Mitä tehdä kun maito ei maistu?

Meidän poika 2v.7kk ei tykkää paljoa juoda maitoa. En tosin ole mitannut että paljonko sitä päivässä menee, mutta luulenpa että ei riittävästi. Eikä hän tykkää syödä juustoa, jugurttia syö jonkun verran. Niin elikkäs sitä nyt siis että pitäiskös antaa tai voiko antaa tän ikäiselle jotain tabuja, jotta poika sais riittävästi kalsiumia? Annatteko muita vitamiinitabletteja lapsille?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2006 klo 13:36 Kotiäiti kirjoitti:
Ei tuon ikäisen maidonsaantia enää tarvitse laskeskella. Mutta jos olet huolissasi osta apteekista kalkkitabletteja, ovat hyvänmakuisia, meidän neiti tykkäs kun ei juonut maitoa 1-2 vuotiaana lainkaan.
Kyllä kalsiumia pitää saada riittävästi koko eliniän, ensimmäiset 20 vuota ovat hyvinkni tärkeitä lujan luuston kehittymisessä. Jos olet huolissasi asiasta, puhu siitä neuvolassa tai osta apteekista lapsille sopivia kalsiumtabletteja. Siellä kyllä pitäisi olla osaavaa henkilökuntaa, joka neuvoo, paljonko kalsiumia lapsen pitää saada.
 
Meidän poika oli 2v, kun meni tarhaan ja sitä enne maito ei maistunut juuri ollenkaan. Kalkkitabletteja käytettiin jonkin verran. Nykyäänkin kotona maidon juonti on satunnaista vesi menee paremmin, mutta kausittain venee toistakin lasia kerralla. Kokeile, että lapsi saa ITSE kaataa maitoa lasiin meillä silloin menee enemmän.
Jugurtti kannattaa tarjota jostain kivasta MUKISTA tai kahvikupista ja itse kaataa sitä astiaan huomaamatta koko purkillinen on huvennut masuun. Eilenkin 4v otti 6 kertaa lisää isän herkkujugurttia litran purkista.

 
piipii
Meillä kanssa tuolla 2 v tienoilla alkoi toi maidon juonti loppua. Etsi jostain lista mistä näkee missä ruoka-aineissa on eniten kalsiumia, ja katso jospa lapsi tykkäis syödä. Esim. mantelit on aika hyviä, meillä niitä syödään jonkun verran joka päivä.
 
meillä tyttö lopetti maidon juonnin kokonaan kun täytti vuoden. siitä asti ollaan annettu päivittäin kalkkitabletti, jonka ottaa mielellään. ja tyttö siis nyt 4 eikä edelleenkään halua maitoa. poika joi 2 vuotiaaksi asti maidon ihan mielellään, mut nyt ei sit millään ottais kuin muutaman hörpyn... että pitää varmaan alkaa pojallekin antamaan kalkkitabletti.
 
Vital Kids mehuista löytyy mehu jossa yhtä paljon kalsiumia kuin maidossa! On oikein lapsille suunnitellut mehut ja monta makua!

Itsekin juon joskus niitä koska mulla on osteoporoosi ja maitotuotteita käytän tosi vähän. Tosin kalsiumia nyt syön tabletteinakin lisäksi mutta nuo hyviä mehuja!

Eipä se maito kaikille maistukkaan eikä toisaalta ole luonto niin suunnitellutkaan että aikuiset maitoa joisivat... =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2006 klo 14:49 Äittä77 kirjoitti:
Vital Kids mehuista löytyy mehu jossa yhtä paljon kalsiumia kuin maidossa! On oikein lapsille suunnitellut mehut ja monta makua!

Itsekin juon joskus niitä koska mulla on osteoporoosi ja maitotuotteita käytän tosi vähän. Tosin kalsiumia nyt syön tabletteinakin lisäksi mutta nuo hyviä mehuja!

Eipä se maito kaikille maistukkaan eikä toisaalta ole luonto niin suunnitellutkaan että aikuiset maitoa joisivat... =)
mites mä en ole noita mehuja hoksannutkaan! pakko käydä ostamassa! kai noita vital kids mehuja myydään tavallisissa ruokakaupoissa vai? en vaan ole huomannut. pitää etsiä =)
 
EpäVasikka
Meillä ei yksikään muksuista ole halunnut maitoa, kaikkia imetin yli yksi vuotiaaksi ja sen jälkeen ovat saaneet kalsium-tabletteja ja soijatuotteita, joihin on lisätty kalsiumia. Itsekin olen koko ikäni kokenut maidon vastenmieliseksi. Kuka nyt LEHMÄÄ halua imeä?
Yli 90% maapallon väestöstä on laktoosi-intolerantteja, joten me olemme poikkeuksia. Ei maailma maidottomuuteen kaadu! Sata vuotta sitten lehmät olivat ummessa talvet. Onneksi nykyään on konstit huolehtia kalsiumin saannista muutenkin. Eihän mikään muukaan eläinlaji käy maitovarkaissa muun lajin naarailla, ei ainakaan aikuisena. Tietenkin vauvan on maitoa saatava, jos ei äidinmaitoa ole saatavilla, sitten jotain muuta, mutta siinä se. Tämä on siis minun käsitykseni asiasta, ei tarkoiyus loukkata tai provosoida.
 
Mielikuvitusta käyttämällä saa ihmeitä aikaan! Meillä ainakin tyttö juo mielellään "suklaa teetä"=)..joka siis kaakaota. Jäätelöä, pirtelöä.. ja ne mehut kyllä tosi hyvä kekesintö, vaikkei meillä niitä käytetäkkään.
 
Meillä neiti (4v.) oli maitoallerginen 3-vuotiaaksi asti ja näin ollen ei ole maidon makuun tottunut eikä juustokaan maistu. Jogurttia ja viiliä kyllä syö ja tavan maito kelpaa jo muroissa. Kuitenki syö kalkkitabletteja (Calcichew) ja ne maistuu sen verta hyvälle (appelsiini) että aina iltaisin muistuttaa jos tabletti on jäänyt ottamatta.
 

Yhteistyössä