Mitä teidän 9kk osaa?

• Viestiketjun aloittaja Ei tosikoille, heh
  • Ensimmäinen viesti
Ei tosikoille, heh
Onko meidän poika jäljessä vai vain ihan aikataulussa:

- kierii
- ryömii hienosti ja lujaa
- istuu itse, hieman taaksepäin meinaa välillä mennä, vaikka korjaakin jo takaisin istuma-asennon hienosti, jos lähtee taaksepäin kaatuun, sivulle osaa jo istualteen mennä
- ymmärtää juttuja, esim. osaa antaa pusun pyynnöstä yms.
- juttelee muutamia sanoja, mutta en tiedä ymmärtääkö merkitystä
- vilkuttaa, taputtaa
- Leikkii hienosti leluilla
- Seisoo, kun laittaa seisomaan esim. sohvaa vasten
- hakeutuu puoli-konttausasentoon itse
- pysyy hetken täysi-konttausasennossa, kun siihen laitetaan

Ei osaa vielä itse nousta istumaan, tai konttaa, eikä nouse itse tukea vasten.

8kk
Istunut 6kk saakka
Kontannut 5 1/2 kk saakka, konttaa todella kovaa huoneesta toiseen
Nousee seisomaan tukea vasten 6kk saakka
Kiipeää portaita 7-8kk saakka
Seisoo yhdellä kädellä pitäen 7kk saakka
Kävelee muutaman askeleen tukea vasten 7kk saakka
Vilkuttaa 7kk saakka
Pinsetti ote nyt 8kk, noin viikon osannut

Vauva siis 8kk nyt, juuri täytti

Ja äidillä kova hiki :)

vieras
-kierii
-konttaa ja ryömii
-istuu ilman tukea
-nousee seisomaan tukea vasten
-ymmärtää sanan ei ja paljon muutakin
-kävelee tukea pitkin ja yhdestä kädestä pitäen
-vilkuttaa,taputtaa
-sanoo äiti ja muutaman muun sanan
-pinsettiote
-leikkii leluilla ja antaa lelun toiselle ihmiselle

ja vielä jtn :) ihan aikatalussa poikasi on.meillä on tyttö :)

meillä osais tuolloin
ryömiä, kontata, kävellä tukea vasten, istui, seisoi, puhui muutaman sanan, ymmärsi joitakin sanoja, taputti..
tyttö lähti parin viikon sisällä ryömimisestä konttaamaan ja siitä muutaman viikon jälkeen nousi tukea vasten seiomaan. kova oli kiire!

hyvin teilläkin osataan!

juuri täytti 10kk
konttaa
nousee tukea vasten seisomaan
liikkuu pitkin sohvia ja seiniä
seisoo välillä hetken ilman tukea
vilkuttaa
taputtaa
osaa osoittaa kellon, lampun, kukan...
syö pinsestti otteella itse

mutta musta meillä ollaan motorisesti aikataulusta edellä.

mie
konttaa
seisoo ja kävelee tukea vasten
seisoo välillä ilman tukea
istuu
taputtaa ja vilkuttaa
"juttelee" paljon omaa vauvakieltään, yrittää sanoa äiti :)
leikkii ja riehuu

Meillä
Osasi 7kk iässä istua, kontata ja nousta seisomaan. Nyt 9kk, kävelee tukea pitkin, seisoo ilman tukea kun uskaltaa, vilkuttaa, ymmärtää joitain sanoja, pissa/kakkaa pottaan, leikkii piilosta yms.
Ap, onko neuvolassa sanottu mitään? Meidän neuvolassa sanottiin, että 8kk asti annetaan aikaa nousta istumaan, ja sitten laitetaan fysioon. Voihan olla että poikasi on niin ihastunut ryömimiseen, jonka vuoksi ei pidä kiirettä konttaamiseen. Meillä ei ryömitty taas ollenkaan, lähti heti konttaamaan.

ap
Meillä oli neuvola+lääkäri 8kk iässä. Kaikki oli vallan hyvin ja kehitys hyvää.

Miten teillä (nimimerkki Meillä) voidaan laittaa fysioon, jos ei nouse istumaan itse 8kk iässä? Aika hassua! Meille lääkäri nimittäin sano, että 8kk ikäisen ei tarvitse vielä osata edes istua! Ja näin on sanottu myös 3 kaverilleni, joilla lapset syntynyt siis vuonna 2009. Mun yhden kaverin lapsi on jo kohta 7kk, eikä liiku mitenkään saati nouse istumaan ja neuvola sanoi, että hyvin kehittyy...

8,5kk
-konttaa
-nousee seisomaan
-kävelee tukea vasten, esim. seinää vasten, pöytää vasten, taaperokärryllä. -
-Ottaa muutaman askeleen ilman tukea ja seisoo ilman tukea
-istuu tukevasti
-pinsettiote
-osaa antaa pusun pyynnöstä
-osaa kasata palikoita päällekkäin
-vilkuttaa
-taputtaa
-avaa kaikki kaapit ja laatikot :/

Haissuli
Luin ketjua (itsellä ei vielä 9kk ikäistä), mutta vasta katselin neuvolan ohjeita ja siinä oli, että 8kk ikäisistä osa osaa jo istua. Eli ei 8kk ikäisen tarvi vielä osata istua, saati osata nousta istumaan. Joten aika kummallista minustakin, että jossain neuvolassa laitetaan fysioon sen takia?!

Meillä
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä oli neuvola+lääkäri 8kk iässä. Kaikki oli vallan hyvin ja kehitys hyvää.

Miten teillä (nimimerkki Meillä) voidaan laittaa fysioon, jos ei nouse istumaan itse 8kk iässä? Aika hassua! Meille lääkäri nimittäin sano, että 8kk ikäisen ei tarvitse vielä osata edes istua! Ja näin on sanottu myös 3 kaverilleni, joilla lapset syntynyt siis vuonna 2009. Mun yhden kaverin lapsi on jo kohta 7kk, eikä liiku mitenkään saati nouse istumaan ja neuvola sanoi, että hyvin kehittyy...
Sitä oon itsekkin ihmetelly. En oo kuullu että muille olis niin sanottu.
Tiedän muuten yhden 1,5v pojan, joka ei kävele, ja on sen takia ollut fysiossa. Mitään "vikaa" hänessä ei kuitenkaan ole, osaisi kyllä kävellä, mutta tykkää kontata mielummin.
Mutta sittenhän teillä on kaikki hyvin jos lääkärikin on niin sanonut.

Köntti
Mäkin haluun kommentoida, kun just katselin neuvolakorttia. Neuvolakortin takana oleva "kehitystaulukkokin" kertoo, että itse opitaan nouseman istumaan 6-9kk iässä ja nämäkin viitteitä. Eli vaikka menee +/- 2-3kk, on kaikki ok.

Joten minustakin hätäisää laittaa 8kk ikäinen fysioterapiaan, jos ei nouse istumaan!

ap
En mä ole epäilytkään ettei meillä olis kaikki ok. Nimimerkkini ei tosikoille piti paljastaa, että kunhan kyselen huvikseni, en siis epäile mitään. :)

Meidän poika on todella taita hienomotorisesti, siitä olemme kuulleet. Esim. lelujen kanssa ollut jo tosi pienestä alkaen. Joten siksi esim. konttaus voi tulla myöhempään. Joten taitava poika meillä, ihana ja suloinen.

Meillä
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En mä ole epäilytkään ettei meillä olis kaikki ok. Nimimerkkini ei tosikoille piti paljastaa, että kunhan kyselen huvikseni, en siis epäile mitään. :)

Meidän poika on todella taita hienomotorisesti, siitä olemme kuulleet. Esim. lelujen kanssa ollut jo tosi pienestä alkaen. Joten siksi esim. konttaus voi tulla myöhempään. Joten taitava poika meillä, ihana ja suloinen.
Ai, ok=) Kannattaa muuten katsoa miten te vanhemmat olette itse kehittyneet, jos on tallella vauvakirjoja tai neuvolakorttia. Usein lapsen kehitys menee jommankumman vanhemman mukaan. Meillä tyttö on oppinut tähän mennessä kaiken samaan aikaan kuin minä, aika hassua:)

Yhteistyössä