Mitä tehdä 7vuotiaalle joka terrorisoi koko perhettä????

  • Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti
äiti
Meillä on niin uskomaton tapaus täällä. Lyö, potkii, kiroilee , tekee kaiken juurikin päinvastoin kun pyytää ja kiusaa isompia sisaruksia!! Jos asiasta sanot nätisti ettei saa tehdä, niin polttaa päreensä aivan täysin. Ihan kun siltä karkais järki!!!
Kaikkea ollaan yritetty. Yhteistä aikaa äidin kanssa, kahdenkeskistä aikaa isin kanssa. Pelejä, leikkejä, arestia, kaverikieltoja yms yms.
MIKÄÄN EI TOIMI!!! Mulla lähtee kohta järki! *itkee, taas*
 
aino
Miksi pitää sanoa nätisti? Sano nii, että tarkoitat. 7-vuotiaan suusta en hyväksyisi yhtäkään kirosanaa. Eikä tietenkään mitään fyysistäkään... Ihan ensin rajat ja sitten sitä yhteistä aikaa ja kivaa. Ei tuollaisesta käytöksestä kuulu palkita.
 
mie
onko juuri aloittanut koulun? meillä oli myös aikoinaan tuollaista kun lapsi aloitti koulun, oli iso muutos elämässä ja reagoi tuolla tavalla. ajan kanssa rauhouttui ja arestissa oli myös monet kerrat, kiroiluun tepsi suun pesu saippualla.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja aino:
Miksi pitää sanoa nätisti? Sano nii, että tarkoitat. 7-vuotiaan suusta en hyväksyisi yhtäkään kirosanaa. Eikä tietenkään mitään fyysistäkään... Ihan ensin rajat ja sitten sitä yhteistä aikaa ja kivaa. Ei tuollaisesta käytöksestä kuulu palkita.
Ei raivokohtauksien jälkeen palkitakaan! Vaan oon yrittänyt että kun on rauhallista niin silloin yritetään antaa sitä aikaa. Ja voit uskoa että en hyväky lyömistä ja kiroilua! Ja onnistuneesti olen asettanut rajat näille muille, tuo yksi vaan "hiukan" rissaa vastaan. Ja mää oon ihan loppu!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
onko juuri aloittanut koulun? meillä oli myös aikoinaan tuollaista kun lapsi aloitti koulun, oli iso muutos elämässä ja reagoi tuolla tavalla. ajan kanssa rauhouttui ja arestissa oli myös monet kerrat, kiroiluun tepsi suun pesu saippualla.
Tiedätkö mitä sanoo perheneuvolan täti??!!! SUUNPESU SAIPPUALLA ON LASTEN PAHOINPITELYÄ, että sillai.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
onko juuri aloittanut koulun? meillä oli myös aikoinaan tuollaista kun lapsi aloitti koulun, oli iso muutos elämässä ja reagoi tuolla tavalla. ajan kanssa rauhouttui ja arestissa oli myös monet kerrat, kiroiluun tepsi suun pesu saippualla.
On aloittanut juuri koulun. Alku meni loistavasti, mutta nyt tää leviää käsiin.
 
meillä
Ihan samanlaista nyt,ja laittanut myös koulun alottajaisen piikkiin...koulussa kun kuulemma on niin rauhallinen,keskittyväinen poitsu niin kai sitten rauhavoimat tuhlaantuu koulussa ja kotona riehutaan..

Meillä myös juuri tuo että kun kieltää niin "järki lähtee" ja todellakin lyö,potkii,puhuu hirmusia.Kaikkea on koitettu myös me,mutta ehkä hieman on jo alkanut helpottamaan.

Voimia kovasti aapeelle,ja heikkona hetkenä muista että minäkin painin saman asian kanssa :)
 
Kohtalotoveri
Mulla on samanlainen tapaus ja ikää on nyt 8 vuotta. Ollut jo pari vuotta todella hankala, mutta välillä ( esim. just tällähetkellä) on niin kiltti ja tulee toimeen muiden kans. Hirveästi tarvitsee huomiota ja jos sitä ei saa hyvällä niin ottaa sen sitten pahalla. Eli tuntuu ettei ole väliä onko huomio positiivista vai negatiivista. Olen yrittänyt vaikka millä keinoin puhua ja komentaa, mutta aika laihoin tuloksin. Koulu tuntuu menevän hyvin, mutta sosiaalisissa taidoissa on kehittämisen varaa. Ainakin näin äidin silmin.
 
aino
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja aino:
Miksi pitää sanoa nätisti? Sano nii, että tarkoitat. 7-vuotiaan suusta en hyväksyisi yhtäkään kirosanaa. Eikä tietenkään mitään fyysistäkään... Ihan ensin rajat ja sitten sitä yhteistä aikaa ja kivaa. Ei tuollaisesta käytöksestä kuulu palkita.
Ei raivokohtauksien jälkeen palkitakaan! Vaan oon yrittänyt että kun on rauhallista niin silloin yritetään antaa sitä aikaa. Ja voit uskoa että en hyväky lyömistä ja kiroilua! Ja onnistuneesti olen asettanut rajat näille muille, tuo yksi vaan "hiukan" rissaa vastaan. Ja mää oon ihan loppu!
Hyvä sitten, tekstistäsi ymmärsin, että "nätisti" pyydät lopettamaan. Varmasti hirveä tilanne :hug:

Anteeksi ärsytykseni, mutta näin pari viikkoa sitten kaupassa tilanteen, mikä vieläkin ihmetyttää. Tai no oikeastaan kuulin, koska olin sovituskopissa silloin. Siellä oli ala-aste-ikäinen poika, joka kiusasi siskoaan ja äidin pyydettyä tätä lopettamaan poika alkoi huutamaan ja kiroilemaan, että lopeta. Äiti ei saanut tätä lopettamaan ja lopulta keskittyi vaan uhkailemaan, että kohta lähdet autoon ja ikinä et enää pääse mukaan kauppaan. Mä mietin omassa päässäni, että mun lapsi olisi jo lähteny sinne autoon, en tosiaankaan olisi jäänyt neuvottelemaan asiasta. Lopulta äiti lähti päättäväisesti saattamaan huutavaa poikaa autoon ja kun kopista tulin ulos, niin sieltähän ne (äänestä tunnistin) tulivat vastaan eli ei ollut toteuttanut uhkaustaan vaan antoi taas periksi. Mua surettaa tuommoinen, koska heidän tilanteensa ei tule tuolla menolla helpottamaan.

Toivon, että te saatte apua, ettekä päädy samanlaisiksi kuin tuo näkemäni, joka siis selvästi ei jaksa enää tapella.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Ihan samanlaista nyt,ja laittanut myös koulun alottajaisen piikkiin...koulussa kun kuulemma on niin rauhallinen,keskittyväinen poitsu niin kai sitten rauhavoimat tuhlaantuu koulussa ja kotona riehutaan..

Meillä myös juuri tuo että kun kieltää niin "järki lähtee" ja todellakin lyö,potkii,puhuu hirmusia.Kaikkea on koitettu myös me,mutta ehkä hieman on jo alkanut helpottamaan.

Voimia kovasti aapeelle,ja heikkona hetkenä muista että minäkin painin saman asian kanssa :)

Kiitos!!! Ja tää tapaus todellakin osaa olla kun enkeli, mut nyt tuntuu että on pidempään ollut jo itse (anteeksi!) perkele.
Kiitos kun sain purkautua! Jaksaa taas pysyä tiukkana:-D
 
help
Alkuperäinen kirjoittaja saa:
Olen pahoillani jo valmiiksi mutta minulta saisi lapsi tukkapöllyä. Ihan muutamasta kerrasta vaermasti oppii.
Älä missään nimessä kurita lasta fyysisesti, tilanne pahenee. Ihmisiä on erilaisia, mutta väkivalta ja nöyrryyttäminen ei tule ratkaisemana tilannetta, vaan pahentamaan. Juttele ja koeta saada selville mistä kiikastaa. Hän oireilee jotain. Onko kavereita? Onko kaverit kilttejä, kivoja? Selvitä myös fyysiset puitteet, sopiiko nykyinen ruokavalio (jotkut allergiat ja esim keliakia todella aiheuttavat käytöshäiriöitä) Pelkääkö jotain, päivittäin? Ota syliin? Huono käytös on hätähuuto. Pysähdy hänen kanssaan ja auta häntä löytämään hyvä olo, ettei tarvitse kiusata toisia.
 
entinen travolta
Alkuperäinen kirjoittaja saa:
Olen pahoillani jo valmiiksi mutta minulta saisi lapsi tukkapöllyä. Ihan muutamasta kerrasta vaermasti oppii.
....hmmmm....totean tähän tyynesti, että ihmiset ovat jo lapsena erilaisia. Toisia oppii "siperiasta" ja toise ei. Kumpa se elämä olisikin niin helppoa, että oppii, kun sattuu. Vaan eihän se näin kaikkien kohdalla mene!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja saa:
Olen pahoillani jo valmiiksi mutta minulta saisi lapsi tukkapöllyä. Ihan muutamasta kerrasta vaermasti oppii.
Näin meilläkin, ei hypi lapset silmillä ja varmasti asuvat tuosta johtuen onnellisemmassa perheessä. En käsitä mitä hyvää se lapselle antaa kun lapsi saa kiukutella läpi koko elämänsä ja sitä kautta sitten kasvaa eheä ihminen kun on ollut koko elämä ihan paskaa ja tunteita on saanut näyttää eli siis olla vihainen jatkuvasti. Kuria, vahvaa kuria ja joillekin ei tepsi kuin äärimmäiset keinot.
 
APUA!
Alkuperäinen kirjoittaja ffdf:
Pojalle huoneeseen vain patja. Sitä mukaa saa hankittua lisää mukavuuksia, kun osaa käyttäytyä.
Jep, sitten ihmetellään mistä kasvavat ne narsistit jotka loukkaavat ihmisten perusoikeuksia? Jos itse kokee olevansa totaalisessa loukussa, kasvaa katkeruus ja epäluottamus. Kasvatus ei voi perustua sadistiseen autoritääriseen ihmiseen, joka ei ratkaise ongelmia rakkaudella ja lempeydellä.
 
Non compos mentis
Ottaisin yhteyttä kasvatusneuvolaan ja toisaalta antaisin enemmän aikaani ko. lapselle. Ei sillä, että epätoivottu käytös palkitaan, vaan sillä, että kyllähän sairastunut lapsi tarvitsee enemmän huomiota. Oire jostain tuo, vaikea sanoa mistä, kun en tapausta tunne. Ongelman selvittämiseksi otettava yhteys kouluun jne.

Jos lapsi ollut aina hieman "erilainen", ottaisin huomioon oppimisvaikeudet, jotka purkautuvat näin tai autismin kirjon mahdollisuuden.
 
ffdf
Alkuperäinen kirjoittaja APUA!:
Alkuperäinen kirjoittaja ffdf:
Pojalle huoneeseen vain patja. Sitä mukaa saa hankittua lisää mukavuuksia, kun osaa käyttäytyä.
Jep, sitten ihmetellään mistä kasvavat ne narsistit jotka loukkaavat ihmisten perusoikeuksia? Jos itse kokee olevansa totaalisessa loukussa, kasvaa katkeruus ja epäluottamus. Kasvatus ei voi perustua sadistiseen autoritääriseen ihmiseen, joka ei ratkaise ongelmia rakkaudella ja lempeydellä.
Ei, vaan poika huomaa, että hyvällä käytöksellä hän saa vapauksia ja huonolla ne viedään pois. Jos ei osaa käyttäytyä yhteiskunnan pelisääntöjen mukaan, niin sinne loukkkuun (=vankilaan) joutuu ihan oikeasti.
 
jatkuu
..vaan rakentavaan yhteistyöhön, luottamuksen rakentamiseen. Etsi yhteys lapseesi ja ymmärrä häntä. Läheisyys rauhottaa hänet. Anna anteeksi ja opeta armollisuutta ja kohtuutta. Kun kohtelet häntä rakkaudella, hän voi luottaa itseensä ja toisiin ja oppii myös kunnioitusta toisiin!
 
!
7-vuotiaan maailma ja moraali on vielä kovin kehittymätön. Ehdollinen psykologia ei ole kovin terveellä ja kohtuullisella pohjalla, ellei ihannoi natsiyhteiskuntaa ja pelokkaita ihmisnappuloita.
 
vieras
Minuun ei lapsena aresti, rangaistukset (karkit pois, lelut/muu mukava pois) , tukistaminen tai edes selkäsaunat auttaneet. Olin kuriton ja vilkas kotona, mutta koulussa kiltti. Aikuisena minulla todettiin olevan adhd. Siitä syystä eivät varmaankaan kurinpidolliset toimet lapsena tepsineet. Impulsiivisuudessani en muistanut ja osannut ja välittänyt seurauksista, en yksinkertaisesti osannut aina laskea yksi ynnä yksi: veljen kiusaamisesta saa arestia, paras jättää se tekemättä.

Mutta kunnon kansalainen minusta on silti tullut. Osaan käyttäytyä hyvin ja työssäni olen hyvä.
 
entinen travolta
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minuun ei lapsena aresti, rangaistukset (karkit pois, lelut/muu mukava pois) , tukistaminen tai edes selkäsaunat auttaneet. Olin kuriton ja vilkas kotona, mutta koulussa kiltti. Aikuisena minulla todettiin olevan adhd. Siitä syystä eivät varmaankaan kurinpidolliset toimet lapsena tepsineet. Impulsiivisuudessani en muistanut ja osannut ja välittänyt seurauksista, en yksinkertaisesti osannut aina laskea yksi ynnä yksi: veljen kiusaamisesta saa arestia, paras jättää se tekemättä.

Mutta kunnon kansalainen minusta on silti tullut. Osaan käyttäytyä hyvin ja työssäni olen hyvä.
Ei päteneet myöskään täällä! Ja syynä "vain" voimakas perusluonne, temperamentti. Mulla nousee nytkin kapinahenki kaikenmaailman patjarangaistuksia lukiessa....


 
Pyydä akuuttiaika. Lapsi tarvitsee apua.

********************************

Ekaluokkalaisilla on rankkaa!! Miettikää, mikä elämänmuutos. Turvallisesta tutusta päiväkodista ja eskariryhmästä isoon kouluun. Paljon vieraita lapsia, vieraat opet, uudet säännöt ja pitäisi vielä olla niin ISO ja ITSENÄINEN ja OSAAVA ja PÄRJÄÄVÄ. Jos ei muuten niin lapsen omassa päässä ainakin.

Onneksi on se turvallinen koti, jossa uskaltaa purkaa paineita. Ei tarvitse skarpata. Miettikää itseänne yhtä ison muutoksen kanssa, olisi stressi itsellännekin.
 

Yhteistyössä