Mitä Sinun menoja miehesi maksaa jos Sinulla ei rahaa?

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Just joo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Just joo:
Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Tuollaista tilannetta ei ole, eikä tule, koska rahat ovat yhteisiä...
samat sanat. ihmeellistä yhdessä elämistä jos rahat jaetaan sun rahoihin ja mun rahoihin. kyllä olis vaikeeta.

entäs sit jos äiti on kotiäiti, saa tuet lapsista, lapsilisät jne. isä käy töissä ja tienaa siis enemmän. maksaako teillä mies äidille "elatusapua lapsista" koska yleensähän se on äiti joka kaupass akäy sillä aikaa kun mies on töissä.
Meillä rahat jaetaan tasapuolisesti tulojen eroista riippumatta. Yhteiset menot maksetaan yhdessä, mutta terassit, meikit, vaatteet otetaan omasta budjetista. Meikkien takia tosin naisen budjetti on suurempi.
Täh? Yllättäen varmaan naisen päättämä laskentamalli.

Mikäs meikeistä tekee sen tarpeellisempia, pakollisempia tai edes kalliimpia hankintoja kun vaikka partakoneenterät (ihan ****:n kalliita), partavaahto, partavesi ym. miesten jutut.
No naiselle tulee lisäksi rintaliivit. Enkä minä osta partateriä, kun käytän sähköparranajokonetta. Partavaahtoa en käytä, jotain voidetta ajon jälkeen kyllä laitan. Ja kyllä tuo ero oli ihan minun keksintöni, se on minusta oikeudenmukainen järjestelmä. Minulle jää vielä mukavasti säästöön, joten voin tehdä ulkomaanmatkoja noilla. Vaimoni taas laittaa rahansa ennemmin muuhun kulutukseen eikä hänellä jää säästöön rahaa. Ja voi olla, että kun hän valmistuu insinööriksi niin hänen palkkansa tulee olemaan isompi kuin minun. Aiemmin hän oli töissä kun itse opiskelin ja silti minulla oli varaa hankintoihin yhteisten tulojen takia.
Joka kuukausi ostaa rintaliivit? Mites kun noi naisten pikkarit on edullisempia kun miesten boxerit, noin niinkun per kappale? :D Ja meikkejäkin pakko ostaa joka kuukausi lisää? :D

Sen parranajokoneen ja partavoiteenhan tosiaan saa miehet ilmaseksi eikö niin? Mites ootte laskeskelleet sen että miesten kengät on noin puolet kalliimpia kun naisten, ja että mies syö enemmän ruokaa?

No, jos sä saat jotain kiksiä siitä että aattelet naisten "ylläpitokuluihin" menevän enemmän niin mikäs siinä. Oudompaa musta on kyllä se että sä säästät tehdäkses ulkomaanmatkoja - yksin? - ja samalla makselet vaimolle enemmän, josta se ei ees saa säästöön mitään.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
HÄh, mies, mulle, rahaa... jokin mättää. Mä saan 300e hoitorahaa + lapsilisät ja itse joudun miehelle rahaa antamaan :headwall:
Annoin minäkin armeijan päivärahasta, kun ei siellä oikein ollut mihin käyttää rahaa.

Kaiken, miehen rahat on minun rahoja.
Nyt tilanne on kyllä se että minä tienaan paljon enemmän ja edelleen pätee yhteisten rahojen politiikka, ei jaksa laskea mikä killinki on kenenkin tienaama kun samassa veneessä tässä kuitenkin ollaan.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Just joo:
Joka kuukausi ostaa rintaliivit? Mites kun noi naisten pikkarit on edullisempia kun miesten boxerit, noin niinkun per kappale? :D Ja meikkejäkin pakko ostaa joka kuukausi lisää? :D

Sen parranajokoneen ja partavoiteenhan tosiaan saa miehet ilmaseksi eikö niin? Mites ootte laskeskelleet sen että miesten kengät on noin puolet kalliimpia kun naisten, ja että mies syö enemmän ruokaa?

No, jos sä saat jotain kiksiä siitä että aattelet naisten "ylläpitokuluihin" menevän enemmän niin mikäs siinä. Oudompaa musta on kyllä se että sä säästät tehdäkses ulkomaanmatkoja - yksin? - ja samalla makselet vaimolle enemmän, josta se ei ees saa säästöön mitään.
No ruokamenot menevät yhteisestä budjetista, joten ei ole ongelmaa. Eikä nuo kengät kalliita ole, alle satasen pari. Eikä tuo ero meillä ole kuin 10 e kuussa, joten ei sillä paljoa ostella. Naisten rintaliivit ovat todellakin kalliit, ainakin minusta.

Viivi
No siis kaiken. Mutta ei se mun shoppailemisia maksa, jos oon kerta ehtinyt omat rahat jo tuhlata, joten ei niitä. Paitsi jos sanon että "mä niiiiiiiiiin rakastan noita kenkiä... en voi elää ilman, nyyh", niin sitten se maksaa nekin. Mutten kehtaa pyytääkään usein, jos oon ite tuhlaillut.

Meillä siis maksetaan yhdessä laskut yhteiseltä tililtä ja molemmille jää ns. omaa "käyttörahaa" omalle tilille.

Sama homma toimii toisinkin päin.

ninni
meillä on yhteiset tilit ja minä kotihoidontuella kotona... kaikki hankinnat olen voinut tehdä mitä on ollut tarpeen ja ulkomaillekin vielä päästään joka vuosi, joten ei valittamista...
Peesi.

Kaikki on yhteistä. Olen äitiyslomalla, ihan meidän yhteisiä lapsia hoidan tällä hetkellä kotona. Kun nuorin tarpeeksi iso, menen töihin.

En oikein ymmärrä erillisiä rahoja perheissä, joissa on lapsia. Naisten kokopäivähommahan on äitiyslomalla hoitaa koti ja lapset. Laskutatteko sitten miestänne lastenhoidosta? Kovaa hommaa sekin on.

qwer
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Tasataan rahaa tarvittaessa, jaetaan käteiset ja siirrellään toistemme tileille.
Eri tilit, yhteiset rahat.

Tosin jos jommalla kummalla on tili tyhjä ja lompakosta kurkkaa koiperhonen, se tarkoittaa, että rahat on aika vähissä noin yleensäkin. Eikä mulla silloin tulisi mieleenkään, että jos mun lompakko on se tyhjä, niin vinkuisin mieheltä shoppailu-, tai terassirahaa.
Sama täällä. Jos on tiukempaa niin sitä terassirahaa(kin) annetaan sitten puolin tai toisin vähän vähemmän. Tarpeen ja tilanteen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Antaako joskus jos haluaisit kyädä shoppailemassa tai tyttöjen kanssa viettelemässä kesäpäivää rannalla, terrassilla..siis tällaista pientä?
Joo tietty antaa, antaisin mäki hänelle rahaa vastaaviin asioihin jollei hänellä olisi. Raha on sellainen asia et siitä ei meidän suhteessa tapella. "omat rahat" meillä on mut silti ovat yhteisiä :)

heips
Alkuperäinen kirjoittaja selma-rouva:
Kaikki on yhteistä ja koskaan ei hän kiellä minulta mitään.
Näin meilläkin :)
Meilläkin näin. Toki isommista hankinnoista keskustellaan yhdessä, olivat ne sitten yhteisiä tai toisen omia viihdykkeitä.

Silti hyvin harvoin otan vastaan/tarvitsen mieheltäni shoppailurahaa. Meillä on omat tilit, ja vaikka mulle ei muuta rahaa juuri tulekaan kuin lapsilisät, maksan omat ostokset yleensä itse. Tietysti lapsille ostan myös siinä rajoissa kuin mahdollista. Laskut ja isommat menot maksaa mies.

km
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Antaako joskus jos haluaisit kyädä shoppailemassa tai tyttöjen kanssa viettelemässä kesäpäivää rannalla, terrassilla..siis tällaista pientä?
Meillä on yhteinen talous joten jos mulla ei olisi tuloja niin miehen tuloista sit maksettais kaikki. Ja samoin toisinpäin: jos hällä ei olis tuloja niin sit mun tuloja käytettäis jokaiselle. Mutta tokikin jos toinen olis tuloton tai hyvin pienituloinen, niin varmaankaan ei kovin usein olis varaa ylimääräisiin shoppailuihin. Pyrimme pitämään järkevän linjan niin ettei eletä yli varojemme. Nykyisillä tuloilla on varaa kaikkeen ylimääräiseenkin ja sittenkin jää säästöön, mutta eihän elämästä koskaan tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja 1:
me molemmat ollaan työssä.. ja yllätys, yllätys.. minä olen meistä se paremmin tienaava puoliso. pyrkikää tytöt tähän tilanteeseen!
Minen nyt ymmärtänyt mitä yllätystä tuossa on? Taitaa olla kuitenkin jopa aika yleistä.

Yhteistä elämää varten meillä rahaa tienataan ja yhteiseen elämään rahat käytetään, huolimatta siitä kuka tienaa ja mitä tienaa.

Meillä se tilanne että seurustellaan, ei asuta yhdesasä. En kyllä pyytäis terassireissua varten rahaa (on oltu yhdessä 3 vuotta kerran oon sinä aikan terasilla käynnyt), mutta joskus oon johonkin joutunut pyytämään rahaa ja olen saanut eikä oo tarvinnut takaisin maksaa. Joskus on antanut rahaa et saan vaikka käydä kahvilla tms. kun oon lähtenyt kaupunkiin.
Juoksevista kuluista maksaa n. puolet, eli vuokrasta, sähköstä... Joten en hirmuisesti viiti pyytää rahaa muuhun. Niin ja ostaa joskus mun tytölle jopa vaatettakin ihan pyytämättä :)

Jaa
Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Tuollaista tilannetta ei ole, eikä tule, koska rahat ovat yhteisiä...
Sama täällä. Molemmat osaa käyttää rahaa, eikä tarvi toiselta pyytää/kysellä mitää rahoja. Isommista hankinnoista päätetään yhdessä.

Nalkuttava Talonmies
Vaikea sanoa, sellaista tilannetta ei ole tullut eteen. Uskon että mieheni maksaisi mm osani asumisesta ja ruuasta mikäli esim ansiosidonnaisen maksaminen viivästyisi. Mutta luulen, että se olisi laina - maksaisin jossain vaiheessa sitä summittaisesti takaisin eli hoitaisin saman ajan vastaavat maksut kokonaan.

Mut on opetettu, että ihan hyvin voi pitää itse oman taloutensa pystyssä. Samaa oletan ukoltani.

Nuttu
Mies maksaisi jos olisi tarpeen. Juuri nyt meillä menee niin, että minä maksan. Mies jäi työttömäksi ja mulla hyvät tulot. Maksan käytännössä kaiken ja mies vähäisemmistä tuloista vain yhtiövastikkeen.

Meillä on omat tilit, mutta yhteinen taival tasa-askelin.

Yhteistyössä