Ihan oikeesti: Mielestäni minun ei tarvitse sen paremmin yrittää perustella sitä miksi "vain" yksi lahja. Mielestäni tämä yksi on ihan riittävästi lapsilleni nyt ja tulevaisuudessakin. Lähtökohtaisesti en yritäkään hukuttaa lapsiani lahjoihin vaan haluan heille antaa jotakin muuta niin jouluna kuin arkenakin. Se ei ole mitattavissa lahjojen lukumäärällä...
Jouluna annetaan paljon lahjaksi sellaista mitä annettaisiin muutenkin. Esim luistimet, sukset, vaatteita. Miksi ne annetaan juuri jouluna? Jos joka tapauksessa lapsi ne saisi...
Vaikka annamem lapsillemme "vain" yhden lahjan jouluna, saivat he tänäkin jouluna lahjoja yhteensä 9 tai 10. Lahjoja antoivat isovanhemmat, kummit, tätit, isotätit jne. Mielestäni tuo oli paljon ja siitä lahja määrästä minulle ainakin tuli paha olo. Mutta toisten mielestä tuo määrä voi olla vähän. Mitä sitten kukakin arvostaa. Mutta ilmeisesti lahjojen paljous ja suuri lukumäärä on suotavampaa kuin vähän lahjoja?
Minä arvostan enemmän lahjana vuohta tai jotain muuta lahjaa, joka annetaan kehitysmaihin. Heille on siitä lahjasta ihan oikeasti enemmän hyötyä kuin meille annetusta korusta tai leikkikalusta.