Mitä tehdä kun päiväkotikaveri ei osaa hallita tunteitaan vaan käy päälle fyysisesti

  • Viestiketjun aloittaja surullinen vieras
  • Ensimmäinen viesti
surullinen vieras
Historiasta sen verran, että kyseinen tyttö on ollut samassa ryhmässä oman tyttöni kanssa parivuotiaasta. Tyttö on omapäinen ja äkkipikainen - tuolloin taaperona väkivaltainen käyttäytyminen oli "ymmärrettävää"; pienellä ei ole vielä taitoja kanavoida tunteitaan; hiekat lenteli päin kavereita, lapiolla mäiski päähän ja puremista.
Vuosia on kulunut, nyt tyttö on "viskareissa" eikä käytöksessä ole tapahtunut muuta muutosta, kuin että väkivaltaisuutta on tietääkseni vähemmän (= ei enää päivittäistä!!!). Siitä huolimatta - kuukauden sisään on jo kaksi kertaa satuttanut tytärtäni. Hän on siitä itse kertonut ja hoitajilta tullut vielä vahvistus, että tyttäreni ei ole ollut aloittajana. Lisäksi väkivaltaisuus kohdistuu kaikkiin lapsiin, joiden kanssa leikkii, ei vain tyttäreeni.
Päiväkodin henkilökunta on vuosien varrella keskustellut vanhempien kanssa asiasta, mutta muutosta ei ole vielä näkyvissä.
Mitä tällaisessa tilanteessa voisi tehdä? Päiväkodin tapahtumat pitäisi mielestäni hoitaa päiväkodissa ja henkilökunnan voimin - ei niin, että vanhempien pitää puuttua asiaan. Nyt en vain enää jaksaisi yrittää ymmärtää; tuon ikäisellä on jo niin paljon voimaa, että todella pystyy satuttamaan saman ikäistä.
Vaikea myös koettaa selittää omalle lapselle miksi samat säännöt eivät koske kaikkia ryhmäläisiä (tai koskevat, mutta tämä yksi säännöllisesti rikkoo sääntöjä).
 
DingDing
Eipä tuossa voi oikein tehdä mitään itse...

Työntekijät varmaan katsovat jo tarkemmin ko. lapsen perään? Päiväkodin johtajakin on varmasti tietoinen asiasta ja tehnyt kaikkensa (oletan). Meillä oli poikien kanssa samanlainen tilanne, lähes viikottain oli joku tapahtuma oman pojan ja "riehujan" kanssa. Riehuja oli lastensuojeluasiakas jo entuudestaan, ja tutkittiin pk-aikana erilaisia adhd-diagnooseja yms...

Koulussa meno sitten hieman rauhottui ja nyt ovat ihan hyviä kavereita oman poikani kanssa.
 
Meillä oli pk aikana vastaava tapaus. Ensin vaan ymmärettiin ja ymmärrettiin, moneen otteeseen puhuttiin asiasta. Parhaansa varmaan yrittivät, eihän se helppoa ole hoitajillekaan.

Sitten kun pojat olivat isompia niin tämä toinen poika kävi lyömään lastani ilman mitään syytä. Mulle soitettiin töihin että vievät lapsen näytille lääkäriin kun se valitteli vielä tunti lyömisen jälkeen vatsaansa ja kulki kumarassa, eikä yleensä tosiaan valita. Lyöjä oli vielä melkein päätä pitempi. Sillon meni hermot. Sekä minä että mies oltiin yhteydessä päiväkodin johtajaan ja tehtiin varsin selväsanaisesti selväksi että se loppuu NYT elleivät halua että tästä paisuu isompi juttu. Sanoin myös tämän lapsen äidille että katsoo ettei poikansa enää ikinä koske sormenpäälläkään lapseeni. Kuten arvata saattaa häntä ei niin hirveästi kiinnostanut. Eltosta ei ollut tilanteessa mitään hyötyä, hän hymisteli meille että meidän pitää vaan ymmärtää ettei kaikki osaa kasvattaa lapsiaan. :mad:

Kyseessä on siis todennäköisesti vanhempien kädettömyys ja piittaamattomuus. Ellei meillä olisi loppunut tuohon, olisin vienyt asian ylöspäin niin kauan että jotain olisi alkanut tapahtua. Lisäksi olisin ottanut yhteyttä lastensuojeluun.
Kannattaa hoitaa homma kuntoon ennen kouluun menoa. Siellä näitä on paljon hankalampi selvittää eikä opettajat halua koskea pitkällä tikullakaan asiaan.
 
vierass
Koulunkäynnin ohjaajana annan sellaisen neuvon, että vaaditte sille lapselle henkilökohtaista avustajaa, joka on lapsen kanssa koko ajan, jolloin vastaavia tilanteita ei tule ainakaan siinä määrin, kuin perään katsojan kera.Kenenkään ei tarvi vaarantaa lapsensa terveyttä huonokäytöksisen lapsen takia. Tosin siihen vaaditaan sinulta todella paljon, ei riitä yhteys hoitopaikkaan.
 
vieras_
Ei tuossa oikein muuta voi kuin jutella päiväkodin hoitajien tai tarvittaessa johtajan kanssa. Sekä oman lapsen kanssa, miten suhtautua tuohon ja ettei vastaavasti ota mallia. Joku tuossa kommentoi, että syy on vanhempien. Toki näinkin voi olla. Meillä oli päiväkodissa samalla tavalla käyttäytyvä kaveri. Vielä eskarissakin asiaa yritettiin saada kuriin vanhempienkin toimesta, mutta koulun aloitti erityiskoulussa juuri noiden tunteidenhallintapulmien vuoksi. En siis ainakaan tuossa tapauksessa osaa syyttää vanhempia.
 
juuuup
Loputtavahan sen on. Ja piste.
Jos ei päiväkoti, lastensuojelu kukaan reagoi mitään tekisin rikosilmoituksen pahoinpitelystä. Saattaisin jopa viedä asiaa senkin kautta että kävisin jossain dokumentoimassa lapselle aiheutuneer vammat.
Tekisin mitä vaan, että tuo lapsi saa viereensä henkilökohtaisen avustajan, pääsisi tutkimuksiin, pääsisi erityisryhmään, mitä vaan, kunhan saisi apua ja lopettaisi toisten pahoinpitelyn. Ei ole kyse siitä kenen "syy", oli kenen tahansa, nii lapsi silti tarvii apua.
Ja jossei tilanne lopu, vaatisin sit viimeistään oman lapsen siirtoa toiseen ryhmään tai toiseen päiväkotiin.
 
surullinen vieras
Olen päättänyt olla kirjallisesti yhteydessä päiväkotiin - rakentavassa hengessä. Toivottavasti saamme apua asiassa; tuohan on jo useampaa lasta koskettavaa. Viimeksi tänään juttelin tyttöni kanssa ja hän totesti "kyllä minä tykkään XXXstä - silloin kun hän ei lyö". Meillä on tuota lyömistä ymmärretty ymmärtämästä päästyäkin - mutta nyt kun ikää on jo sen verran, että muut osaavat hillitä itsensä niin ei enää tunnu reilulta.
Harmittelen toisaalta sitä, että tässä voi mennä välit lapsen vanhempiin - mutta oman lapsen hyvinvointi menee kyllä tuon yli. Siis SUURI KIITOS tuesta teille kaikille vastanneille!
 
???
Jos vanhemmat ovat töissä 50 km päässä päiväkodissa, jossa lyömisepisodi tapahtuu, niin pitäisin kyllä syyllisenä päiväkodin henkilökuntaa, joka ei reagoi tilanteeseen tarpeeksi ajoissa (eli ennen kuin lyöminen ehtii tapahtua). Ei vanhemmat ole siellä päiväkodissa katsomassa lapsensa perään, vaan he maksavat päivähoitomaksun siitä, että päiväkodin henkilökunta katsoo lapsen perään työpäivän aikana eli vastuu hoitopäivän tapahtumista on päiväkodin henkilökunnalla.
 
Eipä tuossa oikein muuta voi, kuin vaatia tiukasti sekä päiväkodin henkilökuntaa, että lapsen vanhempia puuttumaan asiaan niin tiukasti, että häiriökäytös loppuu.
Temperamenttia voi olla, mutta huvikseen ei ketään mäiskitä, eli lapselle pitäisi saada päähän joitain muita keinoja purkaa aggressiotaan, kuin toisten lyöminen.
Pienihän tuo vielä on, eli joskus voi tulla fyysisiä(kin) ylilyöntejä ilman, että syy on varsinaisesti kenessäkään tai lapsessa mitään "vikaa", mutta jatkuvana käytöksenä juu pakkohan tuohon on puuttua kovasti.

Päiväkodin henkilökuntakin voi joskus olla varsin "tehotonta" näissä tilanteissa... Tulee mieleen kun oma tyttöni joskus mätki tarhakavereitaan ja kuulin tästä niiltä toisilta (pieniltä) lapsilta, eli mulle tuli natiaiset kertomaan "Liisa teki pipi byhyy" osoitellen poskea.
Kysyin sitten hoitajilta, että onko näin ja vahvistivat, että kyllä on "Liisa" käyttäytynyt väkivaltaisesti muita kohtaan.
Kysyin, laittoivatko lapsen jäähylle tai jotain ja muutenkin miten tilanteessa toimivat, niin eivät kuulemma olleet muuta kuin lohdutelleet lyötyä, vaikka itse vanhempana olisin toivonut tilanteen välitöntä katkaisua, tyttöni poistamista tilanteesta JA infoa minulle käytöksestään.
Samanlaisiin hoitajiin törmäsin joskus nuorempana kun päiväkodeissa työskentelin, eli ryhmissä oli joitain "häirikköjä" jotka saivat rellestää aikalailla vapaasti hoitajien korkeintaan sanoen välillä jotain tyyliin "Ei saa hei..voi voi...hei nyt oikeesti.." silleen ponnettomasti, eikä puuttuneet sitten tosissaan kuitenkaan koskaan.

Toivottavasti teidän päikyssä ei kuitenkaan em. ongelmia ole.
 
Meidän päiväkodissa on lyömisestä ja puremisesta joutunut aina jäähylle. Olen siitä hyvin iloinen ! Oma poika on tulinen luonteeltaan, mutta hyvä sydäminen. Pojalla oli jonkin aikaa ongelmia että aina mätki tai puri jotain ja mies sai kuulla siitä niin siellä mies sanoi lapsen kuullen että emme me hyväksy sellaista käytöstä edes kotona ja ei haluta kuulla tällaisia ongelmia enää. Tämän jälkeen tilanne rauhoittui. Luulen, että näihin tappelu tilanteisiin ei aina reagoida tarpeeksi nopeasti. Nyt harmittaa se, että olen kuullut poikani kertovan tyttöjen tönivän ja kaatavan häntä. olen sanonut pojalle että pitää kovas huutaa hoitajia kun tulee ongelmia kavereiden kanssa eikä kostaa. Kun osaa jo puhua niin kyllä ymmärtää tämän!
 
kotiolot.
Jatkuva toisten lasten kiusaaminen voi johtua myös kotioloista. En tarkota että näin olis ap:n tapauksessa, mut lähipiirissä oon seurannu 4-5vuotiasta poikaa, joka ruvennut kiusaamaan muita päiväkodissa. Sanonut erittäin vakavasti otettavia juttuja. Tai otettais vakavammin jos aikuinen sen sanois. Tässä tapauksessa lapsi toistaa mielipuolivanhempansa sanoja. Sanonut toisille lapsille pk:ssa että tapan teidät kaikki ym, just tollasta mitä mielipuolivanhempi sanonut lasten kuullen! Sit lasten toinen vanhempi saarnas illat pitkät pienelle siitä että ei saa tollasta sanoa, että kyllä se "kalle" ymmärtää jo neljävuotiaana ettei tollasta sanota. En usko että ymmärtää mitä sanoi, on sen ikänen sen verran pieni kuitenkii... Vaikkei se toinen vanhempi sitä tajua ettei sen ikänen tiiä mitä tuo tarkottaa. Se toinen vanhempi ei myöskään tajua sitä että kotioloista tommonen käytös johtuu, ainakin tuossa mainitsemassani tapauksessa!
 

Yhteistyössä