Mitä tehdä vanhemman lapsen hoitopaikan suhteen, kun toinen lapsi syntyy?

Moikka!
Tästä ei nyt sitten tartte tulla mitään tappeluketjua eri hoitomuotojen paremmuudesta, vaan haluaisin ennemminkin käytännön vinkkejä seuraavaan asiaan...jotta osaisin vähän tehdä päätöksiä mitä teen meidän neidin päiväkotipaikan kanssa.

Eli: meille syntyy huhtikuussa toinen lapsi (esikoinen tällöin 1v 7kk). Olen aina ajatellut, että kun vauva syntyy niin otan vanhemmankin lapsen kotihoitoon. Nyt olen kuitenkin alkanut miettimään, että pitäisikö kodin ulkopuolista hoitoa jossain vaiheessa vanhempainvapaata kuitenkin jatkaa. Esim. siten, että ollaan koko poppoo kesä kotona ja sitten elo-syyskuussa kun neiti täyttää kaksi menisi vaikka muutamana päivänä viikossa subjektiivisella oikeudella päiväkotiin.

Miten te muut olette tässä tilanteessa toimineet? Oletteko sanoneet päivähoitosopimuksen siis kokonaan irti, vai laittaneet tauolle ja jatkaneet jossain kohtaa myöhemmin? Vähäksi aikaa otan tytön joka tapauksessa hoidosta pois.

Jonkinlaisia kerhoja tällä meidän alueella on, mutta en ole vielä ottanut asiasta selvää. Myös se mietityttää, että jaksanko/ehdinkö alkaa kerhoilemaan kun vauva vie kuitenkin oman aikansa.

Vähän ehkä sekavaa pohdintaa, mutta josko joku ymmärtäisi mitä haen takaa ja osaisi vielä vastatakin ;).
 
itsekin joskus samaa miettineenä
aattelisin että 2 vuotias on vielä kuitenkin aika pieni. Ja jos löydätte syksyllä joitain kerhoja, äiti-lapsipiirejä tms. niin eiköhän se riittäisin.
Jos jatkat hoitovapaata pitempään, niin ehkä 3 vuotiaana veisin pariksi päiväksi päiväkotiin.
 
minä pidin pojan 25 % hoidossa, täällä maalla kun ei ole noita virike kerhoja, niin saipahan olla toisten lsten kanssa siellä ja vielä kun hän rakastaa hoitopaikkaansa niiin oli paras ratkaisu meille.
poika oli pikkuveljen syntyessä2,5 v

 
Meillä otettiin esikoinen pois silloin tarhasta mutta meille luvattiin paikka sitten kun sen tarve tulee olemaan,en tiedä onko joka paikassa näin mutta itse olen samassa paikassa töissä mihin lapset sitten tulisi myös hoitoon.Voithan kysyä että jos otat pois niin miten onnistuu paluu samaan paikkaan jos siis sinne haluat.Meillä ainakin moni teki niin että ei ottanut pois kun olisi menettäneet paikan ja kun ei voitu taata että pääsisi uudestaan sitte kun on tarvetta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
En pitäisi noin pientä lasta hoidossa edes osa-aikaisesti. Poikkeuksena masennus, uupumus tms.
Peesi. Virikkeeksi riittää kyllä esim. seurakunnan kerho tmv.
Peesi myös, noin pieni ei välttämättä tarvitse oman ikäistään seuraa. Äiti ja sisarus riittää kyllä. Kerhot parempi ratkaisu.
 
Millipidetär
itse pitäisin kyllä kotona, 2,5-vuoden iässä alkaisin miettimään jotain kerhoa lapselle, sitä ennen kerran viikossa perhekerhoilu ja leikkipuistoulkoilu riittäisi leikkiseuraksi
 
Olen kyllä ajatellut, että lapsi voisi hyvin olla kotona ja sitten etsittäisiin jotain virikkeellistä, missä tapaisi muita lapsia. Ja äkkiähän nämä kaksi alkavat yhdessä touhuta. Sitä tulee vaan tosiaan mietittyä, että kuinka hankalaa hoitopaikkaa on taas hakea jos tarve tulee. Enkä tiedä kuinka pitkään ns. tauolla päiväkodista saa ilman maksua olla.

Ongelmana on vielä sekin, että lapsemme on nyt vuoropäiväkodissa ja siellä hän ei luonnollisestikaan saa jatkaa toisen vanhemmista ollessa kotona. Eli päiväkotipaikka joka tapauksessa tulee vaihtumaan, jos laitan lapsen hoitoon ennen töihin paluuta. Kun joskus palaan töihin, niin molemmat menevät tietysti taas vuoropäiväkotiin.

Alun alkaen tosiaan ajattelin, että ollaan kaikki kotona ja kerhoillaan, mutta kaikki päiväkodissa (siis henkilökunta) tuntuu olettavan, että jatkan lapsen hoitoa kodin ulkopuolella, vaikka vauva syntyy. Se tässä laittoi miettimään, että onko sellainen ratkaisu jossain vaiheessa hyvä.

Se kyllä vois olla hyvä, että kun vanhempi lapsi lähenee kolmea ikävuotta, niin menisi sitten päiväkotiin muutamaksi päiväksi...siis mikäli vielä olen kotona. Onpahan pohdintaa. Kiva jakaa sitä teidän kanssa... :heart:
 
vieras
Hoitopaikan voi irtisanoa ainakin täällä kahden viikon varoitusajalla. Meillä paikka pidettiin vielä syntymän jälkeen. Päätöksenhän voi tehdä sitten kun näkee, miten alku vauvan kanssa lähtee. Meillä on yhdellä lapsella ollut koliikki ja sydänvika, joten jouduttiin käymään sairaalassa säännöllisesti. Silloin vanhempien lasten hoitopaikka pidettiin pitkään ja säädettiin vain osa-aikaiseksi, kunnes arki alkoi sujua. Toisella kerralla irtisanottiin kuukauden päästä vauvan syntymästä, kun ei enää tuntunut olevan tarvetta. Mutta älä siis vielä tee mitään. Hoitotädit saattaa olla ärsyyntyneitä, mutta älä välitä :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hoitopaikan voi irtisanoa ainakin täällä kahden viikon varoitusajalla. Meillä paikka pidettiin vielä syntymän jälkeen. Päätöksenhän voi tehdä sitten kun näkee, miten alku vauvan kanssa lähtee. Meillä on yhdellä lapsella ollut koliikki ja sydänvika, joten jouduttiin käymään sairaalassa säännöllisesti. Silloin vanhempien lasten hoitopaikka pidettiin pitkään ja säädettiin vain osa-aikaiseksi, kunnes arki alkoi sujua. Toisella kerralla irtisanottiin kuukauden päästä vauvan syntymästä, kun ei enää tuntunut olevan tarvetta. Mutta älä siis vielä tee mitään. Hoitotädit saattaa olla ärsyyntyneitä, mutta älä välitä :D
Tiedän muutaman perheen, jossa myös on ollut tarvetta tällaisista syistä pitää hoitopaikka. Vaikka toivookin, että kaikki menee hyvin, niin ei sitä koskaan tiedä mitä syntymä tuo tullessaan...
 
vieras
Pitäisin kotona, on niin pieni vielä. Meillä 5v jatkaa osa-aikaisesti, koska vaihtoehtoja kavereiden saamiseksi ei ole. Lapsen parhaaksi tämä ratkaisu onkin. Haluaa mennä itsekin, mielelläni olisin pitänyt kotonakin :)
 
Kyllä minä varmaan ottaisin
kotihoitoon, varsinkin kun päiväkoti kuitenkin vaihtuisi. Itse mietin tosin ihan samaa asiaa... meillä vaan vanhempi 2,5 vuotias toisen syntyessä ja päiväkoti on siis tuttu ja turvallinen. Tädit siellä on ei vaan olettaneet että jatkaa vaan ihan suositelleet sitä :/ Hankalaa.
 

Yhteistyössä