mitä puuhaatte kaksivuotiaidenne kanssa ?

niinku työ/hoitopäivän jälkeen...miusta tuntuu etten osaa enää olla tuon lapsen kanssa, enkä tiedä mitä sen kans vois tehä, kun ei sitä huvita mikää, on ollu niin kiukkunen viime aikoina...ja millasta askartelua tuon ikäisen kanssa voisi harrastella ? Sakset eivät kyllä kädessä pysy, sillä meni vaan hermot ja se rupes huitoo niillä niin ei oikei tullu kauppoja..
ainoo mikä meillä sujuu, on syöminen ja ulkoilu, mut ei me voida koko hiton iltaa olla pihallakaan....
kovasti haluisin touhuta tyttäreni kanssa yhdessä, mut ei oikei syty nyt idealamput, joten ajattelin lainata teidän, supermammat ! :)
 
"manta"
Rakennatte legoilla, teette palapelejä, annat sen kylpeä kylvyssä..silloin voi vaikka itse lueskella lehteä vieressä, jos viihtyy vesileikeissä esim. astioiden kanssa. Ja voihan se välillä leikkiä itsekin nukeilla tms.
 
"Kiskis"
Meillä poika, mut se rakastaa lutrata kylvyssä ja puuhailla ämpäreiden ja autojen yms. kans vesileikeissä. Sit kun on väsynyt, niin tulee muksu samalla pestyä. Voidaan olla kylppärissä lutraamassa melkein tuntikin.
 
Onnistuu
Tietty onko just 2v vai reilusti, mut osaa ainakin sormivårejä, muovailuvahaa, leipomista, lukemista, pelejä (Kanin loikka tmv) tai legoilla rakentelua. Nuket/autot tmv?
 
"joku"
Vaikka mitä :) Leikki tosin mielellään yksinkin. Mutta yhdessä rieutaan (esim. kutittelen tai juoksen ympäri asuntoa :D ) ja pidän sylissä ja juttelen. Myös pallojen heittely ja tanssiminen muusiikin tahdissa on lapsesta hauskaa. Usein piirretään myös ja lapsii pyytää minua piirtämään jotain tai piirtää itse. Ulkona käydään harvoin arkisin, päiväkodin 2 ulkoilia saavat riittää (olen aikasintaan puoli viideltä kotona arkisin joten eihän siinä paljoa ehdi).
 
Me rakennetaan tyttären kanssa legoilla, katotaan Titi nallea, kuunnellaan musiikkia ja tanssitaan. Nyt tosi useesti tytär on pyytäny mua laulamaan hämähämähäkkiä, näyttää sormillaan kun hämähäkki kiipee ja siitä tiän, että pitää laulaa :D. Sit sylitän, halailen, suukottelen paljon ja otetaan oikein semmosia hetkiä hoito ja mun koulupäivän jälkeen, että hellitellään ja ollaan vaan hetki :). On meijänkin tuo 2v melki aina kiukkunen hoitopäivän jälkeen ja jotenkin vaan ymmÄrrän, että on ollu kova ikävä ja yrittäny olla vaan siitä huolimatta niin urheena hoidossa :/. Eli leikitään ja touhutaan ihan normaalisti tyttären kanssa ja vaan normaalia enemmän on niitä hellittely hetkiä, sillon on tytärki paljon paremmalla tuulella, lievittää yleensä munkin päivän aikana kerääntynyttä pahaa mieltä ikävästä :).
 
"vieras"
Tarhapäivän jälkeen voi hyvinkin olla veto veks myös lapsella - aluksi siis vaan köllötellään ja jutellaan ja ehkäpä katsellaan pikkukakkosta; kun patterit ovat latautuneet, lähtee kone taas käyntiin ja mennään ihan lapsen leikkihalujen mukaan. Tietty normi kylvyt sopivin väliajoin (meillä ei joka ilta) - tärkeintä on olla läsnä! Kyllä lapsi itse kertoo, mitä haluaa leikkiä - ei aina tarvitse olla "ohjelmoitua" leikkiä.
 
kiitoksia vastauksista ! olin unohtanut että meilläkin on muovailuvahaa, sen jemmasin jonnekin kun ei tyttö tehnyt sillä muuta kun yritti syödä sitä sillon kun sen mummolta sai, joskus melkein vuosi sitten...tulee vaan jotenki syyllinen olo möllöttää tietokoneella tai sohvalla kun lapsi leikkii aina yksin. Jos yritän mennä legoleikkiin mukaan tai kysymään mitä rakennat, niin tyttö sanoo vaan et äiti pois, minä leikin ! Hienoahan se on kun leikkii itsekseen autoilla ja muulla mut jotenki tuntus et pitäshän sitä hitto soikoon jotain tytön kanssa touhuta....muutaki ku kylpyjä joka toinen päivä, se on ainoo millä aika saadaan kulumaan...tyttö menee isin kyydissä hoitoon kahdeksalta ja minä haen puol neljä...viikonloppusin leivotaan pullia tai sämpylöitä tai pipareita yhdessä mut siihenki tytöllä menee hermo ja rupee alle vartissa vaan heittää tavaraa ympäriinsä ja sit lähtee omaan huoneeseensa leikkimään....ja turha kysyäkään et mitäs isi touhuaa lapsen kanssa !!!! en oo ihan varma tietääkö isi ees et meil on tytär, on se sen verran omassa maailmassaan, pelaa vaan xboxia tai on tietokoneella, eikä näe eikä kuule mitään.
 
nii-in
Meillä kaks ja puol vuotias nyt kotona, kun kohta puolin olisi toinen pallukka tulossa =)

Maanantaisin: meillä on "äiti-lapsi jumppaa"

Keskiviikkoisin: Käy isän kanssa muskarissa

La ja Su: luistellaan ulkojäällä- ja jäähallissa yleisöluistelussa, josta ensi syksynä nappula pääseekin sitten aloittamaan ihan "virallisesti" luistelukoulussa.

Tähän väliin jäävän ajan vietämme ihan ihka tavallista arkea: syödään, siivotaan, tehdään ruokaa, leikitään legoilla, piirretään, pulkkaillaan, ulkoillaan ja hassutellaan yhdessä.

Kun tuo masu-asukkikin tuolta ulos tupsahtaa ja isommaks kasvaa, niin ruvetaan käymään taas vauvauinneissa. Meillä kunnassa onneksi mahdollisuus myös sellaiseen ryhmään johon saa isommankin sisaruksen altaaseen mukaan. Äiti, Isi ja koko poppoo =)

Mutta eipä sitä kaiketi näinkään paljon aktiviteetteja lapsi kaipaa? Tärkeintähän on toki se että olette vanhempina läsnä ja luotte turvallista elinympäristöä pikkuiselle kasvaa.
 
hoks
Meillä tyttö ei välttämättä tykkää, jos yritän rakennella Duploilla hänen kanssaan samaa. Mutta siitä, että leikin siinä vieressä omiani tykkää. Eli tyttö rakentelee aluksi omiaan ja minä omiani. Yleensä alan rakentamaan koteja eläimille ja hetken kuluttua tyttö tuleekin mukaan minun leikkiini :) Tuntuu, että tuo haluaa aluksi leikkiä rauhassa ja nauttia vain siitä, että äiti on lähellä.
 

Yhteistyössä