Mitä talovalmistajia pidät laadukkaina ?

  • Viestiketjun aloittaja Rakennusunelmia
  • Ensimmäinen viesti
Rakennusunelmia
Mitkä talovalmistajat ovat SINUN mielestäsi hyvämaineisia ja laadukkaita? Voi olla ihan muuttovalmistaloja tai sitten sellaisia, jotka pitää rakentaa itse ns. loppuun.
Hinnalla ei ole väliä noin periaatteessa. Kivitaloista en itse pidä ja se on aikalailla pois suljettu vaihtoehto.

Jos sinulla on jotakin oikeaa faktatietoa jostakin talosta, niin voi kertoa. Ei pliis mitään näitä palstamammojen juttuja "naapuri rakensi tollasen ja oli ihan paska" "täällä Pirkanmaalla kukaan ei halua tuota taloa" jne Höpönassun pesällä käyneet sikseen ;)
 
Sievitalo, Hartman koti ja Finnlamelli. Syystä että:

- Ovat kaikki A-luokan matalaenergiataloja, joissa energialuku pieni
- Rakennusteknisesti onnistuneita
- rakennetaan laadukkaista materiaaleista
- sopii allergiaperheelle
- panostavat paljon rakenteisiin ja kun olen olemme taloja vertailleet, niin nämä kolme ovat kyllä ylivoimaisesti laadukkaimman oloisia
- ikkunoita voi suurentaa ja lisätä niin paljon, kuin tykkää
- pohja on mahdollisuus suunnitella kokonaan itse
- eri talomalleista voi yhdistellä mieluisamman
- voit jopa itse suunnitella talon ja ko. firmojen arkkitehti toteuttaa sen sulle
- rakennusaikainen valvonta tiukempi (näillä siis käy säännöllisesti myös omasta takaa valvojia mittaamassa, tarkastelemassa yms)
- takuu parempi


Lisään vielä, että nämä rakennetaan pitkästä tavarasta paikanpäällä. Ei mitään elementtihässäköitä.
 
Viimeksi muokattu:
Kannustalo tuntui laadukkaalta, kun kävimme siellä tarjousta kysymässä. Rakenteet oli ainakin positiivinen yllätys. Meille on kuitenkin tärkeää, mitä sen ulkoverhouksen alta löytyy, vaikkei se näkyviin jääkään. Lisäksi Kannustalojen käyttämä materiaali ei ole ihan sitä halvinta rimpulaa.
 
[QUOTE="Mmm";28906833]Jos laatua haluaa, kannattaa palkata hyvä kirvesmies ja rakentaa pitkästä.[/QUOTE]

Miten se eroaa valmistaloista? Pitkästä tavarastahan moni valmistalokin rakennetaan? Mun sisko esim. rakenuttaa "avaimet käteen" taloa, joka rakennetaan pitkästä tavarasta paikan päällä. Talovalmistajasta ihan täysin ulkopuolinen raksafirma rakentaa taloa. Sama raksafirma rakentaa myös ihan itse sunniteltujakin taloja yms. Ei ole millään tavalla töissä talovalmistajalla, vaan talovalmistaja on palkannut jonkun seudun rakennusyrityksen rakentamaan.
 
Kannustalo tuntui laadukkaalta, kun kävimme siellä tarjousta kysymässä. Rakenteet oli ainakin positiivinen yllätys. Meille on kuitenkin tärkeää, mitä sen ulkoverhouksen alta löytyy, vaikkei se näkyviin jääkään. Lisäksi Kannustalojen käyttämä materiaali ei ole ihan sitä halvinta rimpulaa.
Meillä on nyt kannustalo, mutta tarvitaan isompi talo. Ei tämä mikään huono talo ole, mutta sen verran ollut kaikkea pientä, että kannustaloa ei meille enää tule. Kannustalo ei myöskään ole kovin energiatehokas.
 
"Seppo"
[QUOTE="Mmm";28906833]Jos laatua haluaa, kannattaa palkata hyvä kirvesmies ja rakentaa pitkästä.[/QUOTE]

Miksi?

Paljon järkevämpää on ottaa talovalmistajan kautta, jos rahaa kerta on. Toki pienemmällä budjetilla kannattaa palkata ja suunnitella itse. Talopaketit kun ovat törkeän hintaisia. Mutta talon voi suunnitella hyvin pitkälti itse, vaikka rakennutaakin jollakin talovalmistajalla sen. Takuiden kannalta on varmempi, jos taustalla on talovalmista ja työstä ja rakennusajasta vastuun kantaa talovalmistaja.

Moni valmistalokin rakennetaan ihan pitkästä tavarasta paikan päällä. Rakentajat ovat yleensä joku ulkopuolinen firma, jotka tekevät muutakin. Eivät siis ole varsinaisesti talofirman palkkalistoilla.
Joten miten se eroaa, että palkkaan sen Sepon kirves ja vasara firman rakentamaan sulle taloa, jonka olet suunnitellut itse, kuin että sama Sepon kirves ja vasara rakentaa sulle nyt vaikkapa sievitaloa tai jukkataloa tai mitä nyt ikinä nitä onkin.
 
"Mmm"
Miten se eroaa valmistaloista? Pitkästä tavarastahan moni valmistalokin rakennetaan? Mun sisko esim. rakenuttaa "avaimet käteen" taloa, joka rakennetaan pitkästä tavarasta paikan päällä. Talovalmistajasta ihan täysin ulkopuolinen raksafirma rakentaa taloa. Sama raksafirma rakentaa myös ihan itse sunniteltujakin taloja yms. Ei ole millään tavalla töissä talovalmistajalla, vaan talovalmistaja on palkannut jonkun seudun rakennusyrityksen rakentamaan.
Hyvällä kirvesmiehellä, joka tekee siis omiin nimiinsä työtä ja jonka palkkaat suoraan ilman rakennusfirmoja, on ihan erilainen ammattiylpeys kun näillä raksafirman työntekijöillä. Siinä on oma maine pelissä ja työn jatkuvuus, jos tekee hommat vähän sinne päin, eikä niin kuin pitäisi.
Tämmöinen kokemus meillä.
 
sasdsa
[QUOTE="Mmm";28906833]Jos laatua haluaa, kannattaa palkata hyvä kirvesmies ja rakentaa pitkästä.[/QUOTE]

Samasta tavarasta ja samat kirvesmiehethän ne niitä taloja rakentaa? Jos etsii itselleen laadukkaan talovalmitajan (ei mitään älvarin prutkuja) niin samasta paikasta ne matskut tulevat yleensä taloon kuin taloon ja samat kirvesmiehet niitä rakentaa.
 
"Hanna"
[QUOTE="Mmm";28906891]Hyvällä kirvesmiehellä, joka tekee siis omiin nimiinsä työtä ja jonka palkkaat suoraan ilman rakennusfirmoja, on ihan erilainen ammattiylpeys kun näillä raksafirman työntekijöillä. Siinä on oma maine pelissä ja työn jatkuvuus, jos tekee hommat vähän sinne päin, eikä niin kuin pitäisi.
Tämmöinen kokemus meillä.[/QUOTE]

No kannattaa ottaakin laadukas talovalmistaja. Meillä esim. valmistaloa rakentaa rakennusfirma, joka on perheyritys. Ei millään lailla sidoksissa talovalmistajaan. Rakennusfirma rakentaa kyllä ihan omalla nimellään taloa ja kyllä siinä silloin on sen perheyrityksen maine kusessa, jos työn jälki on huonoa. Tottakai urpokin tajuaa, että se rakennus virtanen on RAKENTANUT sen meidän talon, eikä talovalmistaja.

Materiaalien laadukkuus yms voidaan selvittää etukäteen ja työn jäljestähän huolehtii rakennusvalvoja.
 
"tyytyväinen"
Kastelliin olen hyvin tyytyväinen. Meillä rakennettiin Kastellin toimesta säältä suojasn-vaiheeseen ja siitä jatkettiin yhdessä tutun ja luotettavan timpurin kanssa. Ei moitittavaa Kastellista ollenkaan. Kaikki sujui hyvin ja aikataulussa. Materiaalit laadukkaita.
 
Materiaalit, rakennustekniikka, rakennustapa, energiatehokkuus yms ovat asioita, joita voit selvittää etukäteen. Valmistaja antaa sulle kyllä tarkan listan kaikesta. Hyvä rakennusvalvoja on hyvä apu koko projektin ajan.

Meillä on pitkästä tavarasta tehty itse suunniteltu talo. Sama kirvesmies rakentaa myös designtaloja ja vissiin joitakin muitakin taloja. Kannattaa ottaa sellainen valmistalo, joka tehdään pitkästä tavarasta paikan päällä ja hyvä rakennusvalvonta. Näin voit seurata jokaista vaihetta itse.

Edullisempaahan se on, jos palkkaa itse kirvesmiehet. Toisaalta talovalmistajan kautta saa yleensä takuita enemmän ja talovalmistaja on vastuussa rakennusaikan kaikesta.
 
Materiaalit, rakennustekniikka, rakennustapa, energiatehokkuus yms ovat asioita, joita voit selvittää etukäteen. Valmistaja antaa sulle kyllä tarkan listan kaikesta. Hyvä rakennusvalvoja on hyvä apu koko projektin ajan.

Meillä on pitkästä tavarasta tehty itse suunniteltu talo. Sama kirvesmies rakentaa myös designtaloja ja vissiin joitakin muitakin taloja. Kannattaa ottaa sellainen valmistalo, joka tehdään pitkästä tavarasta paikan päällä ja hyvä rakennusvalvonta. Näin voit seurata jokaista vaihetta itse.

Edullisempaahan se on, jos palkkaa itse kirvesmiehet. Toisaalta talovalmistajan kautta saa yleensä takuita enemmän ja talovalmistaja on vastuussa rakennusaikan kaikesta.
Miehen sukulainen rakennutti kys. rakennusfirmaa käyttäen ja tulos oli ollut pelkkää sutta ja hirveää taistelua vikojen korjaamiseksi.
 
Miehen sukulainen rakennutti kys. rakennusfirmaa käyttäen ja tulos oli ollut pelkkää sutta ja hirveää taistelua vikojen korjaamiseksi.
Designtalo ei ole rakennusfirma. Designtalo ei rakenna yhtäkään taloa. Ne suunnittelee ja myy talon ja teetättää työt sitten jollakin.
Jos naapurustoon tulee nyt esim. vaikkapa viisi pekkataloa, niin jokaista taloa saattaa rakentaa eri firma. Toki joillakin talovalmistajilla on rakentajat itselläänkin. Mutta suurin osa talofirmoista palkkaa jonkun kirvesmiehen apureineen sitten rakentamaan taloa.
Samat kirvesmiehet ne rakentaa niitä "itse sunniteltujakin".
 
"Arja"
Tottakai tulee paljon halvemmaksi, jos suunnittelee itse ja palkkaa kirvesmiehet itse. Pakettitalot ovat kalliita. Mutta jos rahaa on, niin ehdottomasti pakettitalojen kautta.

Meillä suunniteltiin talo itse, yhdessä arkkitehdin kanssa. Suunnitteluvaihe sujui hyvin. Palkattiin itse kirvesmiehet ja vielä selvitettiin seudun parhaat timpurit. Meidän talo on ihan täyttä sutta. Rakennusvirheitä on paljon ja osittain syytän kyllä huonoa raksavalvojaakin.
Meillä on kyllä vieti asiaa eteenpäin ja oikeustaistelut alkaa tammikuussa 2014. Kukaan ei tunnu ottavan vastuuta mistään ja yksi raksafirma, joka meillä teki joitakin töitä, on mennyt jo konkurssiinkin. Ei todennäköisesti ikinä saada kaikkia korjauskuluja takaisin.
 
Samasta tavarasta ja samat kirvesmiehethän ne niitä taloja rakentaa? Jos etsii itselleen laadukkaan talovalmitajan (ei mitään älvarin prutkuja) niin samasta paikasta ne matskut tulevat yleensä taloon kuin taloon ja samat kirvesmiehet niitä rakentaa.
Tämä on puutalojen kohdalla aivan totta. Puutavaran toimittavat samat sahat kaikille valmistajille, villat tulevat samoilta kahdelta-kolmelta toimittajalta, sisäpuolen seinät levytetään samalla kipsilevyllä jne. Energiatehokkuusluvut ja U-arvot ohjaavat suunnittelua, joten erot ovat käytännössä pienissä, käyttöön ja toimintaan vaikuttamattomissa yksityiskohdissa (mm. lämmitysjärjestelmänhän ostaja valitsee itse talotoimittajasta riippumatta).

Kuten olen ennenkin todennut, kivitaloina myytävissä taloissa erot ovat todellisempia. Siporex on ihan eri asia kuin kevyssoraharkko, joka taas on ihan eri asia kuin valuharkko jne.
 
"Nisu"
Kertokaa nyt mulle, miten se laatu eroaa, oli kyseessä muuttovalmis avaimet käteen talo valmistajalta X, kuin että suunnittelisit talon itse ja palkkaisit itse timpurit asialle? Hinnassa toki säästää varmasti palkkaamalla itse työväen, mutta jos hinta nyt unohdetaan.

Etukäteen voit selvittä talovalmistajan rakennustekniikan, materiaalit, miten rakennetaan, missä, mistä, mikän on energialuku, mistä tilataan materiaalit yms. Kun olet todennut kaiken laadukkaaksi, etsit hyvän rakennusvalvojan. Valmistaloa, jota rakennetaan pitkstä tavarasta paikan päällä, on helppo seurata koko ajan.
Rakentajina on toimii todennäköisesti joku täysin ulkopuolinen rakennusyrittäjä. Todennäköisesti sama poppoo, joka olisi saattanut rakentaa sulle sen itse sunnittelunkin talon?
 
Designtalo ei ole rakennusfirma. Designtalo ei rakenna yhtäkään taloa. Ne suunnittelee ja myy talon ja teetättää työt sitten jollakin.
Jos naapurustoon tulee nyt esim. vaikkapa viisi pekkataloa, niin jokaista taloa saattaa rakentaa eri firma. Toki joillakin talovalmistajilla on rakentajat itselläänkin. Mutta suurin osa talofirmoista palkkaa jonkun kirvesmiehen apureineen sitten rakentamaan taloa.
Samat kirvesmiehet ne rakentaa niitä "itse sunniteltujakin".
Ok. Kiitos selvennyksestä! :)
Itse en todellakaan ala rakennuttamaan yhtäkään taloa, niin en ihan tarkkaan tiedä mikä ja kuka mikäkin taho on. Tuo design-talo vaan jäi mieleeni siitä taistelusta, minkä miehen sukulaisperhe käy läpi.
 
"Taneli"
[QUOTE="Nisu";28907047]Kertokaa nyt mulle, miten se laatu eroaa, oli kyseessä muuttovalmis avaimet käteen talo valmistajalta X, kuin että suunnittelisit talon itse ja palkkaisit itse timpurit asialle? Hinnassa toki säästää varmasti palkkaamalla itse työväen, mutta jos hinta nyt unohdetaan.

Etukäteen voit selvittä talovalmistajan rakennustekniikan, materiaalit, miten rakennetaan, missä, mistä, mikän on energialuku, mistä tilataan materiaalit yms. Kun olet todennut kaiken laadukkaaksi, etsit hyvän rakennusvalvojan. Valmistaloa, jota rakennetaan pitkstä tavarasta paikan päällä, on helppo seurata koko ajan.
Rakentajina on toimii todennäköisesti joku täysin ulkopuolinen rakennusyrittäjä. Todennäköisesti sama poppoo, joka olisi saattanut rakentaa sulle sen itse sunnittelunkin talon?[/QUOTE]

Laadukkaamman talon saat todennäköisimmin talofirmalta, kuin suunnittelemalla ja teettämällä itse. Ellet ole itse alan ammattilainen ja pysy koko ajan ajan hermoilla.
Hinnassa toki säästää, jos itse palkkaa timpurit.
 

Yhteistyössä