Mitä sinä teet, jos lapsesi ei millään halua aloittaa läksyjensä tekemistä?

  • Viestiketjun aloittaja "vilperin äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"vilperin äiti"
Meillä tämä on ollut jo monen viikon riesa, että koko illan saa hokea ja muistuttaa 8v lasta, että teehän läksyt - läksyt on tehtävä - haluatko saada merkinnän kun et ole tehnyt läksyjäsi jne jne... Usein tuosta hokemista vain saan lapsen vihaista karjuntaa takaisin ja en jaksa tuota enää kuunnella. Nyt kyllä alkaa hiljalleen tuntua siltä, että mitta on tullut täyteen, lapsen olisi jo aika alkaa itse huolehtimaan, että läksyt on tehtynä.

Tänääkin lapsi on tullut koulusta jo 14:59, sitten hän oli tunnin ulkona, sen jälkeen on vuoronperään rakennellut legoilla ja katsonut DVD:ltä lasten ohjelmia. Mutta ei tietoakaan läksyjen tekemisestä.

Jos hälle tulee huomenna koulussa merkintä, että läksyjä ei ole tehty, niin se on sitten lapsen ongelma - ei minun.

Lapsella on otettu nyt koulussa keväällä käyttöön systeemi, että jos 4 kertaa on läksyt tekemäti - menettää oikeuden välituntiin ja joutuu koulussa tekemään läksyt, jos on enemmän kuin 4 kertaa tekemäti - menettää oikeuden sekä välituntiin että leikkihetkeen.

Lapsi käy koulua tukiluokalla ja hällä on ADHD.
 
"Lissu"
Meillä on lapsi ekalla luokalla, ei myöskään ole innokas läksyjen tekijä. Sääntönä on kuitenkin, että telkkaa ei avata eikä puhelinta saa (pelailee sillä välillä) ennen kuin läksyt on tehty. Myöskään kavereille/harrastuksiin ei lähdetä, ellei läksyt ole tehty. Päivällisen jälkeen en laske enää ulkoilemaankaan ellei läksyt ole tehty. Natsiäiti. :D
 
''''''''''
meillä on ollut ekaluokasta asti sääntö, että läksyt tehdään heti koulun jälkeen eikä mihinkään lähdetä jos läksyt ei oo tehty. mut paha mennä sanomaan kun lapsella ei oo adhd, ei varmaan samat toimi... auttaisko koulun jälkeen lyhyt ulkoilu, välipala ja sitten läksyt?
 
alkuperäinen
Sinulla taitaa olla tottelevainen tenava. Meillä on välillä sellainen jukuripää ja karjuja, etten ainakaan itse jaksa sitä karjumista kauaa kuunnella. Usein lapsi tekee täällä kotona mitä lystää eli tuota leikkiistä ja DVD:n katselua. Toki tietysti meillä on tietyt ruoka-ajat ja nukkumaan mennään ajoissa, mutta muuten lapsi saa tehdä täällä omia puuhiaan. Minusta koulussa on ihan riittävästi kuormitusta lapselle, että siksi hän saa olla vapaammin täällä kotona.
 
vanhaanhyväänaikaan
Taas näitä vapaan kasvatuksen tuotoksia ja sitten vielä ihmetellään.. kun ei puhe mene perille niin korvillehan sitä silloin vetäistävä.
Jos ei käskyt mene perille niin ne pistetään menemään.
 
alkuperäinen
....., ennen meillä toimi tuo, että heti koulun jälkeen tehtiin läksyt, mutta nyt lapsella on jo muutaman viikon ajan täysin mielenkiinto läksyihin kadonnut. Kun hän koulusta tulee, hän vain heittää repun eteisen lattialle ja livahtaa ulos leikkimään. Kun hän tulee sisälle, alkaa legoilla rakentelu iltaan asti + kaikki muu puuhastelu.

Onneksi hän silti äsken kuitenkin teki läksynsä. Vihdoin ja viimein.
 
"Lissu"
Mulla ei ole kokemusta ADHD-lapsesta joten en osaa sanoa siihen mitään, mitkä keinot hänelle toimii. Mutta oma lapseni on erittäin temperamenttinen ja omatahtoinen, siksi meillä onkin selvät säännöt joista pidetään kiinni. En jaksa jatkuvasti vääntää lapsen kanssa samasta asiasta, joten säännöt tehdään heti selviksi ja niitä noudatetaan. Lapsen ollessa uhmaikäinen parin-kolmen tunnin uhmaraivarit oli ihan arkipäivää ja edelleen jaksaa ovia paiskoa ja murjottaa suuttuessaan vaikka päiväkausia, mutta sehän vain merkitsee sitä, että selvät rajat on oltava jottei joka asiasta tarvi alkaa vääntää. :)

Olen samaa mieltä että kotona on saatava olla vapaasti ja rentoutua - mutta ensin tehdään läksyt.
 
halipupu harmaana
Mä tekisin tuossa tapauksessa varmaan niin, että ilmoittaisin opelle, että taas on läksyt tekemättä, laita tekemään välkällä tai koulun jälkeen. Se on lapselle kuitenkin varmaan aika ikävää ja jos nyt yhtään ajattelee itse, niin seuraavan kerran läksyt tulisi tehtyä aikaisemmin.

Meillä 2.luokkalainen poika tekee yleensä läksyt koulusta tultuaan ja lähtee sitten vasta ulos tai jos ei ole joskus tehnyt läksyjä niin se on yleensä ollut joku kirjoitusjuttu. Kerran lähdettiin uintitreeneihin vaikka kirjoitusläksyt oli tekemättä, mutta poika oli tehnyt sen sitten aamulla ennen kouluun menoa. Meillä lapsella koulu sujuu muutenkin ihan ongelmitta ja varsinkin matikka on tosi helppoa ja täysiä pistettä vetelee koko ajan kokeista, joten enempää en osaa ap valitettavasti neuvoa.

Tsemppiä ja jaksamista!
 
"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;28371253:
Sinulla taitaa olla tottelevainen tenava. Meillä on välillä sellainen jukuripää ja karjuja, etten ainakaan itse jaksa sitä karjumista kauaa kuunnella. Usein lapsi tekee täällä kotona mitä lystää eli tuota leikkiistä ja DVD:n katselua. Toki tietysti meillä on tietyt ruoka-ajat ja nukkumaan mennään ajoissa, mutta muuten lapsi saa tehdä täällä omia puuhiaan. Minusta koulussa on ihan riittävästi kuormitusta lapselle, että siksi hän saa olla vapaammin täällä kotona.
Menikö mulla nyt jotain ohi... siis 8-vuotias päättää itse, miten aikansa käyttää? Vaikka se tarkoittais, että läksyt jää tekemättä?
 
"vieras"
Meillä on myös adhd poika eikä todellakaan onnistuisi tuollainen vain muistuttelu. Läksyt ei huvita, mutta ei kai se auta lepsuilla muuten ei tule mistään mitään. Kun tulen töistä läksyt tehdään viimeistään eikä lähdetä leikkimään tai kavereille, jos ei huvita, mennään yhdessä hakemaan reppu ja istun viereen ja sit ne läksyt tehdään ja piste. Joskus raivoaa, mutta useimmiten ei. Peliaikaa saa myös sillä että läksyt tekee suuremmitta vänkäyksittä. Meillä pojalle ei voi antaa periksi, muuten on kahta kauheampi taistelu. Istun siis viereen vahtimaan että tehdään. Ja jos on silti tekemättä ettei ole merkinnyt, meillä jää aina koulun jälkeen tekemään mikä on kyllä oikein hyvä.
 
Kokemusta adhd-lapsista ei suuremmin ole, mutta mun mielestä sulla on kaksi vaihtoehtoa tällä hetkellä.

1. Joko antaa lapsen tehdä läksyt oman päänsä mukaan ts. hän ei tee läksyjä
2. Tai ottaa itse kirja kauniiseen käteen, ja osoittaa sieltä lapselle ensimmäinen tehtävä, joka pitää tehdä.

Mä olen käyttänyt vaihtoehtoa 2 omien lasteni kanssa, kun heillä on ollut ongelmia läksyjen tekemisen kanssa. Auttaa ei tarvitse, mutta ohjaaminen ja kannustaminen on erittäin tärkeää. Ohjaamisella tarkoitan ihan konkreettisesti tuota kirjojen ja tehtävien esille ottamista, ääneen lukemista ja keskittymään pyytämistä. Kannustaminen on taas sitä, että "mä tiedän, että sä osaat, oothan sä fiksu tyttö/poika" ym. kehumista hyvähyvä-meininkiä.
 
"vieras"
Ekaluokkalaista autan alkuun, ehkä ensin pieni hengähdystauko jos oikein väsyttää ja sit vasta läksyjen kimppuun. Viidesluokkalaiselle sanon vaan, että teepäs nyt vaan.
 
"sipsi"
Miksi kyselet mitä muut tekee jos kerta et halua vaatia lapselta mitään kotona? Sitten sunki täytyy hyväksyä ettei se kotona tee mitään tulevaisuudessakaan kun kodin ulkopuolella on niin vaativaa...

Meillä tehdään eka läksyt ja sit syödään välipala (nuo voi olla toisinki päin, riippuen kuinka pitkä koulupäivä on ollu) ja sitten kaverit, harrastukset ym. Kyllähän meilläkin välillä kuuluu ettei jaksa, mutta ne tehdään kuitenki. Tuskin sitä energiaa illallakaan on niiden tekemiseen.
 
"vieras"
[QUOTE="vilperin äiti";28371212]Meillä tämä on ollut jo monen viikon riesa, että koko illan saa hokea ja muistuttaa 8v lasta, että teehän läksyt - läksyt on tehtävä - haluatko saada merkinnän kun et ole tehnyt läksyjäsi jne jne... Usein tuosta hokemista vain saan lapsen vihaista karjuntaa takaisin ja en jaksa tuota enää kuunnella. Nyt kyllä alkaa hiljalleen tuntua siltä, että mitta on tullut täyteen, lapsen olisi jo aika alkaa itse huolehtimaan, että läksyt on tehtynä.

Tänääkin lapsi on tullut koulusta jo 14:59, sitten hän oli tunnin ulkona, sen jälkeen on vuoronperään rakennellut legoilla ja katsonut DVD:ltä lasten ohjelmia. Mutta ei tietoakaan läksyjen tekemisestä.

Jos hälle tulee huomenna koulussa merkintä, että läksyjä ei ole tehty, niin se on sitten lapsen ongelma - ei minun.

Lapsella on otettu nyt koulussa keväällä käyttöön systeemi, että jos 4 kertaa on läksyt tekemäti - menettää oikeuden välituntiin ja joutuu koulussa tekemään läksyt, jos on enemmän kuin 4 kertaa tekemäti - menettää oikeuden sekä välituntiin että leikkihetkeen.

Lapsi käy koulua tukiluokalla ja hällä on ADHD.[/QUOTE]

Teillä vain muistutetaan, mutta lapsi saa tehdä mitä itse haluaa? Seuraamukset tulevat vasta koulussa... ou-jee.

Vanhempien hommana on varmistaa, että läksyt on tehty.

Pihalle ei mennä, eikä DVD:tä katsota jos läksyjä ei ole tehty.
 
"vieras"
ap:lle tsemppiä. voin uskoa miten rasittavaa, vielä kun erityislapsesta kyse. Meillä pitäis olla normaali poika, mutta ei kiinnosta läksyt ei. ekaluokan väsymystä taijotain... ei tee läksyjä millään uhkailuilla. ei auta sanoa ettei ulos/harrastuksiin lähetä, kun hän ei harrastukseen edes halua enää. Kavereille kyllä olis menossa ja haistattelee, kunkomennan. että näin. lapsen luonteet voi olla niin erilaisia ja aina ei mikään uhkailu auta. 2tuntia menee joskus, kun pitää vieres katsoa/auttaa/vahtia, että tekee läksyt ja kiukuttelee siinä tuhat kertaa ettei osaa jne. vaikka autan ja laitan itse tekemään. HUOH!
 
Meillä on adhd- lapsella sama sääntö kuin muillakin eli koulun jälkeen on välipala ja sitten tehdään läksyt, ennen kuin läksyt on tehty niin ei mennä ulos, eikä leikitä tai katsota tv-tä yms... meni kauan ennen kuin saatiin toimimaan, itkemistä ja karjumista saattoi kestä sen kaksi tuntia aluksi, mutta periksi ei anneta. Kyllä lapsi oppii muutamassa viikossa että sääntö on ja pitää. Kannattaa aloittaa siitä ikävimmästä aineesta ja jakaa se osiin. Eli peität paperilla (meillä post-it lappu) muut tehtävät paitsi se mitä tekee. Ole vieressä, apsi ei tarvitse apua, vain rohkaisua. :) TSEMPPIÄ!
 
Ootko miettinyt mikä lapselle olisi paras aika tehdä läksyt? Jos koulun jälkeen ei jaksa heti tehdä, niin voisiko sopia vaikka että kun sä tuut töistä läksyt tehdään ellei ole vielä tehty. Itselläni ei adhd lapsista ole sen enempää kokemusta, mutta mä en itse koskaan tehnyt läksyjä heti koulun jälkeen. Sillon oli pakko ottaa hetki rauhallisesti. Mä tein ne illalla, iltasin mun on ollut aina helpoin keskittyä. Jatko-opinnoissakin luin tenttiin aina yöllä jne.
 
Omat ei ole vielä kouluikäisiä, mutta omasta kodista poimitut niksit otetaan käyttöön:

Koulun jälkeen välipala, läksyt ja vasta sitten vapaa-aika, koskipa se sitten kavereita, pelejä, leffoja, harrastuksia. Jos läksyjä ei saa ajoissa tehtyä niin sitten jää ne huvituksetkin väliin.
 
Meillä tokaluokkalainen tekee läksyt heti kun tulee koulusta. Välipalan saattaa syödä ensin. Tämä on ainoa tapa mikä toimii. Jos on harraste ei jaksa sen jälkeen enää läksyjä tehdä, enkä minäkään tsempata. Tänään oli lääkärikäynti heti koulun jälkeen ja sit syötiin eli kello oli siinä puol viis - viis kun aloitti läksyt eikä niistä meinannut enää tulla mitään, ei jaksanut. Aika usein joku kaveri tulee koulusta suoraan meille mutta sitten tekevät yhdessä. Ei tämä elämä nyt ihan näin auvoista ole, kyllä meilläkin väännetään milloin mistäkin ja "läksyt tekemättä" merkintöjäkin on tullut, mutta suurimmaksi osaksi hoitaa läksyt ihan itse.
 

Yhteistyössä