Mitä tehdä kun haluaisi olla kotiäiti ikuisesti??

  • Viestiketjun aloittaja Kotini
  • Ensimmäinen viesti
Kotini
Tiedän että sitä ei arvosteta ja jotkut ajattelee sen olevan jopa laiskottelua mutta..minä tahtoisin olla kotona ja kasvattaa lapseni ilman päivähoitoa. Ainakin siihen asti kun menevät kouluun. Mutta kun ei tämä yhteiskunta sitä tue ja jollain on elettävä. Pitääkö oikeasti olla miljöönräi tai vähintään ola sellaisen kanssa naimisissa että pystyy olemaan kotona lastensa kanssa.
 
"Hmmm"
No yks hyvä on ainakin se, että käyt tekemässä työkeikkaa iltasin ja viikonloppusin kun mies on kotona lasten kanssa. Joo, et oo sillon täysin kotiäiti, vaan osa-aikatöissä, mutta se on se toinen vaihtoehto, jos miehen tuloilla ei elä.
 
No mun mielestä ei yhteiskunnan kuulukaan sitä tukea. Siis kotona oloa. Arvostan kyllä kovasti sitä, että joku haluaa ja jaksaa olla kotona ja hoitaa lapset ja siinä sivussa sen kodinkin, mutta.... kyllä siitä pitäisi lähteä, että jokainen pärjää omilla tuloillaan. EI työssäkäyvät voi maksaa ihan kaikkea. Ja tarjota kaikille samaa elintasoa omista teoista ja päätöksistä huolimatta. Elämässä moni asia on ihan valintakysymys. Kaikkea ei voi saada. Se pitäisi jokaisen vanhemman opettaa omille lapsilleen jo alle kouluiässä.

Mutta joo, kyllähän jotain tuloja tarvitsee toisella olla, että pärjäätte yksillä tuloilla. Laskekaa kuinka paljon teidän kulutus kuukaudessa on ja paljon mies tienaa. Mistä olette kenties valmiita luopumaan...jne jne...
 
"hephep"
mä oon lasten kanssa aamupäivät kotona (mies tekee normi vuorotyötä 7.00-15.30 ma-pe) ja teen iltasin kaupan kassaa 20h viikossa. eli neljänä iltana viikossa :) palkka siitä n. 1000e/kk, kotihoidontuki . 500e/kk... :) monet kaupat tahtoo pelkkää iltavuoroo tekeviä, kun enemmistö kuitenkin tahtoo noi aamut.. no täytyy myöntää että kaikkein mieluiten mäkin ihan vaan kotona oisin, mut toi viis sataa ei siihen houkuta...
 
"iiii"
Mulla oli osa-aikainen iltatyö, josta sain sen verran rahaa, että pystyin olemaan päivät kotona. Mies on keskituloinen. Ihan hyvin pärjättiin silloin, mutta nyt ei enää tulisi mitään niin pienillä tuloilla, kun on monta teini-ikäistä. Olin kotiäiti niin kauan, kunnes kuopus meni eskariin.
 
"hanna"
Kuinka paljon lapsia teillä on? Meidän perheessä isä on jäämässä koti-isäksi, lapset eivät ole olleet päiväkodissa eivätkä kouluunkaan ole menossa, hoidamme heidät itse. Laskin, että asumiskulujen lisäksi olisi hyvä olla n 400€/perheenjäsen jotta elintaso olisi ihan siedettävällä tasolla. Meitä on neljä, asumiskulut ovat 1100€/kk, joten tarvitsemme nettona 2700€/kk. Lapsilistä kattavat tuosta jo 200€, jäljelle jää vain 2500€/kk joka ei ole mikään hirviösumma :) Minulla on opinnot loppusuoralla, olen tehnyt nyt osa-aikatöitä. Jos saan tämän paikan kokoaikaisena niin nettona jää 2350€/kk. Nipistelemme hieman ja toivon, että muutaman kuukauden työskentelyn jälkeen palkka nousee jolloin puolisoni voi lopettaa työnteon kokonaan ja keskittyä lapsiimme ja kotiimme.
 
"hephep"
niin siis nyt tienaan 1500e kuussa ja ilman tota duunii vaan sen 500... eli kotihoidon tuen saan palkkani päälle nyt, kun hoidan kerran lapseni kotona, vaikka olenkin töissä :)
 
"vieras"
Perustaa yritys jota voit hoitaa kotoa käsin, ja tehdä ne työt iltaisin ja öisin, tai sellanen ala että voit pitää lapset mukana töissä. Niinhän sitä ennenvanhaankin, lapset mukaan lypsylle ja pellolle :)
 
"nnn"
Peesaan kaalimaan vartijaa. Ei lapsien kustannukset kuulu yhteiskunnalle, vaan kyllähän siitä vastaavat ne lasten alullepanijat. Suomessa tämä on vaan hämärtynyt kun meillä sentään kuitenkin jollain muotoa tuetaan pienimpien kotihoitoa. Ei travitse kovin kauas matkustaan kun on itsestään selvyys että taloudellinen vastuu lapsista on vanhemmilla, ei minkään sortin valtiollisella "tukirahastolla"
 
"niin"
[QUOTE="hanna";23032263]Kuinka paljon lapsia teillä on? Meidän perheessä isä on jäämässä koti-isäksi, lapset eivät ole olleet päiväkodissa eivätkä kouluunkaan ole menossa, hoidamme heidät itse. Laskin, että asumiskulujen lisäksi olisi hyvä olla n 400€/perheenjäsen jotta elintaso olisi ihan siedettävällä tasolla. Meitä on neljä, asumiskulut ovat 1100€/kk, joten tarvitsemme nettona 2700€/kk. Lapsilistä kattavat tuosta jo 200€, jäljelle jää vain 2500€/kk joka ei ole mikään hirviösumma :) Minulla on opinnot loppusuoralla, olen tehnyt nyt osa-aikatöitä. Jos saan tämän paikan kokoaikaisena niin nettona jää 2350€/kk. Nipistelemme hieman ja toivon, että muutaman kuukauden työskentelyn jälkeen palkka nousee jolloin puolisoni voi lopettaa työnteon kokonaan ja keskittyä lapsiimme ja kotiimme.[/QUOTE]

Onko teillä laskettu mitään työttömyyden varalle? Se kun on nykymaailmassa peikko joka voi kohdata kenet vaan.
 
"Joo"
Mies/vaimo iltatöihin ja vastaavasti vaimo/mies päivätöihin, niin lasten kanssa on aina joku.

Mun äiti oli kotona siihen asti kun me mentiin kouluun, ja rehellisesti sanottuna ihmettelen että miten helvetissä se sai päivänsä kulumaan siinä vaiheessa kun oltiin jotain 5-6 vuotiaita.
 
niin se vaan on
Mäkin haluaisin olla kotona ikuisesti, enkä millään jaksais aamuisin raijata luitani töihin. Miks sitä ei tueta mitenkään? Saishan siinä joku toinen mun työnkin ja ja ja....

Ei vaan, lasten kasvatus on työ muiden joukossa, ja menee ihan siitä. Mutta todellisuus on se että et kai voi ajatella saavasi palkaa jostain jonka olet itse tähän maailmaan vapaaehtoisesti luonnut?
 
"Jee"
Mun mielestä yhteiskunnan kuuluisi maksaa lasten kotihoita 12-vuotiaaksi asti jokaisesta lapsesta, jonka yhteiskunta on pakottanut tekemään.

Jos taas tekee lapsia ihan omasta vapaasta tahdostaan, niin itse sitten kustantaa myös heidän kotikasvatuksensa jos näin haluaa. Ja ei, yhteiskunta ei mitenkään erityisen kipeästi tarvitse Juuri Sinun lapsiasi veronmaksajiksi, heille kelpaa veromaksajiksi ihan hyvin ne tarhassakin kasvaneet.
 
Olen ajatellut aivan samaa, mutta kyllähän se talouspuoli mietityttää. Olen tällä hetkellä töissä alalla joka ei ole mua varten. Tahtoisin vaihtaa alaa aivan kokonaan mutta en ole aivan valmis vielä tekemään sitä päätöstä. Syksyllä on laskettu aika ja aion olla hoitovapaalla ehdottomasti työsuhteen loppumiseen saakka. Soppari on 2012 loppuun saakka. En halua irtisanoa itseäni joten tämä raskaus tuntuu tosi helpottavalta tähän saumaan. Siinähän minulla on aikaa sitten uutta työtä etsiskellä ja miettiä. Mies valmistuu onneksi pari kuukautta ennen vauvan tuloa niin hän menee sitten töihin kunhan minä jään äitiyslomalle :)
 
näin
[QUOTE="nnn";23032293]Peesaan kaalimaan vartijaa. Ei lapsien kustannukset kuulu yhteiskunnalle, vaan kyllähän siitä vastaavat ne lasten alullepanijat. Suomessa tämä on vaan hämärtynyt kun meillä sentään kuitenkin jollain muotoa tuetaan pienimpien kotihoitoa. Ei travitse kovin kauas matkustaan kun on itsestään selvyys että taloudellinen vastuu lapsista on vanhemmilla, ei minkään sortin valtiollisella "tukirahastolla"[/QUOTE]

Mutta sitten pitäisi päivähoidon olla laadukkaampaa. Jos kaikki tutkimustulokset jatkuvasti varoittavat, että päiväkodissa on liian suuret lapsiryhmät, tulisi yhteiskunnan puuttua päivähoidon laatuun. Muussa tapauksessa tukea lasten kotihoitoa. Lapsi voi sairastua päiväkodissa joko henkisesti tai fyysisesti.

Olen sitä mieltä, että perhepäivähoitajien palkkoja tulisi nostaa, jotta he eivät katoa kokonaan yhteiskunnasta.
 
"hanna"
[QUOTE="niin";23032324]Onko teillä laskettu mitään työttömyyden varalle? Se kun on nykymaailmassa peikko joka voi kohdata kenet vaan.[/QUOTE]

Minulla on säästöjä n 10 000€ ja puolisollani hieman yli 20 000€. Olemme molemmat hyvin koulutettuja ja valmiita tekemään vähän huonompaakin duunia. Asuntolainaa on vielä jäljellä 43 000€ (alkuperäinen summa oli 150 000€, tämähän on vain loppukiri! :D Viidessä vuodessa tuo on maksettu pois. ) että toistaseksi varat - velat menee vielä miinukselle, mutta kyllä pärjättäisiin pitkään ihan työttömyyskassan ja säästöjen turvin, velkaakin voitaisiin lyhentää, ilman, että elämänlaadusta pitäisi erityisemmin tinkiä. Säästöön myös menee lisää kokoajan, enemmän sitten kun työskentelen kokopäiväisesti.

Vaikka periaatteessa olen myös sitä mieltä, että ihmisten pitää itse olla vastuussa omasta ja perheittensä toimeentulosta, niin kyllä minua ketuttaa se, että päiväkoteja tuetaan niin paljon. Minä maksan veroja siitä, että muut voivat laittaa lapsensa laitoksiin jo 10kk ikäisinä. Meillä on naapureita joilla äiti kotona vauvan kanssa, 1v-3v sisarukset sitten päiväkodissa käytännössä ilmaiseksi. Maksaisivat ihan itse omista valinnoistaan niin jäisi meidän perheelle enemmän rahaa omiin valintoihimme!! Tuskinpa laittaisivat lapsensa hoitoon 1-vuotiaina jos joutuisivat maksamaan siitä todelliset kustannukset.
 
"minttu"
[QUOTE="Jee";23032363]Mun mielestä yhteiskunnan kuuluisi maksaa lasten kotihoita 12-vuotiaaksi asti jokaisesta lapsesta, jonka yhteiskunta on pakottanut tekemään.

Jos taas tekee lapsia ihan omasta vapaasta tahdostaan, niin itse sitten kustantaa myös heidän kotikasvatuksensa jos näin haluaa. Ja ei, yhteiskunta ei mitenkään erityisen kipeästi tarvitse Juuri Sinun lapsiasi veronmaksajiksi, heille kelpaa veromaksajiksi ihan hyvin ne tarhassakin kasvaneet.[/QUOTE]

JUURI näin. Mua joskus kummastuttaa kun tämä ei ole selvä asia. Se tunnutaan tietävän että "lapsen paras paikka on kotona äidin kasvattamana", eikä tuota toki voi varmaan kiistää. Mutta missä kohtaa tulee se oikosulku että unohdetaan se taloudellinenkin vastuu lapsesta?
 

Yhteistyössä