Mitä teen,kun 10-v.lapsi ei opi huolehtimaan hygieniastaan?!

• Viestiketjun aloittaja huoli
  • Ensimmäinen viesti
huoli
10-v.tyttö tuhrustaa pikkarinsa ja haisee sitten tietenkin pahalle,kädet haisee ja patistan jatkuvasti käsienpesulle,ja olen ohjannut oikeaoppiseen käsienpesuun,koska monesti vaan huuhtelee vedellä ilman saippuaa,eikä edes vaivaudu kunnolla kuivaamaan.Suihkussa ei kävisi varmasti ikinä,jos ei pakotettaisi.Olen laittanut merkille,ettei aina edes käytä paperia,kun "isolla hädällä"käy,hyvä jos muistaa vetää pytyn!Siitäkin on käyty keskustelua,kun "jäi kiinni".Housujaan ja kaikkia muitakin vaatteita joudun pesemään jatkuvasti,koska ne yhden käytön jälk.haisevat niin pahalle :( Liikkuu paljon kavereiden kanssa,joskus tulee kotiin vasta iltapalalle,kun on päiväruoan ehtinyt syödä kotona.Olen sanonut,että veskissä pitää silti muistaa käydä vaikka kaverin tykönä,ettei montaa tuntia vipellä ilman vessakäyntejä ja sen takia sitten tuhrusta housuja.Ruokavaliokin on kyllä aika vehnä-ja sokeripainotteinen,että en ihmettele,vaikka suolisto ei toimi kunnolla!Tästä ja kaikesta muustakin on puhuttu ja keskusteltu ja olen kertonut hälle huoleni siitä,että jos kaverit alkavat huomauttelemaan hajusta..Että pitäisi hänen enempi kiinnittää puhtauteen huomiota yhdessä meidän vanhempien kanssa.Ei vaan tunnu välittävän koko asiasta,eikä ala puhumaan,hankalaa.Minua ainakin jo stressaa,enkä tiedä,miten tässä nyt alkaa toimimaan,saada muutettua ruokamieltymyksiä jne.Toivon vaan,että ajan kanssa menisi ohi,mut huokaus..

"vieras"
Tuntuu olevan suht yleistä tuossa iässä, mitä olen muilta kuullut... Mun lapsi ei ole vielä läheskään noin vanha, mutta nyt 12v pikkusisko oli pari vuotta sitten ihan samanlainen. Äiti kertoi mielissään että sisko oli vähän helpompi saada suihkuun kun annoin hänelle joululahjaksi omaa sampoota ja hoitoainetta kivoissa pulloissa ;)

Ei kai tuohon auta kunnolla kuin aika, kun kerran olette jo jutelleet asiasta. Ehkä uhkaisin, että jos tyttö ei osaa takamustaan kakan jälkeen pyyhkiä, äiti joutuu jatkossa tulemaan vessaan katsomaan, että homma hoituu? Ruokavalioon voi kyllä puuttua niin ettei laita tarjolle/osta kaappeihin sitä sokeri-vehnähöttöä :)

"aloittaja"
Kuuleppas "no joo",kaikkiin asioihin ei vaan saa otetta vaikka kuinka yrittäisi olla se "veturi"..Yritän parhaani mukaan ohjata lasta oikeaan toimintaan,mutta saanhan silti huolissani olla,siitähän tässä on kyse.Ruokavalioon puututaan kyllä jatkossa ja hiljalleen on alettu jo puuttumaankin,aina ei vaan voi olla vahtaamassa,mitä syö,kun on kaksi muutakin lasta kaitsettavana..Ulkopuolista apua kyllä haetaan,jos tässä ei meidän vanhempien keinot auta.

"mamma"
Missä vaiheessa homma on lähtenyt lapasesta? Jos lapsi kerran on aikaisemmin hoitanut hygieniansa hyvin niin lopetitko sitten tilanteen seuraamisen kun noin pahaksi on päässyt?
Nyt kivaa purkkia ja purnukkaa että suihkussakäynti olisi mukavaa. Jos on amme niin aina parempi. Lasta ei saa nolata mutta tuossa tilanteessa voi perheen kesken kyllä todeta että "Mikä täällä haisee? Ai sinäkö se haiset! Mene suihkuun ennenkuin tulet ruokapöytään ettei muilta mene ruokahalu! tai jotain muuta vastaavaa...

Joillekin asiat menevät hitaammin perille ja siksi vanhemmat joutuvat tekemään heidän kanssaan huomattavasti enemmän kasvatustyötä.
Meillä oli pojan kanssa tiukkaa hygieniaopetusta.
Joka päivä, aamulla aamupesut, niin aikaisin että ehdin valvoa ne ennen töihin lähtöä. Illalla treenien jälkeen suihkuun joutui komentamaan. Vaatteita pyykättiin yhdessä.
Mutta täytyy sanoa että kannatti, nyt meiltä on juuri muuttamassa pois kotoa siisti nuorimies. Hermoja se vaatii ja kerran pari sanominen ei riitä. Mutta jos jaksat olla koko ajan tiukka ja tarkka oppii lapsi huolehtimaan nopeammin ihan itsekin.

"aloittaja"
Lapsi on muutenkin sellainen "boheemi"tyyppi,huoneestaankin sen huomaa..Ei siisteydestä välitä,äidin harmiksi..Mutta uskon ja toivon että sinnikkyydellä oppii joskus..Ja ei todellakaan nolata lasta pahasta hajusta vaan tosiaan kehoitan menemään suihkuun ja käsienpesulle,jos haisee.Kiitos neuvoista kaikille!

"neri"
enkelin eväspussissa myydään ihania saippuoita ja shamppoita,Samoin bodu shopista...jos tyttö sais valita lempituoksua?Joku tarrasysteemi vois olla hyvä saa taran kun käy suihkussa?Kymmenestä tarrasta palkinto?

no joo
[QUOTE="aloittaja";27307756]Kuuleppas "no joo",kaikkiin asioihin ei vaan saa otetta vaikka kuinka yrittäisi olla se "veturi"..Yritän parhaani mukaan ohjata lasta oikeaan toimintaan,mutta saanhan silti huolissani olla,siitähän tässä on kyse.Ruokavalioon puututaan kyllä jatkossa ja hiljalleen on alettu jo puuttumaankin,aina ei vaan voi olla vahtaamassa,mitä syö,kun on kaksi muutakin lasta kaitsettavana..Ulkopuolista apua kyllä haetaan,jos tässä ei meidän vanhempien keinot auta.[/QUOTE]

No siksi mä kehotinkin hakemaan apua. jos ittse ei saa otetta. Kyl kymmenvuotiasta pitää pystyä "pakottamaan". Ei saa itte päättää syömisistään eismerkiksi, vaan syö sitä mitä vanhemmat kaappiin ostaa. Jos ei käy suihkussa/vessassa/vaihda vaatteitaan jne niin ei myöskään lähde kaverien kanssamihinkään.

Ummetuksestahan tuo housujen tuhriminen LUULTAVASTI kertoo, suoli ei toimi oikein, ja sitä "tavaraa" karkaa oikeasti itsekseen, lapsi ei pysty sitä hallitsemaan.. Tuttu juttu meidänkin perheessä.

huhuuuuu
oon lukenu kirjoja ja kyllä sellanen "sika-kausi" kuuluu nuoren elämään... siitä on vaan taisteltava ja taisteltava, eikä saa luovuttaa... kyllä se oppii... tai varmaan osaakin, muttei kehtaa jaksi eikä halua

"vieras"
Mä muistan kun mä en 7-vuotiaana malttanut mennä vessaan. Kerran kun pääsin vessaan ja vedin housut alas, pissa tuli housuun ennenkuin ehdin pöntölle. Sen jälkeen menin vessaan aina kun pissatti ja aina ennen lähtöä.

Pikkuveljellä oli n.10-vuotiaana kausi kun ei halunnut vaihtaa vaatteita eikä käydä suihkussa. Veli kunnioitti kummitätiään ja kummitädin piti käydä meillä aina patistamassa veli suihkuun ja vaihtamaan vaatteet. :D

vvvv
Meillä poika mietti yks päivä, ettei haluais käydä suihkussa joka päivä. Sanoin, että on käytävä, että ei haise. Ja kerroin, että koulussa saatetaan alkaa kiusaamaan jos haisee. Tuon keskustelun jälkeen ei ole tarvinut sanoa erikseen.

Eli napakka ja asiallinen keskustelu aiheesta. Ja ole päättäväinen.

"mamuska"
No onhanse mentävä suihkuun ku äiti tai isä käskee! Eihän siitä keskustella! Onko teillä vanhemmuus hukassa? Meillä on 14v ja 12v pojat ja tuota nuorempaa pitää patistaa, mut vanhempi käy omatoimisesti ilman kehoituksia joka päivä. Ihme lepsuilua, tietyistä asioista EI neuvotella lapsen kanssa, vaan aikuinen määrää!

"vieras"
Hygienian ja peseytymisen "unohtaminen" on muuten yksi Aspergerin syndroomalle tyypillisistä oireista. Ei kaikki laiskasti peseytyvät kuulu tuohon ryhmään, mutta kannattaa ehkä vilkaista Aspergerista lisää, jos kiinnostaa. Tuli mieleen kun mainitsit tuon "boheemiuden" myös. :)

"äitee"
meillä tytöt 12v ja 10v, molemmat käyvät kiltisti iltapesulla, mutta hiki haisee viimeistään iltapäivällä. Olemme ostaneet deodorantit ja kivat pesuaineet, mutta ei tunnu auttavan. Vaatteita vaihdetaan usein, mutta välillä tuntuu, että onko se haju jo niin pinttynyt vaatteisiin, ettei lähde edes pesussa.

Yhteistyössä