mitä ovat yrttiteet

Yrttiteetä ei ole tehty teepensaan lehdistä, kuten tavallinen tee. Yrttiteetä on esimerkiksi kamomillatee, minttutee. En ole ihan varma lasketaanko myös rooibos näihin. Joidenkin lähteiden mukaan kofeiiniton rooibos on turvallinen vaihtoehto raskaana olevalle, toisissa se on kiellettyjen listalla. Tiedä häntä. En myöskään usko että nuo yleisimmät yrttiteet (kuten kamomilla ja minttu) kovin vaarallisia ovat, lähinnä on varmaan kyse yrteistä, joiden vaikutuksia ei oikein tiedetä. Luulisi, että sellaiset sekoitukset, joissa on useita yrttejä, ovat vähiten tukittuja yhteisvaikutuksiltaan.

Esimerkiksi täältä löytyy teelaatuja, joissa on monia eri yrttejä:

http://www.pussikaniini.fi/yrttiteet.html

Mutta kai tässäkin asiassa pätee kohtuus ja maalaisjärki: ei tavallinen teekään hyväksi ole jos sitä litrakaupalla juo.

Itse olen juonut monenlaisia teejuomia, mutta vain muutaman kerran viikossa. Se tosin johtuu lähinnä siitä, ettei oikein maistu tee tai kahvi nykyään.
 
pur
Raskausaikana voi käyttää teenä mm.

nokkosta pieninä määrinä vitamiinien kivennäisten ja hivennäisten tuotantoa lisäämään
vadelmanlehtiä vatsaa kovettamaan, suositeltava "yrtti" raskauden koko ajaksi
minttua mm. pahoinvoinni lievitykseen
inkivääriä ja muita maustekasveja samaan tarkoitukseen, inkivääri ehkäisee myös tulehduksia
väinönputki, lutukka, kissanminttu myös käypiä raskauaikana
kamomilla rauhoittaa ja on muutenkin hyvä yleisyrtti

Nää on suoraan kirjasta katottuja. Yrtit teen muodossa on tosi mietoa asiaa kaiken kaikkiaan. Itse käytän lukuisia muitakin yrttejä, mutta olenkin harrastaja. Maalaisjärki on tietysti syytä pitää mukana. Tietenkin kaikki edes lievästi myrkylliset on ehdottomasti pannassa ja muita voimakkaita yrttejä on syytä välttää. Itse luotan myös aikalailla myös siihen mitä minun tekää mieli, tämä myös järjen kanssa. Esim jos mieleni tekisi jyrsi betoni seinää :LOL: miettisin mitä siinä on mitä tarvitsen, tässä siis kalkkia, johon mm. nokkonen ja maito on oivia.

Luontaistuote kaupassa osaavat varmasti neuvoa. Peketti saattaa tuntua äkkiseltään kallilta mutta pitää muistaa, että ne on myös aika riitoisia. osoitteesta yrtitarha.com löydät hyvän yleistietopaketin monelle yrtille. vaikuttavia aineita et sieltä löydä, mutta kyllä sä sieltä jonkun käsityksen saat.
 
Heiii...

mulla kasvaa pihalla (vielä on elossa vähän) piparminttua ja sitä on iso purkillinen kuivattuna. Sekö on ihan ok käyttää raskausaikana? Ajattelin että sitä ja mustaa teetä kun sekoittaa voisi tulla hyvää. :)

Itseasiassa tuo mun siippa keräsi kesällä luonnosta monen moisia yrttejä, mutta kun niiden vaikutuksesta ei oikein tiedä niin paras olla koskematta niihin. :/

Nokkosta mulla on kuivattuna ja sitä heitän välillä ruokien sekaan, onkohan se ok?
Sori, meni vähän off topic... :p
 
Tosta vadelmanlehtiteestä sen verran että mulle neuvoi esikon aikana luontaistuotekauppias että se alkaa käynnistää synnytystä ja supistuksia..Eli sitä en lähtis juomaan kyllä..Itsellä esikko syntyi 37+6 vkoilla..Persiljaa ja tuota teetä join 2vkoa enne la ohjeen mukaan ja heti samana/ seuraavana pv alkoi tapahtua..
 

Yhteistyössä