Mitä teet työksesi ja kuukausipalkka? Entä puolisosi?

• Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti
Tiedottaja, 2500e/kk. Eikä tosiaan ole palkka kohdallaan vaativuuden yms. suhteen! Mutta onneksi meillä on muita etuja, joilla kompensoidaan huonoja palkkoja. :D

Puoliso on tutkija, palkka 1800-3300 e/kk (riippuu onko apurahalla ja millä apurahalla vai ihan palkkatyössä). Palkka on ja ei ole kohdallaan.

Valintojahan nämä kaikki ovat.

MUOKS: Niin mitä se ap miettii?

"vieras"
Lasten kanssa tekemisissä työssä ja palkkaa tulee tilille n. 1400e kuukaudessa. Tytunteja tulee alle 80 kuukaudessa. Koen että on ihan hyvin työ ja vapaa-aika tasapainossa. Jos tekisin enemmän tunteja saisin enemmän palkkaa, mutta minulle vapaa-aika on arvokkaampaa.

..
Mies on sähkäri ja tienaa noin 2500e/kk.
Mä opiskelen edelleen, mutta olen viime aikoina ollut mm. kv-hoitsuna 2000e+lisät (n.300e/kk). Ollaan työelämässä ihan alussa vasta, toivon, että ansiot tulevat vielä nousemaan. Mut kyl tää näinkin sujuu.

minä kaupanalalla ja käteen jää 1500-1800e/kk ja hyvä on palkka kun otetaan huomioon et oon YO:D Tosin joskus asiakkaat tekee sen et mikään palkka ei vastaa sitä paskan määrää:D

Mies AD mainostoimistossa ja palkka n. 3000e

"Kahden äiti"
Mies insinööri, saa 2400€/kk miinus verot. Lisäksi on kaikenlaisia etuja (lounasetu + muita).
Itse olen nyt hoitovapaalla. Omalla alallani palkat vaihtelevat paljon työyehtävästä riippuen....

"Puhkarhu"
Mies yrittäjä 2200€ kuussa. Viimeksi olen ollut opettajana 2100 € kuussa ja sitä ennen it alalla 2500 kuussa. Missään näistä ei palkka ja työn vaativuus/määrä kohtaa.. It alalla tosin sain sen verran kilometrikorvauksia, että käteen jäävä summa oli ihan hyvä. Nyt olen hoitivapaalla ja saan noin 400 € kuussa.

"Puhkarhu"
[QUOTE="Puhkarhu";26965899]Mies yrittäjä 2200€ kuussa. Viimeksi olen ollut opettajana 2100 € kuussa ja sitä ennen it alalla 2500 kuussa. Missään näistä ei palkka ja työn vaativuus/määrä kohtaa.. It alalla tosin sain sen verran kilometrikorvauksia, että käteen jäävä summa oli ihan hyvä. Nyt olen hoitivapaalla ja saan noin 400 € kuussa.[/QUOTE]

Nämä siis bruttosummia. Köteen jäävät rahat on pienempiä.

"vieras"
Ammattinimike ohjaaja ( koulutus Sosionomi AMK ) ja palkka bruttona ~2060 €. Huono on työhön ja ennenkaikkea työaikoihin nähden. Lisäksi saan km-korvauksia 600-800 €/kk, mutta se ei lohduta peruspalkaan nähden.
Mies insinööri ( teknikon koulutuksella), bruttona ~3600 + etuudet.

"Neiti"
Brutot mulla hiukkasen alle 3000 euroa, olen henkilöstötehtävissä isohkossa kv-yrityksessä. Tosin nyt hoitovapaalla. Mies on johtotehtävissä insinöörialalla, n. 5000 euroa brutto.

veronmaksaja
Taas osa "taloustietäjistä" puhuu nettopalkoista. Työnantaja maksaa aina ja ikuisesti bruttopalkan. Eli antaa summan X rahaa tehdystä työstä. On henkilöstä itsestään osin riippuvaista mitä siitä jää kuukausittain käteen. Joku maksaa tahallaan vähän korkeampaa tuloveroa ja saa ah-niin-ihanat veronpalautukset joulukuussa. Toisella on asuntolaina, jonka takia verottaja pienentää hänen tuloveroaan. Kolmas teetättää keittiöremonttia ja niinikään saa sen vähennettyä veroistaan. Neljäs henkilö tekee työtään osittain etänä kotoa käsin ja puoliksi työpaikalla. Hänkin saa matkakuluistaan verovähennykset ja oman kotinsa käyttämisestä työhuoneena toisen vähennyksen.

Eli ihmiset hyvät, vaikka se nettoraha on sitä käteen jäävää rahaa, niin puhuttaisiiko silti bruttotulosta? Työnantaja ei ota edes palkkatoivetta nettomääräisenä, koska ei heitä lopulta kiinnosta mitä sille rahalle teet jonka he sinulle kuukausittain maksavat.

Palkkaa ei näinollen voi myöskään realistisesti vertailla toisten kanssa, ellemme puhu siitä työnantajan työstä maksamaa rahaa... eli bruttoa.

Vastaanottohoitaja, päivätyö eli ei lisiä. Koulutus: lähihoitaja. Piirun alle 2500€/kk. Mun mielestä nykyinen palkka on ihan kohdillaan nähden terveydenhoitoalan muihin palkkoihin. Mies kuntoutustuella 2000€/kk. Ammatiltaan KTM.

"-p-"
Minä tutkija yliopistolla, bruttopalkka nyt 2245e/kk. Koulutukseen nähden palkka on paska, joskin työn vapaus kompensoi jonkin verran.

Mies toimittaja ja toimituspäällikkö aikakauslehdessä, bruttopalkka n. 3500e/kk (+ satunnaisesti rahaa muista alan hommista).

Yhteistyössä