Mitä pelkopolilla keskustellaan ja miten?

Oletteko te kokeneet saavanne apua pelkopolilla synnytyspelkoonne?

Mitä siellä keskustellaan? Kenen kanssa?

Miten lääkärit suhtautuvat sektiohaluun?
Ehdiikö lääkärin kanssa edes keskustella?
Vai päättääkö lääkäri oman ideologiansa mukaan sen saako sektion vai ei? Vai millä perusteella?

Kuka osaa sanoa milloin joku pelkää tarpeeksi?
Tai että ei selviydy henkisesti synnytyksestä?

Entä jos joku ei vain halua repiä #&%£$!*?
Riittääkö se syyksi?

Kävin itse elokussa Taysin pelkopolilla. Sain ensin lähetteen neuvolasta synnytystapa-arviointiin. Siellä tutkittiin lapsen koko ja lantioni koko. Lääkäri kyseli mitä pelkään ja kertoi kivunlievityksestä. Hiukan jäi tuosta tapaamisesta hätäinen olo, lääkärillä oli kiire ja hän puhui itse niin paljon, ettei paljoa ehtinyt väliin sanoa. Lääkäri kysyi suoraan minulta haluanko sektion, eli päätös jäi minulle. Lääkäri kysyi haluaisinko keskustelemaan kätilön kanssa ja varasi ajan. Myöhemmin vielä pyynnöstäni kuvattiin lantio.

Pelkokätilön kanssa teimme synnytyssuunnitelman, johon kirjattiin kaikki mitä haluan. Lisäksi tutustuimme synnytyssaliin. Pelkokätilön tapaaminen oli tosi hyvä ja kirjallinen suunnitelma kivunlievityksestä helpotti kummasti. Synnytyksessä sainkin kaiken mitä luvattiin ja koko homma sujui mallikkaasti.

Koko prosessista jäi mukava maku suuhun. Sektiota ei mitenkään tyrkytetty ja kannustettiin synnyttämään alakautta. En sektiota mitenkään vaatinutkaan, mutta sellainen olo jäi, että jos olisin sitä pyytänyt, olisin sen saanut, vaikka mitään lääketieteellistä perustetta ei ollut. Yleensäkin olen siinä käsityksessä, ettei ketään pakoteta synnyttämään alakautta. Siskoni on kokenut 3 sektiota ja on jokaisen jälkeen ollut tuplasti kipeämpi kuin minä imukuppisynnytyksen ja 3. asteen repeämien jälkeen. Epiduraali on ihana ja pudendaalikin hyvä. Spinaalin laitto epäonnistui, mutta pärjäsin hyvin ilman sitäkin.

Pysy vain rauhallisena ja pidä kiinni omasta kannastasi. Kyllä ne sinua kuuntelevat :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.12.2005 klo 10:53 maman kirjoitti:
Kävin itse elokussa Taysin pelkopolilla. Sain ensin lähetteen neuvolasta synnytystapa-arviointiin. Siellä tutkittiin lapsen koko ja lantioni koko. Myöhemmin vielä pyynnöstäni kuvattiin lantio.

Miten lantio kuvattiin?
Olisitko päässyt kuvaukseen jos olisit halunnut sektiota?
Miten tuo arvio lantion koosta tehdään?
Eikö se saata aiheuttaa aikaistuneen synnytyksen jos mennään kovasti kokeilemaan?

Yhteistyössä