Mitä te "kahvittomat + teettömät" tarjoatte vieraille juotavaksi

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
No ei nyt frendin näkeminen tarkoita, että täytyy olla erityistä tarjoilua. Mutta onhan se aina kohteliasta kysyä, ottaako vieras jotain. Mutta vierailulla ja vierailulla on eroa. Tässä ketjussa oli puhe niistä vierailuista, joissa jotain tarjotaan.

Ja pakkohan ei tietenkään ole juoda mitään. Mutta tuolla aiemmin ihmettelin vaan, että miksi on niin vaikea asia edes hiukan ryystää jotain tarjottua juomaa. Minusta se vertautuu siihen, että vaikka toisen tarjoama kotona leivottu pulla ei niin hirveän hyvää olisi, sitä silti syö kohteliaisuudesta edes pienen pullanpalan. Paras tietysti olisi, että kaikkien leipoumukset olisivat aina hyviä - mutta kun niin ei aina ole - ja tarjotut juomat kelpaisivat vieraalle - mikä ei myöskään aina toteudu.

Ja kuten aiemmin kirjoitin, onhan niitä ihan fiksuja ja ymmärrettäviä syitäkin, miksi ei halua vaikkapa juuri kahvia. Mutta niissä kohdin, kun kyse on vaan ja ainoastaan mieltymyksistä, niin minusta voisi joskus harkita pientä joustamista ihan kohteliaisuussyistä.
tottahan toki voi joustaa kunhan kysyin kun itse ihmettelin miksi vesi ei ole samanlailla tarjottava vaan se on joku alku juoma jota ei lasketa muihin kuuluvaksi :).
 
vierailija
Onko sinusta sitten ihan ok, että jos henkilö kutsutaan kylään ja hänelle tarjoillaan ruokaa, juotavaa ja ehkä jälkiruokaakin, hän kieltäytyy kaikesta ja haluaa vain vettä? Jos on, niin fine - voimme lopettaa keskustelun, koska olemme niin eri linjoilla kohteliaisuuskäytännöistä. Jos se ei ole sinusta ok, niin sitten sinun pitäisi tajuta myös se, mitä itse olen tässä ajanut takaa. Ja siis tarkoitan tässä sitä, jos kieltäytymisen syy on vain se, että tarjottu ruoka/juoma on "pahaa". Eri asia - edelleen - allergiat ja ruokavaliot.

Eri asia, jos tuossa minun esimerkissäni suostuisi kuitenkin syömään tarjottuja ruokia ja ottaisi niiden kanssa vain vettä. Mutta jos siellä ei ruokatarjoiluja ole, on se pelkän veden juominen vähän samanlainen juttu kuin jos kieltäytyisi pääruuasta ja jälkkäristä. Eli "tarjoilut on pahoja -> otan vaan vettä".

Miltä oikeasti kuulostaa, jos aikuinen sanoisi kylässä, että hänelle tarjottu ruoka on "pahaa"? Miksi se sitten olisi ok juotavien tarjoilujen kohdalla?
No ok itse olen lhes kaikki ruokainen mutta entä jos se tarjoiltava on vaikka ruotslaista lörde kalaa jonka hajukin on aika rankka. Siinä sitten koitat syödä naama peruslukemilla? tai joku thaimaalainen kanansikiö tarjoilussa onko sulla itsellä herkkä vatsa?. ymmärrän kyl et jos tarjoillaan niin syödään jotain noin muten.
 
No ok itse olen lhes kaikki ruokainen mutta entä jos se tarjoiltava on vaikka ruotslaista lörde kalaa jonka hajukin on aika rankka. Siinä sitten koitat syödä naama peruslukemilla? tai joku thaimaalainen kanansikiö tarjoilussa onko sulla itsellä herkkä vatsa?. ymmärrän kyl et jos tarjoillaan niin syödään jotain noin muten.
Kieltämättä aika kuvottavia esimerkkejä. Itse onneksi voin skipata tuollaiset, kun olen vege ;) Enpä tiedä, mikä olisi tahdikkain tapa toimia. Omalle kohdalle on kyllä osunut niin hirveitä kotileivonnaisia, että olisi ne voinut mieluummin jättää väliin - itse asiassa aika moni, joka leipoo itse, onnistuu tekemään tosi kamalia kakkaroita, vaikka kuvittelee olevansa hyväkin jauhopeukalo :D Olen ne käntyt sitten syönyt kuitenkin. Samoin ihmisillä on usein jotain kamalia jämäteepusseja, joista en todellakaan tykkää. Mutta en kehtaisi ikinä heidän teepussivalikoimansa tsekattuani sanoa, että "ei kun mä otankin vaan hanavettä". Otan sitten sieltä vähiten ankean teemaun.

Tuollaiset oksettavat lörde kalat tai kanansikiöt voi jättää väliin johonkin tekosyyhyn vedoten. Mutta mä en oikeasti usko, että on sellaista ihmistä, jolle sekä tee että kahvi että mehu olisivat kaikki niin vastenmielisiä, että ne vertautuisivat kanansikiöön. Tässä ketjussa nyt kuitenkin puhuttiin aika tutuista ja kesyistä tarjoiluista ;)
 
vierailija
Kieltämättä aika kuvottavia esimerkkejä. Itse onneksi voin skipata tuollaiset, kun olen vege ;) Enpä tiedä, mikä olisi tahdikkain tapa toimia. Omalle kohdalle on kyllä osunut niin hirveitä kotileivonnaisia, että olisi ne voinut mieluummin jättää väliin - itse asiassa aika moni, joka leipoo itse, onnistuu tekemään tosi kamalia kakkaroita, vaikka kuvittelee olevansa hyväkin jauhopeukalo :D Olen ne käntyt sitten syönyt kuitenkin. Samoin ihmisillä on usein jotain kamalia jämäteepusseja, joista en todellakaan tykkää. Mutta en kehtaisi ikinä heidän teepussivalikoimansa tsekattuani sanoa, että "ei kun mä otankin vaan hanavettä". Otan sitten sieltä vähiten ankean teemaun.

Tuollaiset oksettavat lörde kalat tai kanansikiöt voi jättää väliin johonkin tekosyyhyn vedoten. Mutta mä en oikeasti usko, että on sellaista ihmistä, jolle sekä tee että kahvi että mehu olisivat kaikki niin vastenmielisiä, että ne vertautuisivat kanansikiöön. Tässä ketjussa nyt kuitenkin puhuttiin aika tutuista ja kesyistä tarjoiluista ;)
Siis mitä sä arkotat jämä pusseilla siis joku tarjoo kertaalleen käytetystä teestä?. Mut eikös tässä ollu kyse kaikenlaisesta tarjoilusta? ja sitten kun veit sen tuohon kieltäytymiseen ja kuinka parempi on syödä kuiteskin vähän niin. pitihän se funaa myös ongelmatilanteit?. Muuten eikös se ole kohteliasta jos on ulkomailla jossain että vaikka olisi vege maistaa silti joutuu lihaan kun jossain sitä vege hommaakan ei ymmäretä selitykseksi ja olisi epäkohteliasta olla syömättä sitten? mitä jos siellä se tarkottaa et ne onkin ihmissyöjiä ja syö sut jos loukkaat kieltäytymällä maistamasta sitä liha biittiä?
 
Siis mitä sä arkotat jämä pusseilla siis joku tarjoo kertaalleen käytetystä teestä?
No ei sentään :D Vaan että siellä on jotain niitä lähes kaikkien inhoamia maustettuja teepusseja, jotka aina jäävät yli niistä "viiden teen lajitelma" -tyyppisistä paketeista. Tai jotain Pirkka sitruunaa, joka maistuu lähinnä esanssille.

.
Mut eikös tässä ollu kyse kaikenlaisesta tarjoilusta? ja sitten kun veit sen tuohon kieltäytymiseen ja kuinka parempi on syödä kuiteskin vähän niin. pitihän se funaa myös ongelmatilanteit?. Muuten eikös se ole kohteliasta jos on ulkomailla jossain että vaikka olisi vege maistaa silti joutuu lihaan kun jossain sitä vege hommaakan ei ymmäretä selitykseksi ja olisi epäkohteliasta olla syömättä sitten? mitä jos siellä se tarkottaa et ne onkin ihmissyöjiä ja syö sut jos loukkaat kieltäytymällä maistamasta sitä liha biittiä?
No, sellaiseen tilanteeseen en (onneksi) ole joutunut. Onhan moni vege kertonut, miten on jossain Afrikassa syönyt liharuokaa, kun jengi on turistin takia teurastanut lampaansa, tai jotain sellaista. Ymmärrän heidänkin ratkaisunsa. Itse en tiedä, miten tuosta selviäisin - kun todennäköisesti minua alkaisi oksettaa, jos yrittäisin niellä lihaa. Toisaalta sekin, jos ajattelee muista ihmisistä, että he "eivät kykene ymmärtämään" ruokarajoitteita, niin onhan se aika epäarvostavaa heitä kohtaan - pidetään niin tyhminä, että eivät vaan voi tajuta.

Tosin ulkomailla voisi tulla eteen sellainenkin, että tarjottaisiin kalaa. Ja jos on vaikka kala-allergikko, ei todellakaan voi edes maistaa tai ehkä edes haistaa kyseistä ruokaa. Silloin ei auta muu kuin selittää, että "lääkärin määräys". Ehkä jotain samanlaista hätävalhetta voi käyttää muihinkin. Ja monessa paikassa tajuttaisiin ehkä "uskonnolliset syyt": "Minun jumalani kieltää sen."

Kimurantteja tilanteita voi kyllä tulla. Mutta täytyy mennä aika eksoottiseen paikkaan, ennen kuin joutuu miettimään, tajuavatko muut ruokavaliojuttuja. Perusmatkailija ei sellaiseen varmaan törmää koskaan.
 
vierailija
No ei sentään :D Vaan että siellä on jotain niitä lähes kaikkien inhoamia maustettuja teepusseja, jotka aina jäävät yli niistä "viiden teen lajitelma" -tyyppisistä paketeista. Tai jotain Pirkka sitruunaa, joka maistuu lähinnä esanssille.

.

No, sellaiseen tilanteeseen en (onneksi) ole joutunut. Onhan moni vege kertonut, miten on jossain Afrikassa syönyt liharuokaa, kun jengi on turistin takia teurastanut lampaansa, tai jotain sellaista. Ymmärrän heidänkin ratkaisunsa. Itse en tiedä, miten tuosta selviäisin - kun todennäköisesti minua alkaisi oksettaa, jos yrittäisin niellä lihaa. Toisaalta sekin, jos ajattelee muista ihmisistä, että he "eivät kykene ymmärtämään" ruokarajoitteita, niin onhan se aika epäarvostavaa heitä kohtaan - pidetään niin tyhminä, että eivät vaan voi tajuta.

Tosin ulkomailla voisi tulla eteen sellainenkin, että tarjottaisiin kalaa. Ja jos on vaikka kala-allergikko, ei todellakaan voi edes maistaa tai ehkä edes haistaa kyseistä ruokaa. Silloin ei auta muu kuin selittää, että "lääkärin määräys". Ehkä jotain samanlaista hätävalhetta voi käyttää muihinkin. Ja monessa paikassa tajuttaisiin ehkä "uskonnolliset syyt": "Minun jumalani kieltää sen."

Kimurantteja tilanteita voi kyllä tulla. Mutta täytyy mennä aika eksoottiseen paikkaan, ennen kuin joutuu miettimään, tajuavatko muut ruokavaliojuttuja. Perusmatkailija ei sellaiseen varmaan törmää koskaan.
ah joo ite ei jaksa juua mustaa teettä. tossa on yks hyvä kahvila mistä saa punastakin teetä ja iis ne teet on kaikki purkeissa ja siitä vi itte valita sen lajikkeen. Mut ymmärrän et kotona o nsitten niitä lippu teitä siis missä se lippu siinä pussi kii ku nravintolas ne käärästään itte siihen pussiin .
voisiko se oksennus olla mielikuva siit ruuast kun eikös tuo tunnakin ollu puhtaasti vege mut söi ? ehkä jossain ei ymmäretä kuin on kohtealiasta syödä ja se o nehidän oskonsa ja eivät ymmärrä? niin se on vähän niinku sinetti siis jos tulee yllätäen vastaan meitsi kyl urvahti nyt unten maille :)
 

Yhteistyössä