Mitä tarkoittaa "siskopuoli"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietiskelyä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietiskelyä

Vieras
Tarkoittaako puhekielessä käytettäväl "sisko/velipuoli" sitä, että sisarruksilla on yksi yhteinen vanhempi? Vai tarkoitetaanko sillä avio- tai avoliiton kautta tullutta sisarruutta joissa lapsilla ei ole yhteistä biologista vanhempaa?

Yleensä sillä kaiketi tarkoitetaan sisarusta, jonka kanssa on joko sama isä, tai sama äiti.

Mutta sillä voidaan kyllä tarkoittaa myös niitä avo/avioliiton kautta tulleita "sisaruksia".

Mulla on 4 siskoa ja 1 veli...näin siis puhekielellä heistä juttelen. Todellisuudessa mulla ei ole yhtään täyssisarusta, vaan osalla on sama isä ja osalla sama äiti. Ja kuuluupa joukkoon myös yksi sisko, jonka kanssa meillä ei ole lainkaan biologista sidosta, eli hän on tullut siskokseni avoliiton kautta lähes 30 vuotta sitten. Se avoliitto on kyllä jo kariutunut, mutta sisko hän on edelleen.

Tarkoittaa molempia, ainakin sanakirjan mukaan ja on ihan yleiskieltä, paitsi että s isko on puhekieltä, yleiskielessä puhutaan sisaresta. Sisar ja sisarpuoli -nimityksissä ei koskaan voi olla varma sukulaisuuden laadusta ilman tarkempaa selvitystä.

Sisarpuolen kanssa voi olla joko vain toinen vanhemmista yhteinen tai kyse on isä- tai äitipuolen tyttärestä, joka ei ole verisukulainen.

Harvinainen (ja ehkä vanhentunutkin) ilmaisu on puolisisar, jolla tarkoitetaan sisarta, jonka kanssa vain toinen vanhemmista on yhteinen. Nykysuomen sanakirjasta löytyi.

Sanakirjan selitys sanalle sisar on myös varsin moninainen, sen mukaan sisaren kanssa molemmat vanhemmat ovat yhteisiä, mutta sanaa käytetään myös sisarpuolesta ja kasvattisisaresta.

Kasvattilapsi on nimityksenä jäänyt pois, nykyään puhutaan sijoituslapsista.

Olen kuullut tuota käytettävän sekä puolisisaruksesta eli sellaisesta jolla on toinen vanhempi sama, tai sitten avioliiton kautta tulleessa sisaressa. Itse en käytä koskaan tuota siskopuoli-sanaa, vaikka poikieni isosisko ei ole minun lapseni. Hän on pojille isosisko, sillä hyvä. Ja pojat ovat hänelle pikkuveljiä. Koskaan ei olla tuota puoli-sanaa haluttu heistä käyttää. Myöskään äitipuoli-sanaa ei meillä käytetä, sen kun on Disney niin hienosti mustamaalannut. :D

Poikiemme serkkuja tosin joskus vitsaillen nimitetään isosiskon serkkupuoliksi. Heillä kun ei ole biologista sukulaisuutta, mutta ovat läheisiä kuitenkin.

Itse käyttäisin tuota siskopuoli-ilmaisua vain sellaisesta jolla ei ole biologista sukulaisuutta, jos silloinkaan. :)

Yhteistyössä