. Olisko oppinut syömään juttuja erilailla. Lisäksi oltais ehkä selvitty muiden ihmisten imettelyiltä ja silmien pyörittelyiltä monet kerrat.
Mä olen valiettavasti itsekin aika samanlainen, tosin nyt vasta sen tajunnut, lapsen myötä. Enkä siksi oikein niin hanakasti vaadikaan. Aistiyliherkkyttä. Kun tietyt ruoan rakeenteet oksettaa niin lähe nyt sit tuputtaa. Ja jos joku maku on paha, niin se on paha. Ja ruoan ikävä hajukin aiheuttaa syömättämyyttä. Nyt kesällä on tuskaa kun kaikki grillattu on "ruosteista" eikä sitä voi suuhunsa laittaa, onneksi peruna ilman kuoria kelpaa...

"..."
Meilläkin on nirso ekaluokkalainen, mutta urheasti kyllä maistelee kaikkea. Eilen maistoi mm. mätiä, sushia ja simpukkaa suoraan kuoresta kun oltiin laivan buffetissa.

Inhokki, jota ei enää suostu edes maistamaan on juustomakkara. Usein jopa miettii ääneen kuinka pahaa se juustomakkara silloin kerran oli kun sitä maistoi.

Yhteistyössä