Mitä ristiäislahjaksi?

Otsikossa jo kävikin ilmi mun kysymys. Eli miehen veli sai viimekuussa vauvan ja ristiäiset tiedossa tulevana sunnuntaina. Ei olla kummeja, mutta läheisiä kuitenkin. Koskaan ennen ei olla kenenkään ristiäisiin mitään hankittu, siksi vähän pihalla. En ees tiedä onko ristiäisiin tapana viedä lahjoja, mutta mun mielestä ainakin olis outoa mennä ilman mitään. Ja onko tapana hankkia lahja lapselle vai vanhemmille? APUA!

Ps, luultavasti tää mun tyhmyys herättää paljon keskustelua, mutta olisin ikuisesti kiitollinen muutamasta käyttökelpoisesta vinkistäkin :)
 
Mörmör
No, lahjaa ei ole pakko viedä tietenkään. Kortti on tapana kaiketi usein kuitenkin ja minusta se riittää oikein hyvin. Lahja annetaan useimmiten vauvalle, ja se voi olla lelu, vaate tms. jotain ihan tavallista. Kummit antavat sitten niitä kaiverrettavia koruja, kehyksiä, lusikoita jne.
Rahaa en antaisi ristiäislahjaksi, ellei sitä erikseen ole toivottu. Mutta tuskin kukaan rahasta pistää pahakseenkaan ;)
 
  • Tykkää
Reactions: maamis
Alkuperäinen kirjoittaja Mörmör;28463746:
No, lahjaa ei ole pakko viedä tietenkään. Kortti on tapana kaiketi usein kuitenkin ja minusta se riittää oikein hyvin. Lahja annetaan useimmiten vauvalle, ja se voi olla lelu, vaate tms. jotain ihan tavallista. Kummit antavat sitten niitä kaiverrettavia koruja, kehyksiä, lusikoita jne.
Rahaa en antaisi ristiäislahjaksi, ellei sitä erikseen ole toivottu. Mutta tuskin kukaan rahasta pistää pahakseenkaan ;)
Kiitos paljon, selvensi huomattavasti. Kuten sanottu, ollaan aivan pihalla. :)
 
"Maare"
Meidän lävauva sai esim. Tällsisia kummilahjoken lisäksi ja tykättiin kovasti: arabian muumi astiasto, nätti korutasia, itsetehty peitto köllöttely tai päiväpeitoksi, tammen kultaisia kirjoja iso pino (en laskemut tarkalleen montako), muutama itsetehty pehmolelu, vaatteita tuli myös muutamilta vierailta. Lisäksi muutamat antoivat rahaa kauniin kortin välissä. Tässä siis jotain vinkkejä.
 
Minä olen vienyt jotain ajattomia Brion vauvaleluja tai kirjoja. En itse perusta krääsästä joten en anna sitä muillekaan.

Poikavauvalle annettiin viimeksi Pikku Prinssi - kirja, ja tyttövauvalle Tiitiäisen satupuu - kirja.
 
"..."
Mun mielestä jokin pieni lahja on kiva, mutta itse en mitään superkallista lähtis ostamaan kun ei kerta itse ole kummi... Tietysti omasta rahatilanteesta ja suvun lahjakulttuurista riippuen, mun mielestä 10-20€ arvoinen lahja on kiva, sitä kalliimmat ovat vähän "pröystäilyä". Kummit voivat hankkia sitten kalliimpaakin halutessaan. :) toki jos haluaa, voi kai sitä viidenkympin astiasettejäkin hankkia, mutta helposti siitä tulee vaan semmosta kilpavarustelua lahjojen kans ja sit lahjan saajalla ylimäärästä "kiiollisuudenvelkaa", vaikka lahjan antaja kuinka vilpitön oiskin.

10-20 eurolla saa tosi paljon kaikkea kivaa vauvalle, sitä pienemmällä summalla lahjat tuppaa olemaan krääsää. Mutta tässäesimerkkejä sen hintaluokan lahjoista:
- jokin kiva vaate (mutta kandee ostaa 74cm tai suurempi, sitä pienempiä vaatteita parin kk ikäisen vauvan äitillä on yleensä jo hankittuna vino pino...)
- pieni, mutta kestävä ja ajaton klassikkolelu (helistin tms.), muovileluja en ostais vaan esim. Brion tai muun vastaavan, mieluusti puisen lelun
- vauvakirja / muistokirja JOS vauvalle ei ole hankittu sellaista ja vanhemmat on sen tyylisiä että tykkää sellasesta
- satukirja (jokin klassikkoteos tai sitten jokin vauvan käteen sopiva pahvikirja, kuitenkin sellainen, joka jaksaa kiinnostaa pitempään kuin 10 min)
- asuste tai muu vauvantarvike (esim. kesäksi hattu, kengät / tossut, ruokalappuja, jotka toimivat pienillä myös "puklulappuina", hupullinen pyyhe, jotain kivoja kuviollisia harsoja tms.)
 

Yhteistyössä