Siis kuinka kauan noissa orkideoissa pysyy nuo kukat?! Olleet jo kuukauden ja edelleen hyväkuntoiset :o

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gjgjssd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

gjgjssd

Vieras
Mies osti mulle semmosen ruukussa olevan orkidean vai mikä perhoskämmekkä tms se onkaan. Jo kun sain sen niin siinä oli kolme kukkaa avoinna. Sen jälkeen on puhjennut seitsemän muuta. Eli siinä on nyt 10 kukkaa (yhdessä varressa). Se mua vaan ihmetyttää, että ne ensimmäisetkin kukat ovat vielä niin kuin uusia! :o Mitä ihme kasveja nuo oikein ovat???

Ai hitto! Miksei kukaan ole kertonut mulle aiemmin tällaisista kukista? Tai siis tiesin kukista, mutta en siitä, että ne kukkivat noin kauan. Olisin ostanut monta jo ajat sitten :D

mulla kesti ekat kukat n.kuukauden sitten ei ollu vuoteen kukkia juuri ollenkaan. Talven aikan teki uuden varren johon tuli aika paljonkin kukkia jotka on kestäny reilun kuukauden, nyt alkaa tippumaan. Vanhaan varteen ei tullu kuin pari kukkaa

[QUOTE="mellan";24512833]mulla kesti ekat kukat n.kuukauden sitten ei ollu vuoteen kukkia juuri ollenkaan. Talven aikan teki uuden varren johon tuli aika paljonkin kukkia jotka on kestäny reilun kuukauden, nyt alkaa tippumaan. Vanhaan varteen ei tullu kuin pari kukkaa[/QUOTE]

Eli sitä kukkavartta ei saa leikata pois kun kukat ovat kuolleet? Mitä jos siihen tulee ruskeaa tms näkee, että on mennyt huonoksi? Annetaanko vaan olla?

[QUOTE="aloittaja";24512853]Eli sitä kukkavartta ei saa leikata pois kun kukat ovat kuolleet? Mitä jos siihen tulee ruskeaa tms näkee, että on mennyt huonoksi? Annetaanko vaan olla?[/QUOTE]

Saa ja pitää leikata pois jos se kuivuu.. Jos ei niin anna olla :)

Ne lepäilee muutaman kuukauden kukinnan jälkeen, ja mulla on aina käynyt niin että kun kyllästyn kukkaan ja se on pudottanut kukintonsa, se alkaa sitten juuri tehdä uutta kukkavartta enkä raaski heittääkään pois.

Kiitollisia hoidettavia kun kerta viikkoon upotuskastelu riittää.

[QUOTE="aloittaja";24512853]Eli sitä kukkavartta ei saa leikata pois kun kukat ovat kuolleet? Mitä jos siihen tulee ruskeaa tms näkee, että on mennyt huonoksi? Annetaanko vaan olla?[/QUOTE]

Loppuun kukkinut kukkavarsi kuihtuu pois. Perimästä riippuen se saattaa myös jäädä vihreäksi ja, jos päässä näkyy silmuja, nämä voivat avautua uusiksi nupuiksi. Jos silmuja ei ole, mutta kukkavarsi ei näytä oireita kuihtumisestakaan, sen voi katkaista alimman kukan alla olevan varsisilmun yläpuolelta. Jos hennot tehdä tämän ennen kuin kaikki kukat ovat kuihtuneet, tuloksena on varmemmin uusi kukkiva haara vanhaan varteen.

Mulla kukki viime vuonna perhoskämmekkä huhtikuusta (eli ostohetkestä) syyskuun loppuun. Sitten lepäili talven ja keväällä teki poikasen eli keikin varteensa. Eli siihen ilmestyi uusia lehtiä ja varsi nuppuineen, olisi kukkinutkin, mutta kissan perkele kävi sen katkomassa :(

Mulla kukki viime vuonna perhoskämmekkä huhtikuusta (eli ostohetkestä) syyskuun loppuun. Sitten lepäili talven ja keväällä teki poikasen eli keikin varteensa. Eli siihen ilmestyi uusia lehtiä ja varsi nuppuineen, olisi kukkinutkin, mutta kissan perkele kävi sen katkomassa :(

Sain lahjaksi orgidean maaliskuun 18 pv ja nyt vasta syyskuun 12 pv huomsin, että alkaa vihdoinki kuihtua kukkaset. eli todella kauan kukki täydessä terässään. Pitää vaan odottaa seuraavaa kukintaa.

Mulla ollut lukuisia ja osa kukkii 4kk, osa 1-3kk.
Nyt olen ekaa kertaa saanut oksat selviämään eli uusia kukkasia odotellessa... ja tää selvinnyt yksilö kukki vähiten...