Mitä tehdä hoitolapsen vanhemmille?

• Viestiketjun aloittaja "pph"
  • Ensimmäinen viesti
"a p"
Mullahan ei mitään ohjaajaa tai esimiestä ole, kunolen yksityisenä tällä hetkellä.. Mutta ls-ilmo on mielessä käynyt. Varmaan koitan pitää vasu-keskustelun ja saada muutosta vielä aikaan ja jos sitä ei tule niin ilmo on pakko tehdä.

"vieras"
[QUOTE="a p";25882761]Mullahan ei mitään ohjaajaa tai esimiestä ole, kunolen yksityisenä tällä hetkellä.. Mutta ls-ilmo on mielessä käynyt. Varmaan koitan pitää vasu-keskustelun ja saada muutosta vielä aikaan ja jos sitä ei tule niin ilmo on pakko tehdä.[/QUOTE]

Suosittelisin kyllä tätä, jos vanhemmat eivät ole kiinnostuneita edes ostamaan voidetta ja hoitamaan lapsen ihottumaa :(

Blue
[QUOTE="a p";25885713]Tuskin se tilanne siitä paranee, että siirrän ongelman jollekkin muulle?[/QUOTE]

Ethän sä siirrä ongelmaa muille vaan pistät vanhemmille kova kovaa vasten ett joko tuovat vaatteet tai sitten hoitavat lapsen itse. Eihän sitä kukaan muukaan ota puutteellisella varustuksella hoitoon.

Blue
[QUOTE="hih";25885742]heh. eipä omassa lapsuudessa 1veen olisi tähän aikaan vuodesta annettu maassa olla ulkona.[/QUOTE]

Aijaa, kyllä mun lapsuudessa ja kyllä munkin lapset ovat olleet. Ja kyllä mun hoitolapsetkin ovat. Ovat olleet koko talven.

"tiuh"
[QUOTE="hih";25885742]heh. eipä omassa lapsuudessa 1veen olisi tähän aikaan vuodesta annettu maassa olla ulkona.[/QUOTE]

Kyllä meidän tarhassa 1-vuotiaat ulkoilee ihan maassa. Ei ole kyllä resurssejakaan kärrätä/kantaa 10 lasta....

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25885791:
Minä en ymmärrä. Lapsella pitää AINA olla asianmukaiset varusteet.
Peesi! Tiedän (ja tunnen) tapauksen jossa ala-aste ikäinen lapsi kulki koko tämän talven, 25 asteen pakkaset ja kaikki välikausitakissa!! Ei saanut talvitakkia ollenkaan vaikka mainitsin siitä. Ihan sairasta mielestäni.

"Vieras"
[QUOTE="Vieras";25885827]Peesi! Tiedän (ja tunnen) tapauksen jossa ala-aste ikäinen lapsi kulki koko tämän talven, 25 asteen pakkaset ja kaikki välikausitakissa!! Ei saanut talvitakkia ollenkaan vaikka mainitsin siitä. Ihan sairasta mielestäni.[/QUOTE]

No toivottavasti teit lastensuojeluilmoituksen tästä?

En ymmärrä miten jotkut aikuisen ovat niin piittaamattomia, etteivät puutu lasten laiminlyöntiin. Se on sitten ammattilaisten=lastensuojelun asia tarkistaa tilanne onko aihetta enempiin toimenpiteisiin. Mieluummin muutama turha ilmoitus kuin yksikään lapsi heitteillä!

• Tykkää
Reactions: Reesu<3
lähipiirissä samaa ihmetellyt
Lähipiirissä on eräs perhe, joiden lapsilla on aina puutteelliset varusteet. Tämän talven ulkoiluvarusteet on ilmeisesti kirpparilta hankittuja, sen verran huonoja, epäkäytännöllisiä ja no sanalla sanoen rumia ne ovat. Kengät kuluneet linttanat, toppapuvut ihan hiutuneet. (Tässä yhteydessä kyllä pakko ihmetellä kun aina kehutaan kuinka hyvää tavaraa kirpparilta löytyy)

Ulkoiltiin porukalla eräs viikonloppu. Heidän lapsensa palelivat ja itkua tihruttivat vähän väliä. Meidän lapset sukeltelivat lumihankeen ja nauttivat ulkoilusta. Eivät millään olisi halunneet lähteä sisälle kun sen aika tuli.
Sisälle kun mentiin oli heidän lapsensa puvut ihan märät :( Sääliksi kävi. Hirmu hankala vain ottaa esille asia. En vain ymmärrä miksei voi ostaa kunnon pukua? Eivät maksa uutenakaan montaa kymppiä.

Perheen äiti ei ehkä ole kaikista.. myötätuntoisin/käytännöllisin ihminen arjessa. Ei siellä lapsilla ollut ohuiden pukujen alla edes väliasua :( En ymmärrä miten eivät päiväkodissa puuttu tuohon. Siellä kuitenkin ulkoillaan päivittäin.

"Ninnus"
Mä sanoisin, että jatka vielä hetki ystävällisellä linjalla. Kirjoita ylös paperille, mitä pitää olla, ja anna se todella ystävällisesti hymyillen, mutta tee asia selväksi. Ekan lapsen vanhemmilla voi oikeasti olla vaikea hahmottaa, että mitä lapsi tekee hoitopaikassa ja lisäksi lapsen kasvaminen vauvasta taaperoksi muuttaa vaatetarpeita.

"Niu"
Voihan kyse olla monessakin tapauksessa ihan osaamattomuudesta. Aikoinaan kun vielä olin lastentarhassa töissä tuli hoitoon lapsia, mitä merkillisimmässä vaatetuksessa. Yleensä asiat ratkesivat, kun fiksusti puhui vanhempien kanssa kahden kesken (eikä tuulikaapissa kiireesti kaikkien kuullen). Jotkut eivät vaan tajunneet, että todella hienot vaatteet saattoivat esim 1-vuotiaalle olla niin epäkäytännölliset, etteivät päässeet liikkumaan. Tai monet muotihaalarit niin tönkköjä, että kuristen kanssa yhdessä teki lapsen Michelin-ukoksi.
Moet lapsiperheet ovat vaan niin ylikuormitettuja arjessa, että eivät välttämättä vaan ole jaksaneet miettiä tarkemmin. Ja missään kun ei ole opasta, näin puet lapsesi tilanteeseen kuin tilanteeseen ja kaikki eivät ole niin arjenkäytännöllisiä.

"Jenis"

Ootko tosissas? Kyllä mun lapset on molemmat 1-vuotiaina puuhanneet ulkona vaikka mitä, maassakin.

Mä laittaisin vanhemmille listan tarvikkeista, joita lapsella tulee olla, ja ilmoittaisin etten ota lasta hoitoon jos tarvikkeita ei tule.

hoitotätinen
Meillä hoitajat eivät tee mitään ilmoituksia lastensuojeluun. Jollei useista kehotuksista huolimatta lapsella ei ole kunnon varusteita, otetaan yhteys pph-ohjaajaan, joka on yhteydessä vanhempiin ja tarvittaessa sitten sinne lastensuojeluunkin, jollei auta. Tällaiset ohjeet meillä:)

Oma kokemus on se, että mikään ei ole päiväkodissa niin ärsyttävää kuin se, että siltä yhdeltä ja samalta lapselta puuttuu jatkuvasti jotakin varustetta.

On oikeasti rasittavaa, ja jo vähän noloakin vanhemmille ystävällisesti yrittää sanoa milloin mistäkin. Yksikin äiti pokkana selitti, että on ihan ok, kun 4v lapsen villapuvun lahkeet ovat polvissa, "kun vetää tälläin sukan tähän lahkeen päälle, niin pysyy ihan hyvin". Pysyy joo, niin kauan kuin lapsi on paikoillaan. Samalla tapauksella oli keskellä talvia hanskoina villalapaset. Hakiessa äiti jaksoi ihmetellä miten ne nyt aina ovat ihan märät.

Ymmärrän varsin hyvin sen, että alkuun lapsen varusteista voi olla ihan pihalla. Kyllähän esikoisen kohdalla aiheuttaa päänvaivaa, että mitä kaikkea tuo nyt tarvitsee ja millaisilla just tuo mun lapsi tarkenee jne. Hutiostoksia tulee väkisinkin, mutta mielestäni jossain on oltava enemmänkin vikaa, jos ei niiden jälkeenkään osaa ostaa vedenpitäviä lapasia. Luulisi sitä ihan käytännössä itsekin huomaavan, että lapsi tarvitsee kengät ja hanskoihin kosteussuojan jne.

Ap:n tapauksessa minäkin tekisin lastensuojeluilmoituksen, jos kehoitukset eivät mene perille sen vasukeskustelun jälkeenkään. Siten sinä ainakin olet tilanteelle tehnyt voitavasi ja sen alan ammattilaiset hoitavat siitä eteenpäin, jos (tai ilmeisesti kun) tarvetta ilmenee.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Ninnus";25885925]Mä sanoisin, että jatka vielä hetki ystävällisellä linjalla. Kirjoita ylös paperille, mitä pitää olla, ja anna se todella ystävällisesti hymyillen, mutta tee asia selväksi. Ekan lapsen vanhemmilla voi oikeasti olla vaikea hahmottaa, että mitä lapsi tekee hoitopaikassa ja lisäksi lapsen kasvaminen vauvasta taaperoksi muuttaa vaatetarpeita.[/QUOTE]

Tuo on kyllä täysin totta. Varsinkin jos sen lapsen kanssa ei itse niinkään ulkoile. Poislukien siis se, että lapsi kärrätään autoon ja ajetaan markettiin :)

Ehdota, että vanhemmat menisivät viikonloppuna lapsen kanssa vaikka puistoon. Luulisi käytännössä näkevän siinä itsekin miksi varusteiden tulisi olla kunnolliset, ja mitä se kunnollinen tässä yhteydessä tarkoittaa. Voi myös koettaa itse taapertaa hangessa sukkasillaan, ilman ulkovaatteita :D

Alkuperäinen kirjoittaja lähipiirissä samaa ihmetellyt;25885873:
En vain ymmärrä miksei voi ostaa kunnon pukua? Eivät maksa uutenakaan montaa kymppiä.
Kelvollinen haalari maksaa reilun satasen ja hyvät kengät lähes satasen. Kunnollisia käsineitäkään ei taida saada kympillä eikä kahdellakaan.
Jollekin yli 200€ pienen lapsen vaatteisiin voi tuntua järjettömältä sijoitukselta kun "nehän jää heti pieneksi" ja "kirpparilta saa ihan yhtä hyviä parilla eurolla". Itselle sitä sitten ostellaan muotivermeitä ja koruja.

Ja tuo 200 ei ole edes paljoa yhdelle lapselle. Meillä kolmen lapsen varustaminen talveen maksaa helposti reilun tonnin. Koot ovat sen verran kaukana toisistaan ettei isommalta jää heti seuraavalle haalaria eikä niitä kaikkia viitsi vuosia säilytellä kunnes ovat jo "so lääst siison". Kenkiäkään ei kierrätetä lapsilla.
Vanhin (8v) ei enää haalaria käytä mutta erillisvermeet maksavat kyllä saman.

Tottahan se vähän kirpaisee mutta tingitään sitten omista tarpeistamme.

täh
[QUOTE="a p";25882621]Viimeksi kun laskin maahan ja kastui niin oli vaan tyynesti istuttamassa märillä vaatteilla autoon (heillä 40min. kotimatka) kunnes sanoin että kannattaa varmaan märät riisua. Sitten narisi vielä seuraavana aamunakin, että nää tumput on nyt märät kun on eilen uitettu ties missä.. Sanoin vaan että täytyy varmaan ostaa vettä pitävät niin saa lapsi leikiskellä maassakin.[/QUOTE]

No olet sinäkin aika typerä, jos ehdoin tahdoin lasta kastelet. Jos ei ole kunnon varusteita, niin et kai sinä nyt pientä lasta märkään laita. Hullu.

Ja mitä ongelmaan tulee, niin kirjoita vanhemmille kirjallisena ohjeet, mitä lapselle pitää hommata. Voi olla, että kiireessä menee ohi korvien tai puhut epäselvästi. Mutta jos on kirjallisena selkeästi ilmoitettu, missä puutteita, niin pitäisi tajuta. Ja jos ei sitten tajua, niin ilmoitat lastensuojeluviranomaisille.

Inhottava tilanne että pph, varsinkin yksityinen, on tuossa noin yksin. Meillä kyllä päiväkodista tuli listat niistä tarvittavista ulkoiluvaatteista myös niille pienimmille. Vaikka vanhemmat itse pitäisivät sen 1v:n pelkästään rattaissa istumassa niin hoidossa lapsen pitää pystyä ulkoilemaan myös maassa. Näinkin karusti ajattelisin että jos vanhemmat tykkäävät lapsen olevan vielä niin vauva ettei tämän tarvi ulkoilla maassa, olisi syytä pitää tätä yhä kotihoidossa.

Sinänsä en tiedä miten päiväkodissa toimitaan jos joku ei noita ulkoiluvarusteita hommaa. Ehkä ap voisi tosissaan tehdä sen listan tarvikkeista ja ilmoittaa että jos näitä ei esim viikon sisään ole hommattu niin ikävä kyllä hänellä ei ole mahdollisuutta jatkaa hoitosuhdetta. Hoidossa ollessaan lapsen pitää pystyä ulkoilemaan kunnolla, piste.

myös ypph
Minulla on lapsilla käytössä reissuvihko johon olen laittanut viestiä mahdollisista puutteista.Kaikki ei oikeasti tajua ostaa vaikka kuriksia jos eka lapsi.Minulle tuli vuosi sitten hoitoon sisarukset 1 ja 3v joilla ei ollut koskaan ollut kuriksia,eikä ollut mitään vettähylkiviä pukuja.He eivät vaan koskaan menneet ulos jos oli märkää,sadetta tms.HAnkkivat kyllä ne sitten heti.Meillä kun ollaan ulkona 2kertaa päivässä ilmalla kuin ilmalla.

myös ypph
[QUOTE="a p";25882761]Mullahan ei mitään ohjaajaa tai esimiestä ole, kunolen yksityisenä tällä hetkellä.. Mutta ls-ilmo on mielessä käynyt. Varmaan koitan pitää vasu-keskustelun ja saada muutosta vielä aikaan ja jos sitä ei tule niin ilmo on pakko tehdä.[/QUOTE]

Kyllä sullakin on kunnan puolesta joku esimies,perhepäivähoidon ohjaaja tms.Kunta joutuu kuitenkin valvomaan yksityistäkin hoitoa.Meillä laitetaan joka kuukausi tarkat listat valvojalle miten on hoidossa.Soittelee välillä ihan muuten vaan miten menee ja kerran vuodessa tekee kotikäynnin.

kurikset
No tavallaan mä ymmärrän, että jos on eka lapsi ja noin pieni vielä, niin eihän vanhemmat välttämättä hänen kanssaan samalla lailla ulkoile. MUTTA. Kyllä pitää sanaa ymmärtää. Ei maksa paljon, jos sen vanuhaalarin päälle ostaa kurahousut ja kurahanskat. Lisäksi tietysti väliasu, ettei palele. Ei ole pakko ostaa kosteussuojattuja vaatteita - ei munkaan lapsen perhepäivähoidossa yhdellä ole - mutta sitten täytyy olla ne kuravaatteet siihen päälle. Ja ilman muuta kengät täytyy olla, jos lapsi kerran on niin "iso", että käy päivähoidossa!

Triplaisän kommentiin vielä sen verran, että toki nuo varusteet maksavat tuon verran, jos niin haluaa. Mutta sen haalarin ei ole pakko olla se kosteussuojattu ja se voi olla myös vähän "last season". Mutta ne kuravaatteet on sitten siinä tapauksessa ne tärkeimmät. Tällä lailla voi säästää rahaa ja on ihan hyväkin toimintatapa, jos joutuu ostamaan lapsen vaatteet kirppareilta. Meillä itseasiassa pph pukee ne kurahousut kosteussuojatunkin puvun päälle vaikka olen sanonut, ettei tarvitse - hän tykkää, ettei tule sitten vanhempien autoihin ja rattaisiin niin paljon kuraa, kun voi ne kurahousut riisua päältä pois, ja tietysti hänenkin eteisensä säilyy siistimpänä. Kukin tavallaan. Joten meidänkin lapselle, kotihoidossa kosteussuojatuissa puvuissa rymynneelle, hankittiin ne kurahousut ja -hanskat kun meni hoitoon. ;)

Yhteistyössä