Mitä open ois pitäny tehhä?

  • Viestiketjun aloittaja höh
  • Ensimmäinen viesti
Vaniljatäti:
En tiedä miten muissa kouluissa on käytäntönä, mutta esim minun esikoinen jos sairastuu -ja terveydenhoitaja ei ole paikalla, joutuu esikoinen itse kulkemaan junalla/bussilla oman alueensa terveyskeskukseen. Siellä hänet tutkitaan/hutkitaan ja lähetetään kotiin. Esikoinen on 8. luokalla.
Jos taas kakkonen sairastuu koulussa ja terveydenhoitaja ei ole paikalla, minulle -tai miehelle ilmoitetaan ja poika tulee suoraan kotiin. Kakkonen on 4. luokalla.

Jos meillä taasen töissä kuljetusoppilas(yleensä pienluokalla oleva) sairastuu, huoltajalle ilmoitetaan sairaudesta. Huoltaja voi kieltäytyä tulemasta lasta hakemaan, tällöin oppilas odottaa normaalia koulukuljetustaan, jolla pääsee kotiin.
Poikkeustapauksissa on meiltäkin lähetetty oppilas kotiin, mutta vain ja ainoastaan aikuisen seurassa.(kuljetusoppilas)

Yleisopetuksen puolella olen ollut niin kauan aikaa sitten, etten muista miten siellä toimittiin. Luulen kuitenkin, että oppilas vain saa lähteä itse kotiin, jos vointi sen sallii. Yleisopetuksen lapset tulevat aika usein läheltä koulua, joten matkakaan ei ole pitkä, ainakaan meidän koulussamme.
 
Minusta opettaja toimi oikeastaan aika sympaattisesti. Ehkä hän tiesi, että lapset eivät pääse kesken päivän kotiin mitenkään järkevästi ja piti heidät siellä valvovan silmänsä alla ja kantoi minusta kuitenkin vastuunsa.

En ole itse opettaja, mutta kyllä hirvittää heidän puolestaan. On varmaan ihan mahdotonta olla kaikille vanhemmille mieliksi, vaikka miten tekisi parhaansa.
 
äitiliini
Lapsia tosiaan on erilaisia, mulla on varhaisteini poika, josta kamut ei ulospäin näe ( mutta ope tietää ) että pojalla on epilepsia. Häntä en siis toivo lähetettävän kotiin yksin ( ilman että tiedän ), koska lääkitys on sellainen, joka laskee elimistön suola-arvoja ja vaikka oksentelu tai kuume voi saada hänet nopeastikin heikkoon kuntoon. Ja tietysti lisätä kohtausriskiä. Joten varmasti on niin, ettää tilanteen mukaan ope joutuu arvioimaan, voiko lapsi kipaista yksin kotiin tai eikö. Jos ap:n koulussa on koteihin matkaa, niin silloikaan opettaja vaan ei saa lähettää ala-asteikäistä kotia, jos vanhemmat eivät vastaa puhelimeen. Jos taas vanhemmat eivät viitsi nähdä vaivaa lapsensa vuoksi, niin se on surullista...
 

Yhteistyössä