Mitä orkidean kuivuneelle oksalle kuuluu tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
On se aikalailla kokonaan puun värinen. Mutta toinen monihaarainen oksa on ihan vihreä ja kukkia pukkaa. Siksi ajattelin, että josko se puuoksakin olisi vielä hengissä, kun ei se ilmeisesti hoidon puutteeseen ole kuollut.

ei se kyllä herää, leikkaa pois vaan. uusia varsia voi tulla, ja tuleekin. leikkasin just viimeviikolla? omastani kaks vartta pois vaikka oli vielä vihreitä ja kukki jost uusiks, kun vieressä on jo kauan kasvanut 3 uutta... niissä vanhoissa oli jotain ihmeellisiä valkosia matoja tai toukkia tai jtn... osaako kukaan sanoa mitä ne toukat oikeen on. Joskus heitin 2 orkideaa kokonaan pois kun niissä oli niitä "matoja":/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei se kyllä herää, leikkaa pois vaan. uusia varsia voi tulla, ja tuleekin. leikkasin just viimeviikolla? omastani kaks vartta pois vaikka oli vielä vihreitä ja kukki jost uusiks, kun vieressä on jo kauan kasvanut 3 uutta... niissä vanhoissa oli jotain ihmeellisiä valkosia matoja tai toukkia tai jtn... osaako kukaan sanoa mitä ne toukat oikeen on. Joskus heitin 2 orkideaa kokonaan pois kun niissä oli niitä "matoja":/

Siis se ei ollut se perus perhoskämmekkä.. vaan joku muu minkä nimee en edes muista

Leikkaa siihen asti mihin se puumaisuus menee, ei alemmas. Ei lähe kukkiin jos kokonaan leikkaat tyngäksi, nimimerkillä kokemusta on. Vahingosta viisastuneena en ole enää leikannu tyngäksi niin nyt kukkivat n2-3kk välein. Kastele vielä kahviin sekoitetulla vedellä. Juuret ja ne lastut on hyvä pestä pari kertaa vuodessa juoksevan veden alla siivilässä esim. Leikkaat vanhat ja huonot juuret samalla pois.

mullakin onkelma noista ötököistä!!! tietääkö joku noista "madoista" valkoisista toukista orkidean lehtien alla...:O oon ihan helisemässä niitten kanssa kun ne ei mihkään lähde???!!! onko teillä kokemusta.? ne muodostaa sellasen valkosen "verkon" sinne lehden alle

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mullakin onkelma noista ötököistä!!! tietääkö joku noista "madoista" valkoisista toukista orkidean lehtien alla...:O oon ihan helisemässä niitten kanssa kun ne ei mihkään lähde???!!! onko teillä kokemusta.? ne muodostaa sellasen valkosen "verkon" sinne lehden alle

Vaihda ne lastut ja pese juuret, luulis auttavan.

Mitä voin tehdä minulla on orkida valkoiset nuput olen ostanut kukka kaupasta sen se on istuttettu ympyräksi ja nytten oksan alku päästä rupes menemään keltaiseksi kun osui siihen joku ja se meni pikkuisen poikki niin otin sen irti mut nyt neljän päivän aikana on menny vaan pitemmälle kuivuminen

Yhteistyössä